Skip to content

68 Comments

  1. Peter
    Nov 15, 2012 @ 21:43

    jag tror nog att SRS finns under “framtagning av regelverk”. saknas kanske bara tydlighet?

    Kommunikation sett från det “tekniska” som framtagning och skötsel avv kommunikationskanaler borde trots allt skötas centralt. sen är det en annan sak att det finns kanaler som fungerar i olika riktningar. En tolkningsfråga???

    Det jag reagerade på att samording tävlingar inte finns även på klubbnivå. här misstänker jag att man har tänkt på sanktioner och dylikt men vår finns då skälva kappseglingsarrangemangen? är det för självklart?

    Reply

  2. Johan
    Nov 15, 2012 @ 23:45

    Dags att starta “Sveriges Kappseglingsförbund”?

    Reply

  3. Patrick L
    Nov 16, 2012 @ 08:42

    Man kan göra sådant här på olika sätt. När det gäller arbetsboken kan det vara så att man inte har fyllt på allt som finns i listan just för att få en delaktighet och input. De försök som har gjorts tidigare har inte direkt kokat av intresse. Detta är ett nytt försök att få in medlemmarnas syn på detta. Det betyder inte att det inte finns en idé om hur detta skall se ut. Men arbetet har också tidigare fått kritik för att ha förutfattade meningar om lösningarna. Det här är ett försök att inkludera fler i arbetet.

    Försök att inte se djävulen i allt utan förstå att vi alla som är engagerade i Svenska Seglarförbundet vill utveckla organisation m.m. för kappseglingens väl och ve! Jag kan garantera att man inte har tänkt sluta med breddkappsegling, SRS m.m.

    Kom gärna med konstruktiv input kring de frågor som avhandlas. När det gäller breddkappsegling och klassförbund (seniorer) så ansvarar jag i styrelsen för detta. Maila mig gärna direkt med era synpunkter på hur ni tycker ett framtida Seglarförbund skall fungera i dessa frågor. Adressen hittar ni på SSF:s hemsida

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 16, 2012 @ 09:13

      Jag tror inte alls att man har glömt bort det, men det är ändå symtomatiskt att man inte har fått med breddkappsegling på listan :-)

      Vill man sälja in sammanslagningen så är ju detta ett utmärkt tillfälle att försöka få fram vilken nytta man gör för de 97% av medlemmarna (och klubbarna) som inte sysslar med elitsegling eller är sjukt intresserade av sjösäkerhet.

      Från mitt perspektiv så är det exakt samma verksamhet som idag, eller finns det något som en ny organisation vill/kan/skall jobba med som inte funkar idag?

      Reply

      • Peter
        Nov 16, 2012 @ 14:45

        ny organisationmed större spektrum = större serviceutbud. sen är det väl så som Patrik säger att det upp till medlemmarna att fylla på.

        Reply

        • Stare
          Nov 20, 2012 @ 21:38

          Större serviceutbud? Bajstömning och spolplattor till kappseglare, tja kanske?

          Reply

  4. Mats Andersson
    Nov 17, 2012 @ 17:39

    Det hade väl varit bra om man dessutom fått med att det faktiskt är klubbarna som arrangerar kappseglingarna. Förbundets roll är stannar ju vid sanktioneringen. Listan ger ett intryck av att visa vad man ska göra centralt. Den stora frågan är fortfarande vad som blir bättre med en sammanslagning.

    Reply

    • Bertil Engdahl
      Nov 18, 2012 @ 20:43

      Detta är huvudet på spiken!
      Vem arrangerar kappseglingarna? Det är klubbarna varken det är VM eller kvällssegling hemma i viken. I min klubb är det 80% av verksamheten kappsegling om man räknar med kvällsseglingarna. Resterande 20% lägger vi på seglarskolan och juniorverksamheten. Jag ser inte att min klubb skulle ha någon nytta av SBU. Så länge vi inte har en klubbhamn så har vi inte den typen av verksamhet. Om vi skulle bredda vår verksamhet så skulle det vara med SXK-verksamhet. Långfärder, 24-timmars m-m-

      Reply

  5. Allan W
    Nov 17, 2012 @ 17:41

    En fråga som blev tydlig i somras är den klassiska: alkohol
    Jag undrar om SBU känner till RF’s riktlinjer angående alkohol
    http://rf.se/RF-tycker/Alkohol-och-tobak/Riktlinjer-alkohol-och-tobak/
    SBU’s orförande skrev under följande debattartikel:
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/02-promillekrav-pa-sjon-leder-fel_7397282.svd

    Personligen är jag emot ett samgånde.

    Reply

  6. Solen
    Nov 17, 2012 @ 18:19

    De är väl en konsult som skrivit underlaget.:)

    Dessutom är det storbråk i SBU just nu, 11 båtförbund är på gång att starta ett nytt SBU om sammanslagningen blir av. Nästa helg kan allt vara avblåst efter SBU extra årsmöte.
    Dessutom flera av SSF medlemsklubbar planerar att gå ur SSF och istället skapa betydligt mindre kappseglingsklubbar för de som endast tävlar och därmed spara över 95 % av avgifterna som idag betalas till SSF

    Och Patrick L
    Skall inte SSF styrelsens enträgna ambitioner att slå ihop två omaka organisationer tålas att kritiseras och granskas? Det är dags att lyssna mer på medlemmarna vilket också vore ödmjukt. Och så borde dylika enkäter även innehålla möjlighet att säga nej tack. Annars blir det som att välja mellan pest och kolera. Men ni vill väl bara ha sken demokrati.

    Nej tack till SBU

    Reply

  7. Peter
    Nov 17, 2012 @ 20:13

    jag tycker att på väg till en sammanslagning har det kommit skett en del saker som kan diskuteras men i grund och båtten är det väl bara bra att kunna utöka utbudet för oss båtmänniskor.
    *Tittar man på SSF’s sida är en merpart av medlemmar icke- eller sällankappseglare.
    *ca. 1/3-del av kubbar inom SSF och SBU är dubbel anslutna för att kunna ge utbudet från båda.
    *redan idag finns i en viss utsträckning aktiviteter för bla. barn och ungdomar som ligger närmare under SSF.

