Sweet… Maestro 345
Vad sägs om den här då? Första exemplaret av Maestro 345. Enligt Kamu Stråhlmann hamnar man på på GPH 570-575 vilket är ungefär som en J/111. Nice!
Gillar speciellt idén med stort navbord och runt-omsikt inifrån. Lite IMOCA-style i fickformat.
Båten är designad för en kund som önskade få en båt som skulle segla så bra (snabbt) som möjligt. Båten skulle vara beboelig med salong, förkabin, akterkabin, pentry, toalett och någonlunda ståhöjd. En önskan var att från kartbordssittplatsen ha 360gr sikt. Detta ledde till att ruffen fick en framruta.
För att uppnå prestanda kravet var material valet enkelt Carbon o epoxyresin. Tillverkningsmetoden vacum laminering. Kölen blybulb med Duplex stål fena. max djup 2,6 m kan lyftas till 1,5 m. Kölvikt 1450k g. Ger en styvhet på RM 30-3780 kNm. Mast, bom, gennakerpole är Seldens Carbon. Målsättningen uppnått första båten vägdes utan mast till 2680kg.
Vår produktions plan är att nästa sommar ha två kompletta båtar som seglar. Målgruppen är ”Seglare som vill vara först i bastun” med snabb crusingsegling i baktankarn. Båtens CE klass A. Maestro 345 carbon kommer att byggas i små serier 4-8båtar per år. Båtarna kommer att kund anpassas såsom inredning, färg mm. Båtarna målas med AWL-grip epoxy t.ex metallic färg är möjligt
Efter denna stora respons vi har fått tror vi att vår nyfödda prinsessa Maestro 345 carbon kommer att glittra och lysa upp många segelklubbar i Sverige-Norge-Finland.
Lhull 10,62 m
Beam max 3,50 m
Draft 2,60/1,5 m
Displacement 3500 kg
MAIN 45 m2
GENOA 31 m2
FORETRI 30 m2
SPIN 105 m2
I 13,8 m
J 4,3 m
p 13,8 m
E 4,9 m
Designer Kamu Stråhlmann och Maestro Boats i Finland har utvecklat en ny super lätt 10,62 m lång o 3.5m bred segelbåt Maestro 345 Carbon. Båten är i helhet byggt i carbonfiber och epoxy. Kölen är lyftbar maxdjup 2.6m min.djup 1.5m. Bulben är bly och fenan i Duplex stål. Båten har dubbla roderblad i carbon med JP3 axel och flytbara rulllager. Rorkulten i carbon. Seldens mast och bom i carbon med rodrigg. Seldens utdragbara gennakerpole 1.6m i carbon.
Inredningen är byggd i carbon och ytbehandlas efter kundens önskemål. Stor koj i förpiken. Salongen har två soffor. Kartbordstolen upphöjd vilket ger utsikt 360gr. L-pentry. En akterkabin med dubbelkoj. Stor toalett. Stort stuvutrymme från sittbrunn. Motor 8,6kw Oceanvolt elmotor med lithiumbatterier alternative Yanmar 3YM20sd 21hp/16,2kw. I Maestro 345 no 1 sitter en Yanmar motor med tvåbladig Flexofold folding propeller. Båtens vikt är designad till 3000kg. Båt no. 1 väger 2682kg utan mast. Riggen väger komplett 135kg.
kristoffer sandelin
Jan 4, 2013 @ 18:12
Så ska det se ut.
Kalle Petersson
Jan 4, 2013 @ 18:52
Väldigt sweet men ful :)
Jag gissar att den hamnar på 500.000-1.000.000 mer än t ex j/111? Hoppas såklart att det finns en marknad men är pessimistisk, Maestro verkar ju någorlunda säkra i alla fall.
Pelle
Jan 4, 2013 @ 19:02
Men ibland kan det fula vara snyggt = “fulsnyggt” ;-)
Stefan A
Jan 4, 2013 @ 19:09
Himla snygg båt. Kanske får bli en sådan när man vuxit ur J/105:an..? :)
//S//
Anders
Jan 4, 2013 @ 20:16
+1 :)
Erik Barkefors
Jan 4, 2013 @ 19:30
Kul båt och kul att titta på polarerna. Djup läns vid 8 m/s men rejäl skärning vid 10 m/s tyder på att då börjar den surfa ;-)
Ted Lundberg
Jan 4, 2013 @ 20:09
Som en Kungskryssare, fast snygg och snabb.
http://www.batborsen.se/segelbaatar-604/kungskryssaren-kungskryssaren-957964
henrik
Jan 4, 2013 @ 21:47
Hahaha +1.
