Skip to content

64 Comments

  1. Christofer
    Dec 29, 2012 @ 16:25

    Äntligen!

    Reply

  2. Ulf Brändström
    Dec 29, 2012 @ 16:38

    Kanon bra!

    Reply

  3. Krull
    Dec 29, 2012 @ 16:40

    Detta är både bra och inte bra. Det är viktigt att ligga nära maxgränsen om man vill vinna ett SM.
    Men att fortsätta straffa ungdomar, tjejer och lättare besättningar som kör på fem känns inte genomtänkt. Det är inte så konstigt att Express klassen saknar ett naturligt flöde av nya seglare i klassen. Att kunna fånga upp de som tex gått på seglargymnasium och inte vill/orkar köra mot en Os-Satsning vore ju inte helt fel. Men eftersom de knappast kommer ha en chans om de skall behöva segla med 35 kilo mindre på railen saknas nog intresset tyvärr. Det finns ingen fördel rent hanteringsmässigt att vara fem så redan där har de ett handikapp. Tycker dock att det är bra att på sikt minska maxvikten framöver men var inte rädda för att man kan få vara fem personer, se bara på M24 som faktiskt är en av de största entypsklasserna i världen.

    Reply

    • Per Svanberg
      Dec 29, 2012 @ 21:39

      Kan inte Jimmy eller ngn annan bevandrad räkna ut vad det faktiskt innebär med 3×75 kg på railen vs 2×95 kg på railen med 2×75 vs 2×95 sittandes med benen inåt bak i båten? Spontant känns det ju som det rätande momentet och balansen i båten blir bättre med 5 lättviktare än 4 tungviktare…
      Jimmy? Pelle L?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 29, 2012 @ 21:44

        En bra sak med att vara fler och lättare är de gånger man skickar ner någon i lä på trim eller spaning då båten påverkas mindre av 1/5-del än av 1/4-del som är i lä.

        Reply

        • Peter
          Dec 29, 2012 @ 22:53

          det gäller endast om alla väger lika mycket. väger den lättaste ca. 50-60 kg och resten delar på resterande vikten spelar det ingen roll. räkenexempel: jag utgår ifrån den framtida maxvikten på ca. 380. om en väger 60 kg så får resten i snitt väga 102kg (fyra pers) eller 80 kg (5 pers).

          I övrigt håller jag med om att för rättande moment har endast vikten betydelse. Jag ser inte heller någon för eller nackdel vad gäller pitchning eller bättre möjlighet för viktfördelning.

          Reply

    • Anders Nilsson
      Dec 29, 2012 @ 23:00

      Höjde inte Melges 24 också maxvikten?
      Korkat det också i så fall.

      Reply

      • Lars
        Dec 29, 2012 @ 23:35

        Det var nog inte så korkat utan mer en rimlig anpassning till en rättvisare regeländring. Tidigare vägdes besättningen in före en regatta för att inte vägas något mer under regattan. Vissa besättningar använde alla möjliga knep för att vara så lätta som möjligt vid vägning. Från 2012 kan en besättning vägas när som helst under en regatta. För att kompensera “bantarna” höjdes vikten. I mina ögon var den tidigare regeln korkad i jämförelse med den nuvarande. Därmed inte sagt att den nuvarande är optimal.

        Nästa steg för att öka möjligheten till segling (även mer rättvis) och expansion i olika klasser kunde vara att återigen tillåta viktvästar. Ta vår besättning som ett exempel. Vi har kört ihop i snart 20 år och alltid varit för lätta. För Melges 24 är vi en person kort (ca 65 kg). Nu måste vi ragga en femte person, som kanske inte kommer att passa in i gänget, bara för viktens skull. Tänk vad mycket enklare det vore om vi hade kunnat hänga på oss 15 kg var och kört på mer lika villkor. I en sport som är på dekis så gäller det att vara pragmatisk och göra allt deltagande blir så enkelt och rättvist som möjligt, åtminstone i de klasser som gör anspråk på att vara entyp.

        Reply

      • Patrik A
        Dec 30, 2012 @ 21:05

        Har man en maxvikt på klassbåtar skall man också ha en rimlig minimivikt då en Melges24 med lätt besättning kan segla fort utan vind alls ;-)
        En helgregatta med utsikten “växlande vindar” skulle jag vägt in Melgesbesättningen på 3 lättviktare.

        Reply

        • Peter XI
          Dec 30, 2012 @ 21:33

          Varför göra så stor affär av dethär här?
          Helt intern fråga för Expressfolket själva att ta ställning till och ev. rösta om.
          -Vill dom krångla till det så!

