Ny SCA-design
En uttrycksfull visuell identitet för Team SCA:s kvinnliga besättning
Idag presenterade Team SCA designen på sin båt inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Den naturinspirerade grafiken i färgerna magenta och marinblått symboliserar SCA:s grundläggande värden om miljö och hållbarhet. Grafiken symboliserar även liv, vågornas rörelse, gräs och skog.
Båten, som lämnade ett varv i Southampton på torsdagen, kommer att vara Team SCA:s träningsbåt i förberedelserna inför nästa Volvo Ocean Race där SCA kommer att delta med en helt kvinnlig besättning. Tävlingsbåten kommer att levereras i september 2013.
SCA kommer att använda deltagandet i Volvo Ocean Race som en global marknadsföringsplattform för att stärka koncernvarumärket och kopplingen till sina produktvarumärken.
Christoph Michalski, chef för SCA:s globala hygienkategori, förklarar:
“Vår medverkan med Team SCA i Volvo Ocean Race syftar till att öka kännedomen om SCA:s koncernvarumärke. Anledningen till att vi deltar med en kvinnlig besättning är att cirka 80 procent av våra konsumenter över hela världen är kvinnor.”Joséphine Edwall-Björklund, SCA:s kommunikationsdirektör, tillägger:
“Vårt fokus på hygienprodukter har ökat, och hygien utgör nu cirka 80 procent av vår globala försäljning. SCA har idag runt 60 produktvarumärken i cirka 100 länder. Vi vill att fler kunder och konsumenter känner till att det är SCA som står bakom dessa varumärken. ”Den stockholmsbaserade designbyrån TABS har tillsammans med SCA utvecklat designen för den visuella identiteten:
“SCA:s varumärkeskoncept ’c/o Life’ har använts som en ledstjärna i designprocessen”, förklarar Christoph Michalski. “Designen innehåller gräs, barrträd och maskrosor som alla är tuffa, motståndskraftiga arter som spelar en viktig roll i ekosystemet”.I början av februari kommer ett antal internationella kvinnliga seglare och besättningskandidater att börja träningssegla båten under ledning av några erfarna och meriterade havskappseglare.
Ulf Brändström
Jan 17, 2013 @ 16:44
http://www.vsail.info/2013/01/16/most-probable-2014-15-volvo-ocean-race-route/
Clifford
Jan 17, 2013 @ 17:28
Det ser ju ut som om någon gått loss på den med läppstiftet. Lite mer kreativa kunde de väl varit.
Hannu
Jan 17, 2013 @ 17:47
Snygg tycker jag!
Mattias Bodlund
Jan 17, 2013 @ 18:13
Suck – mer förutsägbar design får man leta efter. Finns i övrigt bara ett ställe rosa fungerar inom sporten – Giro d’Italia.
Håkan
Jan 17, 2013 @ 18:21
Det var nog den fulaste/billigaste animeringen jag sett på länge.
Stefan A
Jan 17, 2013 @ 19:36
+1 den där kan inte kostat många tior…
Men det är ju segt att man väljer rosa på en båt med tjejer 2013. Men man kanske gör om grafiken tills att det blir skarpt läge?
Ted Lundberg
Jan 17, 2013 @ 22:54
+1
Att kvinnobåten skall köra runt med reklam för Libero och Libresse är ju sådär?
Peter
Jan 18, 2013 @ 00:28
Tork, Lotus och Tempo då???
Anders Averdal
Jan 18, 2013 @ 10:27
Är det bättre med Tena?
Patrik Andersson
Jan 17, 2013 @ 20:00
Gubbar !! Tycker nog att den ser helt OK ut, speciellt med tanke på sin målgrupp.
Stefan A
Jan 17, 2013 @ 20:23
Vilken är målgruppen menar du?
Patrik Andersson
Jan 18, 2013 @ 00:06
I pressreleasen stod det att 80% av SCA kunderna var kvinnor.
Stefan A
Jan 18, 2013 @ 08:34
Jaha, 80% kvinnor alltså. Ja men då är det ju självklart att den måste vara rosa. Det fattar ju alla.
Rosa=tjej
Alla andra färger=kille
Enkelt!
//S//
Patrick L
Jan 18, 2013 @ 09:24
Jag tycker att den verkar vara övervägande mörkblå?
Bosse Rjs
Jan 17, 2013 @ 20:36
Patrik A. Du som har funderat mycket pâ skrovformer, vad tänker du om detta?
