Skip to content

52 Comments

  1. Lars
    Jan 5, 2013 @ 08:58

    Lite väl lätt vunnet av Dragonfly. De andra har ju tyngt ner båtarna, knappast ett sätt att skapa en performance boat.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 5, 2013 @ 10:48

      Dragonfly’s närmaste konkurrent är Corsair trimaraner. Corsair är oftast lite lättare än Dragonfly av motsvarande storlek men skrovformerna (framför allt på sidoskroven) skiljer sig mycket. Vilken man faller för beror kanske på hur man värderar komfort (relativt) och fart. Corsair har inte kommit med någon ny modell förra året så konkurrensen kanske inte var så stor.

      Reply

      • Mr W
        Jan 6, 2013 @ 20:47

        Corsair har däremot chans att plocka hem titeln 2013 då de just släppt sin nya Cruze 970. Den som lever får se… :)

        Reply

    • Stefan Kolmodin
      Jan 7, 2013 @ 13:46

      Dragonfly 32 är modern och säkert snabb med den jätteriggen men väl fet för min smak. Corsair 970 ser i presenterad version mycket långsammare än C31an som den ersätter.
      Känns som om cruisingtrimarantillverkarna gapar efter väl mycket komfort för konceptets bästa.

      Reply

      • Mr W
        Jan 7, 2013 @ 16:40

        Smaken är som rumpan :)

        Corsair Cruze 970 är baserad på 31:an, det är samma skrov fast förlängt i aktern. Jag kan tänka mig att en del andra saker också är samma, ex balkar och infästningar. Ytterskroven är större med mer volym vilket gör att den kan pressas hårdare och bör gå att segla snabbare än 31:an när det blåser på. Överbyggnaden är höjd för att kunna flytta fram/upp förpiken och på så sätt få plats med toalett mellan salong och förruff.

        DF32 är en stor utveckling gentemot sina föregångare och som du säger en modern båt, Corsairen är i grunden samma konstruktion som F-31 när den kom (typ 1992 eller så). Och visst är DF32 ganska “fet” jämfört med äldre båtar, men den sticker ändå iväg ganska lätt i vattnet. Jag har svårt att tro att Corsairen hade slagit Dragonflyen på fingrarna om den också varit nominerad i samma kategori 2012. Men visst är det lite tunt med konkurrens på flerskrovsmarknaden. Den där polska varianten verkar ju inte varit någon höjdare!

        Reply

        • Stefan Kolmodin
          Jan 8, 2013 @ 11:56

          Problemet med 970an tror jag kommer bli att den ökade volymen resulterar i en ökad båtvikt och mer prylar ombord vilket kommer göra den jämförelsevis långsammare än 31an. Bakgrunden är sannolikt att genomsnittskunden är betydligt mer cruisingorienterad än Svenska trimaranseglare, titta bar på hur mycket utrustning det står i utländska annonser tom för små DF800or! Förstår oxå logiken bakom specen för DF32 men för mig blir den för fet, hade gärna avstått 1 dm ståhöjd och en hel del komfortprylar för en lättare, billigare, snyggare och snabbare båt. Nu är jag vilsen vad man skall välja om man vill köpa en racig famlijetrimmis till ett rimligt pris. Även DF28 har ju svällt rejält mer än vad Quorning tänkt sig från början, tror första vikten som angavs var 1750 nu ligger raceutrustade ex på 2200 – går alltid att ersätta med större segel men det både kostar och tar bort en del av hanterligheten med en lätt båt.

          Reply

          • Mr W
            Jan 8, 2013 @ 14:22

            Är du ok med att leva lite enklare/trängre ombord så tror jag att Corsair 31CC eller Dragonfly 920 Extreme är bra alternativ. 920 finns enkelt att få tag på beggat och det finns även en välutrustad 31a till salu i stockholmstrakten. Corsairen är den enklare av de två, vilket du säkert redan vet. Tror det blir en fråga helt om vilket fällsystem man föredrar, båda är snabba båtar. DF 28 är väl också ett bra alternativ, möjligen något långsammare än 920 Extreme, men det skiljer nog mest i hårdare vind. Jag gillar DF 28, men jag är nog tvärr lite för bekväm av mig för att trängas med familjen på en sådan. Hade det bara varit jag och sambon hade valet varit givet för mig!

