Skip to content

97 Comments

  1. Raketen
    Jan 24, 2013 @ 00:48

    NÄ, ingen bra kampanj om man vill locka yngre till båtlivet. Ordet, båtlivet, känns kanske inte heller som rätt ordval för yngre-ungdomar? Har kanske fel i det. Men har man sportigare approach. Så kanske det känns lite mossigt?

    I min stad. Så finns nästan uteslutande ungdomar i jolleklubben. När man lagt jollekariären på hyllan. Så slutar man segla uppenbarligen? För det verkar vara ytterst få som plockar upp kölbåtssegling som fritidsintresse?

    Jag är född 1969. Det är väl bara att inse att man inte är ungdom längre (på utsidan iaf :)
    Men, när man känner att man tillhör den “yngre” generationen i klubben. Så ska man vara väldigt orolig för tillväxten. Det är ju inte bara klubbarnas framtid som kräver föryngring och tillskott av medlemmar. Branschen behöver entusiasterna för att kunna fortsätta verka och leva vidare.
    Kanske man ska söka ännu mera samarbete mellan föreningarna och de komersiella krafterna?
    Var är efterträdarna till Pelle Pettersson, Norlin, Ridder osv?
    Behövs en ny maxi77? Fräck och billig instegsbåt för ungdomar? Eller är det omöjligt idag?

    Reply

    • Anders Averdal
      Jan 24, 2013 @ 19:41

      Kan bara relatera till min moderklubb. Som hade promlemet att det var dåligt med återväxten bland de unga, jollekurserna dog ut och klubben verkade dö ut. Alla “gamla” i klubben förfärades över att de “unga” inte ville vara med.
      När de “gamla” började tackla av eller rent dö av så vaknade klubben plötsligt till liv igen och nu är det en djäkla fart. Man har byggt nytt klubbhus, det kappseglas som på gamla goda tider, på jollekurserna är gott om ungar.

      Problemet som inte var unikt i detta fall var inte problem med återväxten. Utan snarare problem med att släppa fram de unga.
      (Det var en stenhård passning till de “gamla”)

      Reply

      • Raketen
        Jan 24, 2013 @ 21:01

        Jag tror passningen är rätt på, i många fall. Dessutom är det alltid en liten kultrkrock mellan unga och “gamla”. Har alltid varit så. Kommer alltid vara så.
        Jag tror ingen, inte vill det bästa för sitt sällskap. Men, om skillnaden i mindset blir för stor. Ja då fungerar det inte.
        Lyft fram alla åldrar (kulturer). Man ska inte heller glömma de erfarnas visdom..

        Jösses..Var det någon som skrev filosofitroll (adrian) :) Dags att kamma sig. LOL

        Reply

  2. Stina Jansson
    Jan 24, 2013 @ 08:09

    Mässan har under två år arbetat för att få flera kvinnor till mässan och i förlängningen flera kvinnor aktiva på sjön både när det gäller seglingen som sport och som rekreation. Det har varit en uppskattad kväll varje år fylld med kvinnliga förebilder både unga och gamla, för att uppmuntra och förhoppningsvis skapa ett engagemang från kvinnor som inte har känt sig hemma bland kappseglare eller i båtklubben. Jag har varit mycket engagerad i detta, men också sagt till mässan att det borde inte behövas speciella kvällar för att kvinnorna skall känna sig engagerade inom seglingen, men vi är inte där ännu. I år hade de inte råd att göra en kväll speciellt för kvinnorna, och det kanske inte behövs. Men den här reklamen är under all kritik. Nu har mässan gjort ett rejält felaktigt slag, det skulle kallas att de hamnat i skitvinden!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jan 24, 2013 @ 08:50

      +100

      Reply

    • Stefan A
      Jan 24, 2013 @ 09:02

      +1

      Reply

    • Bengt
      Jan 24, 2013 @ 09:15

      Var tacksam istället att dom har hoppat i galen tunna, det gör det bara lättare att få folk att fatta. Från att vissa inte kanske tyckte det var nått ens värt att diskutera så kommer det vara högt på agendan.
      Klassisk marknadsföring, än bättre om dom blir anmälda för diskriminering, då har ni fått jackpot!

      Reply

    • Ewaluvan
      Jan 24, 2013 @ 09:35

      Bra Stina, håller med till 100 %. Tidigare diskuterade vi varför det måste vara så mycket rosa på VOR-båten, men där vill man ju ändå att det ska finnas kvinnor i besättningen. Mässan verkar inte vilja att vi ens kommer dit!

      Reply

  3. LarsS
    Jan 24, 2013 @ 08:51

    Helt förkastligt!

    Det är helt fantastiskt hur man lyckas skjuta sig själva i foten gång efter annan i denna branschen… men många tillverkare gör just som ovanstående inlägg pekar på, man fattar inte att det måste till nåt annat än det som funkade för 30 år sedan.

    Ps
    Butteriks har skepparkransar för 89:- :-)
    Visserligen tråkigt om mässan går miste om de intäkterna…

    Reply

    • Stefan Peterson
      Jan 24, 2013 @ 09:54

      Den från Buttricks passar även för tjejer, riktigt roligt, åtminstone i Östergötland, vore det med 100-tals tjejer upprade utanför mässan i lösskägg. Det skulle ge press och även TV bara inte mässan backar och inte släpper in dem. Skall nog tipsa dottern som pluggar i Götet.

      Reply

  4. srsseglaren
    Jan 24, 2013 @ 09:13

    Dubbel fel ?
    Annonsen på bussen hänvisar till vidare info på hemsidan: batmassan.se
    Kan inte finna ngn info där ?