Patrik Andersson
Jan 18, 2013 @ 00:11
Egenskaperna på en VORbåt vet du nog lika bra som de flesta, är du ute efter att “munhuggas” så hoppar jag över. Vill du ha en djupare diskussion så föreslår jag att du ringer Bruce Farr eller Juan K.
Bosse RJs
Jan 18, 2013 @ 08:21
Inte ute efter någonting. Noterar bara ett det finns ett antal 60 fotare ute och tampas just nu och spontant så ser de båtarna helt annorlunda ut men är designade för att prestera i samma förhållanden som en VOR70. De snabbaste verkar avvika mest.
Hittar inte den röda tråden…..
Peter Gustafsson
Jan 18, 2013 @ 08:31
VO70 och IMOCA 60 är två olika regler, rutterna är helt olika (VOR avgörs ju i doldrums och Asien numera). Med tanke på det så tycker jag att de grundläggande koncepten är rätt lika.
Feffe
Jan 17, 2013 @ 20:39
Fantastiskt kul att SCA satsar ! Designen är ju en smaksak.
Erik Barkefors
Jan 17, 2013 @ 21:48
Härligt att det blir en svenskflaggad båt och att det är Sverige som står för den första tjejbåten på många år! Är det den 3:e tjejbåten totalt? Tracy Edwards och sen EF2?
Sam V
Jan 18, 2013 @ 01:36
Amer Sports Too hade en helt kvinnlig besättning 2001-2002, så detta blir nog den fjärde båten med enbart kvinnor ombord. Och enligt Britton Ward, huvuddesigner för VO 65:an, har det aldrig funnits mer jämlika förutsättningar när det kommer till redskapet. Tidigare satsningar, även när det varit tvåbåts, har vare sig prioriterat eller lyckats utnyttja möjligheterna med fler ombord med mindre fysisk styrka menar han. Nu ska det vara mer jämlikt då entypsreglerna för 65:an är väldigt strikta och inte kräver samma fysik hos besättningen som i en 70:a. Nåja.
Sedan finns det ju ett mindre underlag när man ska välja besättning så det blir nog tufft för dem att toppa. All heder åt SCA, oavsett deras val av design.
Erik Barkefors
Jan 18, 2013 @ 06:07
Amer2 hade jag glömt…
Även VO65 kommer säkert att kräva en hel del fysik men mycket kan lösas med planering och att segla aningen mer “safe”. Titta på Alex Thomson som är vid ekvatorn på väg hem. Inte i sitt vanliga rekordtempo som ofta har knäck båtarna utan med en 4:e plats i rankingen. Förra vändan i Vendée Globe kom Sam Davies 4:a av 30 startande båtar genom att segla safe.
Peter Gustafsson
Jan 18, 2013 @ 08:22
Det finns inget som talar för att det skulle vara “enklare” att segla en STP65 eller att “köra safe” skulle leda till annat än en sistaplats.
Med allt annat lika, inklusive segel, så är det bara besättningen som kommer att göra skillnad. Att ha en edge på alla positioner (speciellt navigatör) kommer att vara skillnaden, och de som vågar/orkar driva sin båt hårdast kommer att vinna. Speciellt om VOR har byggt båtarna lite starkare, så kommer man att kunna gasa ännu mer.
Så förutsättningarna är samma som för tjejbesättningar i matchracing, Melges- eller Farr 40-VM :-)
Per
Jan 17, 2013 @ 22:19
Det skulle vara riktigt kul om de kan få ihop ett gäng som kan fightas väl.
Rasmus Jonsson
Jan 17, 2013 @ 22:40
Står VO70 i seglet, skulle det inte vara 65 fotare i denna omgång av en rad anledningar?
Peter Gustafsson
Jan 17, 2013 @ 22:49
Detta är ju gamla Puma som är omlackad….
Sam V
Jan 18, 2013 @ 02:09
Brasiliansk båt och stop-over i Recife bekräftat: http://www.volvooceanrace.com/en/news/6954_Brazilian-boat-and-Recife-stopover-as-Volvo-Ocean-Race-visits-world-capital-of-sport-.html
ahlback
Jan 18, 2013 @ 09:11
Jag gillar det iallafall! Tänk att diskussioner om att rosa= tjej även pågår här…man kanske ska göra den “hen” färgad då typ gul? Äsch spela roll.
Jag hoppas verkligen att Libero släpper en VOR edition blöja så man kan klä nya bebben, hur coolt vore inte det!!
Pelle Pedersen
Jan 18, 2013 @ 09:30
+1
Stefan A
Jan 18, 2013 @ 10:57
Var tycker du att man ska ha diskussionen då?
