Skip to content

8 Comments

  1. Sam V
    Jan 29, 2013 @ 22:58

    Förutom rafflande farter och risken för vurpor riskerar matchracing med AC72:orna bli rätt tråkigt. Full fart, stopp, vända runt, full fart, kanske mötas.

    Vad tror han om betydelsen av manöverbarhet kontra toppfart? Kan en foilande båt innebära långsammare manövrar? På såpass korta banor kan snabbare slag och gippar får betydelse.

    Sen vill man förstås höra om Hutch och Outteridge. Och så foils och foilande. Förstås.

    Reply

  2. Kristian
    Jan 30, 2013 @ 13:20

    Hur kommer nästa AC se ut, kommer utveckling fortsätta vidare mot foilande katamaraner med fasta vingar eller är det för dyrt?

    Vilket av de andra aktuella lagen tror han på?

    Kommentera de andras design

    Hårigaste incidenten “so far”

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Jan 30, 2013 @ 14:38

    Vilket är snabbast; med eller utan mustasch?

    Reply

    • Stefan A
      Jan 30, 2013 @ 14:48

      :)

      Reply

    • Martin G
      Jan 30, 2013 @ 14:59

      Ja, det är nog den mest intressanta frågan man kan ställa till Mr Cayard just nu.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 30, 2013 @ 15:19

        Tyvärr är det nog så; inte f-n kommer han att säga att foil är snabbare…
        En fråga kan vara om man “seglar ut” en vinge = töjer sig “skinnet”/sektionerna så mycket att man byter precis som man byter segel?

        Reply

  4. Staffan Calluna S-73
    Jan 30, 2013 @ 15:49

    Intressant vore att få Pauls syn på vilka vindförhållanden Artemis är optimerad för samt vilka förhållanden han tror en icke foilande konstruktion har fördel jämfört med en som “flyger”. Min gissning är att foiling inte alltid är bäst… Vidare om vingarna skiljer sig åt mellan konstruktionerna. Det har varit mycket fokus på foilingens vara eller icke vara men själva “motorn” tror jag även den kan ha betydelse. Kör alla med samma trimmöjligheter? Har alla samma material i vingen eller skiljer det på något sätt?

    Reply

    • Gunnar
      Jan 30, 2013 @ 15:58

      Jag skulle fråga om man har provat att borrat små vertikala luftningshål i foilsen för att minsta friktion. (super cavitation foils)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.