Ska GKSS arra kappseglingar för större båtar

Jag fick följande förfrågan från GKSS kappseglingskommitté och det vore bra om så många som möjligt ville besvara frågorna.

Ska GKSS arrangera kappseglingar för
större båtar och i så fall i vilket format?

– En öppen fråga från GKSS kappseglingskommitté inför perioden 2013-2018.

GKSS har just nu inga planerade kappseglingar för större båtar i programmet. Anledningarna till detta är säkert många men det är inte fokus för den här enkäten. Vi hoppas få ta del av bra idéer och skapa oss en bild av era önskemål inför framtiden. Frågan riktas därför till alla som är engagerade i båtar och besättningar som vill segla bankappsegling/havskappsegling i eller omkring Göteborg under 2013 till 2018. Det gäller såväl svenska som internationella besättningar.

Svarstiden sträcker sig fram till onsdag 10/10, så sprid formuläret så att vi kan få en så heltäckande bild som möjligt.

GKSS kappseglingskommitté vill arrangera seglingar som seglare vill segla, hjälp oss lyckas med det.

Besvara enkäten här.

Speciellt frågan om ett SRS-mästerskap under Marstrandsregattan 8-10/8 2013 är intressant.

Dra gärna igång diskussionen nedan.

16 Comments

  1. Feffe Sep 13, 2012 Reply

    Tror utfallet kommer bli ca 99 för 1 emot ? :-) personligen tycker jag att det är jätteviktigt att GKSS ser till att Marstrand åter blir en seglarmetropol med stora fält och publik racing. Brandspot verkar ju lyckas bra med sina arrangemang och dessutom hitta lönsamhet i det de gör ? Kul om GKSS kan locka någon stor internationell entypsklass till Marstrand, gärna med 50 båtar +. Tror det finns fina möjligheter.

  2. johnny Sep 13, 2012 Reply

    GKSS skall omgående anordna kappseglingar för “större” båtar – redan nu i höst skall GKSS starta en höst/vinterserie med start kl 11,00 varje Lördag alt söndag. sedan skall man ta ett upehåll från den 15 december ==> 15 mars och då dra igång vårserien…
    varför skall det vara så svårt att segla i 5-10 plusgrader och med bästa sjökläderna i Sverige – när det funkar överallt i övriga seglarvärden?

    • Peter Sep 13, 2012 Reply

      …för många kölbåtsseglare börja snart ta upp sina båtar och då blir det svårare att segla… ;-)

  3. johnny Sep 13, 2012 Reply

    Varför skall dom upp?
    För många är segelbåten, en enorm investering som som står oanvänd i 6-8 månader.
    De flesta seglare med båt och som kapseglar – älskar detta och skulle säkert vilja använda sina ögonstenar live som komplement till att “hänga” på blur.se :)

  4. Gustaf Dyrssen Sep 13, 2012 Reply

    Någon sa att GKSS har katamaraner ‘förbud’. Stämmer det verkligen, det låter lite konstigt i dessa dagar ????

    • Kat Sep 13, 2012 Reply

      Stämde i allafall för två år sedan när
      Vi skulle hitta träningsbas för vår
      Katta. Platsbrist……

      • Sir Sep 14, 2012 Reply

        Mmm…. Var finns Göteborgs seglarena!

    • katta Sep 14, 2012 Reply

      Hade min katamaran där för några år sedan och blev mer eller mindre utslängd. Seglade man inte någon enskrovs-OS-jolle så hade man inte där att göra var känslan… men med lite tur så kanske de har ändrat uppfattning de senaste åren…
      Att det skulle vara platsbrist som är orsaken är bara snack eftersom vi som hade katamaraner där under denna period hade samma utrymme som en laser fick och det var det ingen som gnällde över detta (fast vi tyckte ju att det var trångt…).

  5. Tomas Sep 13, 2012 Reply

    Vad är större båtar?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 13, 2012 Reply

      Eftersom frågorna berör havskappsegling, shorthanded, srs och liknande så antar man att det är större kölbåtar där GKSS inte har några egentliga race idag.

      När det gäller stora mästerskap i Drake och Stare (säkert det som Feffe refererar till) så har man ju koll på läget.

      För övrigt tycker jag att man kunde öppna upp Septemberseglingen för “icke-medlemmar”. Den ligger bra i tiden och är en perfekt mix av enkel kappsegling och bra kalas. 2007 var vi nästan 40 båtar anmälda och man skulle lätt kunna bli 60 om man ville…

    • Sir Sep 14, 2012 Reply

      Så SRS det är inte aktuellt med SRS-tävlingar för Maxi 77, Ballader, Cumulus och Spckhuggare….med många flera? Större kölbåtar är förlegat. Få kommer att ha råd att hålla segel och gastar till de större kölbåtarna. Utvecklingen kommer bli på mindre kölbåtar 606 och c55:or är bra exempel på det. IF kan ses som en budgetvariant av Drake. H-båten, Expressen ligger bra till för uppsving.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 14, 2012 Reply

      Entypsklasserna (IF, Folkbåt, H-båt, Express, X-99, Drake?) har kvällsseglingar + regattor utanför Långedrag och har väl alltid haft utrymme på Marstrandsregattan (så länge man kunde samla en klass).

      Sedan vet jag inte vad det är som är förlegat med större kölbåtar. Vi var nästan 40 på Marstrand Big Boat och 2013 blir vi kanske 60. Jag vet 3-4 nya gäng som skall satsa nästa år, så det är inte helt dött :-)

      Tittar man på helgens race http://www.ldss.se/nya/node/1706 så är väl hälften i kategorin större båtar.

      Med detta sagt, så hoppas jag också på en revival för de lite mindre båtarna.

  6. Peter Gustafsson 332 Sep 14, 2012 Reply

    För oss som inte har båt på dessa platser som man kan segla under denna vinter perioden känner säkert att man plockar upp båten för att invänta bättre väder och framförallt stabilare vindar.
    Vädergudarna köar på Atlanten under denna period på året. Nu talar jag Hallandskusten.

    Vi är många i Halmstad som gärna seglar ner mot Danska sidan på hösten och försöker där förlänga säsongen.

    MummStelton o KDY m.m.

    /pg
    PS. Ett alternativ är att själv införskaffa trailer båtar som lätt kan förflyttas till dessa platser. (C-55 Ice Cup)

  7. Calle P Sep 14, 2012 Reply

    Kul ide att köra med “fulla” besättningar, det lär inte bli problem med det sociala men med kustbevakningen kanske, åtminstone för de båtar som är längre än 10 meter :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.