Sjukt bra initiativ från SCA och jag hoppas att man tänker ett varv till innan man designar nästa båt. Kanske kan tänka lite nytt där också och inte köra på gamla konventioner.
//S//
Pelle Pedersen
Jan 18, 2013 @ 11:14
Vad jag tror ahlback reagerar på är den fåniga tonen; rosa=tjejer, gå loss med läppstiftet, librese i seglen mm. SCA skiter väl fullständigt i vad vi (medelålders män) tycker!!! Deras produkter (och varumärken) vänder sig till kvinnor i huvudsak och dom har valt “allfemale crew”, rosa skrov mm. Satsar du x antal milijoner på detta så prioriterar du payback, inte åsikter. Take all leave it!!
Rätta mig gärna om jag har fel.
srsseglaren
Jan 18, 2013 @ 11:18
OK kanske menades “take it or leave it” ?
Pelle Pedersen
Jan 18, 2013 @ 13:01
jepp
Stefan A
Jan 18, 2013 @ 11:26
Jag tror att man tappar tjejer på att göra båten rosa eftersom den moderna kvinnan och mannen regerar mot att stoppas in i konventionella mallar. Hade SCA verkligen velat nå kvinnor så hade man nog tjänat på att tänka utifrån ett modernare perspektiv.
Jag bygger inte mina åsikter på vad jag själv tycker (bara) utan på vad de två kvinnorna i 30-årsåldern som jag sitter och jobbar med just nu säger om den rosa båten. :-)
//S//
Patrick L
Jan 18, 2013 @ 11:36
Stefan, jag kan hålla med dig på ett sätt men har SCA alltså gjort sin hemläxa dåligt gällande hur man vill synas i denna mansdominerade värld? Har man genusanalyserat Sam Davies satsning med Roxy under förra VG? Snacka om Rosa! En smula mer utstuderat?
http://www.youtube.com/watch?v=PhP9I5v3FG8
Daniel S
Jan 18, 2013 @ 23:00
Med hen debatten och klädnormativet som idag råder för flickor 0-2 år så är direkt obstinat att klä dom i rosa. Lite samma sak gäller nog denna båt, i alla fall om man ser till reaktionen här.
I vilket fall +1 till SCA, och på min dotter blir det Libero blöjor VOR edition.
Färg och strajpning på kommande optimist kommer hon få bestämma själv…
ahlback
Jan 18, 2013 @ 11:29
Ja alltså hela debatten om att man inte ska göra skillnad på tjejer och killar tycker är löjlig, vissa tycker att man inte ska klä en flicka i rosa eller pojke i blått, varför är det fel att könen är olika? jag tycker det är bra att vi är olika, kvinnor bär kläder i rosa, joggingskor i rosa etc. för dom nog gillar det inte för att dom hade ofrivilligt en body i rosa när dom var 6 månader gammal.
Båten kommer synas pga färgen och kommer enklare synas bland resten i fleeten och självklart vill SCA synas.
plus att jag tycker rosa kan va jäkligt snyggt
Stefan A
Jan 18, 2013 @ 11:45
Jag håller med dig om att rosa är en fin färg och det är inte den jag vänder mig emot.
Tyvärr så är det nog det enda jag håller med dig om men så kan det ju vara.
Den enda som jag känner som har rosa kläder är 3,5 år och hon är just nu inne i en väldigt intensiv princess-period.
//S//
Sam V
Jan 18, 2013 @ 12:31
När SCA presenterade sin satsning visade de en modell av en båt som såg ut att vara klädd med träfaner. Trä väl deras viktigaste råvara så det är relevant, och hade varit kul med ett kolfibermonster i sådan kostym.
Patrik Andersson
Jan 18, 2013 @ 12:39
Tykcer du har helt rätt Ahlback och att hen har fel i sina åsikter om manligt vs. kvinnligt ;-)
Clifford
Jan 18, 2013 @ 13:48
Jag tror inte SCA skiter i medelådersmän, SCA är bland de största i världen på inkontinensblöjor…det är där vi kommer in, vi som hade uppskattat en gul båt
Tompa
Jan 18, 2013 @ 15:57
+1
Peter Gustafsson
Jan 18, 2013 @ 13:14
Många experter på marknadsföring plötsligt :-)
Stefan är en av Sveriges bästa reklamare och jag tycker definitivt att han har en point. Men man skall också inse att på den här nivån så vill ingen ta några risker, och då kanske man inte flyttar fram positionerna?
Men det finns också bra exempel. Camper stack väl ut med ett modernt formspråk både på båt och i race village.
