FrÄgan Àr om en J105 med 4000 kg deplacement pÄ 9,10 vattenlinje inte har mer vÄt yta under alla omstÀndigheter, Àven nÀr strykjÀrnet inte krÀnger.
Funkar sĂ€kert bra till det den Ă€r designad för, och det Ă€r vĂ€l öppna bogar och undanvind. Tror inte den kryssar nĂ„t vidare, ser ut att stĂ€lla sig pĂ„ nĂ€san nĂ€r den krĂ€nger ner. Inget för SRS-segling i svenska vatten, misstĂ€nker jag…
TĂ€nk om …. det Ă€r precis sĂ„hĂ€r det ska se ut för att en galosch ska kunna bĂ„de kryssa OCH plana. First 30JK har ett “slag” hela vĂ€gen frĂ„n fören, det gĂ€ller att stĂ€llas in allt sĂ„ att man “hittar spĂ„ret” för att segla precis sĂ„. Den hĂ€r galoschen kan ju lika vĂ€l halka tvĂ€rs utan att det bromsar. Fören hittar sitt spĂ„r, sen kör man resten lite lagom tvĂ€rs. Utan att det bromsar. Dessutom … det Ă€r en POGO, en sĂ„n dĂ€r med lyftbar skĂ€rgĂ„rdsvĂ€nslig köl. I den hĂ€r versionen Ă€r vĂ€l inredningen lite vĂ€l spartansk. Lite dynor, ett kardanupphĂ€ngt gasoltubskök rĂ€cker. SĂ„ man behĂ„ller vikten.
Ledsen, men det hĂ„ller jag inte med om. Ăr rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att mĂ„nga 70-80 talsbĂ„tar som Ă€r vanliga hĂ€r hĂ€nger med detta skrovet skapligt pĂ„ kryss pĂ„ seglad tid. Ă€n svĂ„rare blir det pĂ„ berĂ€knad tid. Ăr rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att bĂ„ten behöver mer volym midskepps och slankare akter ala KER40 för att gĂ„ bra pĂ„ kryss, framför allt i lĂ€ttare vindar. Har ju de hĂ€r tendenserna pĂ„ cheetah:n, och den Ă€r ju relativt smal Ă€ndĂ„. First 30:n lĂ€r ju sĂ„ vitt jag hört mĂ„ bĂ€st av att seglas plant och tĂ„l inte för mycket kraft i storen. Det tyder vĂ€l pĂ„ att dess skrovform med slagen inte Ă€r sĂ€rskillt lyckade för kryss? och det Ă€r ju en designgimmick frĂ„n undanvindsbĂ„tar…
Ok, var inne ok tittade pĂ„ Pogobryschyren, och dĂ€r ser det helt annorlunda ut nĂ€r man kan se profilen frĂ„n sidan och bakifrĂ„n. Ska vĂ€l inte tro att det gĂ„r att bedöma formen sĂ„ lĂ€tt utifrĂ„n en bilden överst sĂ„ lĂ€ttvindigt…
Om prisindikation och vikt hÄlls tror jag att POGO 30 blir en hit, eventuella nackdelar vid kryss kommer med rÄge att vÀgas upp av de innerutrymmen som bredden skapar.
Sep 30, 2012 @ 16:22
Pogo 30?
Sep 30, 2012 @ 17:22
Pogo 30
http://www.facebook.com/#!/chantier.structures
Sep 30, 2012 @ 18:15
En riktig favvo-bÄt. NÄt för nÀsta BR.
Sep 30, 2012 @ 19:10
… och starkt varumĂ€rke!
Sep 30, 2012 @ 19:48
Pogo 30, ser Grym ut, vilken surfbrÀda!
Oct 1, 2012 @ 08:27
VĂ„t yta?
Oct 1, 2012 @ 20:38
Kanske liten vÄt yta. 2800 kg. 9,16m.
http://www.pogostructures.com/uploads/doc-pogo30-en.pdf
Oct 1, 2012 @ 21:02
Ser kul ut.
Men, av bilden att dömma, sÄ behövs det byggas pÄ lite mer fribord
för att fÄ kryphöjd vid navbordet. :)
Bilder ljuger rĂ€tt ofta. Men nu blir jag Ă€nnu mer nyfiken pĂ„ vad det ska bli av skrovet…Pogo, eller inte Pogo?
Ja, det Àr frÄgan!
Oct 1, 2012 @ 21:18
Se sid 2 i katalogen sÄ ser du insidan. Det skall nog inte byggas pÄ mer.
http://www.pogostructures.com/uploads/doc-pogo30-en.pdf
FrÄgan Àr om en J105 med 4000 kg deplacement pÄ 9,10 vattenlinje inte har mer vÄt yta under alla omstÀndigheter, Àven nÀr strykjÀrnet inte krÀnger.