    Detta tyder på att i båda organisationer finns redan intressen att utökar utbudet och det är väl bara bra ommedlemmarna inte behöver vara anslutna i olika klubbar för att kunna få tillgång till hela utbudet.

    Jag fick intrycket att det fanns försök att passa på att göra vissa ändringar som i botten inte har med sammanslagning att göra och närmare genererade viss iritation. Sen kunde man även höra reaktioner från båda håll som pekar på farhågor att den andre parten vill bara åt ens pengar.

    Jag har tappat kontrollen hur det ligger till nu med medlemsavgifterna samt distriktsindelningar men hoppas att ingen klubb behöver betala mer och att distriktsindelning görs utifrån ett verksamhetsintresse (samla båtägare som har redan idag närkontakt) och inte ifrån avlastning för ledning och styrelsen.
    Utöver det är jag mycket positivt till en sammanslagning just pga. båtägare får ett mer komplett serviceutbud samt att en gemensam båtorganisation är starkare och kan förhoppningsvis förhindra tokiga lagförslag som införande av 0,2promillegräns på sjön.

    Reply

    • Göran P
      Nov 20, 2012 @ 18:38

      Vad menar du med serviceutbud? Tror du attverksamheten skapas på förbundsnivå? Nej, verksamhet är helt och hållet avhängigt egeninsatsen på den lokala klubben! Om det inte görs radikala förändringar med en armé av betalda funktionärer kommer inget mer att ske, med eller utan sammanslagning. För övrigt är 0,2 promillesgränsen redan införd och i linje med RFs riktlinjer. Tycka vad man vill om det, men SSF är ett idrottsförbund i första hand.

      Reply

  8. Måne
    Nov 17, 2012 @ 20:35

    Några skriver att det blir ett större utbud med en sammanslagning. Jag undrar vad so hindrat över 400 klubbar i SSF att få fler att kappsegla och på vilket sätt det skulle bli bättre med en sammanslagning? Hur får vi fler att kappsegla i KMS Nordön efter en sammanslagning?

    Hur man kan skicka ut partsinlager där alternativet – Nej tack! inte finns med är ovärdigt en demokrati. Nej, de som är positiva till en sammanslagning gräver kappseglingens grav.

    Reply

  9. Pelle Lindell
    Nov 17, 2012 @ 22:01

    Hur ni får fler att kappsegla i Nordön är väl i huvudsak ett lokalt problem? Min erfarenhet är att mer eller mindre alla klubbar med framgångsrik verksamhet drivs av någon eller några lokala entusiaster som gör bra verksamhet och dessutom jagar ut sina kompisar på sjön. SSF måste självklart underlätta men utan den lokale seglingstoken spelar det ingen roll vad SSF gör eller inte.

    Min uppfattning är att för SSF handlar det här mycket om att säkra ekonomin och medlemsbasen genom att via samgåendet erbjuda en verksamhet som intresserar majoriteten av medlemmarna (klubbarna). Många medlemmar ger dessutom en kraftfullare röst i många sammanhang, inte minst i RF och vidare in i politiken. I dag har SSF ca. 435 klubbar med totalt 127.000 medlemmar vilket gör oss till ett av de större specialidrottsförbunden (frågan är väl om man klarar av att sortera bort alla dubbelanslutna personer även om man försöker) I ett renodlat kappseglingsförbund som bara sysslar med idrotten kappsegling tror jag man skulle kunna skrapa ihop några tiotal klubbar med i bästa fall 15.000-20.000 medlemmar vilket skulle marginalisera seglingen än mer.
    Jag tror knappast KMS skulle bli medlem i Svenska Kappseglingsförbundet?

    Reply

  10. Tror du på det själv
    Nov 17, 2012 @ 22:17

    Tror ni på fullt allvar att RF inte förstår att en sammanslagning med en paraplyorganisation som inte sysslar med idrott är ett spel för gallerierna? Idrottsministern är orolig över utvecklingen där man försöker tillskansa sig mer statsanslag. Motsvarande sammanslagning planeras med skidfrämjandet och skidförbundet, det ryktas att alla som löser liftkort med automatik blir medlemmar i detta förbund och blir på det sättet det absolut största idrotgsförbundet! På samma sätt kan ju SvFF få in medlemmar via inträde på alla allsvenska matcher! Varför inte, de är ju också intresserade parter och helt vesäntliga för deras idrotts utveckling! Hur toatankstömming, spolplattor har med idrott att göra!

    Annars har jag världens idé för gångförbundet, anslut alla människor som någon gång tar sig en promenad. Finns inget krav från RF att man bjuder på medlemsavgiften :-)

    Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 18, 2012 @ 00:02

      Tja var och en far argumentera for det man tror pa. …….De seglarförbund som funkar bra I världen har en betydligt bredare verksamhet an bara kappsegling

      Reply

      • Viktor
        Nov 18, 2012 @ 08:46

        Men snälla alla, tro inte att ni skall komma åt pengarna från sbu och rf för att ssf skall utveckla breddseglingen. Detta handlar bara om makt och skydda sina positioner hos några få. Tyvärr går det inte att stoppa sammanslagningen då allt för många inte bryr sig

        Reply

        • Portapotti
          Nov 18, 2012 @ 10:48

          Man kan ju undra varför SSF inte klarat av att ta hand om sina medlemmar tidigare, de har ju haft alla möjligheter att få igång fler seglare. Allt handlar om makt och positionering, jag håller med Viktor om att en större mängd seglare knappt vet vad som händer, de är lika ointresserade som alltid men vaknar till när det är för sent. Några säger att det kommer aldrig gå igenom och sedan stoppar de huvudet i sanden. Pelle L gör någon koppling till andra länder som är mer framgångsrika än Sverige i segling. Jag trodde att Pelle L var van vid vetenskap och forskning och baserade sina uttalande efter det, men så verkar huvudet vara fallet denna gång. Först och främst måste man vara medveten om hur den svenska folkrörelsemodellen fungerar, den är unik och skiljer sig avsevärt från den Engelska modellen. Skall vi diskutera framgång så vill jag nog påstå att vår modell fungerade på OS, totalt blev vi sexa, tog lika många guld som GBR. USA tog inga medaljer alls…Sverige har varit/är engagerade i AC och VOR. Vi är ett miniland och har sämsta förutsättningar med kort säsong och långt till värmen. En svensk har varit president för ISAF.