Stefan A
Jan 18, 2013 @ 10:58
+1 på blöjan. :-)
//S//
Tompa
Jan 18, 2013 @ 15:53
+1
• Rosa = tjejfärg | www.tangosailing.nu
Jan 18, 2013 @ 12:05
[…] Ocean-design. Rosa och marinblått. Och vips så haglar kommentarerna på olika sajter och bloggar (blur.se) om att det inte är bra att förknippa rosa med […]
Stefan A
Jan 18, 2013 @ 13:54
Patrick: Du har nog missuppfattat användningen av pronomet “hen”eftersom det definierar ett genus som är okänt och ska därigenom vara könsneutralt. Eftersom jag signerar med mitt namn som är Stefan så borde det ju inte vara allt för svårt för “nästan” vem som helst att räkna ut mitt kön..?
Här kan du läsa på lite:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Könsneutrala_personliga_pronomen
Och när du ändå håller på och förkovrar sig så bjuder jag på lite historisk kuriosa om den där fina färgen:
http://www.smithsonianmag.com/arts-culture/When-Did-Girls-Start-Wearing-Pink.html
;)
//S//
Patrik Andersson
Jan 18, 2013 @ 15:13
Vet man inte till 99% om man talar med en man eller kvinna ? Ändå envisas somliga muppar med att använda begreppet “hen”.
Jag har aldrig påstått att en rosa båt måste ha kvinnlig besättning men det kan vara lättare att förklara och mer naturligt. Jag tycker båten är snygg och den kommer dessutom synas bra.
Z
Jan 18, 2013 @ 21:42
Mmm, naturligt är ordet väder är ju så, kvinnor är av naturen orienterade mot rosa. Allt annat är muppigt.
Johan R
Jan 18, 2013 @ 15:03
VOR blöjor! Skulle jag köpa direkt!
Tompa
Jan 18, 2013 @ 16:13
Hrrrm… Lugn i stormen litegrann…
Det visuella är designat av desgnbyrån Tabs baserat på SCAs varumärkeskoncept ’c/o Life’. Om man har att hålla sig inom ett koncept så ÄR man lite låst, det vet nog alla förståsigpåare här i tråden.
Och jag tror absolut den kommer synas. Som nämnts ovan, man blandar chockrosa och marinblått utan att det skär sig, mönstret föreställer träfiber och maskrosor. Bra!
För övrigt, hela SCAs satsning sticker ut! Way to go!
Och SCA gör faktiskt en del annan reklam som sticker ut också, kolla in detta klipp (1.45 lång, en bit ner i artikeln) :
http://www.resume.se/nyheter/pr/2012/10/18/snabbt-svar-till-mensskamtare-gav-pr-succe/
Om de skulle våga göra en par klipp med rå tjejhumor om livet ombord så är risken att vi gamla gubbar på Blur kommer rodna lite (=bli rosa i ansiktet :- )
Stefan A
Jan 18, 2013 @ 16:36
Du har givetvis rätt Tompa och ingen skugga på Tabs som säkert fått en grymt svår brief. Men om man tittar på de produkter som ingår i c/o-life konceptet så är inte rosa den dominerande färgen även om den dyker upp. Man kunde alltså använt en annan accentfärg tycker jag.
Personligen tror jag att en kritvit båt med en liten logga hade gett mer uppmärksamhet än en som skriker lika mycket som de andra båtarna i tävlingen. Oavsett färg.
Men jag håller med Peter G, det är ju ett stort steg att ta och det är inte alla som vågar ta det.
Men om man vill läsa om några som tog steget fullt ut så tycker jag att man ska läsa storyn om Abolut Vodka. Där bröt man mot konventionen och det gick ju helt ok.
//S//
Feffe
Jan 18, 2013 @ 22:13
Djuice körde ju rosa & svart när det begav sig. Oförskämt att komma farande med en henbåt bara sådär ! Eller så hade de den perfekta unisex båten ? Stora frågor på en fredagskväll… :-)
Hur mycket rosa klarar vi av... | EwaluvanEwaluvan
Jan 19, 2013 @ 13:17
[…] ni veta vad ”seglingssverige” tycker kolla in kommentarerna på Blur […]
Janne Hird
Jan 19, 2013 @ 22:01
Men du, vart fan är brudarna? Det är väl ändå dom som ska segla!
Hur ska dom lösa frågan om muskelkraft, så att dom vrligen kan få segla på lika villkor? Kalla in Ellen MacArthur som konsult!