          Reply

          • Patrik A
            Dec 30, 2012 @ 22:15

            Du vet de där som skriver “Segla Entyp” i varenda SRS diskussion tycker nog att det är en stor fråga ;-)

  4. Lars
    Dec 29, 2012 @ 16:45

    Besättningsvikten är ett stort problem med Expressen men inte det enda. Det är för krångligt att ta sig till och från tävlingar och klassregeln är inte tillräckligt strikt alt. kontrolleras inte tillräckligt strikt. Detta sammantaget gör att det blir dyrt att placera sig eller allt för tidskrävande med transporter och mekande. Med en besättnigsvikt på ca 375 kg får Expressen samma begränsning som Melges 24 och det är tveksamt om en så pass hög vikt verkligen kommer att begränsa besättningarna till fyra personer. Så ser det definitivt inte ut i Melges 24 där fem personer i besättningar är vanligt förekommande.

    Nej, låt Expressklassen tyna bort så att de fantastiskt duktiga Expresseglarna söker sig till moderna mer genomtänkta klasser, som tex Melges 24, så att vi återigen kan få riktigt stora startfält i Sverige i klasser som är strikt entyp och relativt billiga att segla.

    Mvh,
    Lars
    Fd Expresseglare som numer seglar Melges 24.

    Reply

    • Peter
      Dec 29, 2012 @ 22:58

      hmm, express ca. 100 kSEK och Melges 24 ca. 300 kSEK (finns billigare). jag vet ej men sist jag kollade så hade visst de ekonomiska aspekter en viss betydelse.

      Reply

      • Lars
        Dec 29, 2012 @ 23:45

        Du kan få en Melges 24 för runt 150 kSEk. Du vinner förmodligen inga mästerskap med den men det kommer du inte att göra med en Express för 100 kSEK heller om du inte mekar ordentligt med den. Men du har säkert rätt i att det är lite dyrare med Melges 24 än med Express. Men vad får du får pengarna i respektive fall?

        Reply

        • Peter
          Dec 30, 2012 @ 18:55

          då är det väl bar att det finns valmöjlighet?
          Jag håller med om att fun-effekt och internationell klass talar för Melges. plånboken och väl etablerad klass i Sverige talar för Express (om man nu jämför de två sinsemellan.

          Reply

          • Lars
            Dec 30, 2012 @ 20:33

            Ja de,t är bra med valmöjligheter. När det gäller entyps kölbåtssegling i Sverige för båtar i Expressens storlek, så hoppas jag att så många som möjligt väljer samma klass. Det är nog det som krävs för att få åtminstone en stark klass. Jag är inte ensam om att ha bytt ut Expressen mot en Melges 24 och jag hoppas att fler gör det valet under de kommande åren.

      • Peter Gustafsson
        Dec 29, 2012 @ 23:50

        En het Express verkar kosta 300.000:-. Är detta street-price på nytillverkade båtar i raceskick?

        http://www.blocket.se/varmland/Express_SWE2012_42532680.htm?ca=5&w=3

        Reply

  5. Hans
    Dec 29, 2012 @ 17:10

    Hadde det ver en fordel om alle satt med benene inne og at alle måtte seile båten ikke sånn at 2 bare blir ballast på kryssen.

    Reply

  6. Feffe
    Dec 29, 2012 @ 17:28

    Eller så får väl alla Expresseglare börja köra Starbåt, de har ju uppenbarligen rätt förutsättningar när det gäller vikten, 95 pannor är kanon och med två gubbar i varje båt blir det ju 100 nya båtar bara där ? De brukar ju vara 50 på SM ?

    Skämt åsido. Kul att förbundet gör saker för att stärka klassen. Personligen hoppas jag att Expressen lever kvar som en stark entypsklass. Så värst krånglig tycker jag inte att den är, tvärtom men jag tror att det behövs två starka “fästen” i landet för att hålla igång klassen. Stockholm och Göteborg. ( bra att kunna segla transporten )

    Kul att det händer grejer !

    Reply

  7. Team Dehlerdoris
    Dec 29, 2012 @ 17:51

    5 “gubbar” är i princip standard på J-24. När vi seglade J-24 VM i Japan då fanns det ingen maxvikt. Bara att man inte fick vara fler än 5. Såg lite kul ut o kolla på 5 japanerna a´ 50-60 kg kontra Ed Baird, Ken Reed, Bill Shore:s, båtar m.fl. som var bestyckade med 3-4 Mc Donalds uppfödda jänkare på säkert 100 kg.

    Lite kul, minns en japs-skipper i nå´n av de c:a 15 japanska båtarna sa på en av regattapartyna att det skiljde nästan 200kg i besättningsvikt mellan båtarna…
    Totalvinnaren Ken Reed tog micken o sa: “Hey why don´t You take some Sumos on board?”

    J-24 är mer beroende av railfläsk än Express, men det måste nog vara rätt med en viktbegränsning även i Expressklassen.
    Seglarhälsningar
    Stefan K
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  8. Krull
    Dec 29, 2012 @ 22:05

    Om man seglar med 5 personer i en Express så har du inget att tjäna på det egentligen. Det blir mest ont om plats i båten. Alla kör med lovartskotning så man tappar inget moment på att behöva skicka ner någon i lä.