          Jag vill nog påstå att vi har uppnått ganska mycket med en folkrörelsedriven verksamhet som varit fokuserad på kappsegling.

          Fast vi kan bli bättre, här finns underlag för att få fler kappseglare, varje år utbildas över 10000 nya seglare, bara några procent fortsätter. Att ta hand om dessa seglare är inget som en paraplyorganisation kan förändra, för om de kunnat det så hade de ju redan gjort det eller hur!

          Nej till sammanslagning!

          Reply

          • Pelle Lindell
            Nov 18, 2012 @ 12:08

            Jag är kanske dum i huvudet men jag fattar inte nåt av det här? Om det nu är något slags “maktkonspiration” som driver förespråkarna av sammanslagningen så förstår jag inte vad “konspiratörerna” skulle tjäna på det.
            Och ja det är riktigt att jag tycker RYA är en bra modell för dom lyckas kombinera stor sportslig framgång med en verksamhet för hela båtlivet som gör att man förutom de anslutna klubbarna har över 100.000 personliga medlemmar (som betalar ca £40/år). …sen måste man ta hänsyn till at UK inte funkar som Sverige och att demografin är annorlunda men Sverige är inte heller det folkrörelseland vi har varit längre.

            US Sailing är den andra extremen där man centralt undviker att göra någonting utöver en rätt liten elitsatsning och där man måste “tvinga in” medlemsmassan genom att kräva personligt medlemskap i USS för att få delta på vissa kappseglingar.

            Om det sen är rätt att gå samman med SBU är inte säkert men jag anser att vi, för att få en tillräcklig massa och stadga i organisationen, måste ha en verksamhet som attraherar och intresserar en mycket större del av båtlivet än bara kappseglingen. Om vi skall göra det i samarbete eller konkurrens med SBU är väl den fråga som borde debatteras.

  11. Peter Gustafsson
    Nov 18, 2012 @ 11:59

    Det stora problemet är väl att det “folkrörelsesverige” som byggde svensk segling inte ser likadant ut idag som för 10 eller 20 år sedan. Medelåldern i den typiska klubben är hög och många får inte ihop en styrelse eller verksamhet värd namnet.

    Samma problem har SXK, Sweboat och alla andra organisationer som jobbar med svenskt båtliv på något sätt. Stora förändringar måste till på många områden. Det finns tillochmed de som anser att det är bättre att gamla organisationer tynar bort för att vi skall kunna starta om…

    Trenden går mot färre medlemmar, och om bara de som gillar kappsegling blir kvar så kommer det att bli både dyrt och svårt för oss. Så klart handlar det om ekonomi. Det pratas redan om licenser, vilket inte kommer att leda till fler som kappseglar.

    Och det var väl här man hade hoppats på ett helhetsperspektiv och visioner om hur en ny organisation skulle kunna leda en nystart. Aktiva klubbar, seglarskolor (alla som går i seglarskola kommer inte från familjer som kappseglar), låga trösklar till segling och en stor bredd som bidrar till en stark elit.

    Reply

    • Stare
      Nov 18, 2012 @ 12:52

      Och det skulle ske en föryngring med sammanslagning med SBU tycker du?

      Dynamiken hittar vi i de klubbar som har ungdomsverksamhet, SBU har inget av det, SSF har det men i för liten omfattning.

      Ingen skall inbilla mig att det blir mer och bättre verksamhet bara för att vi blir flera, isåfall hade vi redan haft mycket större verksamhet som det är. Det hela kommer bli som att gå tillbaka till gamla Vegor istället för Melges, om ni förstår.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 18, 2012 @ 13:47

      Nej, inget blir “mer och bättre” av sig själv. Men om jag skulle förändra något så gör jag det hellre med 150.000 halvengagerade seglare än 15.000 jolleföräldrar i ryggen :-)

      But that’s just me.

      PS. Diskussionen blir inte bättre/roligare för att du byter alias hela tiden…

      Reply

  12. Olle
    Nov 18, 2012 @ 13:19

    Bara så jag vet, förklara hur ett större förbund som till stor del har fokus på allt annat än tävling skall få fram fler kappseglare? Och kom inte dragandes med exemplet RYA som är mer av en annan karaktär som bland annat konkurrerar ut lokala klubbars utbildningsverksamhet och av många anses vara en koloss med rötter i kolonialtiden. Har förmånen att ha vänner i England som inget hellre vill se ett renodlat seglarförbund.

    Visst så kan man driva verksamheten i en annan affärsinriktad form, men då får vi gräva djupare i plånboken eftersom vi får betala för funktionärer då ingen är så dum att de dels får betala för verksamheten och sedan utföra den. Se t.ex våra kungliga klubbar som inte har eget folk till sina regattor, de får köpa/låna in från juniorklubbar som har en ideell verksamhet. För GKSS är tävlingsverksamheten en post på utgiftssidan, alla andra har det på intäktssidan!

    GKSS har inte fostrat en enda egen OS-seglare, deras ungdomsverksamhet är inriktad på Aelousön, möjligheten att få föräldrar att ställa upp avtar i samma nivå som kapitalinsatsen i form av avgifter. Är det en modell som herrarna förespråkar? Jag vet, ni har nog inte den bilden framför er.
    Det är så det kommer bli när vi blir mer beroende av bidrag och inför köp och sälj.

