Skip to content

51 Comments

  1. Johan
    Jan 21, 2013 @ 15:16

    Nackstöden känns inte så “ungdomliga”, och varför väljer man i en modern 38-fotsbåt med stor volym skapa en nödhytt med risk för septidoft… à la Omega 36an i en av dess versioner.. lock för plotter mm. Har man inte låtit design och fåfänga altför mycket tvinga bort begreppet “funktion”?

    Reply

  2. Pelle Pedersen
    Jan 21, 2013 @ 15:20

    För “mycket” design i inredningen och för lite praktiskt tänk?? För att se grejorna vid navbordet måste luckorna stå öppna, hmmm…
    Nackkuddar!!?? Kanske bara en vanesak.
    Otroligt vad man kan trycka in i en båt och fortfarande kalla den Competition!
    Men lyssna inte på mig, J111:a är på gränsen till övermöblerad för mig.

    Reply

    • Raketen
      Jan 21, 2013 @ 16:27

      LOL!
      Hur bor du? ;)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 21, 2013 @ 16:44

        Ha Ha, jo jag bor som alla andra med möbler mm.

        Reply

      • Raketen
        Jan 21, 2013 @ 17:42

        Trodde nästan du hade 3Di gardiner, glasfiber bord och stolar, Säng i kolfiber, divinylcell som madrass, ohärdad prepreg kol som täcke och kevlar som huvudkudde. Belysning av Petzel panlampor och som final, en podvärmare som centralvärme!! :))

        Så lever iaf en hardcore seglare!

        LOL

        Reply

        • Pelle P
          Jan 21, 2013 @ 18:58

          :)

          Reply

        • Pelle Pedersen
          Jan 22, 2013 @ 09:37

          Men en gång hade jag faktiskt ett duschdrapperi i kevlar!!

          Reply

  3. Roger H, NF Magda
    Jan 21, 2013 @ 15:38

    Kul att det är modernt med vita dynor.. Mindre praktiskt dock.. Lite rödvin eller barnkladd kan ju förekomma!

    Reply

  4. Marcus
    Jan 21, 2013 @ 15:46

    Tycker den ser väldigt fin ut. “För mycket design och för lite praktiskt tänk” Vänd på de istället. Jag menar, hur ofta sitter man vid navbordet under ett race och måste kolla på instrumenten? Kanske vid långa race men knappast under Lidingö runt eller andra halvdagarsrace. Majoriteten seglar nog fler Lidingö runt eller likande kappseglingar än ÅF Offshore Race. Sen ska ju båten förhoppningsvis användas till annat också under semestern. Navbordet är litet och kompakt och man har dessutom gömt undan elektroniken (som frugan älskar). Känns som dom riktar in sig till den större kundgruppen och kombinerat både prestanda och komfort. Fart åt gubben och mys till gumman.

    Reply

  5. Olav Taraldsen
    Jan 21, 2013 @ 15:55

    Det ser pent ut med de runde skapene men det er nok ikke veldig praktisk. Hva med vekten? Båten veier mye og det må gå på bekostning av seilegenskapene.

    Reply

  6. Christer Holm
    Jan 21, 2013 @ 16:02

    Varför har det satt ett hanse bord i cockpiten.
    Tycker inte ett bord i cp är så bra

    Reply

  7. Raketen
    Jan 21, 2013 @ 16:35

    Som självutnämnd Expert.. :)
    Så tycker jag det är en läcker båt! Bland det snyggaste jag sett.
    På en sådan här båt, tycker jag det är najs touch och en snygg lösning
    för att slippa se instrumenplottret när det inte behövs. Detta är en “gentlemanna” racer med stil.
    Snygg, segelytan kanske inte är det högst prioterade på denna båt?
    Garanterat välseglande. Men når den cruiser/racer?

    Jag skulle tänka mig en när man “taggar ner” lite…

    Reply

  8. Stefan Kolmodin
    Jan 21, 2013 @ 17:38

    Gäääsp, en till…
    Finns det något nytt/unikt med den förutom nackstöden då.

    Reply

    • Johan O
      Jan 21, 2013 @ 22:08

      Ganska mycket är nytt/unikt på insidan, lite futurisk design som jag inte riktigt än vant mig vid, vågat i dessa tider, kan bli flipp eller flopp.
      För övrigt ser D38:an ut som många andra, synd på T-kölen.

      Reply

    • Ted Lundberg
      Jan 22, 2013 @ 00:02

      +1

      Reply

  9. Per
    Jan 21, 2013 @ 17:47

    Mysigt, en flaska rött, glas, lite gröna växter, glas, böcker i förpiken..:)

    Reply

  10. Lasse Bergkvist
    Jan 21, 2013 @ 17:53

    Tycker att den är mycket snygg och läcker med en hel del schyssta detaljer – bra jobbat Dehler! En cruiser/racer i det högre segmentet, där man säkert kan hävda sig på banan och där familjelivet/semesterseglingen går som en dans.

