Premiär för Dehler 38 på Boot Dusseldorf
Nya Dehler 38 premiärvisades i Dusseldorf. Det verkar som att man reviderart specifikationerna lite, framförallt på competition som får mer segel. Några experter som vill uttala sig?
Specifikation på Dehler 38 Competition + standard.
Jan 21, 2013 @ 15:16
Nackstöden känns inte så “ungdomliga”, och varför väljer man i en modern 38-fotsbåt med stor volym skapa en nödhytt med risk för septidoft… à la Omega 36an i en av dess versioner.. lock för plotter mm. Har man inte låtit design och fåfänga altför mycket tvinga bort begreppet “funktion”?
Jan 21, 2013 @ 15:20
För “mycket” design i inredningen och för lite praktiskt tänk?? För att se grejorna vid navbordet måste luckorna stå öppna, hmmm…
Nackkuddar!!?? Kanske bara en vanesak.
Otroligt vad man kan trycka in i en båt och fortfarande kalla den Competition!
Men lyssna inte på mig, J111:a är på gränsen till övermöblerad för mig.
Jan 21, 2013 @ 16:27
LOL!
Hur bor du? ;)
Jan 21, 2013 @ 16:44
Ha Ha, jo jag bor som alla andra med möbler mm.
Jan 21, 2013 @ 17:42
Trodde nästan du hade 3Di gardiner, glasfiber bord och stolar, Säng i kolfiber, divinylcell som madrass, ohärdad prepreg kol som täcke och kevlar som huvudkudde. Belysning av Petzel panlampor och som final, en podvärmare som centralvärme!! :))
Så lever iaf en hardcore seglare!
LOL
Jan 21, 2013 @ 18:58
:)
Jan 22, 2013 @ 09:37
Men en gång hade jag faktiskt ett duschdrapperi i kevlar!!
Jan 21, 2013 @ 15:38
Kul att det är modernt med vita dynor.. Mindre praktiskt dock.. Lite rödvin eller barnkladd kan ju förekomma!
Jan 21, 2013 @ 15:46
Tycker den ser väldigt fin ut. “För mycket design och för lite praktiskt tänk” Vänd på de istället. Jag menar, hur ofta sitter man vid navbordet under ett race och måste kolla på instrumenten? Kanske vid långa race men knappast under Lidingö runt eller andra halvdagarsrace. Majoriteten seglar nog fler Lidingö runt eller likande kappseglingar än ÅF Offshore Race. Sen ska ju båten förhoppningsvis användas till annat också under semestern. Navbordet är litet och kompakt och man har dessutom gömt undan elektroniken (som frugan älskar). Känns som dom riktar in sig till den större kundgruppen och kombinerat både prestanda och komfort. Fart åt gubben och mys till gumman.
Jan 21, 2013 @ 15:55
Det ser pent ut med de runde skapene men det er nok ikke veldig praktisk. Hva med vekten? Båten veier mye og det må gå på bekostning av seilegenskapene.
Jan 21, 2013 @ 16:02
Varför har det satt ett hanse bord i cockpiten.
Tycker inte ett bord i cp är så bra
Jan 21, 2013 @ 16:35
Som självutnämnd Expert.. :)
Så tycker jag det är en läcker båt! Bland det snyggaste jag sett.
På en sådan här båt, tycker jag det är najs touch och en snygg lösning
för att slippa se instrumenplottret när det inte behövs. Detta är en “gentlemanna” racer med stil.
Snygg, segelytan kanske inte är det högst prioterade på denna båt?
Garanterat välseglande. Men når den cruiser/racer?
Jag skulle tänka mig en när man “taggar ner” lite…
Jan 21, 2013 @ 17:38
Gäääsp, en till…
Finns det något nytt/unikt med den förutom nackstöden då.
Jan 21, 2013 @ 22:08
Ganska mycket är nytt/unikt på insidan, lite futurisk design som jag inte riktigt än vant mig vid, vågat i dessa tider, kan bli flipp eller flopp.
För övrigt ser D38:an ut som många andra, synd på T-kölen.
Jan 22, 2013 @ 00:02
+1
Jan 21, 2013 @ 17:47
Mysigt, en flaska rött, glas, lite gröna växter, glas, böcker i förpiken..:)
Jan 21, 2013 @ 17:53
Tycker att den är mycket snygg och läcker med en hel del schyssta detaljer – bra jobbat Dehler! En cruiser/racer i det högre segmentet, där man säkert kan hävda sig på banan och där familjelivet/semesterseglingen går som en dans.
Den kommer att hitta ett antal köpare även i Sverige, Dehler 34/35 har ju visat sig välseglande, så den här kommer säkert att gå bra också.