          • Stefan Kolmodin
            Jan 8, 2013 @ 14:43

            Har tittat på Corsair men tycker de är skumma inuti med trånga kojer. Då känns Dragonfly mycket modernare och trevligare. Tycker att fällsystemet inte spelar så stor roll då det bara används vid torr-/sjösättning och DFs modernare båtar är stabila nog under segling. Tror inte att 920E är snabbare än 28S och den senare är smartare; 2,55 ihopfälld, smartare inredningslösning med stickkojen och torrare i sjögång. Samtidigt som 2,2 ton känns tungt i lättvind och 920 är väl ändå tyngre. Men som sagt finns det inte så mycket att välja mellan…

          • Erik Barkefors
            Jan 8, 2013 @ 15:00

            Vill du ha en mer racig flerskrovsbåt kanske Toro 34 är något för dig. “Bara” två skrov men mycket lättare än Dragonfly och Corsair och även avsevärt billigare. Frakten borde gå att lösa under 100-tusen SEK i container.
            http://www.designcatamaran.com

          • Stefan Kolmodin
            Jan 8, 2013 @ 15:54

            Blir nog dyrare med tanke på att man då behöver en motorbåt med inhyrd skeppare med sig för att sova i :-)

          • Mr W
            Jan 8, 2013 @ 16:27

            Jag håller med dig om att 28an är lite smartare, det är ju också en ganska mycket nyare båt och jag föredrar den före 920E. Men 920E är 1,30 meter bredare vilket borde göra att den går att pressa lite hårdare. Ur prestandasynpunkt hade jag kanske valt 920, men det är nog ingen större skillnad dem emellan. DF 920 brukar faktiskt ligga strax under 28 viktmässigt i mätbreven och har dessutom oftast något mer segelyta.

          • JIMMY
            Jan 8, 2013 @ 16:44

            Låter som du skulle satsa på nya T29:an, byggs i kolfiber, 1250kg, mer prestanda men fortfarande inredd och med långa kojer, etc…

          • Mr W
            Jan 8, 2013 @ 16:50

            @Jimmy: Länk?

          • Stefan Kolmodin
            Jan 8, 2013 @ 16:58

            Tror DF28an kompenserar den mindre bredden med en större och mer förligt placerad volym i sidoskroven. Kan man bara klämma in de två kidsen i “kojan” under brunn så slipper man bädda alls i “salongen” på DF28. En stor fördel med DF vs Corsair är det fällbara centerbordet – säkrare om man går på (har testat) och så blir centerbordstrumman ett stort och stablit bord istället för en avspärrning ända upp till taket i det redan begränsade utrymmet.

          • srsseglaren
            Jan 8, 2013 @ 17:12

            TNT 34 är det det Polska alternativet ?

          • Andreas i HP
            Jan 8, 2013 @ 17:57

            Stefan, jag är ju inte trimis expert men gillade Ferrier trimisar en del när vi var o scoutade, Men bäst gillar jag seaon96. Men svårt att hitta begagnade sådana:-)

          • srsseglaren
            Jan 8, 2013 @ 18:12

            Såg ett annat alternativ:
            http://www.aeromomentum.com/am31e.html

            en Whisper 29 i Finland:
            http://www.trimaraani.fi/trimaran29_pa_svenska.htm

            T29 = Törmblom ?

          • Mr W
            Jan 8, 2013 @ 19:22

            Japp, TNT är det polska alternativet!

          • srsseglaren
            Jan 8, 2013 @ 21:23

            Hoppsan !!!
            Blir nog en stor varnings triangel på bägge trimaranerna ovan, AM 31 samt Whisper 29.
            Säljes under fler namn på tex Alibaba.com :
            http://www.alibaba.com/product-gs/50462158/Trimaran_29_Sailboat.html

            Tydligen sedvanlig Kinesisk upphovsrätts kopiering och möjligen olaglig produktion med sekundära material ?
            http://www.aeromomentum.com/history.html

          • Mr W
            Jan 9, 2013 @ 16:14

            Jimmy, kan du slänga ut lite mer info kring T29? Mjukt vingsegel har jag hört. 5 kojer, pentry, vad mer? Har du sett några ritningar på den? Är dock lite skeptisk, detta är väl en Törnblom designad båt, eller?

          • JIMMY
            Jan 10, 2013 @ 00:51

            Ja jag har sett ritningar på T29:an och min personliga åsikt är att den är en perfekt kompromiss om man vill ha lite mer prestanda än de flesta andra men ändå vill kunna bo i den. Jag skulle beskriva den som ett mellanting av en SeaCart och en Dragonfly 28. Fällbar men inte fullt så smal som en DF28. Rätt mycket volym i tofflorna så att det går att lätta ur mittskrovet.

