Alex Thomson snickrar båt
Lite kolfiberreparation under tiden som Hugo Boss susar fram i 20 knop. Jag har för mig att jag har sett små fina reparationskit med prepreg-matta? Men det kanske väger för mycket?
If Alex Thomson (Hugo Boss) ever retires from sailing he might be able to open a mechanic’s workshop after unveiling the result of seven hours handiwork with his grinder.
Thomson, who was still in sixth place last night, keeping pace with the lead group and 123 miles from Armel Le Cléac’h (Banque Populaire) at the front, suffered the scare on Saturday.“I was low on battery juice so I popped the hydro down and went below to see how many amps were going in. At the time I was averaging about 18 knots and I heard a strange noise so went to the door and I could see the hydro (generator) vibrating very severely and getting worse. I realised it was going to break and rushed to pull it up but before I got there it ripped off the back of the boat and did a cartwheel and smashed the starboard tie bar. I was on port tack so the starboard rudder was not connected to anything and I knew instantly that the boat would wipe out. It did, but I managed to get the boat flat and got downwind to roll up the A3 spinnaker keeping the port rudder in the water doing all the steering.”
That’s when the real work started. Between 12 and 12.30pm on Saturday, Hugo Boss was almost stationary as Thomson cannibalised his port rudder bar and started sailing again.
“The bar is a very thin carbon tube about 3m long which was broken in two places, and we do not carry a spare unfortunately,” Thomson said. “Cliff (Nicholson) our composite engineer is a genius problem solver and he came up with a plan with Ross (Daniel) and (Simon) Clarkey which would splint the breaks using carbon strips. I firstly had to cut the strips with the grinder with a diamond cutting blade I have onboard. I was not looking forward to doing it because literally everything would be covered in carbon dust. I cleared the cockpit and got to work all while averaging 19 knots of boat speed. I managed to do it without cutting a finger off or cutting through the cockpit floor. Once I had finished I was covered in silver paint and back carbon dust and the cockpit looked like Cliff’s workshop. The repair sure ain’t pretty but it should be functional and was about seven hours work all in plus some tidy up time. I was pretty knackered but pleased. It has been an amazing team effort.”
There might have been reason to feel jinxed as this Hugo Boss is Seb Josse’s old boat from the last Vendée Globe and Josse was forced to retire to New Zealand in the last race after nearly capsizing and damaging his port rudder.
The fix certainly seemed to work as Thomson, previously better known for his speed than his handiwork, had the best 24 hour speed times in the fleet on Sunday, beating the five new boats in front of them. Thomson can now focus on navigating a path through the Doldrums which are further north than usual. The lead boat should reach them in the next 24 hours.
Nov 20, 2012 @ 08:24
Jag visste inte att Hugo Boss hade “foppa-tofflor” i årets kollektion……; )
Nov 20, 2012 @ 08:52
Ball, med alla som brutit hade jag fann ställt upp i en stor stålbåt!
Skämt åsido, påminner om en historia från Gotland Runt där någon tappade rodret men föllföljde, tror det var en på north som meckade ihop något från salongsbordet ombord, någon som kanske minns mer? :)
Nov 20, 2012 @ 15:40
Har ngn minnesbild av att man skruvade fast bordet på en spinnackerbom och stackut i aktern ?
Men vad var det för båt ?
Vet inte om det var samma men vid ngt tillfälle så var det en Raphsody 43 som fick problem med rodret ?
Nov 21, 2012 @ 11:13
Låter som 1-tonnaren Stuckatören med bröderna Straume.
Nov 20, 2012 @ 09:23
Hur borde ett reparationskit se ut för att segla W2S eller ÅFOR? Räcker det med tejp och reservlattorna, eller borde man ha något annat bra med sig? Elverktyg för att kunna såga lite i inredningen?
Nov 20, 2012 @ 15:47
Silvertejp! Går det inte laga med silvertejp är det trasigt! Kompleterar man silvertejpen med en rulle lite grövre ståltråd klarar man många “djungellagningar”. En Lethermankniv är ju inte så tokigt heller…
Nov 20, 2012 @ 09:33
Batteridriven vinkelkap, bra för att slipa, kapa mm. och ett verktyg som fungerar för att kapa vant och stag med om olyckan skulle vara framme.
Nov 21, 2012 @ 08:19
Pre-preg matta måste in i en ugn och värmas upp för att härdningen skall börja.
Lite svårt att ha en ugn med sig…..
Nov 21, 2012 @ 08:30
Man skulle ju kunna tänka sig en “matta” med el som man virade runt eller lade på. Typ en tallriksvärmare-turbo :-)
Här är några exempel på kit:
http://www.carbonmods.co.uk/products/carbon-fibre-repair-kit.aspx
http://www.carbonology.com/race-boat-support-pack-p-414.html
Är det så att rejält med lattor och epoxy (a la Hugo Boss-mecket ovan) blir bättre än med matta? Eller är det bara enklare att göra?
Jag har också hört om seglare som medvetet dimensionerar saker så att de skall kunna användas för reparation. Typ “gör vi det här röret i rätt dimension så kan vi slita loss det för att skarva en spinnbom”…
Nov 21, 2012 @ 11:03
Problemet är nog att de måste ha med sig en frys också. Prepreg börjar härda efter ett tag i rumstemperatur.
Kiten ovan är inte prepreg – torra mattor och epoxi.
Nov 21, 2012 @ 11:52
Varför inte dimensionera så att det håller, det är ändå ett jordenrunt race.
Den båt som går sönder minst är troligen vinnaren.
Man blir fundersam när Safran tappar kölen efter ett dygn, hur mycket har man testat innan start och delar till rodren är ganska vitala också, roderstag borde testas ordentligt innan start, en eller två extra lager matta väger inte så mycket så att det avgör racet.
Nov 21, 2012 @ 11:58
Nu var det ju en hydrogenerator som pajade och smällde på röret från sidan. Det går inte att dimensionera för. Kanske om man bara vill ta sig runt, men de här killarna vill vara på pallen.
Även de som anses köra “safe” har sönder prylarna.
Nov 21, 2012 @ 17:31
När börjar du sälja?
http://www.wattandsea.com/en
Nov 21, 2012 @ 14:59
En eller två lager mattor överallt kan kanske avgöra
Nov 21, 2012 @ 15:57
Safran hade seglat över 20.000 sjömil med sin titanköl så de tyckte nog att den var “testad” ;)
Nov 22, 2012 @ 16:10
….någon gång börjar det sen med utmattning och vissa material redan från första början… ;-)
Nov 21, 2012 @ 18:29
…och hugo boss-båten är jen en gammal båt, den var med i förra VG under annat namn, så den får väl oxå anses som vältestad.