    Om jag utan att ha räknat ut RM m.m bara berättar hur det känns i båten kan man säga att om man ligger på maxvikt så är de största fördelarna i mellanvinden och egentligen inte i hårdvinden. Precis innan man måste häcka tycker jag man har en stor vinst på att vara maxtung. De lätta får tidigare plana ut grejerna både fock och stor medans de tunga kan köra full power. Gissar att man har fördelar mellan 7knop till 18knop. Därefter blir det mer teknik i seglingen. I väldigt lätt har vi vunnit ett SM med en vikt som jag tror var närmare 385kg. Man tappar väldigt lite i det lätta registret.

    Reply

  9. Calle
    Dec 29, 2012 @ 22:24

    Årets skämt?
    Maxvikt på närmare 400kg på 4 personer!?
    ett mer realistiskt val hade varit 320-340kg (80-85kg per gubbe) och fritt antal men det vågade väl inte styrelsen?
    Nu gäller det att optimera mot 395kg på 4 personer om man vill vinna SM, gynnar inte direkt för unga seglare dvs återväxten blir sådär? kul att de säger att de skall gå mot 380kg (90kg per gubbe), fortfarande en väldigt tung besättning!
    Om man inte inför en rejäl sänkning dvs mot 340kg så känns detta meningslöst! 1 båt från senaste SM skulle inte ha klarat detta! Vad är meningen?

    Reply

  10. hy
    Dec 29, 2012 @ 23:15

    Konstigt att ha olika vikter. En vikt och betydligt lägre. Oavsett om det rör sig om tre Sumon eller en förskoleklass.

    Reply

  11. Robert Eriksson
    Dec 30, 2012 @ 10:20

    Hej!
    Vi har en 33 år gammal klassregel som vi har justerat, om vi skall göra en så drastisk ändring som 320 kg så drabbas ca: 66% av besättningarna från årets SM.
    -De olika vikterna för 4 & 5 personer är en regel som har funnits sedan 80- talet.
    Denna regel suddar vi ut under vår 3-års justering av klassregeln.
    -Då vi fortfarande är en stor klass i ett dalande seglar sverige vill vi inte skrämma bort de som fortfarande seglar Express.
    -Ambitionen är att ha en gemensam vikt-gräns om 3 år dvs totalvikt på ca: 370-380 kg! Nu har alla tid att ändra sin besättning antingen via sammansättningen eller genom att bli lättare.
    Mv
    Robert Eriksson Ordförande i Expressförbundet

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 30, 2012 @ 13:24

      Som i alla klass- eller respitregler är det en balansgång mellan att skydda existerande fleet och attrahera nya seglare. Jag tycker dock att det känns väl defensivt?

      I J/111 entyp seglar vi 8 personer med en max snittvikt på 81.25. Skulle jag ta mitt team och skaffa en Express igen skulle vi landa på 325 = chanslösa. Alternativet vore att segla med de 4 tyngsta (i stället för de 4 som är bäst lämpade för respektive position), då landar vi på 346 vilket inte är så mycket bättre.

      Jämför man med J/80, Melges 24, Platu 25, Farr 30, Melges 32 & X-35 så är Expressen den båt som kräver tyngst gubbar. Finns det en anledning till att det är så?

      Reply

    • C.
      Dec 30, 2012 @ 15:23

      Helt rätt Robert

      Reply

  12. Robert Eriksson
    Dec 30, 2012 @ 13:41

    Ja anledningen är nog för att vi inte har haft någon max-vikt för 4 personer innan,
    då har ingen behövt tänka på vikten för att segla Express.

    Våra fakta från mätningar under SM samt fakta från SCB visar på
    ett ökande av medelvikt i sverige samt att medelvikten ökar med åldern.

    Därav är det oxå naturligt att Express klassen har en högre ålder på sina besättningar.
    /Robert Eriksson

    Reply

  13. RonnyG
    Dec 30, 2012 @ 14:45

    Precis som Peter skriver är detta ytterst en balansgång mellan att attrahera nya besättningar och att bevara existerande fleet. Alla verkar rörande överrens om en enda gemensam maxvikt. Kanske är 375 kg för högt, kanske är det för lågt? Vi i styrelsen har baserat detta på empiri från årets SM, kanske är det så att fleeten är mer förändringsbenägen än vad vi kunnat hoppas på? Bollen är i alla fall satt i rullning och det är lite som det finansiella stupet i USA – vi har beslutat att vi kommer besluta något:) Att abrupt ändra på en trettiotre år gammal klassregel tror vi stjälper mer än det hjälper – vi samlar gärna in åsikter som dessa på Blur och faktiska observationer från årets SM innan vi klubbar. Fortsätt tyck!