            Tror inte det blir mjukt vingsegel… Just nu är det roterande vingmast och ett enkelt segelplan med självslående fock som är rull & revbar. Screecher när det är väldigt lätta kryssar åsså en gennaker förståss.

            Spontant så tänker jag att en sån skulle va perfekt för mig när jag är klar med Pac-Man och behöver något vassare att cruisa runt i. ;)

            Ryktet säger att första båten seglar i sommar.

          • srsseglaren
            Jan 10, 2013 @ 06:54

            Det lät som Stefan T. senaste ?

          • JIMMY
            Jan 10, 2013 @ 09:17

            Ja, såklart är den signerad Stefan Törnblom, glömde skriva det.

          • Mr W
            Jan 10, 2013 @ 11:34

            Tack för info. Du råkar inte sitta på ritningarna? Får väl höra med Stefan annars, men jag misstänker att båten skulle vara lite för racig för familjesegling. Är själv ute efter en ny båt, antagligen till sommaren 2014. Har själv haft en Seaon tidigare som seglade mycket bra, men kvaliteten var lite sådär milt uttryckt.

          • Stefan Kolmodin
            Jan 10, 2013 @ 13:00

            Skulle oxå vilja se mer om T29, låter intressant!

          • srsseglaren
            Jan 10, 2013 @ 14:23

          • Gustaf Dyrssen
            Jan 10, 2013 @ 14:55

            eller övertala Hennix att göra en glasfiber version av SC30. Då får du en välbeprövad båt som du vet klarar havet och har fantastisk prestanda. Priset kommer bli ungefär samma som andra 30 ft trimmisar men då man redan seglat slipper du massor av inkörnings problem.

          • Stefan Kolmodin
            Jan 10, 2013 @ 17:52

            Eller så slår man en signal till Jan Skov Andersen och beställer :-)

          • Mr W
            Jan 10, 2013 @ 19:45

            +1! Hade varit kul att se en ny Barracuda, men vad jag vet har dom inte ens någon under byggnation, eller?

          • Mr W
            Jan 10, 2013 @ 20:04

            Vad gäller seacarten så finns ju redan Seacart 30 FCR:

            http://www.seacart30.com/img/pagePics/SC30FCR_A4_Clean_V87.pdf

            Bara att lägga i varukorgen :)

          • Gustaf Dyrssen
            Jan 11, 2013 @ 04:55

            Fast det jag tänker på är en SC30 i glasfiber och byggd för att vara riktigt billig (som DF och corsair) men med modernt formade tofflor så man kan flyga på ett skrov och våga segla ut på havet oavsett väder. Jag har hört (men vet inte om det stämmer) att många crusing trimmisar har problem med det.

          • srsseglaren
            Jan 11, 2013 @ 06:08

            Ngn som vet vilken sort, samt orsaken till den Danska trimaranens öde i Biscaya i September ?
            http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.1083636-hoppet-ute-for-danskar-i-biscaya

          • Stefan Kolmodin
            Jan 11, 2013 @ 09:53

            F32an såg kanon ut men kanske inte för familjesegling, skulle tro att Vision Boats kan bygga en one-off precis som du vill ha den billigare än SC30 och DF32, han bygger ju fina kolriggar oxå :-)
            Såg någon bild på trimmisen som förliste – såg ut som ett riktigt gammalt bygge typ 60-tal.

          • Mr W
            Jan 11, 2013 @ 10:39

            Seacart30FCR är spelad med glasfiber i skroven, iofs vissa kolförstärkningar samt kolbalkar, roder, sticksvärd, rigg. Tror tyvärr ändå inte den skulle passa min familj då det saknas något högt prioriterat, nämligen separat toalett :) Det är förresten 15% rabatt på de första 5 båtarna för den som är intresserad. Och jag tror att dom kanske inte sålt 5 båtar sedan den presenterades 2009… Passa på!