    Den kommer att hitta ett antal köpare även i Sverige, Dehler 34/35 har ju visat sig välseglande, så den här kommer säkert att gå bra också.

    Reply

  11. Erik Barkefors
    Jan 21, 2013 @ 18:28

    Fin båt även om jag hellre ser L-köl än T-modellen. Kul med inredning som är lite lagom designad så kanske fler vågar. Är plottern i sittbrunnen vridbar?
    När det gäller prestanda så brukar J/V klara att rita båtar som seglar väl ;-)

    Reply

  12. D29
    Jan 21, 2013 @ 20:47

    Enligt Stefan Qvibergs formel “Andraroten av segelytan dividerat med tredjeroten ur deplacementet” hamnar D38 Competition på 4,96. (Baserat på 6,6 ton och 86,5 m2)

    Var det nya Arcona 410 som låg på 5,0?

    Reply

    • Klas
      Jan 21, 2013 @ 21:09

      En bit kvar till Arcona400 5,23 (104m2 och 7,4ton)

      Reply

    • SilverSurfer
      Jan 21, 2013 @ 22:59

      Altid sjovt at læse brochurer.
      Ifølge det ene datablad vejer Competition 6600 kg, ifølge det andet vejer den 6750 kg.
      Også interessant at se at mens det skiller 200 kg i deplacement mellem Standard og Shallow skiller det 300 kg i ballast. Shallow er altså 100 kg lettere uden køl ??? Eller hvad er ballast ?
      Begge datablade har datoen 18/12, så ingen undskyldning der.
      Mon ikke vi skal gætte på de sædvanlige plus/minus flere hundrede kilo……..

      Reply

  13. Bosse RJs
    Jan 21, 2013 @ 21:45

    Jämförelsen som gjordes var med stor och undanvindssegel om jag inte minns fel
    Arcona 410, ger 7,2
    Arcona 400, ger 6,6
    Aspect 40, ger 7,9
    Dehler 38, uppger inte spinnyta.
    Dehler 35 ger 6,8
    Dehler 32 ger 6,7

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 21, 2013 @ 21:49

      Qviberg pratade krysställ. En cruiser låg runt 4,0, en prestandacruiser på 4,5 eller mer och 5,0 var cruiser/raceraktigt.

      Reply

    • Bosse RJs
      Jan 21, 2013 @ 22:01

      Ok, blandar ihop det med en tidigare diskussion.
      Jämförelsen kan dock göras på liknande sätt med undanvindssegel.
      Aspect40, 5,5
      Arcona 410, 5,1
      Dehler 38, 4,95

      Reply

      • Klas
        Jan 22, 2013 @ 06:42

        Skulle vara intressant att se del av en tabell baserat på SRS båtdata.
        Stor/genua/fock och depl.
        Någon?

        Reply

    • Stefan Kolmodin
      Jan 22, 2013 @ 09:50

      Dragonfly 800R får 6,64 :-)

      Reply

  14. Anders F
    Jan 22, 2013 @ 07:07

    Stefan Q räknar fock 105% + stor

    Anders

    Reply

  15. Feffe
    Jan 22, 2013 @ 07:21

    Smakfull inredning som nog skulle uppskattas av frugan. ( och resten av familjen )

    Reply

  16. Stefan Peterson
    Jan 22, 2013 @ 08:08

    Vi var tre “experter” som gjorde Boot över helgen och bland oss hamnade D 38:an lågt om inte lägst. Att de vågar ha Hanse 385 liggande bredvid så man kan jämföra. Borden i cockpit exakt lika och knappast racing. Inredningsdetaljer hade birister båten verkar inte klar gav inga köpvibbar faktiskt. Men det fanns andra vi pratade med som hade annan uppfattning.

    Reply

  17. kalle
    Jan 22, 2013 @ 08:12

    Om detta är en prestandabåt känns faktiskt min Bavaria riktigt sportig. Vi har t.ex inte ett bord mitt i sittbrunnen som man måste springa runt i slagen. Coolt

    Reply

  18. ahlback
    Jan 22, 2013 @ 09:27

    snygg inredning, kanske inte race! men det är inte heller en race båt. Tror nog att nackstöden och vinglasen är möjliga att ta bort när man tävlar. Vitt kanske inte är praktiskt men jäkligt snyggt och fräscht en stund. Gillar den! kul med lite “modern look” Utvändigt är den väll som många andra och även om det är praktiskt trevligt med sittbrunnen så gillar jag stora rattar och inte två små.

    Reply

  19. Bo Bäversjö
    Jan 23, 2013 @ 08:17

    Båten som visades på Dusseldorf mässan var skrov nr 1 och blev klar precis innan mässan, det fanns saker på båten som inte var färdiga.