Janne
Martin Krite
Jan 19, 2013 @ 22:04
Äntligen ett nytt svenskt volvoteam på linjen. Trolig målgång i Göteborg och allt ni kan snacka om är färgvalet av båten. Medelålders gubbar som plötsligt försöker sig på att vara feminister. Sluta gnälla och uppskatta att det finns företag som ser de många fördelarna med att investera i vår fantastiska sport. Skärpning.
Clifford
Jan 20, 2013 @ 00:06
Du har helt rätt Martin, men rubriken här handlade ju om SCAs design. Detta kommer säkert att bli en av medelåldersgubbarnas favoriter (fast min favvo är ju trots allt François Gabart ; )
Gerhard
Jan 20, 2013 @ 03:24
+1
Marcus Sylvin
Jan 21, 2013 @ 19:36
+1 Du har helt rätt Martin
Fredrik Monfrino
Jan 19, 2013 @ 23:17
Och vad säger tjejerna själva då? För grabbigt här? Det är ju “er” färg som diskuteras.
Janne Hird
Jan 19, 2013 @ 23:55
Ja det är dåligt med qvinnliga seglare på den här kanalen, tyvärr! Vi har ju massor av riktigt vassa sådana. Vore spännande att höra mer om deras synpunkter på surret på sajterna!
Feffe
Jan 20, 2013 @ 09:00
Om tjejerna “hoppar och är aktiva” följer det enligt domen nedan inga könsroller….
http://www.sydsvenskan.se/sverige/ok-med-rosa-reklam—om-tjejen-ar-aktiv/
Måste säga att detta är bland det märkligaste jag läst i mitt liv och då menar jag inte debatten här om “hen” och SCA:s båt. Jag anser att de bör få välja vilken färg och design de vill. Jag gillar båten.
Team Dehlerdoris
Jan 20, 2013 @ 15:50
Feffe, “kul” artikel i Sydsvenskan.. hmm.. om min fru köpte en J-111 till mig då skulle hon säkert få “nöjd man garanti” där också.
Fast det blev ju både “nöjd fru o nöjd man garanti” när vi skaffade oss vår 34DD 2007.
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Anna Kjellberg
Jan 20, 2013 @ 11:08
Haha va roliga ni är! Jag gillar rosa som färg skarpt, blir liksom glad av den färgen, men gillar även gult, svart, lila och turkost…. Känner tjejer som bara gillar grått. Alla är vi olika! Jag hade gärna varit med på den rosa båten om jag var lite större och starkare, finns dock många fler tjejer som passar bättre ombord än jag. Heja Sverige som har företag som satsar stort på segling, oavsett tjej- eller killbåtar!! SCA gör mig som svensk seglare väldigt glad!!!
Tompa Ö
Jan 20, 2013 @ 15:08
+1
Stefan A
Jan 20, 2013 @ 16:20
ewaluvan säger många vettiga saker.
Så också den här gången:
http://ewaluvan.se/hur-mycket-rosa-klarar-vi-av/
//S//
Ewaluvan
Jan 21, 2013 @ 19:23
Tack för det! Men är det bara jag som funderar på hur besättningen kan se ut?
http://ewaluvan.se/var-ar-brudarna/
Raketen
Jan 20, 2013 @ 19:49
Jag har jobbat som grafiker i 15 år.Är produkt, och produktions specialist inom storbildskomunikation. Mässdekorer, fordonsdekorer, skyltar osv… You name it. Ive done it! :)
Kände att jag var tvungen att svälja lite, vänta, och smaka på saken innan jag lägger en kommentar..
Som sagt, magenta/rosa. Ja, det kommer att diskuteras, tyckas och kommenteras. Både bra och dåliga komentarer och insunieringar.
Redan här är det +1 för kampanjen. Vilken uppmärksamhet!
Kommer det att synas? (Det viktigaste) Ja för F…!! :)
Nackdelen, är att magenta är en färg som väldigt snart ser trött och smutsig ut.
Pga luftföroreningar. Likaså är färgen den känsligaste för blekning av UV ljuset.
Så här behöver man nog vara extra alert med skötseln. annars kommer det snart
kännas som en trött kampanj. (Mentalt viktigt för teamet)
Om man väljer att köra vidare med magenta. Så skulle mitt val vara att skifta färgerna. Magenta på seglen, blått på skrovet. Detta skulle göra att båten skulle lysa mer än någon annan på vattnet. :)
Fantastisk exponering!
Jag ser fram emot, att få heja fram SCA till nästa VO!!
Johan Eriksson
Jan 20, 2013 @ 20:50
+1