            Jag tror att kanske äldre och framför allt mindre trimaraner inte trivs på öppet hav. Corsair är ju beprövade (även fast man inte rekommenderar havssegling med de mindre modellerna) och jag tror inte att nyare DF har några problem heller. Jag har haft en DF 800 (tror det är din nuvarande båt Stefan) tidigare och den hade jag nog inte bränt ut på öppet hav med i mycket vind. Varken Corsair eller DF är ju inte gjorda för att flyga ett skrov, men det vet jag inte om jag har lust att göra med familjen iaf ;)

            Den trimaran som förliste i Biscaya var ett gammalt hembygge. Jens på Dragonfly kommenterade detta på deras hemsida efter det hänt, men jag kan inte hitta inlägget längre.

            Det skulle kanske vara kul med en båt från Vision, men jag tror ändå jag skulle välja nåt serieproducerat och beprövat. Lite tråkigt kanske men är nog bättre i längden, för att inte tala om andrahandsvärde! Finns ju tyvärr inte så mycket att välja på då…

          • srsseglaren
            Jan 11, 2013 @ 15:21

            Upplever det som en av dom främsta anledningarna att inte fler seglar flerskrov ?
            Dvs det finns för få bra moderna designer till ett attraktivt pris i kombination med serieproducerat beprövat med bra andrahandsvärde.
            Hur många Seacart 30 seglar i Sverige idag ?

            Barracuda har väl varit till salu över ett år nu ?

            Hur mycket gör curved centerbord för möjligheten att kunna pressa lite till eller få lite ökat säkerhet på havet ?
            Om man väljer att segla en design avsedd för att segla på en toffla och kanske man kan segla med två nere med familjen ?

            Ser ut som det är lite skillnad på viper och F20c ?
            http://www.youtube.com/watch?v=-y1bzMljkwM
            http://www.youtube.com/watch?v=82CDZcpqyNU

            Hade curved bords i yttre skroven gjort ngn skillnad här ?
            http://www.youtube.com/watch?v=fMB39tfsQQY
            http://www.youtube.com/watch?v=bMoHhilUSoU
            I det senare tillfället ser det ut som nät istället för duk hade kunnat varit skillnad ?

          • Mr W
            Jan 11, 2013 @ 20:24

            Precis, bristen på alternativ, höga priser samt historiskt sett dåliga innerutrymmen är för mig anledningen till att inte fler seglar flerskrov. I övrigt ser jag inga nackdelar med det.

            Barracuda har legat till salu länge, men det är ett one-off bygge som inte tilltalar mig ur cruisingsynpunkt bl a pga att det faktiskt ser ut som ett hembygge finishmässigt.

            Jag har tämligen begränsade ingenjörskunskaper men en gissning är att sticksvärd med lyftkraft gör att du kan pressa båten något mer. Eller ha mindre volym i skroven för bättre prestanda i lättvind. Men i havssjö vete tusan vilken skillnad det gör. Kan visst vara vanskligt med foils om båten dyker så pass att foilsen blir felvinklade (om du förstår?!). Sen är det också så att i havsjö vill du inte gasa för mycket för att inte riskera att saker går sönder. Det blir ju enorma krafter när du dundrar in i en våg.

            Ser ut som att dom inte hinner lätta på trycket i tid på Seacarten i klippet. Vad gäller DF28 i sista klippet så håller jag nog med det som kommenterades till klippet: There ain´t no cure for stupid. Sen heter det i analysen av vurpan att man tydligen fastnat med läskrovet i något fiskeredskap typ bur eller nåt. Är det tävling så är det, kolla hur många Seacarts, AC45, AC72 etc som vält :)

            Tror tyvärr det tar ett tag innan vi får se foils och vingsegel på båtar men det i kombination med blyfritt är nog framtiden i mina ögon!

        • Stefan Kolmodin
          Jan 8, 2013 @ 13:15

          Vad är det för något som är inritat på 970ans akterdäck – en parksoffa? http://multihulls.org/ Någon som vet?

          Reply

          • Erik Barkefors
            Jan 8, 2013 @ 13:33

            Finns beskrivet på Corsairs egen sida:
            “The raised, side seating (which has been borrowed from the highly successful Corsair 37) increases both comfort and visibility.”
            Används hör att ge bättre höjd i akterkojen…

          • Mr W
            Jan 8, 2013 @ 14:12

            “Soffan” verkar faktiskt vara ganska omtyckt på 37an men den är väl kanske inte en estetisk höjdpunkt! Däremot blir jag lite fundersam då storskotsskenan verkar vara placerad mitt tvärs denna soffa. På 37an sitter skotskenan akter om soffan. Ser ut att finnas risk att man fastnar i skotet på 970!