    Reply

  14. Carl Peter Carlsson
    Dec 30, 2012 @ 15:00

    Kanske dags att införa maxlängd i basket också? Orättvist att en del når upp utan att hoppa.
    Ni som tycker att förbundet är för defensivt bör fundera på hur det skulle bli om toppbesättningarna trasas sönder av begränsande regler. Expressklassen är Sveriges kanske tuffaste kölbåtsklass av en anledning. Det är besättningarna som gör den tuff! Att göra det “lättare” är inte framtiden.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 30, 2012 @ 16:07

      Skillnaden är väl att maxvikt och en strikt entypsregel är en en framgångsfaktor för att bygga en klass där man håller nere kostnaderna och attraherar nya seglare.

      Det är väl detta man försöker åstadkomma här.

      Att det är en av de tuffaste klasserna att slå sig in i är en sak, men det är inte enbart postitivt. Nu lockar man vare sig superduktiga seglare från andra klasser som vill “visa var skåpet skall stå” eller unga besättningar som vill vara med och utmana.

      Cred till Expresseglarna som har gjort sin analys och jobbar för en lösning!

      Reply

      • Peter
        Dec 30, 2012 @ 18:58

        +1

        Reply

    • Johan O
      Dec 30, 2012 @ 20:05

      +1 Carl Peter

      Tycker även att det är orättvist att vissa tränar mer än mig och samtidigt placerar sig bättre, .det måste regleras :)

      Reply

      • hy
        Dec 30, 2012 @ 23:56

        Inte många som tränar mycket väger 100kg!

        Reply

        • Gerhard
          Dec 31, 2012 @ 00:20

          Det beror på vad dom tränar till! Säg det till Finn seglarna i toppen att dom inte tränar.

          Reply

  15. hy
    Dec 30, 2012 @ 15:59

    Basket är ingen bred sport, det är väl det som expressklassen ville uppnå.

    Reply

  16. Stefan Blom
    Dec 30, 2012 @ 16:37

    Bra vågat! Håller tummarna för att ni vågar skruva ner mot 370kg över några år vilket jag kan läsa mellan raderna ovan.

    Kan bara reflektera till mej själv som alltid känt mej utanför den klassen pga min låga vikt…tror det är fler som känner så.

    // Stefan Blom

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 30, 2012 @ 16:42

      Kanske en slogan…

      Är du 45 och överviktig? I Expressklassen kan du känna dig både ung och lätt!

      :-)

      Reply

      • Johan O
        Dec 30, 2012 @ 17:19

        Sist jag vägde 80kg var jag tunn som en räka och 192cm.
        Att jämföra vikten för en ung oerfarens besättningsresultat med
        en viktmässigt tyngre och mer erfaren bestättningsresultat och dra slutsatsen att den är bestättningsvikten som gör skillnaden i resultatlistan är fel. Hög besättningsvikt är en nackdel på undanvind så
        det man tappar på kryssen seglar man igen på undanvinden.

        Det finns många exempel på lätta besättningar som presterat bra och även vunnit SM. Under senaste SM kom Björn Österbergs besättning med 338kg in på 3:e plats.

        80 kg låter väldigt lätt, kanske är medelvikent på talienare.

        Reply

        • Gerhard
          Dec 30, 2012 @ 17:29

          90kg är för tungt i alla OS klasser numera förutom Finnjolle.
          Även 80kg är lite tungt i dom flesta klasser undantaget Laser och Finn!
          Så seglare kan inte vara några stora grabbar!

          Reply

          • fredrik
            Dec 30, 2012 @ 18:27

            Man ska titta på genomsnittsvikten i de länder som Expressen seglas. Att jämföra med internationella klasser som måste ta hänsyn till genomsnittsvikten på hela jordens befolking är helt fel.

            En anpassning på 3 år låter som en bra strategi/kompromiss. Att däremot ha olika maxvikt för 4 resp 5 personer måste vara helt fel!

        • Calle
          Dec 30, 2012 @ 21:00

          80 kg är snittvikten för en X35 besättning som tillsammans får väga 640kg och det finns ju ett antal exempel team som får ihop en besättning som i snitt väger 80kg! Har man en 90+i besättningen så får man komplettera men några 70 kg killar/tjejer!
          Men att sätta en snitt maxvikt på 98,8kg blir ju lite konstigt! Min erfarenhet är att det alltid är en fördel att ligga på maxvikt vilket gör att för att vinna kommer alla vilja maxa mot detta.
          Att väga mycket på undanvind är enligt min erfarenhet ingen nackdel det gäller bara att placera vikten rätt.
          En lägre maxvikt gör ju däremot att “erfarna lite tyngre besättningen” får komplettera med en yngre lättare i besättning kanske till och med en junior vilket gör att nya personer får chansen att segla express, personer som på sikt kanske skaffar sig en egen Express! Idag är ju inte återväxten i Expressklassen så stor!
          Dock h
          Ålder jag med om att 80kg i snitt blir tuffare på 4 personer än vad det är på 8 i tex en X35:à men däremot så tycker jag definitivt att om Express förbundet inför en Maxvikt så skall det endast finnas en maxvikt! Som förslaget ser ut nu så ger man den “äldre erfarna besättningen” som väger runt 100kg i snitt en direkt fördel vilket inte känns rimligt varken ur tävlingssynpunkt eller får återväxt. Sätt en maxvikt och låt då den yngre besättningen som vill kampas med de äldre få optimera och kanske ta ombord en till! (Kan ju segla som medianen).

