Skip to content

28 Comments

  1. Patrik
    Nov 28, 2012 @ 09:46

    Med 59 ja och 1 nej blir det väl då 59 båtar på regattan :-)
    I alla fall önskar man ju det.

    Reply

  2. Sir
    Nov 28, 2012 @ 13:17

    Hur ser definitionen ut för större kölbåtar?

    Reply

  3. NiklasL
    Nov 28, 2012 @ 14:15

    Jag har inte hunnit boka in någon segling med en “stor” kölbåt på en SRS-sävling sommaren 2017 i Göteborg ännu. Men annars är det en bra fråga om än lite ensidig.

    Varför inte göra en mer heltäckande undersökning med lite rimligare tidsgräns.
    Med frågor som:
    GKSS ska arrangera kappseglingar för kölbåtar
    GKSS ska arrangera kappseglingar för katamaraner
    GKSS ska arrangera kappseglingar för trimaraner
    GKSS ska arrangera kappseglingar för jollar
    GKSS ska arrangera kappseglingar för maxi rater
    GKSS ska arrangera kappseglingar för shorthanded
    GKSS ska arrangera kappseglingar för singlehanded
    GKSS ska arrangera kappseglingar för handikappade
    GKSS ska arrangera kappseglingar för entyp
    GKSS ska arrangera kappseglingar för bankappsegling
    GKSS ska arrangera kappseglingar för inshore
    GKSS ska arrangera kappseglingar för coastal
    GKSS ska arrangera kappseglingar för offshore
    GKSS ska arrangera kappseglingar för dagskappsegling
    GKSS ska arrangera kappseglingar för 24 hrs
    GKSS ska arrangera kappseglingar för flerdygns
    GKSS ska arrangera kappseglingar för Volvo Oceanrace
    GKSS ska arrangera kappseglingar för amatörer
    GKSS ska arrangera kappseglingar för elit
    GKSS ska arrangera kappseglingar för “mellanstora kölbåtar”
    GKSS ska inte arrangera kappseglingar för någon

    På så sätt frågar ni hela er potentiella kundgrupp och kan jämföra de olika kategorierna för att få en bild av vilken business ni kan jobba med i framtiden?!

    Cheers!
    =))

    Reply

  4. Feffe
    Nov 28, 2012 @ 14:22

    Som man frågar får man svar… Förvånad på riktigt att det inte blev 100% utfall. Tror det är någon som skojar lite ?

    Reply

  5. S/Y
    Nov 28, 2012 @ 14:52

    Vad är det för fel på små och mellanstora kölbåtar????

    Reply

    • Peter
      Nov 28, 2012 @ 16:24

      saknas lobbying???

      Reply

      • S/Y
        Nov 28, 2012 @ 16:32

        Vad menar du nu?

        Reply

        • Pelle P
          Nov 28, 2012 @ 16:45

          Jag uppfattar Peters svar som att ägare till “små och medelstora” båtar måste, precis som alla andra, “lobba”/ trycka på klubbarna för att få dom att förstå ens åsikter och önskemål. Eller så gör man som Peter Gustafsson; fixar det själv = MBBR.
          Rätt uppfattat “Peter”?

          Reply

          • Peter
            Nov 28, 2012 @ 17:44

            japp

          • JanO
            Nov 29, 2012 @ 08:19

            Håller med men ang MBBR: Som konsult i VA-branchen har jag svårt att inte le lite när MBBR nämns, just den förkortningen är vedertagen sedan länge och står för Moving Bed Biofilm Reactor och är en process för avloppsrening på reningsverk. Bara så ni vet vad ni pratar om… Kanske ett inlägg i toadebatten för båtar :)

            JanO / PrimeX

        • S/Y
          Nov 28, 2012 @ 17:54

          Menar ni att vi nu har svart på vitt att de stora ser om sitt eget hus i första rummet? Och sedan lobbar mot de andra… känns lite ego och konstigt. Jag hoppas verkligen inte att det är så. Seglingen har mer att tjäna på att jobba för varandra än mot varandra. Snegla på motorsporten och brottningen hur negativt den har utvecklats när interna sär intressen har stridit mot varandra, istället för att se sporten som en helhet.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 28, 2012 @ 18:14

          Återigen. Lägg ner konspirationsteorierna!

          Du lobbar för din segling. Jag lobbar för min. Drakarna för sin. Och SSF lobbar för olympiska klasserna. What’s new?