Per
Jan 4, 2013 @ 20:28
Om det seglar riktigt grymt så kan nog leva med att överbyggdnaden ser ut att ha hämtats från en Macgregor 26.
Bosse RJs
Jan 4, 2013 @ 20:50
Oyster har också kopierat Macgregor, vilket sätt!?
MeaDiva
Jan 4, 2013 @ 21:32
Vågar man säga att jag inte tycker den är speciellt snygg…
/Tobias
Stefan A
Jan 5, 2013 @ 11:00
Det vågar man. Men jag vill ändå kasta in Chris Bangle i diskussionen. Alla tyckte att hans bilar var fula i början men se hur det ser ut nu. Finns ju inte en bil som inte har knäckta plåtar eller omotiverade veck här och där.
Den kanske är lite ful (eller annorlunda) men man vågar ta en ny väg. Vore ju trist om alla båtar såg ut som X-Yachts och Arconor.
//S//
Clifford
Jan 4, 2013 @ 21:35
Det är inget fel på överbyggnaden, skrovet däremot……fulaste aktern sedan Runn 37.
Säkert en mkt snabb båt men visst är både Akilaria 9,5 eller Pogo 30 fräckare
Jesper Thomsen
Mar 12, 2013 @ 08:19
??
Runn 37 er stadig den smukkeste( vakrest) båd der er bygget!
Pelle Pedersen
Jan 4, 2013 @ 23:30
Gennakerarea på 86m2 känns lite futtigt men djäkligt cool båt. Hoppas vi får en någon gång!
Kalle Petersson
Jan 4, 2013 @ 23:37
Det är bara på VPP bladet den har 86 m2 annars verkar den ha 105. Iofs skulle den nog klara 120.
Pelle Pedersen
Jan 5, 2013 @ 10:02
Hoppas vi får möta en en gång skulle det stå!
Sam V
Jan 5, 2013 @ 00:33
Grym potential. Att den ser lite ut som en EK-kryssare gör inget, konceptet är klockrent. Högpresterande med sänkköl plus en vettig inredning. Kanske lite trist att fika i salongen med en költrumma i vägen men det kan det vara värt om man kan ta sig in i en naturhamn dit bara småbåtar, flerskrovare och Life 10.0 kommer ligga.
Peter Gustafsson
Jan 5, 2013 @ 08:59
Jag gillar konceptet och tror att de som har beställt den här båten får lika rolig segling som vi har i J/111.
Det är dock några saker som jag funderar på:
– Fathead. Uppenbarligen är båten designad för shorthandedsegling. Med storskotet bakom rorsman och dubbla backstag så kommer det att vara svårt att gippa på ett snyggt sätt i >8 m/s med en stor gennaker uppe?
– Inredningen. Med centralt navbord och költrumma så blir det väldigt trångt, vilket bara är bra när man seglar solo eller på två. Men man vet också hur det ser ut när det kommer ner två gennakers i ruffen, eller när man skall hantera ett fockbyte. Dessutom ser det svårt ut att ta ner i förpiken vilket är att föredra med full besättning.
Sam V
Jan 5, 2013 @ 09:47
Du har definitivt en poäng kring storen. Inredningen gillar jag, två riktiga kabiner, stor toalett och vettigt kök. Sedan lär det bli trångt med full besättning under däck, både under segling och i salongen. Men för fyra performancecruisande pers känns inredningen som en vettig kompromiss. Hoppas den kommer till någon mässa snart så man kan se om det funkar.
srsseglaren
Jan 5, 2013 @ 09:00
Har man kommit över däcksformarna till Hunter 260 ?
http://www.sailboatlistings.com/view/32016
Förmodligen är inte kölen hissad på undanvind i VPP ?
Andreas i HP
Jan 5, 2013 @ 20:13
Läser 3 olika vikter…
2815 mätt vikt,
3000kg angiven på ritning samt 3500 kg i texten?
Om de når 2815, varför då ange 3500 kg i texten?