          • Stefan Kolmodin
            Jan 8, 2013 @ 14:49

            Riktigt snyggt och bra placering av vikt – NOT!
            Får avvakta tills man sett båten i verkligheten men på skissen är det ingen skönhet.

          • Stefan Kolmodin
            Jan 8, 2013 @ 14:52

            Riktigt snyggt och bra placering av vikt – NOT! :-)
            Får avvakta tills man sett båten i verkligheten men på skissen är det ingen skönhet. Där vinner DF28 och 32 med hästlängder.

      • Erik Barkefors
        Jan 8, 2013 @ 19:39

        Bandit 870 är ritad av Pierre Rolland.
        http://www.multido.fr/eng/index.htm

        Reply

        • Mr W
          Jan 8, 2013 @ 19:49

          Jag har sett några bilder på Bandit 800 och att döma av dem så är finishen en helt annan nivå på än Dragonfly. Alla har givetvis olika preferenser, för mig ska nog mysfaktorn vara några snäpp högre. Seglar bra gör den säkert!

          Reply

        • Stefan Kolmodin
          Jan 9, 2013 @ 13:39

          Utifrån bilder och filmer så håller jag med, för att denna skall konkurrera med DF28S så måste den vara rejält mycket billigare med tanke på utförandet och så har den samma angivna vikt. Men kul om det etableras lite alternativ till DF och Corsair.

          Reply

  2. srsseglaren
    Jan 10, 2013 @ 13:02

    Äntligen finns det en RC som kan spöa Jimmy´s IOM : )
    http://www.youtube.com/watch?v=nj1QJNhfqJc

    Reply

  3. srsseglaren
    Jan 25, 2013 @ 18:10

    En 26 fots trimis med curved bords i tofflorna är alltid trevligt, under rätt förutsättningar snabbare än en TP 52 :
    http://www.rocketfactorytrimarans.com/about-the-rockets/
    http://www.youtube.com/watch?v=DXdkVqcheMc

    2012 presenterade Rocket factory RAW30, vågar man hoppas på curvedbords samt folding amas ?
    http://www.rocketfactorytrimarans.com/the-rocket-range/rocket-factory-raw30/

    Reply

    • Mr W
      Jan 26, 2013 @ 17:27

      Avseende folding amas så står det så här på hemsidan:
      “The double arm folding system that allows the boat to be folded on the water and to be road trailered 2.5m wide (Rocket 30’s only)”.

      Reply

    • srsseglaren
      Jan 27, 2013 @ 08:14

      Noterade infon, verkar finnas planer på tre 30`versioner Open sports, Twin cab samt Raw 30.
      Endast Raw 30 har curved bords inritade.

      Funderingarna beror mest på denna notering:
      “Note that some of the features shown in the images are not standard features on all of the designs.
      Some of the design details have been modified since these images were produced. The images will be modified in due course “.

      Gillar “Bare essential” “Trilogy” från Tony Grainger.
      Får se när det finns ett ex.färdigt : )

      Reply

    • Mr W
      Jan 27, 2013 @ 20:30

      Jag skulle tro att folding amas kommer att vara med på alla modellerna av 30an. Då blir den ju street legal i ihopfällt läger om man säger så. Om curved foils kommer på Raw kan du säkerligen även få dem på någon av de andra modellerna också. Det kommer vara så småskalig produktion att du nog kan få det mesta som du vill ha det. Vad jag vet är det inte många exemplar byggda av varje enskild modell av Grainers äldre modeller. Jag har sett en Barefoot på bild, tror det var en 40 eller 45. De flesta av hans designs verkar vara rätt snabba i alla fall!

      Reply

    • srsseglaren
      Nov 3, 2013 @ 18:34

      Reply

  4. srsseglaren
    Jan 26, 2013 @ 12:20

    1:a vingmasterna med justerbara vingflaps på en performance cruiser catamaran ?
    Atlantic 47 :
    http://www.chriswhitedesigns.com/atlantic_cats/mastfoil/update_01-12.shtml
    http://www.youtube.com/watch?v=73n56dxBgYI&NR=1&feature=endscreen

    Reply

  5. srsseglaren
    Jan 28, 2013 @ 07:30

    Trimaranen Williwaw foilade i farter runt 20-30 knop, med egen konstruktion redan på -70 talet, seglade över 20 000 sjömil ?
    http://www.wingo.com/dakh/
    http://www.youtube.com/watch?v=1cYXxZiL4B8

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.