          Att lobba för sin klass måste inte innebära att man jobbar “mot de andra”. Eller skall du kritisera Expresseglarna för att de åker till Nynäs och ordnar SM utan att samtidigt försöka fixa race för alla Accenter och TP52:or? Eller X-35:orna som har ordnat en cup utan att bjuda dig?

          Om du nu har det så svårt så tycker jag du skall ta upp det med klubbar, distrikt och förbund som jobbar på ditt uppdrag och finansieras med dina pengar.

          Att hindra andra från att ta initiativ kommer vare sig att gynna dig eller svensk segling i stort.

          Reply

          • S/Y
            Nov 28, 2012 @ 22:26

            Jag frågade vad def på större SRS-kölbåt i GKSS tävling. “Peter” och “Pelle P” svarade som alla ser att det handlar om lobbying. De blandar in MBBR, den tävlingen har jag överhuvudtaget inte nämnt eller syftat på.

            Jag undrar:
            – Vad är def på större kölbåt. Ända anledningen är att jag behöver veta för planeringen till säsongens program.
            och jag tror:
            – att SRS seglingen har allt att vinna på att jobba tillsammans och inte var och en för sig.

          • Peter Gustafsson
            Nov 28, 2012 @ 22:42

            Om du i stället läser vad jag skriver nedan så “tycker jag att SRS-klasser på Marstrandsregattan skall vara öppna för alla, oavasett storlek eller SRS” och det har jag vidarebefodrat till GKSS.

            Kontakta dem vet jag!

            Då kan du ju passa på att fråga dem vad de menar med sina formuleringar…

          • S/Y
            Nov 28, 2012 @ 23:04

            Jag såg det inlägget från dig.
            Och jag ställer faktiskt frågan till dem i mitt tidigare inlägg så förstår faktiskt inte vad som var så fel.

            Frågan är ställd till GKSS eller om någon känner till vad som avses.

            :-)

          • Peter Gustafsson
            Nov 29, 2012 @ 07:55

            Vill du ha ett tips?

            Sluta ställa retoriska frågor. Tala om vad du seglar och vad du vill ha för kappsegling. Då kanske klubbar och andra seglare kan ha det som input.

            :-)

          • Sir
            Nov 29, 2012 @ 08:26

            S/Y undrar vad som menas med stor kölbåt! Det har inget mot eller för någon. Eller?

          • Pelle P
            Nov 29, 2012 @ 09:43

            Håller med er, Sir och S/Y Vad är definitionerna på storlekarna? Samtidigt är kanske svaret är kanske inte helt relevant, det viktiga är att vill man utveckla sin (och andras) kappsegling så måste man påverka beslutsfattarna/klubbarna/förbunden, ingen idé att ta det på bloggar.
            Och som svar till S/Y; varför ska man inte “se om sitt hus”? Senast i helgen såg vi om vårt hus genom att segla CB66 (definierar jag som en liten kölbåt), täta race och vi kom i mitten, långt från dom som vann. Vinsten för oss var att vi hade kul plus en hel del andra, mer nyttiga, lärdomar.

          • Feffe
            Nov 29, 2012 @ 17:10

            Frågan var ju ganska retoriskt ställd från början, dvs att ställa frågan “om GKSS ska satsa på kappsegling för stora båtar” på en blogg för kappsegling med stora båtar känns ju lite självklar ? Såg att jag gissade 99 mot 1 när den gjordes och resultatet blev ju ungefär så…

            59 för skulle ju kunna innebära 59 båtar eller typ 6 båtar om alla besättningsmän röstat också. Vet inte om man kan dra några som helst slutsatser av det, absolut inte bygga några antaganden men egentligen skit samma. Kontentan är ju att det är bra att GKSS gör något. Om de blir stärkta att de gör rätt saker utifrån enkäten kan väl dock diskuteras ?

            Personligen hoppas jag att GKSS öppnar upp för stora entypsfält på Marstrand i framtiden. Det är en fantastisk seglingsarena som kan rymma många olika format. Kanske skulle göra en enkät runt det ? :-)

          • Andreas i HP
            Nov 30, 2012 @ 09:07

            Feffe
            vilka stora entyps klasser finns det på västkusten?
            (bortse från smaragd,drake,cb66,express)
            Så vilka klasser skall det öppnas upp för?
            Jag tror stenhårt på SRS eller liknande och hoppas att Marstrand big boat var ett bevis på att conceptet fungerade!

