Vendee Globe IMOCA 60 | Walk Throughs
Bernard Stamms IMOCA 60 Cheminées Poujoulat är den enda som är ritad av Juan K och det finns en del finurliga lösningar. Helt otroligt vad lite plats det finns under däck på en 60-fotare…
Kul också att Daily Sail har fått Mike Golding and Alex Thomson att kommentera konkurrenternas båtar. Riktigt intressant bryggsnack:
Det finns ett helt gäng filmer med Mike och Alex:
Lyssna speciellt på när gänget dreglar över Safrans mast med mastskena i ett stycke kol. Så klart är det Marström som har varit framme. Sweet.
Nov 8, 2012 @ 21:38
Is there link for any other parts of that tour? 6 7 8?
Nov 8, 2012 @ 21:50
Not available test. Tension builds before the start :-)
Nov 9, 2012 @ 18:37
Goa gubbar och seriöst bryggsnack, kan inte bli mkt bättre.
Nov 10, 2012 @ 01:28
Kan bara hålla med! :)
Nov 12, 2012 @ 09:32
+1 det mest intressanta på youtube på länge.
Jimmy, kan du inte ge oss the low-down på såna där interceptors? Hur kan det fungera? Är det en vass kant? Varför blir det inte bara turbulens och dåligt?
Nov 20, 2012 @ 20:30
Ja det är en helt vass kant som sticker ner några få cm. Vattnet som träffar kanten stannar och bildar en kil av stillastående vatten, en slags separationsbubbla som det strömmande vattnet glider över och därmed blir motståndsökningen väldigt liten men vinkeln på det strömmande vattnet skapar ett stort lyft i aktern så att båtens långskeppstrim ändras och båten planar friare med mindre vågbildningsmotstånd. Effekten blir precis densamma som vanliga trimplan fast med mindre våt yta. Genialiskt i sin enkelhet.
En Interceptor fungerar ungefär på samma sätt som en “Gurney flap” på vingar, som ju många racebilar använder och dessa återfinns till och med på moderna standardbilar av lite sportigare sort som tex BMW M5 etc i form av en liten list på bakluckan. http://www.allamericanracers.com/gurney_flap.html
Jag har även sett att det experimenteras med Gurney flaps på propellrar för fartyg, hur väl det fungerar där kan nog Pelle Lindell redogöra för.
Det finns en historia om “Greven” då han i ett lättvindsrace vände på lattorna i storen och drog hårt i snörplinan varpå han gick och vann racet, snacka om Gurney flap!! ;)
Nov 21, 2012 @ 10:09
Det sugs väl ner luft bakom kanten också? Små hål i skrovet, Venturi är väl inblandad där. Luftbubblor bildas då som minskar avlösningen i bakre delen av skrovet.