    Reply

  5. Clifford
    Jan 24, 2013 @ 09:17

    Detta är ju jättebra! Varenda surdegbagare från Majorna kommer att gå på mässan tack vare detta fina erbjudande.

    Reply

    • Björn A
      Jan 24, 2013 @ 10:47

      Skägg är väl hur inne som helst bland unga? (iaf “medelunga”)

      Sett ur ett jämställdhetsperspektiv är kampanjen helt kass om det inte finns en variant som riktar sig till kvinnor, tycker jag.

      Reply

      • Rikard
        Jan 24, 2013 @ 10:56

        Varför inte släppa in alla “ruffhäxor” gratis! :)

        Det skulle sätta fart på jämställdhetsdebatten.

        Reply

  6. Tomas
    Jan 24, 2013 @ 09:33

    ja, den reklamen känns ju lite out of date. Men på deras hemsida skyltas i alla fall om aktiviteter och fri entr´för barn.

    ——————————————————————-
    Barnen på Båtmässan

    I år satsar vi lite extra på alla kommande båtentusiaster! Som ung på Båtmässan kan du pröva på Funballz, gå på skattjakt eller bli målad till pirat.

    Dessutom kommer alla barn under sju år in gratis och alla unga mellan 7-15 år har fri entré i sällskap av en vuxen person.

    Tips! I kafét i D-hallen kan du köpa barnmeny. Köttbullar och mos inkl. dryck, 35 :- eller pannkakor med sylt, inkl. dryck 25:-

    Håll utkik efter Bojan, Livia och Sam – De lär dig allt om livräddning!
    —————————————————————————
    Så skepparkransen får nog mest tillskrivas reklambyrån skulle jag tippa på. Men visst är det också illa för deras syn delas nog av en stor del av gemene man…

    Reply

    • Claes Nettelbladt
      Jan 24, 2013 @ 17:17

      Exakt! Ett synnerligen typiskt uttryck för att mässan givit reklambyrån alltför fria händer.

      Reply

  7. ty
    Jan 24, 2013 @ 09:33

    Alla salafister kommer in gratis…

    Reply

    • Rikard
      Jan 24, 2013 @ 14:03

      +1

      Reply

  8. z
    Jan 24, 2013 @ 11:00

    Förutom att väldigt få kvinnor har skägg så är det ju värsta hipster-flirten. Eller ni äldre har kanske inte noterat att de yngre har skägg. Kliv ur tjänstebilen och se er omkring.

    Fast som sagt, det är ju fan att det ska vara så svårt att båda könen seglar.

    Reply

    • stapang
      Jan 24, 2013 @ 11:36

      +1

      Skägg är ju inne som attans. Tala om att leva på -90 talet, ha!

      Reply

      • z
        Jan 24, 2013 @ 16:53

        På 90-talet var det fett hår och grungeiga kläder. Inte skägg.

        Reply

        • stapang
          Jan 24, 2013 @ 23:11

          Exakt. De flesta kommentatörerna verkar leva kvar i den eran och har alltså helt missat vad som är hippt idag. Eller är det -80 tal som gäller?

          Reply

          • z
            Jan 25, 2013 @ 09:25

            jupp. Det är Maxi racer modell mer pengar som gäller. Och så kan man utge sig för att verkligen bry sig om ungdomens båtar.

  9. Peter G
    Jan 24, 2013 @ 11:56

    Hel rakad fri entrè. Låter bättre.
    Täcker allt.
    /pg

    Reply

  10. Markus
    Jan 24, 2013 @ 13:16

    Äh kom igen, you can’t put a price on comedy!

    Reply

  11. J
    Jan 24, 2013 @ 13:24

    Kampanjen är enastående. Den säger att de upptäckt att båtsemester kan verka lite gubbigt, och så driver bilden med det. Dessutom är det framför allt unga män som gör roliga saker med sin ansiktsbehåring, något som jag aldrig sett en medelålders man göra, och jag tror inte ens ett löfte om fri entré kan ändra på det.

    Jämställdheten då? Jo det är så här att en bild kan inte framgångsrikt skildra alla värderingar man som företag vill stå för. För att bedömma båtmässans vilja att locka unga kvinnors får man se hela deras kampanj, ävenom om jag tror att kvinnor med humor också gillar bilden. Och lösskägg är lätt att göra, särskilt skepparkransar.

    Reply

    • Gerhard
      Jan 24, 2013 @ 14:23

      +1

      Reply

    • Jonas
      Jan 24, 2013 @ 17:00

      Genialt. Här gnälls alltid att båtlivet inte synliggörs i media. Hoppas tråden blir lång.

      Reply

    • spin
      Jan 24, 2013 @ 17:24

      +1

      Bortser man från genusproblemet tycker jag att reklamen är riktigt rolig. Skepparkrans är ett måste för dagens båthipsters.

      Jag har 2 polare i min ålder (runt 25) med kransar, får tippsa dom om det här erbjudandet.