          Rimlig snittvikt kanske ligger mer mot 340-350kg än 320kg men 395 kg känns alldels för högt!

          Reply

  17. RonnyG - Xstyrelsen
    Jan 2, 2013 @ 14:01

    Införandet av maxvikt har hitills givit en hel del positiv kritik, men även en del negativ och konstruktiv kritik. Merparten av den negativa kritiken har att göra med att en femmannabesättning inte får väga lika mycket som en fyramannabesättning under 2013. Så har det ju redan varit under väldigt många år – det vi gjort nu är att minska dessa klyftor från båda håll och samtidigt annonsera att de helt kommer försvinna inom en treårsperiod (2014 inte uteslutet).
    Vi hade kunnat höja upp maxvikten mer för 5 pers eller sänka maxvikten mer för 4 pers, men det hade samtidigt inneburit att vi tightat ihop det spann som vi tror att den slutliga gemensamma maxvikten kommer vara inom i framtiden, och det är ju just den vi tillsammans med er vill komma fram till.
    Vidare höjs en del röster om att maxvikten på 395 kg är för hög. Det håller vi med om, men detta gäller för 2013 – inte until the end of the world! För att över huvud taget få igenom ett styrelsebeslut så blev den initiala viktbegränsningen rätt hög. Vill dock påminna om kärnmeningen ” Ambitionen från styrelsen är sedan att under en treårsperiod successivt skruva ned denna gräns till en maxvikt kring 375-380 kg – oavsett antal besättningsmedlemmar.”
    För att gestalta hur vi tänker och hur vi försöker värna om befintliga besättningar så gäller dessa siffror från SM 2012: Medianvikten i klassen är 342 kg. Om vi skulle sätta maxvikten till 320 kg skulle 72% av besättningarna tvingas banta eller byta besättning. För 340 kg gäller 53%, för 360 kg 31% och för 380 kg 16%. Vilken vikt gör seglingen rättvis utan att för många tunga besättningar ger upp och lämnar klassen? Vilken vikt bör vi ej överstiga för att den främst ska seglas av fyra? Vi låter 2013 utvisa.

    Expresstyrelsen via Ronny Gustavsson SWE 305

    Reply

    • Mossberg
      Jan 2, 2013 @ 16:34

      Jättebra att ni i styrelsen driver denna fråga och att en lägre viktgräns är på väg. Har full förståelse för att det är svårt att i ett slag komma med en ny lägre gräns då många besättningar, likt vår, seglat ihop många år.

      Jag förstår inte varför vi envisas med att ha en annan maxvikt för femmansbesättningar. Det finns knappast någon annan fördel med att vara fem i en express. Vad är argumenten för att ha olika vikt för fyra- eller fem-mans besättningar, förutom att regeln funnits sedan 80-talet?

      Reply

  18. Krull
    Jan 2, 2013 @ 16:08

    Hej Ronny,

    Jag tycker det ni gör är bra men jag tycker inte om att man fortsätter att göra det svårt för nya Team som behöver vara fem. Om man vill att klassen skall fortsätta att växa är det bättre att öppna de dörrar man kan. Om ni skulle bestämma att maxvikten kommer vara 375kg i framtiden så lägg även vikten för fem-mans båtar på samma vikt. Jag tror nog inte att någon 4-mans besättning har något emot att de som är lätta och måste vara fem skall få tävla på lika villkor.
    Om ni skulle sänka maxvikten till 320kg kommer däremot klassen att minska rejält. Det blir i princip omöjligt att mäta in fem stycken i den viktklassen. Många av de etablerade teamen idag kommer få problem att nå dit som fyrmans besättning. 375kg känns som ett bra val av maxvikt för Expressen.
    Detta fungerar mycket bra i Melges 24 och kommer fungera lika bra i Expressen.

    Reply

  19. RonnyG - Xstyrelsen
    Jan 2, 2013 @ 17:42

    Guys – ni har helt klart en poäng i det ni säger när ni argumenterar för att man omedelbart ska öppna dörren helt för nya tunnare besättningar – en självklarhet egentligen. Vi har valt att nästan öppna den helt, efter att endast ha haft den på glänt ett bra tag. Poängen är att vi försöker genomföra denna förändring på ett successivt sätt.

