Skip to content

17 Comments

  1. Lars Ronnberg
    Nov 20, 2012 @ 08:24

    Jag visste inte att Hugo Boss hade “foppa-tofflor” i årets kollektion……; )

    Reply

  2. Alex
    Nov 20, 2012 @ 08:52

    Ball, med alla som brutit hade jag fann ställt upp i en stor stålbåt!

    Skämt åsido, påminner om en historia från Gotland Runt där någon tappade rodret men föllföljde, tror det var en på north som meckade ihop något från salongsbordet ombord, någon som kanske minns mer? :)

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 20, 2012 @ 15:40

      Har ngn minnesbild av att man skruvade fast bordet på en spinnackerbom och stackut i aktern ?
      Men vad var det för båt ?
      Vet inte om det var samma men vid ngt tillfälle så var det en Raphsody 43 som fick problem med rodret ?

      Reply

      • Paul Cayard
        Nov 21, 2012 @ 11:13

        Låter som 1-tonnaren Stuckatören med bröderna Straume.

        Reply

  3. Peter Gustafsson
    Nov 20, 2012 @ 09:23

    Hur borde ett reparationskit se ut för att segla W2S eller ÅFOR? Räcker det med tejp och reservlattorna, eller borde man ha något annat bra med sig? Elverktyg för att kunna såga lite i inredningen?

    Reply

    • Martin G
      Nov 20, 2012 @ 15:47

      Silvertejp! Går det inte laga med silvertejp är det trasigt! Kompleterar man silvertejpen med en rulle lite grövre ståltråd klarar man många “djungellagningar”. En Lethermankniv är ju inte så tokigt heller…

      Reply

  4. Per
    Nov 20, 2012 @ 09:33

    Batteridriven vinkelkap, bra för att slipa, kapa mm. och ett verktyg som fungerar för att kapa vant och stag med om olyckan skulle vara framme.

    Reply

  5. Anders Svensson
    Nov 21, 2012 @ 08:19

    Pre-preg matta måste in i en ugn och värmas upp för att härdningen skall börja.
    Lite svårt att ha en ugn med sig…..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 21, 2012 @ 08:30

      Man skulle ju kunna tänka sig en “matta” med el som man virade runt eller lade på. Typ en tallriksvärmare-turbo :-)

      Här är några exempel på kit:
      http://www.carbonmods.co.uk/products/carbon-fibre-repair-kit.aspx
      http://www.carbonology.com/race-boat-support-pack-p-414.html

      Är det så att rejält med lattor och epoxy (a la Hugo Boss-mecket ovan) blir bättre än med matta? Eller är det bara enklare att göra?

      Jag har också hört om seglare som medvetet dimensionerar saker så att de skall kunna användas för reparation. Typ “gör vi det här röret i rätt dimension så kan vi slita loss det för att skarva en spinnbom”…

      Reply

      • Bosse
        Nov 21, 2012 @ 11:03

        Problemet är nog att de måste ha med sig en frys också. Prepreg börjar härda efter ett tag i rumstemperatur.

        Kiten ovan är inte prepreg – torra mattor och epoxi.

        Reply

  6. Johan O
    Nov 21, 2012 @ 11:52

    Varför inte dimensionera så att det håller, det är ändå ett jordenrunt race.
    Den båt som går sönder minst är troligen vinnaren.
    Man blir fundersam när Safran tappar kölen efter ett dygn, hur mycket har man testat innan start och delar till rodren är ganska vitala också, roderstag borde testas ordentligt innan start, en eller två extra lager matta väger inte så mycket så att det avgör racet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 21, 2012 @ 11:58

      Nu var det ju en hydrogenerator som pajade och smällde på röret från sidan. Det går inte att dimensionera för. Kanske om man bara vill ta sig runt, men de här killarna vill vara på pallen.

      Även de som anses köra “safe” har sönder prylarna.

      Reply

    • Bosse
      Nov 21, 2012 @ 14:59

      En eller två lager mattor överallt kan kanske avgöra

      Reply

    • JIMMY
      Nov 21, 2012 @ 15:57

      Safran hade seglat över 20.000 sjömil med sin titanköl så de tyckte nog att den var “testad” ;)

      Reply

      • Peter
        Nov 22, 2012 @ 16:10

        ….någon gång börjar det sen med utmattning och vissa material redan från första början… ;-)

        Reply

    • Jonas Österling
      Nov 21, 2012 @ 18:29

      …och hugo boss-båten är jen en gammal båt, den var med i förra VG under annat namn, så den får väl oxå anses som vältestad.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.