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Jan 24, 2013 @ 20:11

        Spin, du får väl tippsa Sven Yrvind om att han kommer in gratis.
        Talibaner brukar ju ha skepparkrans, kanske också lockas att gå på båtmässa i Göteborg, hur smart var det? Helrakad som en av alla Peter (G.) föreslog kanske skulle dra helt andra “klientel”, eller jag vet inte riktigt vad Peter menade?
        Vore kanske smartare med gratis entre för alla under 30?
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

      • Ewaluvan
        Jan 25, 2013 @ 00:09

        Spin – hur kan man bortse från genusproblemet? Trodde att det var precis det vi diskuterade! För mig handlar det inte om bilden var rolig eller ej. Det handlar om vilket budskap “seglingsvärlden” – både cruising och kappsegling -sänder ut. Hur ser förebilderna ut? Hur ser diskussionerna ut? Framför allt handlar det om hur tillgänglig man vill vara. Vill inte ni killar att era fruar, systrar, och framförallt döttrar, ska känna att Båtmässan även är för dem? Eller måste de ha lite extra “humor” för att fatta?

        Vet inte Mässan hur stor köpkraft kvinnor har, så kan nån kolla med mig. Attans vad pengar jag spenderat, och jag är inte ensam. Ser ni inte oss som kvinnor så kan ni väl se våra pengar i allla fall :-)

        Reply

        • J
          Jan 26, 2013 @ 12:19

          Håller helt med om att inte kan bortse från genusproblemet. Fast jag tycker inte att man kan döma ut mässans kampanj avseende genustänk utifrån bara den här bilden. Jag tycker att den är fantastiskt rolig och kan inte se hur den sänder några andra signaler än det självironiska konstaterande att de nog är lite gubbiga. Jag inser också att om kampanjen får kvinnor att känna sig utestängda så har den misslyckats.

          Reply

    • Pelle
      Jan 24, 2013 @ 17:56

      +1 Klockrent från både mässa och byrå! Genusfråga och båtliv? Kom igen…

      Reply

      • Jonas
        Jan 24, 2013 @ 20:12

        Ganuafråga ska det vara ;-)

        Reply

      • Raketen
        Jan 24, 2013 @ 21:04

        Eller är det en genua fråga? :)

        Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jan 24, 2013 @ 19:50

    Jag kanske bara är extra känslig för att det vimlar av jubileum, classic-regattor, seglare minns, historiska utskott, vegamössor, clubblazers, röda byxor, punch, stjärnbåten firar 100 och Tjörn Runt minns kräftskivan för 50 år sedan. Och att Mange Olsson och Pelle P fortfarande är Svensk Seglings förgrundsgestalter (jag gillar dem också, men de behöver kanske inte vara huvudnumret i varje soffprogram).

    Men det kanske bara jag, som faktiskt förväntas tillhöra den mest ironiska av generationer, som inte förstår att allt detta egentligen är ett sätt att locka hipsters till segelsporten.

    Det kanske är jag som är för gammal här :-)

    Reply

    • Clifford
      Jan 24, 2013 @ 20:25

      Peter, jag tror du just fick en ny insikt. Grattis

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 24, 2013 @ 20:28

        Tack. Då hoppar vi att stjärnbåten lockar många skiffseglare att fortsätta segla.

        Reply

        • Peter
          Jan 24, 2013 @ 20:39

          Jag kan ha fel men jag trodde att en mässas huvudsyfte att locka potentiella köpare. Nu är det dessutom oftast en blandning mellan segel- motor och allt annat flytetyg…

          Reply

          • Henrik N
            Jan 25, 2013 @ 09:53

            80% av Båtmässan är väl trots allt fiskeutrustning, styrpuplet- & RIBbåtar och en försvarlig del “Kiviksmarknad” så då kanske skepparkrans är rätt bete?

    • Anders
      Jan 25, 2013 @ 07:12

      Hej Peter,

      Tycker att Blur är fantastiskt för seglingen iom de snabba uppdateringarna, artiklarna och senaste diskussionerna. Samtidigt kan man ju också fundera över förnyelsen även här – en snabb titt på de senaste posterna/artiklarna innehåller inte mkt för de unga seglarna. Tester av 30-40 båtar i all ära men det tilltalar nog också en relativt homogen grupp (även om den ännuninte har skepparkrans ännu)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 25, 2013 @ 09:47

        Utgångspunkten är att inspirera. Vad var det som fick mig själv och alla andra att bli tokiga i segling? Vad var det man rev ut ur Segling för att nåla upp på pojkrumsväggen? Hur kan Blur vara bränsle för alla dessa drömmar.

        Vill man fortsätta segla OS-klass så finns det hur mycket stöd som helst. Från klubbarns, SSF och många andra ställen. Men är man 16 och drömmer om att segla Extreme 40, America’s Cup, Moth, Vendee Globe, Class 40 eller Fastnet Race så tror jag man kan få sin dagliga fix här.

        Med tanke på hur min mailbox ser ut så vet jag också att det funkar.

        Jag träffade för ett par år sedan en av Sveriges duktigaste jolletjejer, och frågade vad hon drömde om… Jag vill segla solo runt jorden i en IMOCA, var svaret. Undrar om hon hade berättat det för landslagsledningen och vilket råd de hade gett henne :-)

        Och det är väl här jag tycker att mässorna, Sweboat och andra har gått vilse när man predikar för de redan frälsta som bara blir äldre och äldre.

        Hur skall man inspirera nya människor att ta steget in i det fantastiska båtlivet? Vilka är deras drömmar? Vad är det de vill få ut? Och hur kommunicerar man till dem?

        Upptäck Båtlivet, som har precis denna uppgift, har 56 följare på Facebook och har inte orkat posta någonting sedan i augusti…

        Mässan stoltserar med flera fina formuleringar; “Förverkliga dina drömmar”, “Welcome to the Water” och “Upptäck Båtlivet”. Så där har man ju tänk rätt. Men när detta skall översättas i kampanjer så tappar man tråden.

