Related Posts

Richomme först till Cap Horn
Jag antar att jag inte är ensam om att följa ett sjukt spännande Vendée Globe? Tätfighten mellan Dalin och Richomme är ju något i särklass, men även längre bak i fältet är det tajt. Och vem älskar inte Pip Hare? RICHOMME FIRST AT CAPE HORN, A NEW RECORD! At 23h 27min 20sec (UTC) Yoann Richomme […]


Gear & Tech🛠, Navigation🗺, News
Vendée Globe 2024 | dock walk
Här kommer det lite nördiga bilder från bryggan i Les Sables d’Olonne. Hela galleriet finns här. Nedan några av de båtar och saker som jag tyckte stack ut. Manuard-designade Charal (Jérémie Beyou) är ju en av de råaste båtarna. Och starkt byggd för “Jérémie doesn’t know the word ‘conservative” 🤣 Just nu längst västerut i […]
22 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Nov 15, 2012 @ 08:42
VOR er helt klart det kuleste arrangementet som er! Vendee Globe er også kult å følge med, men persolig synes jeg det er vanskelig når det meste er på Fransk!
Nov 15, 2012 @ 09:19
Jag håller med, det är alldeles för mycket franska för att det ska vara intressant.
Nov 15, 2012 @ 08:53
För tidigt att säga men det bli Vendee eftersom det är fler deltagare.
Nov 15, 2012 @ 11:07
+1
Nov 15, 2012 @ 09:43
Vore väl rättvisast om frågan ställdes om ett år då inget av racen pågår? Nu blir det VG, efter att ha seglat upp på land efter start börjar jag komma in i lunken och lämna ålerenset. Beroendeframkallande men illa att virtual regatta legat nere ett par gånger.
Nov 15, 2012 @ 09:45
VOR för att de hade så mycket mer mediacoverage, videos från båtarna var ju mycket mer utvecklat och det var ju hur fränt som helst att se inportracen och starterna live med jämna mellanrum.
VG har ju endast en start och mindre möjligheter att filma ombord.
Egentligen är ju VG fränare (en seglare – en båt – en planet) men vilket är roligast att följa:VOR
Nov 15, 2012 @ 09:46
Ett VOR med endast 6 deltagande team och när några av dem “förväntas” gå sönder eller få slut på pengar gör att åtminstone jag tappat intresse.
Börjar mer likna matchracing än fleetrace.
Hoppas att den nya entypsbåten kan locka fler team så att det åtminstone är 8-10 båtar på startlinjen.
Nov 15, 2012 @ 11:22
+1
VOR behöver fler deltagare för att vara intressant.
En budget klass, typ Ludde Ingvall “Nicorette”modifering på överblivna TP 52 ngt nedriggad, högre fribord och överbyggnad alà VG som ger lite skydd.
Får inte ge sig så lätt : ) tilldess blir det lite Franska lektioner alors néspa, eller nått.
Nov 15, 2012 @ 10:20
Bägge racen har helt klart sin charm. Men min röst går till VOR. Mycket bättre medialt, mer mångsidigt att följa, kortare legs ökar spänningen för publiken, intressant med lagarbete och dynamik ombord, in-port race etc. Tycker inte att det låga antalet båtar senast störde nämnvärt förutom när det går sönder men ett par båtar till skulle ju vara bra. Frostad har väl sagt att han vill helst ha 8-12 båtar i nästa vända.
Gällande VG så tycker jag att Alan Block uttryckte det väl i sin paneldebatt – Frankrike är inte tillräckligt stort, det måste bli mer internationellt. Alldeles för mycket franska nu. Tycker det är häftigt race men VOR är roligare att följa.
Nov 15, 2012 @ 11:10
Att VG kan ha 20 balla båtar på start (30 förra gången) vara av flera nya utan att focusera på sponsorerna är starkt. Hur skapar man samma hype för segling som fransmännen och även spanjorerna som är på g.
VG är äkta segling och VO är mest bizniz, man har tappat sporten och gör alla val utifrån ett sponsorperspektiv.
Nov 15, 2012 @ 13:00
Well, tappet av 1/3 av fleeten oroar ju åtminstone några i VG-svängen och IMOCA har ju just slutit avtal med Keith Mills / Open Sports Management för att göra VG mer sponsorvänligt, då man har väldigt svårt att hantera de ökande kraven från sponsorerna att få tillbaka mer än de stoppar in. Så man kan nog anta att VG kommer att förändras en del till nästa upplaga.
VOR må vara businessdrivet men det är också det som driver den mediala utvecklingen och seglar balla båtar gör de ju fortfarande eller?
Nov 15, 2012 @ 12:27
Har ännu ingen känsla för vilken båt som är vilken. Förra VG blev mer plockepinn än senaste VOR. Varje gång jag öppnar RANKING blir det ännu så länge mest med en undran vem som har brutit sen sist. När dom passerar Kergulen sitter jag nog ändå som klistrad vid paddan. Med den hissnande känslan av att det uppenbart är möjligt att segla ensam runtom i en 18 m segelbåt som har nästan 30 m mast. Hoppas att det inte är så många trålare utan AIS i södra oceanen.
