Otroligt vacker båt. Hade det inte varit så opraktiskt dyrt att bygga på detta sätt i förhållande till durkyta/ståhöjd skulle alla skärgårdsseglare se ut på detta vis. Måste vara en underbar känsla att dra genom skärgården dubblehanded på öppna bogar med denna Sweet, förlåt Sweede, 52:a.
Det hade varit kul att göra en test till sommaren där vi jämförde seglingsglädje mellan den klassiska varianten och min egen “archipelago rocket” J/111. Samma prestanda (fast olika fördelad), lika mycket fokus på segling vs komfort och lika breda leenden på alla ombord.
Inte ankra, förtöja, backa för motor, gå på grund, polera friborden, sitta på toan, duscha, laga trerätters, byta på barnen eller blogga från navplatsen. Segla :-)
Peter, man kan aldrig få samma känsla i en nykonstruerad modern performance racer eller performance cruiser som i en klassisk långsmal typ skärgårdskryssare ;-)
Stefan K http://www.dehlerdoris.blogspot.com
I filmen uppges 7,4 köl 4,2.
Tidigare hette den Swede 55 samt 75, fanns det ngt förslag att den fått namnet Swede 100 ?
Om ngn önskar uppdatera en 55:a http://se.yachtworld.com/baatar/1979/Swede-55-2509271/Translation-not-supported
Kanske ett bra “no crew” alternativ, vore intressant att se vad som gjorts med roder och köl ?
Det är verkligen en cool båt. Den märks när den kommer inglidande i en vik. I somras kom Göran inglidande brevid oss i stora viken på Biskopsön sent en sommar kväll. Det var verkligen majestätiskt. Han grejar att segla och sköta allt själv.
En cool grej på båten är hur han spänner riggen med hydralik som han kan lyfta masten med.
Akta dig Peter det finns risk att du börjar segla långsmalt när du har synat den här båten lite närmare ;-)
Otroligt fina seglingsbilder, men jag var aldrig orolig för denna båt när vi byggde den i halvfabrikat och Göran slutförde den, men någon “pimpad” båt är det inte utan en helt ny konstruktion och naturligtvis har vi haft S-O Ridder med som konstruktör på viktiga delar som köl och roder, kanske den bästa som nu tyvärr har lämnat oss.
Segla väl
Sören Lund
Som ensamseglare (för det mesta) med Swede 55 S2, 1998 till 2006, kan jag verifiera att det var seglingskänslan :) som var det unika med denna båt.Snabb, välbalanserad, kursstabil. Lättrevad, ganska torr, pålitlig. Men framför allt denna känsla av segling i den svenska skärgården med den vackraste av båtar!
Dessutom gick det mycket bra att få stäven i land, laga middag, sova i breda kojer, sitta på muggen, backa ut nästa morgon, sätta segel och göra nästa dagsetapp på xx sjömil.
Tack Sören som fick mig att lämna denna kommentar!
Jan 30, 2013 @ 06:58
Fantastiskt fin båt! Kul med lite klassiska linjer på modernt bygge!
Jan 30, 2013 @ 08:05
Otroligt vacker båt. Hade det inte varit så opraktiskt dyrt att bygga på detta sätt i förhållande till durkyta/ståhöjd skulle alla skärgårdsseglare se ut på detta vis. Måste vara en underbar känsla att dra genom skärgården dubblehanded på öppna bogar med denna Sweet, förlåt Sweede, 52:a.
Jan 30, 2013 @ 08:13
Så ska det se ut!
Jan 30, 2013 @ 08:16
Det hade varit kul att göra en test till sommaren där vi jämförde seglingsglädje mellan den klassiska varianten och min egen “archipelago rocket” J/111. Samma prestanda (fast olika fördelad), lika mycket fokus på segling vs komfort och lika breda leenden på alla ombord.
Inget race, bara känsla.
Kan Göran Lindgren uppskatta en modern speedster?
Kan jag bli förälskad i en långsmal glidare?
Jan 30, 2013 @ 08:37
Låter som en mycket intressant test. Hoppas Göran våga/vill släppa taget om sin ögonsten.
Jan 30, 2013 @ 18:05
Ingår grundstötning och tilläggning bland kobbar och skär i “testet” :)
Jan 30, 2013 @ 19:17
Vi pratar om att segla.