    Reply

    • Magnus
      Nov 18, 2012 @ 15:53

      Hej Olle,

      Det är ju en viss “sport” att attackera de kungliga klubbarna. Men rätt ska vara rätt: 2 stycken av seglare på OS i London har GKSS som moderklubb, Lotta Harrysson och Astrid Gabrielsson, föer än någon annan.
      Och GKSS har fostrat många av de andra seglarna till att bli olympier vilket de möjligen inte hade blivt om de stannat kvar hos sin moderklubb. Den största gemensamma nämnaren är nog ändå seglargymnasierna där 10 av 14 OS seglare fått möjlighet till daglig träning under en 3-4-års period.
      KSSS i sin tur arrangerade en helt fantastisk regatta med över 400 jolleseglare i oktober med massor av klubbens medlemmar såg till att de blev en helt perfekt kappseglingsupplevelse för deltagarna.
      Alla småklubbar och alla ideella entusiaster behövs också men jag tror inte KSSS eller GKSS är poblemet, om det nu finns ett sådant.
      Mvh, Magnus

      Reply

      • Stare
        Nov 18, 2012 @ 17:50

        Jonas, Rasmus och Lisa har Rådasjön som moderklubb.

        Vart kommer flerparten av eleverna på våra seglargymnasier ifrån då? Vill nog påstå att 90% har en framgångsrik karriär från någon mindre klubb bakom sig. Man kan ju inte ge någon cred för något de inte gjort.

        Tycker det vore smakfullt om GKSS levererade mer talanger till våra RIG, om de nu skall “Leda seglingen”.

        KSSS har en bra och aktiv juniorversamhet, men senast vid OCR var klubben helt beroende av funktionärer från hela landet. Tack vare det så fungerade det. Samma sak med GKSS, de kan inte klara av en större regatta med eget folk.

        Reply

        • Magnus
          Nov 18, 2012 @ 18:20

          Rasmus berättade på Träffen i helgen att Billdals Segelsällskap är hans moderklubb, han bytte nog senare till Rådasjön för att få bättre träningsmöjligheter, lite ironiskt “Stare”? Lisa menar nog att Kullavik är hennes moderklubb.

          Och vad är det för fel att klubbarna hjälper varandra med funktionärer. Svårt att tro att någon blir tvingad.

          Och som seglare så ser jag hellre att GKSS går back på sina kappseglingar än tjänar massa pengar på att jag seglar, utmärkt för mig.

          Reply

          • Stare
            Nov 18, 2012 @ 19:14

            Lisa lärde sig segla på Rådasjön. Rasmus har själv angivit RÅSS som sin moderklubb.

          • Magnus
            Nov 19, 2012 @ 13:49

            Så kanske är vi något på spåret här då?

            Rasmus bytte från “lilla” Billdal till Rådasjön och Lisa från Rådasjön till Kullavik. Förmodligen för att de fanns något hos den nya klubben som inte den tidigare kunde erbjuda. Senare gick de bägge till GKSS för att där fanns återigen ett annat erbjudande?

            Däremellan så gick de på seglargymnasium i Lerum där det fanns träning 4-5 dagar i veckan på ett sätt så att de kunde få till skolan samtidigt.

            Det är kanske så att systemet fungerar lite grann och det finns plats för många olika klubbar (klassförbund/skolor/förbund) med olika erbjudanden inom samma paraplyorganisation och över tiden passar en klubb bättre för ens behov än en annan?

            Magnus

  13. Feffe
    Nov 18, 2012 @ 14:25

    Är inte insatt i frågan men vad är bakgrunden till sammanslagningen ? Handlar det om att kunna halvera kostnader eller vad är den springande punkten ?

    Reply

    • Patrick L
      Nov 18, 2012 @ 17:02

      Feffe, bakgrunden är en motion från ett av Seglarförbundets distrikt för ett par år sedan. Den bärande utgångspunkten för motionen är att SSF och SBU organiserar samma målgrupp (båtklubbar), har ett tämligen stort överlapp i en hel del frågor (dock inte de idrottsliga), inte minst när det gäller utbildning, kontakter med myndigheter, remissinstans för båtlivsfrågor etc. Vidare är bägge organisationerna delägare i Svenska Sjö, bägge sitter i Nämnden för Båtlivsutbildning, Sjösportens Samarbetsdelegation etc. Det är bakgrunden. Frågan är stor och komplex vilket gör den lite svårdebatterad på nätet då många inlägg blir precis så polariserade och felriktade som vi redan ser i den här tråden. Jag skall se om jag kan återkomma med ett längre inlägg kring detta.

      Reply

      • Stare
        Nov 18, 2012 @ 17:40

        Du menar att frågan inte är polariserad redan? Bara ditt inlägg stinker av “Vi vet mer än du” därför skall vi inte diskutera frågan. Det tar inte lång tid innan makten skapar politruker som vet vad och när saker skall diskuteras.

        Inte någon har någonsin lyckats förklarat för mig hur vi skall få fler att kappsegla om vi tillför ännu fler ickekappseglare i organisationen! Här duckar man hela tiden.

        Med en sammanslagning blir vi ännu mer marginaliserade, inte tror ni väl på fullt allvar att motorbåtsfolket betalar en krona för att du och jag skall få kappsegla? Nej argumentet hos SBU är att de skall få tillgång till statsbidrag genom Lokalt aktivitetsstöd, SISU samt Idrottslyftet. Det blir i själva verket att vi seglare får mindre bidrag, om det nu är så vi skall finansiera vår verksamhet.

        Och Patrik, som du skriver så är vi ju redan med i samarbetsorganisationer, varför inte låta det vara så, vi blir ju inte större i antalet medlemmar efter en sammanslagning, dessa två organisationer har ju många dubbelanslutna som nu kommer under samma tak, nettot minskar ju faktiskt.

        Och Peter, vi har nu 147 000 medlemmar, en väldigt liten del av dem är engagerade, hur tror du att engagemanget ökar för att vi får in folk som definitivt inte ens tycker om segelbåtar? hur får vi ett engagemang av folk som inte ens tycker om att kappsegla? Hur får vi engagemang från verksamheter som inte ens har utbildningsverksamhet, utan drivs av att hantera sina brygganläggningar. I Landvettersjön finns en av deras medlemmar, de kör små öppna motorbåtar på sjön och har inte det minsta intresse av segling.