Gillar kölkonceptet! Vad väger den?
Stor med fathead är väl inte så svårt att gippa på 2?
Slacka akterstagen, gippa gennakern, svänga/lova så kommer storen, efter det så tajtar man upp akterstaget.
Det funkar bra på vår båt.
Andreas i HP
Jan 5, 2013 @ 20:16
Kölvikt 1450kg när jag läste 1 gång till…
Peter Gustafsson
Jan 5, 2013 @ 20:21
Gör ni det där i 10-12 m/s så är jag impad.
Hukar du dig bara ner för att slippa få storskotet över dig?
Dessutom skulle jag vara orolig för riggen när spinnakern fyller och jag dånar in i vågen framför. Jag kan inte se att man hinner sträcka upp nya akterstaget förrän man har båten under kontroll igen…
Peter
Jan 5, 2013 @ 21:10
är det inte en fråga om hur riggen är designat och vilken funktion då akterstaget har?
Andreas i HP
Jan 5, 2013 @ 23:44
Japp
, vår rigg har ganska så svepta spridare. Akterstaget sitter en bit ner på masten, men ovan förstagsinfästningen.
Skotet kommer framför mig eller Ewa som styr…men bakom den som kör gennaker så det är ganska safe..
Hur är layouten i J111 om det kommer på dig vid gipp?
Tipps Peter är att gippa när din för inte e under vattenytan…sedan så lyckas vi sällan fylla stor o gennaker samtidigt på 2 pers o 10-12m/s, fixar ni det så e jag impad ;-)
Vi safe:ar nog mera då o tar en sak i taget.
Peter Gustafsson
Jan 6, 2013 @ 00:04
Så klart ser det alltid bra ut när man börjar gippa :-)
Men plötsligt är det mitt i natten utanför Smögen, 12 m/s och inte alls lika enkelt längre. Timglas, trassel och en stor gennaker som fyller när man minst anar det…
På 111:an sitter storskotet framför rorsman, så det är inget problem för någon ombord. Men på Maestron sitter det bakom så jag är ganska säker på att man blir fångad om man inte ser upp.
Leino
Jan 6, 2013 @ 16:01
Kanske får göra som jag gör med Minin. Gå ner nära platt då farten är på topp, dra över gennakern (lägg inte fast och glöm den sen), sväng över tills storen kommer- ta hem nya backstaget-släpp gamla – styr ner på kurs efter broachen som troligtvis hann komma – skota gennakern. Brukar funka då man är ensam, är vi fler så är det ofta någon som kläms av storskotet, trampar på gennakerskotet så man inte hinner dra över fullt innan farten avtar eller nåt annat som hänger upp sig så det blir problem.
Team Exilia
Jan 6, 2013 @ 07:35
Vi kan ibland ta hem det nya backstaget så mycket att riggen inte trillar ner innan gippen. Det ser inte snyggt ut i storen men det hjälper storseglet över på nya bogen.
Dennis
Jan 5, 2013 @ 21:25
Masten står omodernt långt framme..
Martin X99 Swe92
Jan 5, 2013 @ 21:41
Tror snarare att fördäcket är onormalt stort, då de vill kunna se framåt.
Ser du på inredningen så står masten inte så långt fram.
Spännande båt!
Peter Gustafsson
Jan 5, 2013 @ 22:01
Ett J på 4.3 meter får nog anses ganska rejält.
Det kan vara att storen är större än normalt. Jag gjorde en “overlay” på J/111 och riggen hamnar nästan exakt på samma ställe.
http://www.blur.se/images/maestro-j111-rig-comparison.jpg
Clifford
Jan 6, 2013 @ 09:34
Skulle vara intressant att få se under vattenlinjen också…
Peter Gustafsson
Jan 6, 2013 @ 10:14
Typ så här: http://www.blur.se/images/maestro-j111-hull-comparison.jpg
Man inser att 2.60 inte är att leka med…
Clifford
Jan 6, 2013 @ 10:30
Fasen vad bra du fick till det. Säkert rasande snabb, men man passar sig nog för att gena genom Gluppöbassängen under BR.
Patrik Andersson
Jan 6, 2013 @ 10:41
Tack för en fin overlay jämförelse.