    I processer som dessa är det ju omöjligt att blidka alla. Som jag nämner ovan skulle vi kunna ha sagt att alla kör på 395 kg under 2013 och därmed suddat ut allt snack om 4 och 5. Problemet då är att vi skulle få oönskade effekter som att betydligt fler besättningar skulle köra på 5 under kanske enbart en säsong – innan vi justerat ned vikten till en rimligare nivå. I styrelsen enades vi även om att vi ej ville gå under 395 under första året. Hur vi än hanterar denna fråga har jag svårt att se att vi kan göra det fortare än under ett år, just av den enkla anledningen att vi inte vill göra uppgiften omöjlig för de tyngre trogna besättningarna i sammansvetsade team.

    Rom byggdes inte på en dag :) Vi får nog leva med att det tar ett år eller så att klura ut en ny gemensam maxvikt. Stort tack för inläggen och de tydliga budskapen – det speedar ju på processen när vi ser att de flesta är av samma åsikt.

    Krull ses vi i Nynäs?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 2, 2013 @ 18:09

      Med samma vikt för alla, skulle ett antal rutinerade besättningar ta med en extra gubbe eller en liten lätt junior under 2013?

      I min värd skulle detta snarare vara en positiv grej för att lyfta in nya människor i klassen. Med 20 nya skarpa unga/lätta seglare som kickstartas 2013, så lär det kunna leda till många nya team 2014.

      Reply

    • Martin Angsell
      Jan 2, 2013 @ 19:40

      Ronny, jag förstår att ni funderat krig detta men vad skulle nackdelen vara att låta 5-manna besättningar väga 375 redan nu om det är där i närheten det på sikt kommer att landa för alla? +/- 5kg kan ju justeras till kommande år?

      Reply

      • Peter
        Jan 2, 2013 @ 21:10

        tror nog också att detta skulle vara en bra lösning att lägga sig för åtminstone 5 manna båtar när den förväntade maxvikten.

        Sen förstår jag att man egentligen inte vill att Express blir 5-manna båt.

        Reply

  20. Krull
    Jan 2, 2013 @ 19:11

    Jag kommer tyvärr inte kunna köra SM som det verkar just nu. Men man vet aldrig.

    Jag tycker det är kul att ni i styrelsen tar till er olika åsikter. Kanske kan man inte ändra allt på en gång men ibland skall man nog våga ta ett beslut och vara lite offensiv. Jag har ingen personlig agenda i att tycka som jag gör om vikterna utan det är enbart för att jag tycker det är viktigt att våra stora entyps klasser fortsätter att blomstra. Det som Peter G säger är precis min poäng också. Det finns bara fördelar om vi så snabbt som möjligt kan nå yngre seglare och låta de få ta del av alla duktiga gamla rävars kunnande. Ju fler yngre som får chansen desto fler seglare och fler båtar kommer vi att ha på startlinjerna framöver.

    Nu för tiden när jag går på Marstrand eller Sandhamn ser jag i princip bara gamla gubbar som mig själv. Det är samma gäng som började segla kölbåt för ca 25 år sedan. Vi behöver verkligen tillväxt i Svensk Segling och om vi alla hjälps åt kommer det att lyckas.

    Reply

  21. Calle
    Jan 2, 2013 @ 20:46

    Betänk dock krull att 375kg på 4 gubbar är 93,75 kg i snitt, det är inga små killar det!
    Inför man en maxvikt för 4 personer dvs går ifrån den fria vikt som gäller idag så kommer det ju att innebära en förändring och att besättningar antingen måste banta/börja träna eller byta ut en del av besättningen! Vill man inte ha detta “problem” och är rädd för att detta innebär att team byter båt så skall man fortsätta att ha fri vikt för 4 manna besättningar!

    Även 375 kg tycker jag verkar vara alldels för högt! Skall man nu införa en maxvikt så borde den ligga betydligt lägre det fungerar ju för andra klasser J/80, x35 och Farr 30 har alla en betydligt lägre snittvikt och fritt antal besättningsmän. Antalet i besättningen är inte någon stor fördel i dessa klasser och det kommer troligtvis inte bara det i Expressen heller (snarare en nackdel). Alla klasser ovan varierar i antalet besättningsmän på tävlingar beroende på hur man har satt samman sin besättning.

    Det skulle vara intresant om styrelsen kunde svara på varför Expressen skall ha en högre snittvikt per seglare än tex J/80, Farr30 eller X35??

    En maxvikt på tex 340 kg skulle ge ett snitt på 85 kg för 4 man (snitt inte vikt per person har man en över så får man ta in en som väger mindre) och 68 kg på 5 personer.
    En relativt låg vikt signalerar oxå att för att segla denna klass måste man vara relativt vältränad, nuvarande förslag signalerar inte direkt det!

    Reply

  22. Robert Eriksson
    Jan 2, 2013 @ 20:49

    En liten förklaring kring expressens olika viktregler.

    Från början var Expressen en 4 manna båt,
    Tjej besättningar hade då väldigt svårt att konkurera på banan.

    Det infördes en 5 manna gräns på 320 kg om det var en ren tjej besättning.

