Sweet… Kuka Light
Det är kul när någon går hela vägen när det gäller design. Kuka Light (Facebook) är ett sådan exempel där man har försökt göra en så snabb 40-fotare som det bara går.
The idea of creating Kuka-Light started to spin around my head when I realised that to improve the Rating of my boat I had to have smaller sails and make the boat slower. This is absurd for a yachtsman used to racing with A class catamarans and with Melges 24 boats. Speed and apparent wind are synonyms of fun for me so I asked myself: why give up on fun and give up having maximum performance?
Här finns lite kommentarer från designkontoret Schickler Tagliapietra.
Det finns också lite Svenskt intresse eftersom Marström har byggt det mesta. Bilder från Håkan Mann på Marström och ägaren Franco Niggeler som också har skrivit lite om tänket.
Some examples of speed… Upwind speed: we sail currently in 14/15 knots of breeze with about 11 knots of speed with a true angle around 45 degrees. Reaching and downwind same wind we achieve 12-13 knots, till now we have only had once wind uo to 30 knots, and max speed we have reached was over 20 knots, absolutely not forcing the boat, as it was during boat transfer with main and jib. As said we are still in a development phase of the boat.
Length 12.80 m
Beam 4.60 m
Draft 3.50 m
Displ (light) 3.200 kg
Upwind SA 116 mq
Downwind SA 218 mq
Engine 30 HP
ISOOSR Cat 1
Sailnumber SUI 4200
IRC TCC 1.437 (motsvarar 1.80 i SRS)
Hereafter some comments about the development of Kuka-Light.
Kuka-Light is a very different boat, a real prototype. Full Carbon Nomex autoclave hull, rotating mast, canting keel and a light displacement around 3,2 Tons. This with a very agressive hull shape (12,8 m of length by 4,6 m of beam). Add to this a full carbon keel blade, an innovative battery system and you understand that such a boat needs a time for developement and lots of small adjustments to develop its full potential.
Kuka-Light was put into water after a two year build time last spring. Since then we fixed a lot of small issues, like the deck plan, the software of the batteries management, the sails and we had also to learn how to sail the boat. Yes, to learn how to sail the boat as you have to sail this monohull like a multihull, it means that you will sail it always in appearant wind mode, never to low, never to high.
Thanks to the expertise of Mitch Booth we could make a lot of improvements in a quite short time. We have seen that due to its displacement Kuka-Light is very very sensitive to the weight position. This means that the crew has to move much more like in a dinghy or a light boat like Melges 24 than on a traditional monohull, but it is very easy to sail and very light on the rudder.
When the wind is over 25 knots the boat is quite wet, a bit like the Volvo 70. Lots of spray and lot of fun with quite high speed.
Upwind we are quite satisfied with the performance we see and we are constantly learning and improving also our reaching and downwind speed, adapting the sails, mast position and so on. I think that we still have more potential to improve our downwind speed, but we are already a very fast boat.
We sailed till now two races, the first one was Palermo-Montecarlo. 600 miles with verylight wind, quite a difficult race where we arrived third behind Esimit (former Alfa Romeo) and a Cookson 50 canting keeler. After we sailed a race in Sanremo (Trofeo Gavagnin) and Kuka-Loght won line honors and handicap, beating a 60 foot canting keeler.
Next race will be the Middle Sea Race starting the 20th of october from Malta.
As in our view the boat now sails up to 85-90% of its full potential we will make some training sessions during the winter in order to optimize our sails and we will also try some differents settings of the boat
Best regards
Franco
Oct 4, 2012 @ 20:19
Äntligen har jag hittat en PAC-MAN dödare! Nu dj-ar Jimmy! Allt verkar ju perfekt…förutom kanske namnet… ;)
Oct 4, 2012 @ 23:06
Ha ha, ja den var ju sjukt hårig, köp!!!
Ett billigare sätt att segla ifrån Pac-Man är ju annars att du ställer dig på Formula Windsurfing prylarna igen, gissar att det ungefär är lika stor chans att du på semestern får med dig hela familjen ut på brädan som på Kuka Light. :D
Oct 4, 2012 @ 22:20
Man tycker ju att Marström kunde ha upplyst italienarna om vad kuka blir på svenska? Eller också är det just det man gjort… ;)
Oct 4, 2012 @ 23:22
Ägaren är informerad. Ägaren är från Schweiz, byggaren från Spanien förutom Marström, projektledaren från Australien, design från Italien, Usa med lite hjälp från Sverige och besättningen från italien
Oct 4, 2012 @ 23:36
Kunde ju ha varit värre, om de hade varit från Ungern tex…
Oct 4, 2012 @ 23:50
:) var tvungen att googla för att hitta betydelsen på ungerska
Oct 5, 2012 @ 00:02
Bra internationella namn kan vara svårt. Honda jazz hette från början Honda F*tta, inte det bästa namnet på en bil i Sverige.
Oct 5, 2012 @ 09:30
Eller Swahili…..
Oct 18, 2012 @ 11:15
Hey Kare,
The assembly was Soleri in Italy, not Spain. Actually, but for Mitch’s address, we have no Spain in the boat. But yes, your point is clear!
Oct 5, 2012 @ 07:44
KUKA gör hyfsat många robotar som jobbar i Sverige sen länge. Ta en titt på t ex Volvo
Oct 6, 2012 @ 01:37
KUKA-tyskt företag (placerad på börsen i Frankfurt) och då ska det uttalas KOKA. då blir det inte lika hemskt.