Bara genom att se denna och vetskapen om båtbredderna kan man dra slutsatsen att J-111 är en bättre kryssbåt, men att Maestro har en högre toppfarts kapacitet på undanvinden åtminstone i friskare vind.
Bosse Rjs
Jan 6, 2013 @ 10:52
Imponerande att man kan dra sådana slutsatser enbart av att se en vy från sidan. kan du utveckla?
Patrik Andersson
Jan 6, 2013 @ 11:36
Bottenkurva, lateralplan, våt yta, flytläge (vilket sällan blir vad man tänkt), förskepp, bredd över akter, vattenlinjebredd osv, alla parametrar påverkar i olika riktningar och ger olika egenskaper. Detta är ingen Rocketscience ytan något då kan lära dig i både bokform och via nätet, men även genom erfarenhet och genom att studera olika båtars starka resp. svaga sidor.
Sen hjälper det naturligtvis till att i detta fall sett bilder på båtarna i lite andra vinklar så att även spantrutor finns med i en hyffsat kvalificerad gissning.
Bosse Rjs
Jan 6, 2013 @ 11:59
Lagt ett antal hundra timmar på att modellera skrovtyper i 3d. Kollat mycket pâ hur en kropp flyter vid krangning, hur den förändras.25 mm på en linjeritnig förändrar väldigt mycket. Blir imponerad av hur en del kan dra slutsatser av en sidovy och lite bilder.
Joakim
Jan 6, 2013 @ 13:17
Men VPP ger en helt annan åsikt. Enligt den (dock inte samma VPP) är Maestro klart snabbare än J/111 på kryss, speciellt i lätt vind. På läns är de mycket lika tills 20 knop där Maestro är helt överlägsen.
Jag jämnförde till detta. Blur är troligen snabbare på läns.
http://noordzeeclub.nl/rating/orc_rms/rms/NEDC8337.PDF
Patrik Andersson
Jan 6, 2013 @ 13:25
En VO70 är snabbare på frisk undanvind än en AC70 men den senare kryssar bättre iaf. i lätt till medelvind sen går den senare sönder. Vissa saker ser och vet man av erfarenhet och det behövs ingen dator till, huvuddragen på Maestron och J-111 är mycket tydliga och behövs ingen dator för att se. Men för att analysera 25mm förändringar är ett designprogram utmärkt och ger mycket bra output.
Att analysera varför olika båtar utmärker sig i olika situationer har jag ägnat min hjärna mer tid än vad som kan anses friskt och jag har senaste året verkligen försökt släppa detta för att slippa huvudvärk och ont i magen.
Tack “Bosse Rejs” för ditt kritiska tänkande det skulle behövas i många områden i vårt samhälle. Ha en bra dag!
Peter Gustafsson
Jan 6, 2013 @ 10:56
Maestron är både form- och viktstabilare, vilket gör den snabbare på brantare bogar. Men för att gå riktigt fort i mycket vind måste du ändå segla TWA 145-150 och då är dessa faktorer inte alls lika viktiga (krängning blir bara långsamt). Undanvindspolarerns vid 20 knop TWS är nästan identiska.
Om bägge båtarna har snabba linjer och relativt liten våt yta så kommer det väl ner till hästkrafter/kilo.
Maestro = 150 m2 / 3500 kg = 42.9Maestro = 150 m2 / 3100 kg = 48,3
J/111 OD = 166 / 4300 = 38,6
J/111 Blur = 193 / 4300 = 44,9
Xp 33 = 239 / 4300 = 30
Bosse Rjs
Jan 6, 2013 @ 11:11
3500 är med 500 kilo besättning, packning mm tolkar jag det som. Blir 4800 pâ j111.
Patrik Andersson
Jan 6, 2013 @ 11:43
Maestron har mer “Open” skrovform och blir därför stabilare i höga surffarter medan J-111 är mer “slippery” och har lättare för att broacha men ger mindre våt yta som fungerar bättre i lätt-mellan vindar.
Peter Gustafsson
Jan 6, 2013 @ 11:56
Ändrade till 3100 på Maestron. Antar att det skall in lite dynor, block, löpande rigg och sånt.
Jag vet inte varför man kört VPP på 3.475 kg. Normalt räknas besättningen inte in i displ.
Joakim
Jan 6, 2013 @ 12:58
Det står ju DSPM 3000 och DSPS 3475. Antar att M = measurement och S = sailing altså med besättningen.
