Skip to content

9 Comments

  1. Patrik Måneskiöld
    Sep 9, 2012 @ 22:26

    Jag ser några saker:
    I grundläggande principer har det lagts till att man uppmuntras minimera miljöpåverkan.
    Det blir tillåtet att rycka i storen för att få över en inverterad latta, förutsatt att ryckandet inte ger framdrift.
    Regel 20, Plats att stagvända vid hinder, är omformulerad. Verkar bl.a. förtydligat att man kan skicka begäran om plats vidare till tredje båt.
    Det finns en hel del ändringar i formuleringar men de är antagligen mest teknikaliteter och tätning av kryphål.

    Reply

  2. Stefan
    Sep 11, 2012 @ 08:36

    RRS 28 är lite ändrad oxå

    Reply

  3. Patrick L
    Sep 11, 2012 @ 10:35

    Det finns ett antal ändringar, bl.a i definitionerna om plats / märkesplats.

    Här är alla ändringar rödmarkerade:
    http://www.sailing.org/tools/documents/RRS200920092012SHOWINGCHANGES-%5B6255%5D.pdf

    Reply

  4. Stefan
    Sep 11, 2012 @ 11:53

    Patrik L. Är väl den gamla regelboken?

    Reply

    • Patrick L
      Sep 11, 2012 @ 13:31

      Sorry guys, det gick lite fort där. Peter – kan du ta bort länken jag postade så det inte blir ytterligare förvirring?

      Reply

  5. Jan Dejmo
    Sep 11, 2012 @ 12:26

    I det dokument som Peter länkar till i den inledande artikeln är ändringarna är markerad med ett streck i högermarginalen.

    Reply

  6. anders svensson
    Sep 12, 2012 @ 12:33

    Det finns en del på nätet som tolkar att man numera får lov att använda dynema istället för vajer i mantågen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 12, 2012 @ 12:44

      Det har varit OK ett tag nu. Det är bara RORC som inte tillåter det vid sina race.

      Reply

  7. Patrik Schander
    Sep 12, 2012 @ 13:46

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.