Oct 4, 2012 @ 22:20
Blir kul att se denna på Middle sea race den 20e:). Siktar på att ställa upp med min Dehler 34 SV. Så här såg det ut igår på Malta:) http://www.youtube.com/watch?v=yIp73xn2wZI&feature=plcp
Vi har nog plats för en gubbe till om någon duktig seglare från norr känner sig sugen på att åka ned med kort varsel. Mejla då perathome@gmail.com
Oct 4, 2012 @ 22:26
Riktigt cool båt!
Bara att lägga en beställning på en till.
Blur IV ?
Om man får vara lite grabbig…
Kan man tycka att det verkar vara en båt med stake i!
:)
Oct 4, 2012 @ 23:19
Lika bred som en katta, lika många roder och centerbord dessutom, hur skall denna design tråd sluta !
Oct 4, 2012 @ 23:44
Flerskorvsmast dessutom.
Oct 5, 2012 @ 00:16
Få se nu, hur var det nu då…
Toa, wokpanna, diskho…
Nej.. Wokpanna, diskho, toa…
Eller var det… Diskho, toa, wokpanna..
http://www.blur.se/images/kukalight-gear-10.jpg
Det vill till att träna på ruffkänslan i hammocken innan stökiga nattseglingar.
Oct 5, 2012 @ 05:34
:)
Oct 5, 2012 @ 09:20
:))
Oct 5, 2012 @ 08:13
Så det var den man var lite hemlighetsfull om hos Marström, om jag inte minns fel så gjordes skrovet i två halvor. Halva överbyggnaden och halva skrovet i ett stycke.
Oct 18, 2012 @ 11:07
Almost. Port side, stbd side, bow from bulkhead to end of sprit, deck and cockpit, hull center, and transom. So 6 main components, and lots of little bits. All moulds ready for more…
Oct 5, 2012 @ 11:04
Kan det vara det hårdast skruvade/utvecklade enskrovsprojectet med svensk inblandning ?
Saknas bara DSS ?
Segla denna utan instrument : )
Oct 18, 2012 @ 11:08
Faster than DSS, we looked at it.
Oct 5, 2012 @ 12:57
Namnet behöver bara justeras lite grann byt ut light mot big så är det ju ett väldigt bra namn som många andra båtägare skulle avundas ;-)
Oct 5, 2012 @ 13:43
Rorkult!
Oct 5, 2012 @ 17:44
Sweet och rå båt!!!
Oct 18, 2012 @ 11:10
Thanks. It is funny about the name in Swedish though…
Oct 26, 2012 @ 21:28
Ngn som minns Fazisi från Whitbread 89-90 ?
http://www.rick-tomlinson.com/Whitbread%20web/images/page41.html
Låga fribord, smal för var några av design ideerna.
Konstruktören, Vlad Murnikov har fortsatt på det temat, att uppnå hög fart genom att minska motståndet, nu finns en SpeedDream 27:
http://www.youtube.com/watch?v=g3q0RA_8S8o&feature=endscreen&NR=1
På ritbordet finns båtar från 4,5 meter till 115 fot ;
http://www.mxspeeddream.com/main.html
(bla uppges att dom var en av vinnarna, till World Match Racing Tour)
Oct 26, 2012 @ 21:48
Mer info om World Match Racing Tour:
http://www.wmrt.com/tour-info/boats.html?boat=3
Sep 26, 2019 @ 19:12
Nu är den till salu :-)
https://ancasta.com/boats-for-sale/used/sail/custom-built/42/34069/
http://www.kuka-light.ch/sale/Kuka-Light.pdf
En del diskussioner från 2012, då man inte riktigt lyckades få ut all prestanda…
http://forums.sailinganarchy.com/index.php?/topic/141464-kuka-light-less-is-more/
Sep 27, 2019 @ 10:21
Wow! Lite heta diskussioner där vill jag lova. Verkar inte vara så populärt att kritisera upwind performance :)
Sep 27, 2019 @ 10:36
Såg först inte att det var jag som hade gett mig in i diskussionen :-)
Hade ganska mycket kommunikation med både Marsttröm, Doug Schikler och ägaren, och det var tydligt att man hade svårt att få ut 100%. Man lyckades väl aldrig leverera några resultat, men var så klart hyfsat snabba.
Nu seglar gänget en Cookson 50, Kuka 3, och har lyckats mycket bättre. Det verkar vara det man skall ha för att göra bra ifrån sig i de klassiska offshore-racen.
Jag ser tydliga paralleller med Maverick, en Infinity 46 helt i kol med DSS, som har gjort bra resultat med proffs ombord, men generellt sett har svårt att få ut potentialen.
Sep 26, 2019 @ 20:32
11 knop i 7;5m/s o 45 grader twa…det är snabbt.
Vad gjorde IACC orm på kryssen?
Sep 27, 2019 @ 07:05
Jag minns inte exakt men ungefär samma fart fast nära 10° högre :-).
Sep 27, 2019 @ 09:28
Ok👍
Minns aldrig de var dessa farter, men betydligt högre såklart.
Oct 1, 2019 @ 15:21
Polaren är 9 knop i 6 knops vind och över 10 knop i 14 knop. Nära 11 knop i över 20 knop men vinklarna blev ju smalare och smalare.
Sep 26, 2019 @ 20:46
Tänker att det vore en perfekt båt för rekordförsök på Silverrudder :-)
3.50 är ju ett händigt djupgående i danska vatten…