        Reply

        • Patrick L
          Nov 18, 2012 @ 19:23

          Hej “Stare”. Jag förstår inte riktigt. På vilket sätt “stinker” mitt inlägg menar du? Jag tror att de som har följt mina inlägg här på blur.se de senaste 6 åren eller så inte anser mig vara en “politruk”. Jag föreslogs till SSF styrelse av personer som nog tycker att jag har gjort ett hyfsat jobb på olika håll och kanter och har en rätt balanserad inställning med stor respekt för föreningsdemokrati. Men nu efter några månader i styrelsen är jag en politruk?

          Jag har aldrig sagt att frågan inte får diskuteras. Där läser du in saker jag inte har sagt och det var precis det jag menade med felriktade inlägg. Jag skrev att “frågan är stor och komplex och därför är lite svårdebatterad på nätet”. Med det menar jag att det är svårt att i korta kommentarer på en blogg hantera hela bredden av frågan. Dessa diskussioner blir därför ofta polariserade och fragmenterade.

          Det är lite komiskt att du ser mig som politruk för någon sorts sammanslagningskonspiration. För det jag har lagt oräkneliga timmar på är att titta på frågan ur perspektivet “alternativ till sammanslagning”. Jag har träffat Ridsportförbundet (som kommer ur en sammanslagning i likhet med den vi nu talar om, fast än mer komplex), jag har talat med Bilsportförbundet (som är ett specialiserat förbund ungefär i den riktningen vi kan vara på väg om det inte blir en sammanslagning), jag har gjort en enkät i Stockholmsdistriktet, jag har varit med på flera informationsmöten där frågan har debatterats och jag har diskuterat frågan med många personer både på bryggor, på nätet och i möten. Vi har talat med danska, finska och engelska seglarförbunden som alla hanterar både segel- och motorbåtsfrågor i samma organisation. Blir jag en politruk för att vi inte har kommit till samma slutsats?

          Jag har *inte* dåligt samvete för något demokratiskt underskott i den här frågan.

          Och märk väl – det är till syvende och sist medlemmarna som avgör detta. Vill inte medlemmarna i bäggre organisationerna ha en sammanslagning så kommer det inte att bli någon.

          Nu handlade hela det här inlägget om processen som sådan istället för om sakfrågan. Så blir det ofta i den här diskussionen och det är synd tycker jag.

          Reply

          • Stefan P
            Nov 21, 2012 @ 10:41

            Bra att frågan tas upp på alla forum där det går. Jag är själv medlem i ett sällskap som motinerat till vårt distriktförbund (Östergötland) att avbryta arbetet med en sammanslagning. På årsmötet förra året togs ett liknande beslut. Jag är personligen inte övertygad i frågan men lutar mot ett nej. Detta till stor del beroende på hur frågan hanteras och har hanteras av SSF styrelse. Jag saknar som Peter G en riktig analys och vision om varför sammanslagningen för båtlivet och breddsegling i synnerhet i Sverige stärks genom detta. Att bara se på inkomster och antal medlemmar inspirera inte. Jag har även personligen ett lågt förtroende för SSF styrelse men jag vill ta Patrick L i försvar. Han valdes in på senaste seglardagen och kan inte belastas för tidigare misstag. Att hänvisa till RYA är farligt utan att se till hur föreningsliv utvecklats där till skillnad från i Sverige. Även om det Svenska föreningslivet är under omstöpning är det inte dött och historia och kultur bör man inte bortse ifrån. Jag tror risken är stor att vi får en utveckling liknande USA istället. SSF stora brist enligt mig är att man inte tillräckligt insett och utvecklat segling utanför OS och de heta jolleklasserna. Att slå samman två organisationer där förändringstanken inte kommer underifrån kommer högst troligtvis innebära att för mycket kraft läggs på icke utvecklande frågor. Att tänka till och göra hemläxan bättre och sedan om fortfarande analysen är att ett samgående är att föredra påbörjan förankring ute hos medlemmarna är vägen framåt. Jag tror inte smålänningarna riktigt hade tänkt igenom vad deras motion kunde komma att innebära de vill ju mest få det lite billigare.

      • Peter Gustafsson
        Nov 18, 2012 @ 17:53

        Risken är ett renodlat kappseglingsförbund med få medlemmar. Många “fundamentalister” verkar inte ens tycka att breddkappsegling eller det jag håller på med i korpen hör hemma där. Elit i jolle är det enda som räknas?

        Med den tesen är det allra bäst att dela upp OS, jolle, shorthanded, havskapp, flerskrov & matchracing i olika förbund. Mer fokus helt enkelt. Finns det några bra förebilder där man gjort så? Alla exempel jag har sett inom andra idrottsförbund har handlat om sammanslagningar för att nå kritisk massa på olika plan.

        Faktum är att svensk kappsegling till allra största delen finansieras av sådana som inte kappseglar själva. SOK (som vill ha medaljer i vilken sport som helst), föräldrar, medlemmar i olika former och sponsorer eller styrelseledamöter som kör Nimbus.

        De personer som du så nedsättande nämner har också barn som borde gå i seglarskola. Kanske har de själva kappseglat när de var unga och är sugna på att börja igen. För att man gillar segling. Inte för att ta medalj i OS.

        Jag struntar egentligen i vilket men det känns mycket roligare att bygga något för150.000 personer som brinner för segling, än för 300 personer bedriver segling på en “hög sportslig nivå”. Men som sagt. Alla har ju olika preferenser.

        Reply

        • Stare
          Nov 18, 2012 @ 18:03

          Peter, vad är problemet? Engagera dig i en förening och skapa det du eftersöker! Du förklarar fortfarande inte på vilket sätt vi skulle få fler kappseglare genom en sammanslagning med folk som inte ens tycker om seglare i allmänhet och kappseglare i synnerhet.

          Nej fokusera på det vi har och förädla.

          Blanda inte SOK i detta, de lever sin egna värld och engagerar ett väldigt litet antal seglare. Kan väl säga att de trots allt gjort ett bra jobb med att få upp seglingen i ljuset. Inget av detta hindrar väl oss korpseglarna att hålla på med det vi gillar?