Inte ankra, förtöja, backa för motor, gå på grund, polera friborden, sitta på toan, duscha, laga trerätters, byta på barnen eller blogga från navplatsen. Segla :-)
Feb 3, 2013 @ 11:41
Peter, man kan aldrig få samma känsla i en nykonstruerad modern performance racer eller performance cruiser som i en klassisk långsmal typ skärgårdskryssare ;-)
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 3, 2013 @ 20:33
Nä, så är det ju. En E-type kommer alltid att ge mer “känsla” än en Carrera GT2 ;-)
Feb 3, 2013 @ 22:20
Visst o uttrycket träsmak får plötsligt ny helt betydelse :-))
Stefan
Jan 30, 2013 @ 08:29
Som om man inte redan var seglingssugen..
Jan 30, 2013 @ 08:31
Japp!!
Jan 30, 2013 @ 09:14
Fin båt – borde kännas som en lätt och fett riggad R8.
Hm, 3,2 ton båtvikt, kan det stämma?
Hur ser den ut inuti?
Jan 30, 2013 @ 09:17
Ett drag race mot La Morena och Brittmarie skulle vara intressant – Ornö Runt?
Jan 30, 2013 @ 09:38
I filmen uppges 7,4 köl 4,2.
Tidigare hette den Swede 55 samt 75, fanns det ngt förslag att den fått namnet Swede 100 ?
Om ngn önskar uppdatera en 55:a
http://se.yachtworld.com/baatar/1979/Swede-55-2509271/Translation-not-supported
Kanske ett bra “no crew” alternativ, vore intressant att se vad som gjorts med roder och köl ?
Jan 30, 2013 @ 11:48
Cheyenne är den vackraste och snabbaste båten i skärgården! Stolt!
Vilken fin film du har gjort, Lasse. Tar du beställningsjobb?
Jan 30, 2013 @ 16:55
Vilken otroligt vacker båt & vilken känsla
Du har byggt henne själv har jag förstått
Grattis Göran
Fin film & bra musik Lasse
Jan 30, 2013 @ 20:00
Det är verkligen en cool båt. Den märks när den kommer inglidande i en vik. I somras kom Göran inglidande brevid oss i stora viken på Biskopsön sent en sommar kväll. Det var verkligen majestätiskt. Han grejar att segla och sköta allt själv.
En cool grej på båten är hur han spänner riggen med hydralik som han kan lyfta masten med.
Akta dig Peter det finns risk att du börjar segla långsmalt när du har synat den här båten lite närmare ;-)
Ove
Jan 31, 2013 @ 09:31
Långsmalt, sportbåt, jolle och flerskrov har alla sin egen charm. Själv gillar jag alla segelbåtar som har bra seglingskänsla oavsett typ.
Swede 52 är en Sven-O Ridder pimpad Swede55 där SRS-talet har åkt upp från 1,309 till 1,437. Det kallar jag en rejäl höjning.
Jan 31, 2013 @ 19:33
Otroligt fina seglingsbilder, men jag var aldrig orolig för denna båt när vi byggde den i halvfabrikat och Göran slutförde den, men någon “pimpad” båt är det inte utan en helt ny konstruktion och naturligtvis har vi haft S-O Ridder med som konstruktör på viktiga delar som köl och roder, kanske den bästa som nu tyvärr har lämnat oss.
Segla väl
Sören Lund
Feb 2, 2013 @ 00:20
Som ensamseglare (för det mesta) med Swede 55 S2, 1998 till 2006, kan jag verifiera att det var seglingskänslan :) som var det unika med denna båt.Snabb, välbalanserad, kursstabil. Lättrevad, ganska torr, pålitlig. Men framför allt denna känsla av segling i den svenska skärgården med den vackraste av båtar!
Dessutom gick det mycket bra att få stäven i land, laga middag, sova i breda kojer, sitta på muggen, backa ut nästa morgon, sätta segel och göra nästa dagsetapp på xx sjömil.
Tack Sören som fick mig att lämna denna kommentar!
Feb 4, 2013 @ 17:05
Se även inslag här på Blur fr 4 februari 2008.
/Tomas
Feb 4, 2013 @ 18:25
Borde inte flytvästivrarna ryta till? Men jösses vilken vacker båt!