    Vill man utrusta båten mer för kappsegling så finns 2,2 m T-köl med blybulb, Kolfiberrigg, competition-mantåg så att besättningen kan sitta på railen, competition-roder, inredning i för och akterkabin i tyg för att reducera vikt, barber haulers för focken, competition track cars, Harken Performance-winchar osv.
    Inför en kappsegling demonterar man badplattformen och sittbrunnsbordet om man valt detta.
    Man väljer själv från den tillvalslistan hur cruisig eller racig Dehler 38an skall vara.

    Det finns en schysst film som visar båten på bra sätt som Yachtfernsehen.com gjort:
    http://yachtfernsehen.com/yachtingnews/dehler-38-premiere-auf-der-boot-duesseldorf.php

    Reply

    • Stefan Kolmodin
      Jan 23, 2013 @ 10:10

      Det låter som en vettig utveckling – en ovanligt stor flexibilitet i specifikationen utifrån individuella kundens preferenser.

      Reply

    • Stefan Kolmodin
      Jan 23, 2013 @ 10:16

      Med tanke på djupgåendet på 2,2 m så lär det ju smälla förr eller senare. Hur bygger Dehler sina kölinfästningar om man jämför med Nordiska konkurrenter som X, Linjett och Arcona (vars 250 kg stålbalkskonstruktion såg vettig ut)?

      Reply

      • Bo Bäversjö
        Jan 23, 2013 @ 10:44

        Dehler har en ramkonstruktion som är tillverkad i samma material som skrovet.
        Liten tröst, är att blyet i bulben har en dämpande effekt om olyckan skulle vara framme. Vet inte hur stor skillnaden är, men så har jag fått det förklarat det från en insatt.

        Under bildspel Dehler 32 SWE 72 ser du hur det ser ut på en Dehler 32:
        http://www.batverket.se/dehler-32/bilder-och-filmer-5787231

        Reply

        • Stefan Kolmodin
          Jan 23, 2013 @ 15:55

          Det såg ut som ett gediget bygge förutsatt att bottenbalkarna/stockarna sitter bra fast i skrovet.

          Såg bilder i en båttidning (minns ej vilken) på ett Beneteaubygge som gått på grund där de fina balkarna hade lossnat snyggt från skrovet som flexat så mycket att plywoodskotten hade spräckts – dessa verkade då i alla fall suttit fast ordentligt.

          Reply

          • Harry
            Jan 23, 2013 @ 22:09

            En dehler tycks ju klara en dehl.

        • Stefan Kolmodin
          Jan 23, 2013 @ 15:57

          BTW Kul att se att min kompasskonstruktion fortfarande monteras i nya båtar :-)

          Reply

  20. Bo Bäversjö
    Jan 20, 2014 @ 15:27

    Dehler 38 vann utmärkelsen “European Boat of the Year” i Performance-Cruiser klassen!

    Reply

  21. Sigurjon Pall Jonsson
    Jan 26, 2018 @ 19:14

    Den nedgangstrappa är inte bra. När man skall kappsegla och har kastat alla red ned i båten kommer dom att sitta fast i trappan. Har prövat det på andan båt med liknande trappa.

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Jan 27, 2018 @ 13:48

      Hur skulle du vilja att trappan ser ut? Eftersom den sitter skruvad på “motorluckan” så är den relativt enkel att modifiera.

      Reply

  22. Claes
    Jan 28, 2018 @ 13:34

    Varför finns det inte fler DS i den storleken – inte så kul att gå ner i källaren med vacker omgivning

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 28, 2018 @ 17:37

      Är det 38 fot aningen för kort för att man skall få till både en bra sittbrunn, en vettig däckssalong och en sjysst inredningslayout?

      Den klassiska modellen är väl Regina af Vindö 38 där man ju fått in det, men det känns ganska trångt (och blir väldigt högt). Alternativt gör man som på RM 10.70 eller JPK 38, men då blir det ingen däcksalong av klassiskt snitt?

      Känns som man måste över 45 fot för att det skall bli bra?

      Reply

      • Anders Nyberg
        Jan 29, 2018 @ 05:49

        Det finns ett tyskt varv som fått till däcksalongbåtar på ett fantastiskt bra sätt. Kolla in Sirius 35 DS och 40DS, http://www.sirius-werft.de. De är inte billiga och kanske inte så bra seglare men säkert väldigt komfortabla.

        Reply

        • Claes
          Jan 29, 2018 @ 17:13

          Känner väl till Sirius, tack ändå. Sirius är väldigt Präktig och det borde gå att ………..

          Inte på G, utan var mer en reaktion. Jag hade en Grand Soleil innan J 92,an, när vi under en tio års period låg ute 5/6 veckor i taget – va så trist att gå ner i källaren när man låg i en fin omgivning

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 29, 2018 @ 20:29

          Fast där har det gått ut över sittbrunnen?

          Jag har svårt att se 4 personer njuta av seglingen en sommardag på kryss i 5 m/s genom skärgården. Långsegling på två, där bara en person sitter med en bok i sittbrunn, är en annan sak.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 29, 2018 @ 20:43

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.