            MVH “Roligare att segla 40 båtar mot varandra än att segla 5 båtar mot varandra”

          • Peter Gustafsson
            Nov 30, 2012 @ 09:47

            Entypsklasserna har väl alltid varit välkomna på Rutgersson Cup, Marstrandsregattan och de andra regattorna. Problemet nu är väl snarare att man inte lyckas växa de olika klasserna?

            Regattan lockade 18 CB och 7 Drakar förutom X-99. Rutgersson lockade 17 Drakar, 8 Expresser och 6 IF.

            När vi seglade Express så var vi 30 båtar på varenda race i cupen. Jag tycker att det borde gå att få till igen?

          • Feffe
            Nov 30, 2012 @ 14:49

            När jag skriver stora entypsklasser tänker jag tex på evenemang som EM i Starbåt. GKSS var tillfrågade att arrangera detta 2013 men valde att tacka nej. Jag känner inte till bakgrunden till det beslutet men lite mer än 5 båtar brukar det locka. 60-70 båtar är nog mera rätt härad ? Det brukar dessutom locka en del ganska namnkunniga seglare.

            Nu kommer EM seglas i Båstad istället och det verkar bli ett riktigt fint arr så ingen skada skedd. Vi kommer segla SM 2013 i Lerkil och hoppas på ett 30-tal båtar där. Dessutom var vi 7 Starbåtar som tränade och körde SRS där på Onsdagar 2012. Vi ser ut att bli 10+ 2013. Tror inte att det är realistiskt att kräva mycket mera ?

            Jag tror det finns utrymme för både SRS och entyp på Marstrand och ett format ska väl inte utesluta det andra ? Som Peter säger är det upp till varje klass att skapa sin egen aktivitet men jag tror att en viss samordning kan gynna seglingen i stort. ( därmed inte sagt att det är Peters ansvar..)

            Nu var ju inte frågan vilken typ av regattor GKSS ska arrangera utan lite mera “retorisk” :-) Därav var ju heller inte resultatet direkt förvånande ?

          • Team exilia
            Nov 30, 2012 @ 16:22

            X99 var inte välkomna på Rutgersson cup. Vi försökte men fick nej. Så helt enkelt är det inte att få segla även med entyp…

  6. Peter Gustafsson
    Nov 28, 2012 @ 16:32

    Man kan raljera kring detta (jag erkänner att jag brukar göra det), men nu ser GKSS att det händer något och är öppna och lyhörda för att dra sitt strå till stacken. Det skall de ha cred för!

    Och jag tror det vore bra för alla om de faktiskt var involverade i breddseglingen.

    Sedan tycker jag att SRS-klasser på Marstrandsregattan skall vara öppna för alla, oavasett storlek eller SRS, och det har jag kommunicerat till dem. Så lite lobbying finns det :-)

    Reply

    • NiklasL
      Nov 28, 2012 @ 19:55

      CB66 är större än IOM.

      =)

      Reply

      • johnny
        Nov 29, 2012 @ 08:06

        Ja och IOM är ju kölbåt……….

        Reply

  7. Sture Smith
    Nov 29, 2012 @ 01:24

    Fullständigt sjövilda argument.
    I väst Sverige finns ett historikst genuint intresse för segling med kölbåt, samt bland de bästa seglingsvattnen i Nordeuropa och fler ledanade leverantörer i världen av båtar , motorer och master.
    Vi har haft bland de bästa havs och ban kappseglingarna som arrangerats och som för de lokala seglarna nästan har dött ut. Huvudsponsorn för en av de ledande Ocean Kappseglingarna i världen har sitt säte i Göteborg.
    Att då i frågasätta de personer/klubbar som vill få liv i den lokala kölbåtssegling och påstå att dessa intressenter motarbetar andra båtyper/klasser är för mig helt befängt och perspektiv löst.
    Det är så dumt så man tror att denne sagesman driver med oss.

    Sture Smith
    Dehler 30SQ
    “Sjöglans”

    Reply

  8. Ägarmöte på västkusten 2012 | BLUR
    Dec 4, 2012 @ 08:40

    […] Larsson från GKSS kappseglingskommitté presenterade enkäten och så diskuterade vi Marstrandsregattan som nu ligger 2:a helgen i augusti (8-11 aug). De flesta […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.