Jan 21, 2013 @ 18:28
Fin båt även om jag hellre ser L-köl än T-modellen. Kul med inredning som är lite lagom designad så kanske fler vågar. Är plottern i sittbrunnen vridbar?
När det gäller prestanda så brukar J/V klara att rita båtar som seglar väl ;-)
Jan 21, 2013 @ 19:50
Erik. Vilka brukar inte klara det?
Jan 21, 2013 @ 20:45
För att inte stöta mig med några frekventa besökare på blur kan jag väl säga Brohäll med Singoalla ;-)
http://www.blur.se/2008/11/15/samsta-svenska-segelbaten-nagonsin/
Jan 21, 2013 @ 20:58
Är väl synd att jämföra Dehler 38 med dom?
Jan 21, 2013 @ 21:09
Med Dehler 29, 33, 34DD, 36 och 39 så finns det bra facit att J/V brukar lyckas bra att kombinera hanterbarhet och prestanda!
Jan 21, 2013 @ 20:47
Enligt Stefan Qvibergs formel “Andraroten av segelytan dividerat med tredjeroten ur deplacementet” hamnar D38 Competition på 4,96. (Baserat på 6,6 ton och 86,5 m2)
Var det nya Arcona 410 som låg på 5,0?
Jan 21, 2013 @ 21:09
En bit kvar till Arcona400 5,23 (104m2 och 7,4ton)
Jan 21, 2013 @ 22:59
Altid sjovt at læse brochurer.
Ifølge det ene datablad vejer Competition 6600 kg, ifølge det andet vejer den 6750 kg.
Også interessant at se at mens det skiller 200 kg i deplacement mellem Standard og Shallow skiller det 300 kg i ballast. Shallow er altså 100 kg lettere uden køl ??? Eller hvad er ballast ?
Begge datablade har datoen 18/12, så ingen undskyldning der.
Mon ikke vi skal gætte på de sædvanlige plus/minus flere hundrede kilo……..
Jan 21, 2013 @ 21:45
Jämförelsen som gjordes var med stor och undanvindssegel om jag inte minns fel
Arcona 410, ger 7,2
Arcona 400, ger 6,6
Aspect 40, ger 7,9
Dehler 38, uppger inte spinnyta.
Dehler 35 ger 6,8
Dehler 32 ger 6,7
Jan 21, 2013 @ 21:49
Qviberg pratade krysställ. En cruiser låg runt 4,0, en prestandacruiser på 4,5 eller mer och 5,0 var cruiser/raceraktigt.
Jan 21, 2013 @ 22:01
Ok, blandar ihop det med en tidigare diskussion.
Jämförelsen kan dock göras på liknande sätt med undanvindssegel.
Aspect40, 5,5
Arcona 410, 5,1
Dehler 38, 4,95
Jan 22, 2013 @ 06:42
Skulle vara intressant att se del av en tabell baserat på SRS båtdata.
Stor/genua/fock och depl.
Någon?
Jan 22, 2013 @ 09:50
Dragonfly 800R får 6,64 :-)
Jan 22, 2013 @ 07:07
Stefan Q räknar fock 105% + stor
Anders
Jan 22, 2013 @ 07:21
Smakfull inredning som nog skulle uppskattas av frugan. ( och resten av familjen )
Jan 22, 2013 @ 08:08
Vi var tre “experter” som gjorde Boot över helgen och bland oss hamnade D 38:an lågt om inte lägst. Att de vågar ha Hanse 385 liggande bredvid så man kan jämföra. Borden i cockpit exakt lika och knappast racing. Inredningsdetaljer hade birister båten verkar inte klar gav inga köpvibbar faktiskt. Men det fanns andra vi pratade med som hade annan uppfattning.
Jan 22, 2013 @ 08:12
Om detta är en prestandabåt känns faktiskt min Bavaria riktigt sportig. Vi har t.ex inte ett bord mitt i sittbrunnen som man måste springa runt i slagen. Coolt
Jan 22, 2013 @ 09:27
snygg inredning, kanske inte race! men det är inte heller en race båt. Tror nog att nackstöden och vinglasen är möjliga att ta bort när man tävlar. Vitt kanske inte är praktiskt men jäkligt snyggt och fräscht en stund. Gillar den! kul med lite “modern look” Utvändigt är den väll som många andra och även om det är praktiskt trevligt med sittbrunnen så gillar jag stora rattar och inte två små.
Jan 23, 2013 @ 08:17
Båten som visades på Dusseldorf mässan var skrov nr 1 och blev klar precis innan mässan, det fanns saker på båten som inte var färdiga.