          Säg mig vad som hindrat pappan eller mamman i Nimbusen att anmäla sina barn till en seglarskola? Säg mig sedan vad skillnaden blir vid en sammanslagning!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 18, 2012 @ 18:17

          Det är skönt med folk som vet precis hur allt fungerar.

          Måste kännas jobbigt att den styrelse som vi valt så fullständigt har missbedömt situationen? Liksom de personer som arbetar med de här frågorna på heltid?

          Reply

          • Stare
            Nov 18, 2012 @ 19:12

            Så tog argumenten slut :-)

          • Peter Gustafsson
            Nov 18, 2012 @ 19:24

            Nejdå, men jag jag spar dem till någon som är beredd att se nyanserna :-)

            Fast det är härligt att du är så engagerad i just den här frågan.

          • Solen
            Nov 18, 2012 @ 19:48

            Peter o Peter
            Det jobbiga är inte att vi inte bara har en vald styrelse utan att vi har två styrelser SBU+SSF som går i armkrok och bakom sig lämnar två djupt splittrade folkrörelser.
            Det blir aldrig framgångsrikt om man inte har med sig medlemmarna och där har SSF styrelse en del att begrunda.

            Bråttom har det varit, först helst med överrumpling och bristande underlag, nu men hjälp av externa konsult och enkäter som skall “bevisa” vad som är rätta vägen.

            Är det nån som hört någon seglare, funktionär, klubb eller SBUare roppa efter “Sammanslagning åt alla!” . Nä just det! För det är inte gräsrötterna som drivit frågan utan det är maktpersoner såväl valda som anställda.

          • Patrick L
            Nov 18, 2012 @ 20:49

            “Solen”: Styrelserna som tittade på den här frågan 1985 har iofs avgått för länge sedan och kanske inte kan svara här men det känns inte som att någon av organisationerna gick under i splittring för att man tog upp frågan till seriös behandling för över 30 år sedan?

            http://www.batunionen.com/UserFiles/file/SBU-SSF/Utredning_samgaende_1985.pdf

            Och det var väl medlemmarna som reste frågan den här gången också? Det var ju en motion till Seglardagen som röstades igenom av en majoritet?

          • Patrick L
            Nov 18, 2012 @ 20:50

            …sorry, frågan väcktes 1979 med ett planerat färdigställt samgående 1985. Så blev det dock aldrig, som bekant.

      • Feffe
        Nov 18, 2012 @ 19:09

        Det låter komplext. Personligen tror jag att det handlar om att skapa starka seglingssektioner inom de båtklubbar som finns. Grabbarna som kör snipa kommer nog inte ut och kappseglar men hos oss har vi lyckats få många båtägare intresserade av det vi håller på med och många erbjuder sig spontant att hjälpa till vid tävlingar. Att man sedan kan dela på andra saker som utbildning etc är ju bara positivt.

        Kraften kommer aldrig komma från ett förbund oavsett vad det heter. Kraften kommer komma från de individer som driver på och vill skapa aktivitet i det de brinner för, seglingen. Att kunna låna funktionärer från varandra är ju en kanonbra grej. Ett förbund med en tydligt definierad seglingssektion borde väl kunna bli effektivt och fungera bra ? Men som sagt sånt här är aldrig enkelt….

        Reply

        • Solen
          Nov 18, 2012 @ 21:33

          Patrik,
          Det är rätt seglardagen ville utreda efter en motion, men det som skedde var att styrelsen tog ställning för en sammanslagning vid första anblicken utan att utreda och presentera en objektiv rapport. Tyvärr har ingen objektiv rapport gjorts ännu. Då är det kanske inte så lätt att få medlemmarna med sig och splittringen är redan på gång.

          Och bara för att det inte kapsejsade för 30 år sedan så är risken nu mycket större med den hållning styrelserna redan har intagit i frågan.

          Reply

        • Patrick L
          Nov 19, 2012 @ 10:36

          Feffe: Jag tror att du har rätt. Jag är själv uppvuxen i en motorbåtsfamilj. I en klubb som är dubbelansluten och har både seglarskola, navigationskurser, motorkurser, eskaderseglingar m.m. De har dock inte en “seglingssektion” och en “motorsektion” utan en “båtsportsektion”. Tävlingsseglingen finns där men motiverar inte en egen sektion, varför man har rationaliserat det på detta enkla sätt för att använda de ideella resurser som ställer upp på bästa sätt. Det finns en liten sommarseglarskola men idag ingen träningsverksamhet. Men klubben har individer som brinner för segling och arrangerar i alla fall en stor kölbåtssegling varje år! Det finns ett gäng segelbåtar i klubben. De försöker utveckla verksamheten. Det här är en relativt stor klubb. Få kappseglare. En typklubb för att gå ur SSF och köra sin stora men enda kappsegling osanktionerad och seglarskolan utan någon koppling till SSF. Vad skulle hända då?

          Inget dramatiskt på kort sikt, men seglingen skulle förlora ännu en viktig kontaktyta för rekrytering till vår sport! Hade jag varit barn i den klubben idag hade jag sannolikt inte kommit in på kappseglingsspåret. Klubben skulle också förlora möjligheter till stöd för inköp av skolbåtar, utbildningsstöd och att vara med i utvecklandet av seglingssporten generellt (har just kommit från ett underbart inspirerande Guldträffen 2012, är man intresserad av klubbutveckling vill man vara med där kan jag säga). Varje klubb som försvinner ur organisationen är ett stort misslyckande som jag ser det.

          Reply

          • Stare
            Nov 20, 2012 @ 10:33

            Patrik, om du tittar över hur många klubbar SSF har anslutna idag, och sedan gör en kalkyl på hur dålig rekryteringen är. Om vi nu inte ens idag klarar av att rekrytera fler kappseglare med nuvarande fokuserad verksamhet, hur skall vi då lyckas med en ännu “spretigare” organisation?

            Ett argument för en sammanslagning är just det där med en “bredare rekryteringsgrund”. Jag vill påstå att vi redan har den grunden (147000 medlemmar) men vi misslyckas hela tiden att aktivera den stor mängden “sovande” klubbar. Jag har synnerligen svårt att förstå hur ett tillskott av SBU folk (som inte ens tycker om idrotten kappsegling) skall inspirera flera att börja kappsegla.