        Reply

        • z
          Jan 25, 2013 @ 10:57

          Medhålles

          Reply

  13. Raketen
    Jan 24, 2013 @ 21:16

    De som kommer med en”a flock of seagulls” frilla, bjuder jag på punch…
    http://4.bp.blogspot.com/-6Ma9MR_CZEo/UFAoMtupjlI/AAAAAAAABB8/LIkoImSExXM/s1600/FlockOfSeagulls2.jpg

    Reply

  14. Jensa
    Jan 24, 2013 @ 22:28

    Skicka byrån och korrekturläsaren på en “Svenska för nybörjare” kurs… Fattas ju ett helt ord…

    Reply

  15. Stina Jansson
    Jan 24, 2013 @ 23:17

    Mässan via Bengt Wallin har skrivit ett halvt A4 som svar på mitt mail i ämnet förra natten. Han skriver att de vill slå an en lättsam, humoristisk ton. Jag säger att de är hånfulla, gubbiga och gammaldags. Det finns íngen ton i mailet från mässan att de kan ha missbedömt kundernas reaktioner, och ingen slags eftertänksamhet. Jag tycker att det är helt klart diskriminerande, och funderar på vad som är mest effektivt. Att anmäla dem för diskriminering eller att skriva en stor insändare i GP lagom till båtmässans invigning. Jag tror på att anmäla dem för diskriminering.

    Reply

    • Feffe
      Jan 25, 2013 @ 07:09

      Hånfulla, hur kan en skepparkrans väcka denna typ av känslor ? När jag för 100 år sedan pluggade marknadsföring visades en bild på en bebis med en “klottrad” liten mustasch. Vem bebisen var lik förstår nog alla och den hade skapat en jättereaktion. Bilden uppfattades som provocerande. En skepparkrans sitter väl på stereotypen för en “sjöbuse”, kapten bölja etc. Alla moderna människor kan väl se humorn i detta utan att göra det till en genusfråga ? Den som borde bli provocerad är väl personen som har skepparkrans…..

      Om du känner att du vill anmäla båtmässan för diskriminering tycker jag du ska göra det. Kvinnor och barn har ju av naturliga skäl svårt att anlägga skepparkrans, män av andra anledningar. Jag kommer dock inte börja odla för att spara pengar till mässan. Föreslå att kvinnor utklädda till Naomi James eller Ellen kommer in gratis också så är genusfrågan löst :-)

      Reply

      • Andreas
        Jan 25, 2013 @ 09:13

        Håller med Feffe :-
        Imponerande ändå att folk orkar bryr sig…
        Hur många har skepparkrans ?
        Hur många kommer att hinna skaffa det !!
        Helt enkelt en rolig reklam bara !

        tagga ner..

        Reply

      • Stefan A
        Jan 25, 2013 @ 09:50

        Det är väl ingen som säger att det inte är en ganska rolig kampanj. Synd bara att man 2013 valde bort 50% av befolkningen i sin kommunikation. Man hade väl kunnat förtydliga med att kvinnor kan ha lösskägg eller skicka/dela ut lösskägg till ett par tusen kvinnor för att visa att man menade allvar och att man kanske driver lite med den förutfattade bilden av båtmänniskor. Nu har man inte ens bemödat sig med att följa upp kampanjen på den hemsida som man hänvisar till på bussbaksidan.

        Ganska kul idé synd att man bara orkade halvvägs.

        Reply

    • Per
      Jan 25, 2013 @ 09:27

      Ja man kan inte annat än att förfäras över denna skepparkrans:).

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 25, 2013 @ 09:49

      Ni är lustiga. På massa andra ställen undrar ni vad tjejerna tycker. När de talar om det, så tar ni dem inte på allvar…

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Jan 25, 2013 @ 14:36

        Ibland är det nog lite svårt att fatta poängen i den s.k. Göteborgshumorn eller Göteborgsandan. Är nog uppvuxen på fel sida (östra, där solen går upp)?
        Men visst är han lik Usama, kanske lite feltänk från Mässan ändå?
        Mycket skojigare att läsa yviga inlägg om SRS än om yviga skägg. Men det är ovanligt lugnt i SRS trådarna. Det är f-n ju ingen i år som skrivit att man nu lägger av o segla.. ;-)
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • Peter
          Jan 25, 2013 @ 15:08

          “Men det är ovanligt lugnt i SRS trådarna. Det är f-n ju ingen i år som skrivit att man nu lägger av o segla.. ;-)”

          får man ju inte längre utan blir skjuten.. ;-) PeterG själv nämnde att han fått en hel del mail om olika båtar/båttyper där folk var missnöjd/hade synpunkter drä ägare ville ha hjälp. hade varit kul att diskutera dessa då vet man i alla fall om det ligger något i eller ej nu är locket på.