    Senare har regeln lättats upp genom att tillåta mixade besättningar på 5.

    Ytterligare lite senare så tilläts rena herr-besättningar på 5 och viktgränsen höjdes till 340kg,

    Nu har vi höjt vikt gränsen till 360 kg samt infört en maxvikt på 395 kg, dessutom har vi öppnat dörren till att ha en gemensam totalvikt inom en snar framtid!
    / Robert Eriksson

    Reply

    • Johan O
      Jan 2, 2013 @ 21:48

      Precis som Robert skriver är Expressen utvecklad för
      en 4-manna besättning. En entypsklassregel ska i undantagsfall ändras
      och i detta fall är det en viktkomplettering som saknats i klassregeln.

      5 manna besättning är komplettering som tillkom efter
      att klassregeln skrevs 1979 och nu justeras den igen, det
      finns ingen strävan att styra mot en 5-manna Express utan
      ska ses som en invit till de lättare seglarna att delta.

      Att skilja på maxvikt för 5 personer och 4 personer
      är bra, Expressen ska i första hand seglas av 4-manna besättningar
      men öppnar upp möjligheten för lättare besättningar att delta med 5 pers.

      Senaste SM visar att en4-manna besättning på 338kg, dvs 75kg mindre än föreslagen maxvikt ändå seglade in som 3:a och året innan som 2:a och detta i en av de tyngre Expresserna.

      Hur hög maxvikt som ska tillåtas måste utgå från den statistik som inhämtats
      under flera SM, att sätta en maxvikt som diskvalificerar hälften av nuvarande besättningar vore fel.

      Återigen så är Expressen inte lika viktkänslig som Melges, Farr30, X35
      som är nyare konstruktioner där maximal besättningsvikt krävs för prestanda.
      Hetsen kring viktdiskussionen är överdriven, det är fortfarande hur besättningen seglar som avgör resultatet.

      Reply

  23. Peter Gustafsson
    Jan 2, 2013 @ 21:19

    Man hade ju kunnat tillåta 5 på 395 om man hade minst en tjej eller <20 år i besättningen. Vet man vad man vill åstadkomma så kan man ju premiera det, a la VOR.

    Reply

  24. Krull
    Jan 2, 2013 @ 21:29

    Hej Calle,
    Jag får inte ihop det resonemang helt o fullt.
    Först säger du att du inte vill sänka vikten för 4 mans besättningar, är det ironi?

    Jag kan inte svara för J80 men jag har seglat både Farr 30 och X-35, det är mkt lättare att ha en lägre vikt när man är fler ombord.

    Om man vill öppna för fem-mans båtar kommer det bli alldeles för svårt med 340kg som maxgräns.

    Vi inte skall säga att alla som väger 90+ kg är överviktiga. Det finns en hel del muskler i klassen :)

    Nästa fråga man skall ställa sig när man enats om en vikt är om man skall införa kontrollvägning under race eller ej. Ju lägre maxvikt man sätter desto hårdare kommer samtliga toppbåtar banta inför race. Att då klara invägningen och sen trycka i sig så mkt mat man bara orkar kanske inte är rätt heller. Det är många svåra beslut att ta men det viktiga är nog att man tänker på klassen och inte den egna vinsten i hur viktgränser sätts.

    Reply

  25. Mikael
    Jan 2, 2013 @ 22:56

    Allvarligt. Ingen vill att det blir en 5-mannabåt. Då kommer ingen att hitta besättning. Eller få plats ombord/ha ngt att göra. Jämför J24. Förutom i USA så ligger en normalvikt runt 80kg. x4=320kg. Perfekt. Om man sedan väljer att ha muskeltunga (eller andra tyngder) så kan man väl segla på 3! Då skulle fler duktiga gastar kunna starta egna besättningar. Betydligt fler bryggseglare skulle komma ut eftersom det är mkt lättare att hitta 3-4 än 5 till besättningen och man behöver inte skylla på att inte hittat tillräckligt med fläsk till kanten.

    Jag tror ärligt att Expressen är betydligt trevligare på 3 än 5. Varför inte satsa åt det hållet istället? 3-4 max besättning dvs maxvikt runt 320. Och så kan man ta med en fjärde lätt ungdom om man nu tror att världen fungerar på det sättet. Dvs en som är med och seglar och inte bara ska hålla sig undan…

    /Expresseglare

    Reply

  26. Tompa Ö
    Jan 2, 2013 @ 23:20

    Bra jobbat i styrelsen, och helt OK kompromiss!
    Go!
    Det är kanonbra om vi får fler ungdomar att kliva vidare till kölbåtarna. På SM i år tog vi 40+are på SWE2002 med oss en satans skärpt tonåring (hej Nisse) med fler seglingtimmar under 2012 än vi övriga har tillsammans sedan 2004! Kan verkligen rekommenderas, vi slutade som sexa med 340 kg ombord om jag minns rätt.

