Skip to content

16 Comments

  1. Nobbe
    Nov 30, 2012 @ 16:40

    Häcken ser lite mer uppdragen ut än vanligt. Synvilla eller medvetet val för att få bättre lättvindsegenskaper?

    Reply

    • Karla
      Dec 1, 2012 @ 11:16

      Häcken är uppdragen för att korta lvl i DH mätning.
      Det är en Dansk båt!

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Dec 1, 2012 @ 15:41

      Nobbe du har nog svarat på frågan själv skulle jag tro. Jeppesen & co. har nog tyckt att kryssegenskaper inte ska nedprioriteras. Nog samma kompromisstänk på våra båtar Nobbe.
      Annars jäkligt läcker båt i rätt size. Kul med lite inredningsbilder också. Skulle nog va svårt att motovera mig/frugan o gå tillbaka till den basicnivån bara för +5-7%-enheter i SRS. Skulle va intressant o veta SRS talet med en assym. 1,28? Nå´n som gissar bättre än jag?
      Stefan K

      Reply

      • Jonas
        Dec 1, 2012 @ 16:11

        Det skulle innebära 2-3 pinnar högre än en x-99, inte mycket utveckling på 25 år…?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 1, 2012 @ 16:23

        IRC Trial Cert pekar på 1.026 vilket motsvarar SRS på ~1.29 med alumast och assy.

        Øivind Bordal hade en bra intervju med Jeppesen i Segling. Där skriver man att Xp 33 skall vara 10% snabbare på kryss och 15% snabbare på slör än X-99. Det låter mycket…

        Reply

        • Peter
          Dec 1, 2012 @ 21:25

          1,026*1,25= 1,2825. lägger du alltid på en pinne vid omräkning? vad är anledningen?

          Reply

          • Pelle P
            Dec 1, 2012 @ 23:02

            Vad är anledningen till att du hakar upp dig på en sån liten skitsak?

          • Peter
            Dec 2, 2012 @ 00:56

            jag vill bara förstå för vanligtvis räknar väl alla inkl.Peter G med IRC*1,25. Varför plusar på 0,01 finns någon speciell anledning till det?

          • Pelle P
            Dec 2, 2012 @ 16:31

            Peter! Klart att det finns anledning! Båten är ny och SRS 1,2825 finns inte. Är det inte vettigt att vara lite för hög än för låg?

          • Peter
            Dec 2, 2012 @ 17:19

            nja , nu är det ju andra bedömningsprinciper. Om 1,25 fungerade för LYS borde det fungerar nu med. Säkerhetsmaginalen finns ju inte längre.

            både IRC och SRS beräknar sina respittal och då är det formeln som styr oberoende om båten är ny eller lite äldre.

        • Karla
          Dec 1, 2012 @ 22:50

          X 99,Expresser och många andra gamla båtar med gamla gubbar i har seglats väl och optimerats i 20-30 år.

          Den faktorn(20-30 år) är svår att räkna in i mätregler och för en del svåra att förstå överhuvudtaget hur man än skulle försöka förklara det.

          4-5% upp från 99an till XP 33 verkar väl rimligt.
          Det som skiljer båtarna i stort är väl riggtypen och den opraktiska/effektiva fina kölen. Givetvis härliga 30kvm mera på undanvinden.
          Kölen och segelytan på undanvind är väl det som blir +5-6% i SRS och med ökat depl. minskar SRS med -2%.
          Båten ser kanon ut och JAGVILLHA känslan finns hela tiden.

          Givet är att den ska mäta bra i DH och ev. lägre än X-99an och därmed ökar +% snabbare än 99an.(10-15%)

          Har känts riktigt pinsamt att läsa vad en del skrivit om den nya XP 33 och en del verkar tro att man inte har haft DH optimering i tankarna vad gäller både segelyta och depl.

          Reply

          • Oscar
            Dec 1, 2012 @ 23:07

            En sådan köl på en X-99 och därmed förmågan att bära mer segel så skulle nog gammal vara äldst, även om det skulle gå åt några millimeter mer fibrer på bottenstockarna för att klara belastningen i “slamming area”.

          • srsseglaren
            Dec 2, 2012 @ 06:21

            Så på med ett par spridare till så att det blir 9/10-delsrigg med fock samt flyttar ut vanten till railen och på med ett peke,
            Voilá så har vi en modern lättseglad gennacker båt ?

  2. Johan R
    Nov 30, 2012 @ 17:18

    Premiär i Stockholm 10 dec, denna inbjudan finns på X-Yahcts Sveriges FB sida,

    Alla är välkomna på Sverige premiär av XP 33 den 10é december 10.00 till 22.00 på Lidingövarvet.
    Vi bjuder på glögg ,lusse bullar,varmkorv m.m!!
    Välkomna

    Reply

    • Martin
      Nov 30, 2012 @ 17:32

      Kom igen eller…. 7,2 knop på kryss, det är inte trovärdigt.
      6,8 knop även det är mkt bra för 33 fot.
      Kan inte vara en seriös båtskribent som skriver detta.
      NM 38 som vann vm i sommras seglade 7,2 knop på kryss enl diagram som satt i deras sittbrunnen. vi är nöjda när vi seglar salonan i 7 knop på kryss.
      Ibland kan vi segla + 7 knop på smult vatten med mkt kött på kanten.
      För övrigt så ser Xp-33 ut att vara en fin båt men rätt skall vara rätt.

      Reply

      • Henrik N
        Nov 30, 2012 @ 21:58

        “Der var rigtig meget strøm – måske der for at “bådmagasinet” mente at loggen ikke var kalibreret rigtigt.”

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.