          Reply

          • Erik Barkefors
            Jan 25, 2013 @ 16:05

            Det kanske beror på att de flesta insett att SRS fungerar riktigt bra ;-)

      • Bosse Bergqvist
        Jan 25, 2013 @ 16:08

        Mässan har varit i blåsväder förr.

        http://www.va.se/ledarskap/svenska-massan-nedvarderar-man-208811

        Den stora skillnaden är att den fällda annonsen är rolig:).
        Nu står det 1-1 vad gäller genusperspektivet så…….
        /Bosse

        Reply

  16. Anders F
    Jan 25, 2013 @ 10:09

    +1

    Reply

  17. Nu fastnade skägget i brevlådan... | EwaluvanEwaluvan
    Jan 25, 2013 @ 10:18

    […] vad tycker ni om reklamen som finns på bussarna i Göteborg. Som vanligt speglar kommentarerna på Blur allt ifrån ”högt till lågt”. Förvånansvärt många män tycker att vi ska se […]

    Reply

  18. Stina Jansson
    Jan 26, 2013 @ 10:45

    Peter G- så är det i seglingsvärld ofta. Rent generellt så vill männen ha åsikter från kvinnor, men när man tycker till, då är det inte alltid väl mottaget. Jag har förmånen att oftast segla med män som ser till kompetens och inte till kön. Jag hade inte tänkt och trott att jag 2013 skulle fortsätta att arbeta för att kvinnor och män skall ses som lika självklara på sjön, vare sig det gäller kappseglingar, båtägande eller hantering av båten vid tilläggningar eller i trånga hamnar. De som tror att båtlivet är jämnlikt har missat en del. Se i startlistan på Bohusracet, hur många kvinnliga besättningar är det där? Hur många kvinnor som skeppare? Kanske blir det bättre om 20 år, när de unga kvinnor och män som jag ser nere i GKSS-hamnen, sjösätta sina båtar och ge sig ut och träna. Ofta är det lika många kvinnor som män på väg ut, vilket är roligt att se. Men i dag, med övervägande delen män, och många över 40 år och uppåt som äger, seglar, kappseglar, lägger till, köper segel och är i majoritet i båtbutikerna, då är annonsen med skepparkransen riktigt dålig och diskriminerande.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 26, 2013 @ 11:27

      Stina, en naturlig följdfråga är ju hur vi får dig och dina tjejkompisar att anmäla sig till Bohusrace?

      Det hade varit den tydligaste signalen till alla inblandade.

      Kanske en kampanj där tjejerna slår gubbarna när det gäller antal anmälningar i Bohusracets monter under mässveckan (där det är rabatt på anmälan)? Det hade varit en nyhet det :-)

      Reply

      • Stina Jansson
        Jan 26, 2013 @ 12:10

        Peter- din idé ang Bohusracet köper jag. Låt oss diskutera ett kampanj. Jag får börja förhandla om en 7:e semestervecka för ännu mera segling för egen del inser jag,

        Reply

      • Feffe
        Jan 26, 2013 @ 12:47

        Av ren nyfikenhet, vilka är alla de där kvinnorna som ska segla Bohusracet ? Börjar ju låta lite som när Refat blåste upp siffrorna på 80-talet :-)

        Skulle det mot all förmodan, logik och statistik kunna vara så att en stor andel kvinnor i tex åldern 20-70 år helt frivilligt och mot bättre vetande väljer andra typer av aktiviteter än shorthandsegling ? Helt enkelt för att de vill ?

        Peter, lyckas du omvända latte-morsorna att knycka familjebåten, välja bort SPA och segla Bohusracet, inte för att de får betalt utan för att de vill. Då är du vass ! :-) Låna nu ut Blur till frugan så kan vi ta en SPA-weekend med aromaterapi och Yoga, ingen nätuppkoppling under hela tiden givetvis… Visst är du lite sugen ? :-)

        Skämt åsido, hatten av för de kvinnor som uppskattar seglingen som sport och rekreation. Och för de fruar och flickvänner som inte gör det men ändå låter oss nördar att investera alldeles för mycket pengar i det vi brinner för.

        Reply

        • Stina Jansson
          Jan 26, 2013 @ 14:21

          Intressant, jag uppfattar en viss underton. Vågar du låna ut din båt till din sambo, särbo eller fru? Om fler män var lika säkra i båthantering i verkligheten och kunde dela med sig till den andra parten i båten, då tror jag du skulle få se flera kvinnor som tog för sig. De flesta orkar inte ta striden. För det är inga säkra män som skriker på sina fruar vid tilläggningar och slag i trånga sund. Det finns ett stort antal kvinnor som inte “får ta” den gemensamt ägda båten för en orolig man vägrar. Jag har varit med som co-slipper ett antal gånger, då mannen sagt att det är okej att ta båten om Stina är med som skeppare. Att jag sedan inte är i närheten av rodret på en hel helg och mest kommer med små lågmälda råd till kvinnan som är skeppare på riktigt för kanske allra första gången på den egna båten, det har den oroliga maken/sambon inte en aning om. Så om fler män vågade släppa båten ifrån sig oftare, då skulle du få se fler kvinnor på sjön och helt klart på kappseglingsbanan.

          Reply

          • SRSraketen
            Jan 26, 2013 @ 15:07

            Har seglat med mina två flickor sedan dom var nya. Vi fortsatte segla, min yngsta dotter ville inte längre kappsegla efter en kinesgipp när hon var 14. Min 16åring åkte överbord, det var valborg och kallt i vattnet. Storasyster var med ombord ytterligare 6 år, bl.a. två Express SM. Superbra fördäckare. Men ingen av dom vill segla vidare på egen hand. Vill bara segla med pappa, vi har jättekul ombord, tutar och kör. När det är dags att lägga till blir jag abrupt fråntagen rodret. Kunskapen och viljan finns, men något fattas. Vill inte segla med tex pojkvänner. Mina två mycket yngre pojkar är inte alls intresserade av segling. Tycker Optimistsegling är tråkigt. Kan följa med några dagar i C/R båten. Segling är min livsnerv. Vad har jag gjort för fel?