Pelle Lindell
Jan 6, 2013 @ 13:09
Det är inte rättvisande att jämföra segelyta/depl på det viset speciellt när båtarna är olika stora. Man bör alltid använda dimensionslösa jämförelsetal, i det fallet SA^1/2/Depl^1/3 och då blir det
Maestro 8.4
J/111 OD 7.9
Blur 8.5
XP33 7.25 (antar att det skall vara 139 m^2)
Peter Gustafsson
Jan 6, 2013 @ 13:11
Såklart. Thx.
Xp33 har 36 + 93 = 129
Team Dehlerdoris
Jan 6, 2013 @ 21:42
Fockbåtar FB % av E
101 102,9%
NF 101,5%
First 30 95,5%
J-111 95,5%
Omega 42 94%
Smaragd 91,9%
Maestro 345 87,8%
Dehler 35 87,2%
Nova 86%
X-35 85,5%
First 35 83,3%
Express 80,3%
HP 1030 80%
Arcona 410 78%
Safir 76,4%
Starbåt 51,5%
Genuabåtar
Contrast 33 105,9%
Facil 35 102,7%
Dehler 34SV 87,2%
Finngulf 33 86,7%
Dehler 34DD 83,8%
Linjett 34 80,9%
X-362 80,9%
Dehler 29 78,8%
X-79 78,6%
Arcona 400 78,2%
Arcona 340 78%
X-332 77,7%
X-99 76,7%
717 62,5%
Masthead
Norlin 37 127,6%
Scampi 120%
Comfort 32 112,9%
Team Dehlerdoris
Jan 6, 2013 @ 21:51
Gjorde en lite tabell på hur masten står i segelplanet (förra inlägget hoppade in av misstag utan denna text). Nu säger listan inte allt förståss.
Säkert inte helt fel att en fockbåt har lite rejält FB mått o masten rätt långt bak. Precis som “fockbåtskonfig” i sig är detta inget nytt Elvström&Kjaerulf insåg tydligen detta med 101:an o NF redan på 70-talet.
Finns ju också nyare fockbåtar t.ex. Arcona 410 som har rätt liten FB. Dom kanske inte ville ha masten mitt i salongsbordet.. :-)
Seglarhälsningar
Stefan
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Pelle Pedersen
Jan 6, 2013 @ 15:59
Som sagt; det vore kanon/inspirerande att få möta Maestron på ett race! Varför inte PBR?!!
Boris Björkskog
Jan 7, 2013 @ 14:51
Tackar alla som varit med i dessa intressanta diskussioner och beräkningar.
Vi har tillverkat båtar i 36 år och över 1000 båtar har producerats. Varje båt
har varit kundandpassad och så kommer det också att forsätta. Maestro 345
carbon kommer också att vara anpassad efter beställarens önskemål.
Inrednings lösningar fins flera och däcks beslag/skotsystem är mycket beroende
på hör olika besättningar vill ha det. Vi önskar att våra kunder besöker oss ofta när
deras båt är i produktion. Tack vare Blue 1 har vi nu direkt flyg från Stockholm till
Karleby var varvet ligger. Önskar god fortsättning på debatten.
Maestro Boats Boris Björkskog
Bosse F
Nov 29, 2014 @ 22:59
Någon som vet hur det gick med den här?
Rob
Nov 30, 2014 @ 10:25
Tyvärr på finska men det finns ju Google translate :)
http://vene.luelehti.fi/blog/2014/03/12/maestro-345-carbon/
Fredrik
Mar 4, 2018 @ 13:03
här var artikeln på finska
https://venelehti.fi/uusi-maestro-on-koykainen-vain-painoltaan/
Peter Gustafsson
Mar 4, 2018 @ 22:26
Vore kul med lite utlåtanden från de som sett båten segla?
Francis
Sep 17, 2018 @ 17:27
Clock ren planerat båt . Funktions combination överträffar de flesta även mycket störa båtar . Tuff – snygg dessutom . Form språk kommer till rätta nu fem år vidare . Passa perfect till en liten besättning .
Minus i utseende är sido fönster . Ett compromise till att lätta på det fyr kantig form med lite stream linning . Bättre om formen fortsatt compromise lös fram rutans form språk , Enkel , funktional , fyrkantig och igen tuff .