Vill man utrusta båten mer för kappsegling så finns 2,2 m T-köl med blybulb, Kolfiberrigg, competition-mantåg så att besättningen kan sitta på railen, competition-roder, inredning i för och akterkabin i tyg för att reducera vikt, barber haulers för focken, competition track cars, Harken Performance-winchar osv.
Inför en kappsegling demonterar man badplattformen och sittbrunnsbordet om man valt detta.
Man väljer själv från den tillvalslistan hur cruisig eller racig Dehler 38an skall vara.
Det finns en schysst film som visar båten på bra sätt som Yachtfernsehen.com gjort:
http://yachtfernsehen.com/yachtingnews/dehler-38-premiere-auf-der-boot-duesseldorf.php
Jan 23, 2013 @ 10:10
Det låter som en vettig utveckling – en ovanligt stor flexibilitet i specifikationen utifrån individuella kundens preferenser.
Jan 23, 2013 @ 10:16
Med tanke på djupgåendet på 2,2 m så lär det ju smälla förr eller senare. Hur bygger Dehler sina kölinfästningar om man jämför med Nordiska konkurrenter som X, Linjett och Arcona (vars 250 kg stålbalkskonstruktion såg vettig ut)?
Jan 23, 2013 @ 10:44
Dehler har en ramkonstruktion som är tillverkad i samma material som skrovet.
Liten tröst, är att blyet i bulben har en dämpande effekt om olyckan skulle vara framme. Vet inte hur stor skillnaden är, men så har jag fått det förklarat det från en insatt.
Under bildspel Dehler 32 SWE 72 ser du hur det ser ut på en Dehler 32:
http://www.batverket.se/dehler-32/bilder-och-filmer-5787231
Jan 23, 2013 @ 15:55
Det såg ut som ett gediget bygge förutsatt att bottenbalkarna/stockarna sitter bra fast i skrovet.
Såg bilder i en båttidning (minns ej vilken) på ett Beneteaubygge som gått på grund där de fina balkarna hade lossnat snyggt från skrovet som flexat så mycket att plywoodskotten hade spräckts – dessa verkade då i alla fall suttit fast ordentligt.
Jan 23, 2013 @ 22:09
En dehler tycks ju klara en dehl.
Jan 23, 2013 @ 15:57
BTW Kul att se att min kompasskonstruktion fortfarande monteras i nya båtar :-)
Jan 20, 2014 @ 15:27
Dehler 38 vann utmärkelsen “European Boat of the Year” i Performance-Cruiser klassen!
Jan 26, 2018 @ 19:14
Den nedgangstrappa är inte bra. När man skall kappsegla och har kastat alla red ned i båten kommer dom att sitta fast i trappan. Har prövat det på andan båt med liknande trappa.
Jan 27, 2018 @ 13:48
Hur skulle du vilja att trappan ser ut? Eftersom den sitter skruvad på “motorluckan” så är den relativt enkel att modifiera.
Jan 28, 2018 @ 13:34
Varför finns det inte fler DS i den storleken – inte så kul att gå ner i källaren med vacker omgivning
Jan 28, 2018 @ 17:37
Är det 38 fot aningen för kort för att man skall få till både en bra sittbrunn, en vettig däckssalong och en sjysst inredningslayout?
Den klassiska modellen är väl Regina af Vindö 38 där man ju fått in det, men det känns ganska trångt (och blir väldigt högt). Alternativt gör man som på RM 10.70 eller JPK 38, men då blir det ingen däcksalong av klassiskt snitt?
Känns som man måste över 45 fot för att det skall bli bra?
Jan 29, 2018 @ 05:49
Det finns ett tyskt varv som fått till däcksalongbåtar på ett fantastiskt bra sätt. Kolla in Sirius 35 DS och 40DS, http://www.sirius-werft.de. De är inte billiga och kanske inte så bra seglare men säkert väldigt komfortabla.
Jan 29, 2018 @ 17:13
Känner väl till Sirius, tack ändå. Sirius är väldigt Präktig och det borde gå att ………..
Inte på G, utan var mer en reaktion. Jag hade en Grand Soleil innan J 92,an, när vi under en tio års period låg ute 5/6 veckor i taget – va så trist att gå ner i källaren när man låg i en fin omgivning
Jan 29, 2018 @ 20:29
Fast där har det gått ut över sittbrunnen?
Jag har svårt att se 4 personer njuta av seglingen en sommardag på kryss i 5 m/s genom skärgården. Långsegling på två, där bara en person sitter med en bok i sittbrunn, är en annan sak.
Jan 29, 2018 @ 20:43
http://heymanyachts.com