          • Erik Barkefors
            Jan 26, 2013 @ 15:15

            SRSraketen – Kanske har du inte gjort något fel utan det är bara en generationsfråga (fysisk aktivitet/dator och mobil)? Du kanske har lagt en grund som kommer att utnyttjas senare. Själv tappade jag intresset pga press från en pappa som kanske ville för mycket med introduktion i C-kanot, Finnjolle och sen en egen Jolly Scott. Tack vare en faster och ett par kompisar så kunde jag lära mig tycka om segling igen!
            http://1.bp.blogspot.com/_kiLtqc-FT2Q/SxPMBDSDciI/AAAAAAAAC-I/UiAZ1Wlkh0A/s320/10533_103606859651824_100000075317038_101627_8125349_n.jpg

          • Bosse
            Jan 26, 2013 @ 15:26

            Mycket hård kritik och tal om att anmäla för diskriminering. Jag fick lära mig när jag växte upp att ska man kritisera andra så ska man ha en egen åsikt om hur det borde varit.
            Saknar det här, vore intressant att se hur du skulle gjort reklam för mässan.

          • Feffe
            Jan 26, 2013 @ 15:31

            Nej, ingen underton från min sida. Jag tror bara att det är lika illa att anta att alla kvinnor går omkring och känner sig undertrycka på sjön som att anta att de inte gör det. Jag kan inte låna ut “min” båt till min fru. Den är lika mycket hennes…

            Jag håller inte med dig. Det finns säkert fall där kvinnor “hålls tillbaka” och av den anledningen inte kappseglar. Men dessvärre tror jag inte att det sitter där. Jag tror att många kvinnor helt enkelt har andra intressen istället ? Jag respekterar det helt och fullt och tycker att det är roligt om så många potentiella kandidater väljer segling istället för något annat, men att därifrån dra slutsatsen att en skepparkrans skulle skrämma iväg de kandidaterna är väl väldigt långsökt ?

            Jag är ganska övertygad om att de tjejer jag kappseglar både med och emot kommer gå på mässan, de har samma stora intresse som mig. Det handlar inte om kön.

          • Clifford
            Jan 26, 2013 @ 18:39

            Hej, Man kan vrida och vända på detta hur mkt som helst. Men att konstatera att denna reklamen inte är inkluderande är enkelt. (möjligtvis är det några muslimer som känner sig extra välkomna). Totalt sett är det ingen särskild rolig eller lockande reklam. Nästa år hoppas jag de frågar Blur-hangarounds hur budskapet skall formuleras.

  19. Oscar
    Jan 26, 2013 @ 11:20

    Om detta är riktigt dåligt. Hur skulle det varit för att vara riktigt bra?

    Reply

  20. Seglaranna
    Jan 26, 2013 @ 21:57

    Tänk om alla denna ilska och energi kunde ägnas åt någonting viktigare än att uppröras bortom allt förnuft över en reklamkampanj. Allvarligt talat.

    Reply

    • Jonas
      Jan 27, 2013 @ 08:56

      +1

      Reply

    • Stefan A
      Jan 27, 2013 @ 10:02

      Ilska? Har du varit inne och läst kommentarerna på SRS 2012?

      Gör det:
      http://www.blur.se/2012/01/23/srs-2012/

      Men där snackar vi ju viktiga saker. Inte trivialiteter som könsdiskriminering etc.

      :)

      Reply

  21. HJ
    Jan 27, 2013 @ 01:50

    Som ung kan jag lugnt säga att hela diskussionen om det här är det som avskräcker mer från segling! Jag är iofs redan seglare och har varit det nästan hela livet, men detta är ju värre än gamla gubbarna på bryggan som vill ha det som det alltid har varit… Vart är humorn hos vissa här? Känns ju mer som en kul kampanj och allvarligt talat ser jag inte problemet med annonsen… Problemet ligger troligen mer i den negativa andan tyvärr enligt mig…

    Det känns mer som någon skrivit längre upp att det är ett “hopp i galen tunna”, det är vad som behövs inom seglingen!

    Reply

    • Seglaranna
      Jan 27, 2013 @ 09:49

      :-)

      Reply

  22. Bim
    Jan 27, 2013 @ 22:20

    Ska man skratta eller gråta?

    Reply

  23. Kalle
    Jan 28, 2013 @ 14:00

    Jag tror att det inte finns lika många kvinnor som är tävlingsintriktade som män. Jämför ridsporten, massor av tjejer som rider i förhållande till antalet killar, men de riktigt duktiga på tävlingarna är oftast män?
    Däremot kan man fråga sig varför så få kvinnor seglar för nöjes skull? Hur ofta ser man en båt i skärgården med bara tjejer/kvinnor jämfört med bara killar/män?
    Hur stor andel av de ensamseglare du har mött är kvinnor?