            Det är förvisso sant att frågan om sammanslagning ställdes av Smålands Seglarförbund som har en väldigt liten andel kappseglande medlemmar, många var dubbelanslutna men övervägde att lämna SSF då den enda nyttan med medlemskap var att de fick vara med på kappseglingar m.m. Det var alltså rädslan att tappa medlemmar som var orsaken till motionen, inga andra bärande argument som t.ex sportslig utveckling, utbildning eller annat. Årsmötet gav styrelsen i uppdrag att undersöka möjligheten till sammanslagning. Det som senare följde var en kampanj där man t.om tog fram propagandamateriel där man lovordade en sammanslagning, det var inte längre en fråga om, utan snarare om hur och när. Och så har det gått på. Nu har man engagerat en PR-konsult som ytterligare skall vässa argumenten. Hela tiden söker man den självuppfyllande profetian, till skillnad från SBU är detta en process som är allt annat än transparent. För SSF handlar det om att bli ett större idrottsförbund och större inflytande hos RF, vilket retar upp de stora idrotterna.

            Ännu har ingen förklarat hur en organisation som inte gillar kappsegling skall få fler att kappsegla.

            Nu visar det sig att stora förbund* inom SBU starkt ifrågasätter en sammanslagning, bärande argument hos dem är att de är rädda för att deras frågor kommer att försvinna. Man hävdar också (med stöd i forskningen) att intressekonflikter och maktspel kommer förlama verksamheten, enligt dem 5-7 år innan organisationen sätter sig.

            Nu har 11 av 26 SBU båtförbund begärt en extra båtriksdag med egentligen en enda fråga, avveckla arbetet med samgående:

            Den Extra Båtriksdagen kommer att hållas söndagen 25 november 2012 kl 10.00 på Scandic Foresta, Lidingö. Kallade att delta är representanter från Båtförbunden.
            Extra Båtriksdagen kommer att behandla följande två förslag (enligt ovan nämnda Båtförbunds begäran):
            1 Avsluta allt arbete för en sammanslagning med Svenska Seglarförbundet.
            2 Förslag till införande av ny § 20 i Svenska Båtunionens stadgar.

            *http://www.batunionen.com/Dokument/Default.aspx?ID=19

            Jag förordar fortsatt samarbete i de samarbetsformer vi redan har, som dessutom inkluderar bl.a Kryssarklubben.

            Troligtvis har vi nu en möjlighet att sänka förslaget i någon djuphåla i Östersjön , väl förankrat i en bojsten!

            Heja de 11 båtförbunden i SBU som är kloka nog att förstå!

          • Solen
            Nov 20, 2012 @ 21:33

            Håller med Stare till 100 %

  14. Solen
    Nov 18, 2012 @ 16:18

    Vi skulle vinna så mycket på att fokusera istället för att bredda ännu mer. Vet ni hur många snipor och motorbåtar som det finns hos SBU? Många är det ….och jag är helt säker på att dessa båtägare kommer vi aldrig att se på kappseglingsbanan. SSF skall vara idrott och om det innebär färre som ger en almosa till kappseglarna så är det väl ok. Vi skall inte tro att vi smyg skall kunna beskatta andra än utövarna. SBU är nämligen livrädda för att deras pengar skall gå till kappseglarna. Dags att vakna nu innan seglarna begravs i ett gigantiskt förbund, bara 5-10 % av medlemmarna kommer kappsegla i det sammanslagna förbundet.

    Reply

  15. Carl
    Nov 18, 2012 @ 20:12

    Det skall bli intresant att se vad detta innebär i praktiken dvs vad händer ute bland klubbarna om det röstas igenom! Om man går på SBU’s sida och läser vad som skrivs där så verkar ju inte detta tas imot så positivt av klubbarna:https://sites.google.com/a/batunionen.com/samgaaende-sbu-ssf/home
    DalaröBåtKlubb har redan börjat att förbereda sig för att detta kommer att innebära högre avgifter och röstat om att att bilda ett DalaröSegelSällskap där de som vill kappsegling kan vara medlemmar:http://www.dalaro.se/pdf/PM%20om%20Dalarö%20Segelsällskap.pdf
    På detta sätt kommer man runt avgifter som man antagligen inte ser att man får så mycket ut av. Detta kan då innebära att om fler gör på detta sätt så blir pengarna som kommer in från medlemsavgifter till ett sammanslaget SBU-SSF betydligt mindre!

    Reply

    • Peter
      Nov 19, 2012 @ 00:13

      många kommentarer riktar sig just mot avgiftshöjningar. Kopplas det ihop med sammanslagning så blir det ju inte 1+1=3, dvs. samorningsfördelnarna.

      Senaste kommentarer var visserligen att ingen avgiftshöjning men frågan är om skadan inte redan skett.

      En annan fråga var distriktsindelning. vet inte heller vad som skedde där senaste tiden men de första utkast men stora regioner som gör jobbet svårt inom distrikterna var också en kritik. Där har ändringar skett dock.

      intressant är att folk från SBU tror att seglarna vill åt deras pengar och kappseglare likaså. Bäst erfarenhet har väl dubbelanslutna klubbar. Där visas att man kan ha både och. Sen är det hur organisationen byggs.

      Jag hoppas att det inte är för sent och det kan bli en sammanslagning. Redan idag är majoriteten av medlemmarna inom SSF icke kappseglare. Kanske något att tänka på i dikskussionerna.

      Reply

  16. Carl
    Nov 18, 2012 @ 21:18

    Reply

  17. Carl Peter Carlsson
    Nov 19, 2012 @ 13:36

    Det skulle vara intressant att få reda på
    1. Vilka frågor skulle vi kunna samarbeta med utan sammanslagning?
    2. Vilka frågor måste vi slå oss ihop för att kunna samarbeta?

    Reply

    • Olle
      Nov 22, 2012 @ 19:27

      Precis Carl-Peter , du sätter huvudet på spiken! Fråga 2 är lätt att svara på ;)

      Reply

  18. Carl
    Nov 24, 2012 @ 07:46

    Reply

  19. Göran
    Nov 26, 2012 @ 11:13

    Hur gick det på mötet 25 nov?