Oct 1, 2012 @ 22:48
ĂĂ€h, vad Ă€r det för en cruiser…
Kojer i förpiken…
Den har ju diskbÀnk!
Oct 1, 2012 @ 14:07
Pluggen till Bosch TDA7650. Bara att koppla 230 sÄ Àr man igÄng.
http://www.bosch-home.se/produkter/strykjÀrn-Ängstationer/strykjÀrn/TDA7650.html?source=browse
Oct 1, 2012 @ 14:55
LOL!!!
:))
Oct 1, 2012 @ 14:46
Funkar sĂ€kert bra till det den Ă€r designad för, och det Ă€r vĂ€l öppna bogar och undanvind. Tror inte den kryssar nĂ„t vidare, ser ut att stĂ€lla sig pĂ„ nĂ€san nĂ€r den krĂ€nger ner. Inget för SRS-segling i svenska vatten, misstĂ€nker jag…
Oct 1, 2012 @ 17:03
TĂ€nk om …. det Ă€r precis sĂ„hĂ€r det ska se ut för att en galosch ska kunna bĂ„de kryssa OCH plana. First 30JK har ett “slag” hela vĂ€gen frĂ„n fören, det gĂ€ller att stĂ€llas in allt sĂ„ att man “hittar spĂ„ret” för att segla precis sĂ„. Den hĂ€r galoschen kan ju lika vĂ€l halka tvĂ€rs utan att det bromsar. Fören hittar sitt spĂ„r, sen kör man resten lite lagom tvĂ€rs. Utan att det bromsar. Dessutom … det Ă€r en POGO, en sĂ„n dĂ€r med lyftbar skĂ€rgĂ„rdsvĂ€nslig köl. I den hĂ€r versionen Ă€r vĂ€l inredningen lite vĂ€l spartansk. Lite dynor, ett kardanupphĂ€ngt gasoltubskök rĂ€cker. SĂ„ man behĂ„ller vikten.
Oct 1, 2012 @ 22:46
Ledsen, men det hĂ„ller jag inte med om. Ăr rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att mĂ„nga 70-80 talsbĂ„tar som Ă€r vanliga hĂ€r hĂ€nger med detta skrovet skapligt pĂ„ kryss pĂ„ seglad tid. Ă€n svĂ„rare blir det pĂ„ berĂ€knad tid. Ăr rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att bĂ„ten behöver mer volym midskepps och slankare akter ala KER40 för att gĂ„ bra pĂ„ kryss, framför allt i lĂ€ttare vindar. Har ju de hĂ€r tendenserna pĂ„ cheetah:n, och den Ă€r ju relativt smal Ă€ndĂ„. First 30:n lĂ€r ju sĂ„ vitt jag hört mĂ„ bĂ€st av att seglas plant och tĂ„l inte för mycket kraft i storen. Det tyder vĂ€l pĂ„ att dess skrovform med slagen inte Ă€r sĂ€rskillt lyckade för kryss? och det Ă€r ju en designgimmick frĂ„n undanvindsbĂ„tar…
Oct 1, 2012 @ 23:01
Ok, var inne ok tittade pĂ„ Pogobryschyren, och dĂ€r ser det helt annorlunda ut nĂ€r man kan se profilen frĂ„n sidan och bakifrĂ„n. Ska vĂ€l inte tro att det gĂ„r att bedöma formen sĂ„ lĂ€tt utifrĂ„n en bilden överst sĂ„ lĂ€ttvindigt…
Oct 1, 2012 @ 14:57
Ser frÀck ut!
Ser ut att ha mycket distansmaterial?
Minimalt med förstyvande spant kanske?
LĂ„ga fribord…
Oct 1, 2012 @ 21:06
Jag gissar pÄ den hÀr!!
Inte 30 fötter…
http://www.youtube.com/watch?v=21kxES86pEA&feature=share&list=UL21kxES86pEA
Oct 1, 2012 @ 23:09
Men dÄ har de tagit bort de utanpÄliggande rodren och förberett för dubbla hjÀrtstockar samt inombordare? Kanske inte sÄ troligt pÄ en Mini ;-)
Oct 1, 2012 @ 23:28
Gissar vilt! :)
Tror det Àr genomföringar för dubbla utombordare! ;)
Oct 2, 2012 @ 08:08
OK-jollens storasyster?
Oct 3, 2012 @ 08:54
Om prisindikation och vikt hÄlls tror jag att POGO 30 blir en hit, eventuella nackdelar vid kryss kommer med rÄge att vÀgas upp av de innerutrymmen som bredden skapar.