    Reply

  24. Team Dehlerdoris
    Jan 30, 2013 @ 17:50

    Det riktigt stora problemet är ju att BÅDA könen i åldersgruppen 20-35 har så lite intresse för båtliv inkl. segling. Klart att kvinnor kan, det råder ingen som helst tvekan om den saken. Frågan är ju “vill dom”? F-n “ingen” vill ju längre.. Sweboat höll en intressant presentation om bl.a. detta för någon månad sedan i Hallsberg. 30-åringar kan tänka sig låna föräldrarnas båt, hyra nå´n eller hänga med 2-3 dagar på semestern. Men att skaffa en egen båt, nej det är för mycket jobb o slit. Man köper helt enkelt inte detta längre. 3-4 veckor i skärgården är totaldött, knappt att mobilen funkar, VHF..lägg ner..
    Hänga med kompisar på stan, dricka latte, bärs, åka utomlands, FB o Twitter, är mer intressant. Nu pratar vi förståss inte om oss segelbåtskappseglingsnördar som hänger på BLUR :-) oavsett ålder.
    Båtbranschen har ett jättestort och växande demografiskt problem, inklusive att alla våra åldersbeständiga plastbåtar kommer att leva i minst 100 år.
    Segelbåten är min helårshobby, o just det som andra kallar “jobb o slit” är precis det som är givande med segelbåt o kappsegling. Nördigt så det förslår :-) men belönas ibland på div. trevliga sätt.
    Stefan K
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

    • Kalle
      Jan 31, 2013 @ 10:37

      Dags att göra det enkelt då, så lite “jobb och slit” som möjligt, keep it simple. Mindre, enklare båtar. Det är stor skillnad på att vaxa och bottenmåla en 6-metersbåt jämfört med 10-,11-,12-meters. Står båten på land mellan seglingarna behövs ingen bottenfärg. Vill befolkningen bara segla ett par dagar i sträck, vad behöver man, egentligen, för att vara ute en helg? Hur mycket bekvämlighet behöver man? Det funkar ju med en tvåkrona, bomtält och trangiakök.
      Men kommer ens denna typ av upplevelse att locka? Eller måste det vara superhäftig segling med katamaraner, 49:er eller 18-fotare? Inte heller de klasserna lockar några stora skaror. Själv tycker jag det är otroligt skönt att ta en paus från audio- och mediabruset och ta mig ut i skärgården och lyssna till fiskmåsen. Vara här och nu. Gärna flera veckor i sträck, men också några timmar en torsdagkväll.

      Kanske kommer charterturismen öka än mer, man hyr en båt några veckor för semestern, och slipper jobb och slit. På hemmaplan har man något litet och enkelt för kvälls-, eller helg-seglingen.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 31, 2013 @ 10:46

      Man har gjort sin hemläxa ganska bra, och det inga hemligheter vad nya seglare går igång på.

      Problemet är att ingen i branschen vill ta tag i det då det innebär massor av jobb och stålar för att nå ut till nya målgrupper. Och göra om sina erbjudanden. Skitjobbigt!

      Trust me. Jag har tillsammans med Sveriges bästa reklamare pitchat idéer på de flesta organisationer som har detta i sitt uppdrag. Då är det enklare att göra samma mässor, tidningar och pressreleaser som man alltid har gjort. Och hoppas på att det löser sig av sig självt…

      Min personliga spaning är att nytänkandet kommer att komma från oväntat håll, och inte där vi tror eller hoppas.

      Reply

      • Kalle
        Jan 31, 2013 @ 13:27

        Du talar i gåtor.

        Reply

  25. Team Dehlerdoris
    Jan 30, 2013 @ 18:15

    2013 Vad säger man? En färgad pilot-och kvinna. Då vågade hon inte flyga med!!
    http://dailycurrant.com/2013/01/29/ann-coulter-refuses-board-airplane-black-pilot/
    Diskussionen om skepparkrans kanske kommer lite på skam här.
    Stefan K

    Reply

    • Tompa Ö
      Jan 30, 2013 @ 19:38

      Men just den var faktiskt en hoax…

      Reply

  26. stapang
    Jan 31, 2013 @ 16:38

    Enkel lösning för både män och kvinnor: http://mcphee.com/shop/inflatable-beard.html

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 09:24

    En traditionell pressrelease kan ju vara början på nåt nytt?

    Båtbranschen kraftsamlar för att få igång tillväxten

    – Nya kundgrupper, nya servicekoncept och system för skrotning av gamla båtar är strategin.

    Båtbranschen har upplevt en omvälvande utveckling de senaste fem åren. Först slog finanskrisen till – som sedan avlöstes av Eurokrisen – som nu kompletteras med en nationell lågkonjunktur med stigande arbetslöshet, vikande export och inbromsad konsumtion. Trots detta stålbad ser branschen ljust på framtiden:

    ”Vi vet att båtlivet är lika populärt som alltid, dessutom ser vi en stor tillväxtpotential i nya målgrupper – de som ännu inte har båt, men som, enligt gjorda undersökningar, drömmer om en egen båt”, säger Mats Eriksson, VD i Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

    · Vi ska fokusera alla resurser på en kampanj, främst i sociala medier, som ska locka nya målgrupper till båtlivet

    · Vi ska visa i handling att båtlivet är enkelt – bättre service och mindre krångel!

    · Vi ska erbjuda alternativa ägarformer; andel, båtpooler, hyra etc.

    · Vi ska stimulera försäljningen av begagnade båtar och utveckla system för skrotning gamla båtar

    · Vi ska utbilda branschen i Kundbemötande, Service & Affärsmannaskap

    Fortsatt stark eftermarknad
    Den så kallade eftermarknaden (service, vinterförvaring, tillbehör och reservdelar) visar fortfarande på en stark efterfrågan. Köper man inte en ny båt, tar man hand om sin befintliga desto mer, kan vi konstatera.
    ”Signaler från USA visar på en fortsatt försiktig uppgång i försäljningen av nya båtar och det mesta tyder på att botten nu är nådd, vilket gör branschen försiktigt optimistisk inför den kommande säsongen”, avslutar Mats Eriksson.