Nov 15, 2012 @ 16:07
http://www.vendeeglobe.org/en/
Gå in på “The Race” klicka på – Tracking.
Nov 15, 2012 @ 16:21
Jag tycker Vendee Globe helt klart. Det är ju en riktig tävling med enkla regler och jag älskar båtarna. Vad gäller VOR så är det för många saker som jag irriterar mig på. Banan är en naturligtvis där man vänder utåin på sig själv för att tillgodose någon sponsors intresse. Den uppenbara konflikten mellan Volvo och deltagande sponsorer är en annan grej.
Nov 15, 2012 @ 16:29
Om man ställer upp en ekvation för rolighet:
rolighet = [antal seglare] * skoj + 1/[mängden kolfiber + titan + segelarea]^3 * coolt – [antal kg bly] * onödigt
Så visar det sig tydligt att Volvo Oceanrace och Vendee Globe är exakt lika grymt roliga att följa.
Nov 15, 2012 @ 17:55
Varje vinter händer nåt riktigt kul: VG, VOR, Maxitrimaraner. Blir fängslad av vad dom än gör i Södra Oceanen. Vadå sponsorer och konstiga banor? Det stör iallafall inte min känsla och fascination över att dom seglar så det ryker!
Nov 16, 2012 @ 11:29
Vendée Globe, vinner helt klart i alla fall om man är i Frankrike, där segling är en relativt stor sport. Mycket media kring VG.
Riktig tävling, men en enkel och lättföljd bana. Med äkta seglingshjältar…;-)
Senaste VOR tycker jag känndes ganska ointressant.
Nov 16, 2012 @ 12:10
Louis Burton Abandons
After his collision with a fishing boat off Portugal Wednesday morning, Louis Burton (Bureau Vallée) was heading to Les Sables d’Olonne to repair and cross the start line before Tuesday, 1302hrs. For his return Bureau Vallée could only sail on a starboard tack because of the damage to the port shroud, sustained in the collision with the fishing boat on Wednesday at 0300hrs (French time). The weather conditions put an end to his hopes and forced him to divert and sail to La Coruña.
Not returning to Les Sables
Burton was determined to stay in the Vendée Globe. But after doing the routing according to the latest weather forecast, Burton, then lying off the coast of Cape Finisterre, decided to head to the Coruña to save Bureau Vallée’s mast.
The small weather window that was open was closed suddenly. All the scenarios were considered by Louis and the Bureau Vallée team (including towing and starting the engine). But the arrival of stronger wind in the northern part of the Bay of Biscay (20 to 25 knots) forced him onto a port tack, making the return to Les Sables d’Olonne dangerous. With the damage to the port shroud there would have been a real risk of dismasting.
So, with great sadness Burton officially declares his abandonment of the Vendée Globe 2012.
Arrived in La Coruña
Burton and Bureau Vallée have arrived in La Coruña on Friday morning without assistance. Burton’s team will arrive there on Friday night. He is fine and his mast is still in tact. He says he will be back in four years.
Nov 16, 2012 @ 15:57
Nu försvann en till, Sam Davies tappade masten..
Nov 16, 2012 @ 16:32
Objektivt er der jo tale om dårligt sømandsskab hvis man ikke kan holde et ordentligt udkik. Tilsyneladende forlader man sig helt på AIS, men ikke alle fiskerbåde har tilsyneladende transpondere (er det lovpligtigt ?) – og det er jo ingen erstatning for udkik.
Forestil dig at du som fisker ligger i havet udfor Portugal og tjener til livets ophold, for et øjeblik efter at blive vædret af et førerløst sportsredskab i kulfiber som gør 15 knob uden udkik for sjov. Svarer lidt til at køre gennem en landsby i Paris-Dakar-rally og køre tilfældige mennesker ned.
Ikke det image sejlsporten har brug for. Måske skal man til at kræve at der er to mand ombord, som i flere andre sejladser.
Er der i dag sanktioner mod kaptajnen hvis der ikke holdes udkik ? Som lystsejler ? Som erhvervsdrivende ?
Nov 17, 2012 @ 11:40
Tycker rapporteringen hittills har varit ganska tandlös. Främst pga en alldeles för anonym tracker och för otydliga referat av kappseglingsmomentet. VOR bevakningen -so far – var bättre. Följer med iPAD, PC kanske är bättre.
Nov 17, 2012 @ 16:56
60/40 VOR/VG låter väl rimligt.
Här är en annan intressant undersökning. http://twitter.com/NicolasFelix/status/269791390827941889/photo/1
Vi som följer all racing är inte så många. Däremot har varje race en ganska stor “egen fanbase.