    Reply

    • TRE
      Nov 26, 2012 @ 13:31

      Jag har hört att majoriteten gick på Unionsstyrelsen förslag att avslå motionen om att avsluta allt arbete för en sammanslagning med Svenska Seglarförbundet.

      Reply

  20. Sam V
    Nov 26, 2012 @ 16:07

    Tydligen både ja och nej, slutgiltig beslut i mars 2013.
    http://www.batunionen.se/

    Reply

  21. Carl
    Nov 26, 2012 @ 19:06

    http://www.batliv.se/article.asp?newsid=6022#.ULOlBXy9KK0
    Majoritet i antal förbund imot men i antal röster (beroende storlek) så blev det ändå för att fortsätta. För beslut om samgående krävs dock 2/3 majoritet vilket man inte hade.

    Reply

  22. Stare
    Nov 26, 2012 @ 22:44

    Det verkar bli ett stort bakslag för de som vill slå ihop förbunden. Nu börjar man planera för andra alternativs samarbetsformer. Om det ändå blir en sammanslagning så blir det utan ett stort antal förbund, SBU är ju ingen idrottsorganisation och alla lokala Båtförbunden är i praktiken bara med i paraplyorganisationen SBU. Det är alltså svårare för medlemsföreningarna i SSF som håller på med kappsegling, de har ju inget val, och det är SSFs styrelse väl medveten om och kör över sina medlemmar. Fick i dagarna ett utskick via snigelposten om sammanslagningen. Någon konsult hade satt ihop det och allt gick ut på att vi skulle förledas att fylla i ett svar, något NEJ TACK alternativ fanns inte….Vladimir Putin hade varit stolt över ett liknande skendemokratiskt trix! Skulle faktiskt skämmas om jag satt i SSFs styrelse!

    Reply

    • Solen
      Nov 27, 2012 @ 09:10

      Det är väl så man driver förändringar som de flesta inte vill ha. Demokrati hade ju stoppat planerna. Och vad är nästa strategi? Nåt kommer säkert för man har ju satt allt på ett kort och man har inte de stora distrikten med sig. På Västkusten går diskussionerna höga och man sitter väl där och små njuter åt det som just nu ser ut att krascha.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 27, 2012 @ 09:35

        “Demokrati” är ju ett ganska vitt begrepp :-) Nu har man ju en klurig modell och då får man leva med det.

        Vare sig SSF eller SBU känner ju till mig som enskild medlem, och jag har svårt att se att de fyra klubbar jag är medlem i skall tillvarata mina intressen via debatter i ett distrikt som så klart har sin egen agenda.

        Fast när pajkastningen pågår som värst, så är man nästan glad att man inte förväntas ta ställning i de här frågorna. Och oavsett hur det går så blir lusten att engagera sig i seglingspolitik ännu lite mindre.

        Reply

        • Peter
          Nov 27, 2012 @ 10:36

          men du blanadr ju in det annars i alla hösta grad i just seglingspolitik. Är det nu att du fegar ur???

          Reply

          • Gustaf Dyrssen
            Nov 27, 2012 @ 10:42

            Tycker Blur är en otroligt bra och effektiv lobby för många viktiga seglings frågor. Att inte direkt bland sig i intern politiken behöver man väl inte likställa med att dra sig ur ????

        • Peter Gustafsson
          Nov 27, 2012 @ 10:41

          Ja, fega ur är verkligen min grej :-)

          Reply

          • Peter
            Nov 27, 2012 @ 14:38

            just det, precis varför jag undrade. brukar inte vara din grej… ;-)

  23. Solen
    Nov 27, 2012 @ 08:59

    Va skönt. Hoppas att man nu låter projektet gå i graven. Och ivrarna i styrelserna inser att deras förtroende är nere på låg nivå. Att driva frågor mot medlemarnas vilja är alltid dödsdömt. Båtunionen kommer säkert snart kasta in handduken i sammanslagningsfrågan allt för att rädda sina poster och skinnet.

    Hoppas nu även SSF inser faktumet att och slutar driva frågan. Så olika syn som finns mellan förbunden och inom förbunden gör det lika dödsdömt som från början.
    Västkusten Seglarförbund skall ha en eloge för sin motsträviga hållning som kanske visar sig vara helt rätt. Heja VKSF som står upp för seglarna.

    Reply

    • Lars M
      Nov 27, 2012 @ 16:43

      +1 !

      Reply

  24. Olle
    Feb 5, 2013 @ 18:34

    Det blir mycke jolle i den nya SSF styrelsen,;

    Nya

    Stefan Järudd, Saltsjöbaden (optimistfarsa)
    Marie Björling-Duell, Göteborg
    Thomas Hansson-Mild, Onsala (optimistfarsa och OK-jolleseglate)
    Morgan Sundén, Ängelholm, (29er farsa m.m)

    Valda till Seglardagen 2014
    Stefan Järudd, Saltsjöbaden Marie Björling-Duell, Göteborg Thomas Hansson-Mild, Onsala Morgan Sundén, Ängelholm

    Valda till Seglardagen 2014
    Lena Engström, Lerum, (optimistmorsa m.m)
    Fredrik Norén, Stockholm/Ronneby (jolletränare)
    Mary Westermark, Stockholm, (Zoom8 )
    Patrik Lindblom, Stockholm

    Summa summarim 6 jolle 2 kölbåt

    Reply

  25. kalleK
    Feb 6, 2013 @ 14:24

    Ja eller mycket Stockholm/Göteborg (7/8) eller många OK-jollevärldsmästare (2/8), eller många kölbåtseglare (7/8?) som har barn som seglar jolle (5/8), eller många medelålders (45-55 är det 7/8?), mycket kärringar (4/8), mycket gubbar (4/8) eller någon annan förfärande statistik.

    Bra personer som skall tackas för att de ger av sin tid för att förbättra vår sport, tänkte jag när jag läste listan…..

    KalleK

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.