    Välj rätt båt på http://www.sökbåt.se
    Med hjälp av världens största båtdatabas –sökbåt.se – kan mässbesökaren hitta alla de båtar som ställs ut under mässan. Genom att välja användningsområde, typ av båt, storlek etc. så kan man med hjälp av ”Välj rätt båt – generatorn” få tips om vilken båttyp som passar dig bäst. När man väl hittar en modell som matchar, kan man se försäljningsstatistik över sålda begagnade båtar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 1, 2013 @ 09:53

      http://www.sökbåt.se var det ju inte utan http://www.sokbat.se :-)

      Jag valde kappseglare 10-12 meter, 2-6 “passagerare” designad efter 2010 och fick följande rekommendationer:

      CB-365
      Dufour 36 Performance
      J/108
      Scanner 391

      :-)

      Reply

      • Patrick L
        Feb 1, 2013 @ 11:15

        Jag sökte på “Farr 30” och fick upp en Bavaria 36 Cruiser. Same same!

        Reply

      • Team YXI (Mårten)
        Feb 5, 2013 @ 21:37

        X-35:

        Långseglare
        0 kojplatser
        179,7m2 i krysställ

        :-)

        Reply

  28. Gerhard
    Feb 2, 2013 @ 09:47

    På tal om att tjejer inte gillar rosa eller förlåt, magenta;-)) https://www.facebook.com/photo.php?v=423685147699339

    Reply

  29. Peter Gustafsson
    Feb 4, 2013 @ 11:12

    Nu har besökssiffrorna från helgens mässa kommit. 15% färre besökare jämfört med förra året (som väl hade ett lika stort tapp jämfört med 2011). Ingen bra trend.

    Lördag 8864 vs 10170 förra året = -1306 = -13%
    Söndag = 5466 vs 6504 = -1038 = -16%

    Reply

    • Raketen
      Feb 4, 2013 @ 11:42

      Hur var det med utställare? (jag var inte där, tyvärr måste jag säga)
      Verkar som det var mycket föredrag. Men saknades något?

      Det brukar gå lite hand i hand.

      Den lokala kampanjen (den omdiskuterade) Var den för sen eller för kort? (liten)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 5, 2013 @ 11:01

      Måndag = 3049 besökare vs 4421 förra året = -1372 = -31%

      Det är nog dags att ta sig en funderare på hur mässan skall se ut framöver?

      Reply

      • Anders Nilsson
        Feb 5, 2013 @ 11:25

        Själv lägger jag hellre 1800kr på en biljett till Dusseldorf än 6timmar bil ToR till Göteborg. 2-3 intressanta båtar på en mässa är inte nog.
        I Dusseldorf fanns tex Pogo med monter utan båtar men med modeller, broschyrer och bra personal. Kanske en väg att gå om man inte kan finansiera transporter från Spanien, Italien, Kroatien etc. Många är låsta vid att visa upp alla modellerna – bara dyrt.
        Mitt tips – få varven och prylproducenterna att vara närvaranda på något sätt så man får kontakter. Satsa på att få till en avdelning med mastleverantörer Pauger, Marström, Southern Spars, Seldén mast etc.
        – Få klassförbunden att samlas så de skapar en meeting point för seglare.
        – Få SSF dit så de syns. Paneldebatt med SSF styrelse så vi förstår vad de tänker om framtiden.
        etc.

        Reply

        • Peter
          Feb 5, 2013 @ 21:22

          vill man inte väntar till januari så kan båtmässan i Hamburg (Hanse Boot) i slutet av oktober vara ett tips. Den är något mindre än Düsseldorf men helt klart värd att besöka.

          Reply

      • Bosse Bergqvist
        Feb 5, 2013 @ 12:56

        Hur har intresset varit i North/ Happy Yachtings monter?

        Vi besökte mässan i Düsseldorf för drygt två veckor sedan (första helgen lör o sön) och det var bara att gå ombord de båtar man önskade titta på. Inga köer eller väntetider förutom vid Bavaria 33:an där man hade en form av krogkö!! Om jag jämför med antalet besökare för två år sedan (samma helg) så är min uppfattning att antalet besökare var betydligt lägre även i Düsseldorf. Känner någon till Düsseldorf- och Londonmässans besöksstatistik?

        Value for money – 18€ för en endagsbiljett i Düsseldorf jämfört med 150 kr i Göteborg. On top kommer parkerings- och trängselavgifter. Eftersom 20% av Göteborgarna har parkerat sina bilar och istället åker kollektivt så är det klart att det är bökigare att ta en sväng in på mässan efter jobbet. Tappet var väl bara hälften så stort i helgen då det var gratis att åka in till mässan och de flesta hade bilen i närheten. 15% tapp på grund av konjunkturen och ytterligare 15% tapp på vardagarna när många åker kollektivt.

        Kanske att jag är ute och cyklar men trängselavgifterna påverkar nog antalet som besöker Svenska Mässan i framtiden.

        Notera: Om man förbokade sin biljett till Düsseldorf-mässan så var resan till och från mässan gratis om man åkte buss eller tåg. Inget trams med lösskägg där inte.

        Reply

  30. Anders
    Feb 5, 2013 @ 14:00

    Appropå Meetingspot, två av 18 personer som deltog på scenen var kvinnor. Yngsta mannen som var med var väl Johnnie Berntsson 40 år fyllda. Är det en gubbsport vi håller på med…?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 5, 2013 @ 14:05

      Definitivt. Även om det kanske är naturligt att de som nu styr sporten är de som var aktiva för 20 år sedan – typ Frostad och Cayard.

      Och att det är svårt att gnälla på att Freddie Lööf har slitit ihop till ett OS-guld :-)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.