Jag tror inte det finns tillräckligt många för att få ihop en klass. Stora multisar är inte så stort i Sydneytrakten.
På NZ finns bara en gammal ORMA 60 (Vodafone) men med tanke på hur ofta de kör sönder den inshore så tror jag inte de skulle vilja ta den till Hobart :-)
Å andra sidan är man inte rädd att transportera sina båtar långa sträckor för att vara med och rejsa. Knappt hälften av båtarna kommer från andra platser än NSW.
Jag har bara korsat Bass Strait på Spirit of Tasmania (färja), men när jag vaknade av att det kittlade i magen var jag glad att jag inte satt på kanten på en segelbåt, stor eller liten.
Det finns massor av flerskrovsbåtar i Australien och de kör mycket men i egna race. Det finns;
Ocean Series
Bay Series
Night series
Cruise Event
Combined Clubs
Special Event
… och även rekord runt hela kontinenten.
Här är en av kalendrarna för 2012. http://www.mycq.org.au/Events/Calendar3.htm
Det enkla svaret är väl att arrangören inte bjuder in flerskrovare. Sen finns det ju massor med konspirationsteorier om varför men grunden är nog att det inte finns särskilt många multisar i Australien som är spantade för det racet i kombination med en viss konservatism hos den arrangerande klubben.
Jag skulle ju aldrig sätta min fot på där lådorna för Sydney-Hobart ;-) möjligen med undantag av den blå trimmisen i lä som skulle kunna vara en gammal ORMA60
När jag var där förra året så låg det massor av sjyssta båtar kvar i hamn på nyåret. Den generella meningen var att man helst inte seglade det där racet på något under 60 fot. Och ganska många tänkte aldrig göra racet igen. Det är ingen lek.
Har man upplevt några helvetesresor så rinner liksom frestelsen av dig att försöka igen och inomskärsseglingar känns betydligt mer lockande.
lassebergkvist
Dec 30, 2012 @
23:03
Sydney-Hobart är en riktig utmaning och ingen lek. Jobbade till och från i Australien 1998 och var inbjuden att segla på en större båt – men att starta runt jul med två små barn hemma var inte att tänka på, så jag tackade nej. Det året var det 125 anmälda, 67 bröt och tyvärr dog 6 seglare. Vågorna var enligt uppgift 12 meter höga och det var upp till 40 m/s i vindstyrka. Tacksam för att jag inte var med och Sydney-Hobart står inte på min wish-list!
Jack Sparrow
Dec 30, 2012 @ 10:32
Inga flerskrovsbåtar? Om inte, vet någon varför?
Peter Gustafsson
Dec 30, 2012 @ 10:40
Jag tror inte det finns tillräckligt många för att få ihop en klass. Stora multisar är inte så stort i Sydneytrakten.
På NZ finns bara en gammal ORMA 60 (Vodafone) men med tanke på hur ofta de kör sönder den inshore så tror jag inte de skulle vilja ta den till Hobart :-)
Sims
Jan 1, 2013 @ 21:12
Å andra sidan är man inte rädd att transportera sina båtar långa sträckor för att vara med och rejsa. Knappt hälften av båtarna kommer från andra platser än NSW.
Jag har bara korsat Bass Strait på Spirit of Tasmania (färja), men när jag vaknade av att det kittlade i magen var jag glad att jag inte satt på kanten på en segelbåt, stor eller liten.
Erik Barkefors
Dec 30, 2012 @ 10:47
Det finns massor av flerskrovsbåtar i Australien och de kör mycket men i egna race. Det finns;
Ocean Series
Bay Series
Night series
Cruise Event
Combined Clubs
Special Event
… och även rekord runt hela kontinenten.
Här är en av kalendrarna för 2012.
http://www.mycq.org.au/Events/Calendar3.htm
Peter Gustafsson
Dec 30, 2012 @ 10:49
Och vilka av dessa är kapabla att segla Sydney Hobart (Cat 2 + på ett säkert sätt)?
Pelle Lindell
Dec 30, 2012 @ 11:00
Det enkla svaret är väl att arrangören inte bjuder in flerskrovare. Sen finns det ju massor med konspirationsteorier om varför men grunden är nog att det inte finns särskilt många multisar i Australien som är spantade för det racet i kombination med en viss konservatism hos den arrangerande klubben.
Erik Barkefors
Dec 30, 2012 @ 15:23
Här finns några ;-)
http://youtu.be/rJsx_3SCOHI
Pelle Lindell
Dec 30, 2012 @ 21:29
Jag skulle ju aldrig sätta min fot på där lådorna för Sydney-Hobart ;-) möjligen med undantag av den blå trimmisen i lä som skulle kunna vara en gammal ORMA60
Peter Gustafsson
Dec 30, 2012 @ 21:39
+1 Och det inser nog ägarna också.
När jag var där förra året så låg det massor av sjyssta båtar kvar i hamn på nyåret. Den generella meningen var att man helst inte seglade det där racet på något under 60 fot. Och ganska många tänkte aldrig göra racet igen. Det är ingen lek.
Patrik A
Dec 30, 2012 @ 22:45
Har man upplevt några helvetesresor så rinner liksom frestelsen av dig att försöka igen och inomskärsseglingar känns betydligt mer lockande.
lassebergkvist
Dec 30, 2012 @ 23:03
Sydney-Hobart är en riktig utmaning och ingen lek. Jobbade till och från i Australien 1998 och var inbjuden att segla på en större båt – men att starta runt jul med två små barn hemma var inte att tänka på, så jag tackade nej. Det året var det 125 anmälda, 67 bröt och tyvärr dog 6 seglare. Vågorna var enligt uppgift 12 meter höga och det var upp till 40 m/s i vindstyrka. Tacksam för att jag inte var med och Sydney-Hobart står inte på min wish-list!
Anders Nilsson
Jan 6, 2013 @ 20:54
En race rapport från Hubert Marechal, en av våra teammedlemmmar på Grynet:
http://sundetregatta.blogspot.se/2013/01/sydney-hobart-race-2012-race-report.html