    Men tänk också på att den här regeln blir himla nyttig för de tyngre besättningar som faktiskt har lite för mycket vikt kring magen!
    Om vi t ex skall segla SM 2014 i vår klassiska uppsättning kommer vi behöva träna ner oss ett par kilon!
    Så den nya regeln är ju dessutom bra för folkhälsan!
    Bra jobbat Expresstyrelsen!

    Reply

  27. Sten Bergqvist
    Jan 2, 2013 @ 23:51

    När vi var som bäst och vann SM vägde vi aldrig mer än 320kg. Ingen vikt att sätta en gräns vid men det funkade bra. Tycker absolut att det skall vara samma viktgräns oavsett om man är 4 eller 5 i besättningen. Rättvist!

    Mvh Sten Bergqvist

    Reply

  28. Mattias D
    Jan 3, 2013 @ 00:50

    En erfarenhet om maxvikt från en annan klass…

    På 90:talet var Ynglingen en mogen klass. Det hade aldrig funnits någon viktgräns men efter 30 års utveckling och 20 år som internationell klass var alla i stort sett överrens. Besättningen på tre personer skulle väga ca 240 kg för att kunna vinna VM. Segelmakare, masttillverkare och duktiga seglare världen över visste exakt hur en Yngling skulle trimmas, seglas och hanteras. Sedan hände det två saker som förändrade allt.

    1. Man slutade slöra. Helt plötsligt var det inte lika stora avstånd längre. Juniorerna och de lättare besättningarna hängde med mycket bättre.

    2. När Båten var OS klass för damer 2004 och 2008 hade de en viktgräns på 205kg. Några av världens bästa kölbåtstränare arbetade med dambesättningar och segelmakare för att förfina, utveckla och jaga hundradelar. Open klassen hade fortfarande ingen viktgräns men självklart seglade dambesättningarna Open Mästerskapen för att träna i stora fält. De skulle såklart inte ha en chans när de var 40kg för lätta och nya i klassen? HA! Det tog två års träning och utveckling sedan sopade Damerna banan i Open klassen i alla vindförhållanden.

    Idag, 5 år efter OS äventyret, fortfarande utan viktgräns, ser vi en mycket större spridning av besättningsvikten i topp tio på VM. Kunskapen och tekniken om hur segel och rigg trimmas är på en helt annan nivå. På det senaste VM var 29% av deltagarna damer, bästa siffran av alla kölbåtsklasser?

    Övertygad om att utveckling av material, teknik och mer träning har större betydelse än vikt även i Expressklassen.

    Reply

    • Tompa Ö
      Jan 3, 2013 @ 11:17

      Mattias D skrev: “Övertygad om att utveckling av material, teknik och mer träning har större betydelse än vikt även i Expressklassen. ”

      Framförallt teknik och mer träning skulle jag säga. En underskattad komponent i tävlingsresultaten hos oss amatörbesättningar :-) .

      Och.
      En reflexion jag kan göra är att det snackas mycket om besättningsvikt, mätetalsoptimering etc på bloggar och på aftersail-pubar.

      Inte lika många (långa) trådar blir det på ämnen som “Kul manöverträning” och “Att hitta trimmet” eller det som kanske gör mest skillnad: “Coaching the crew”.

      Reply

    • Jakob
      Jan 4, 2013 @ 01:06

      Glöm inte att ha i åtanke båtarnas design gällande hur viktigt det är med kött på railen eller ej.
      Men absolut, träning är den överlägset viktigaste ingrediensen i en besättning.

      Reply

  29. Anders
    Jan 3, 2013 @ 08:50

    Jag tror absolut man är på rätt spår med att införa en viktbegränsning. Att man inte går in för hårt till att börja med tror jag också är en fördel. Bra tänkt! Att segla Expressen på 5 man tror jag ingen föredrar men det kan vara en startsträcka för vissa nya besättningar.

    Vad som kan bekymra mig är dock det ni skriver att några kommer att få banta ned sig för att kunna vara med i framtiden, eventuellt byta ut någon gubbe mot en lättare. Kommer man göra det eller slutar man segla Express om man inte ryms inom viktbegränsningen?

    Ponera att man är samma gäng som seglat tillsammans i 25år.
    – Är man villig att banta ned sig för att kunna segla exempelvis SM under en sommarhelg?
    – Självklart kan det vara en fördel med lite “nytt blod” men byter man verkligen ut någon?

    Jag ser en viss risk med att många/några besättningar tackar för sig och återväxten inom segling är ganska kass om vi ska vara ärliga.

    (Jag inser en viss dubbelmoral i mitt inlägg men skyller på den tidiga morgonen. Hoppas ni är med på hur jag menar)

    Reply

    • Karla
      Jan 4, 2013 @ 22:16

      Vi som seglar SRS i andra båtar föreslår att maxvikten fastställs till 200 kg fördelat på 2-3 personer max och inga ben utaför mantåg.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.