Skip to content

12 Comments

  1. Johan O
    Feb 5, 2013 @ 08:48

    Foila eller inte, Artemis foilar ej, Oracle och NZ foilar,
    vilka negativa egenskaper ger foilande skrov?
    Någon som hängt med i debatten?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 5, 2013 @ 08:55

      Jag sammanfattar intervjun med Cayard…

      Men kortfattat så är det en löpande skala mellan:
      A = ingen foil = extremt lågt drag när man inte foilar
      B = full foil = extremt högt drag när man inte foilar

      Sanningen ligger någonstans på denna skala. Man simulerar ju mängder av konfigurationer för att se vad som är snabbast runt banan i SF. Att foiling är snabbast när det funkar är en sak, men en bana i SF i augusti är en komplex affär…

      NZ/Luna Rossa är just nu längst åt B, medan Artemis är närmast A. Ingen vet vad som är bäst förrän man ställer båtarna mot varandra. Varje team får tillverka 5 uppsättningar foils, så vi lär se en del ytterligare experimenterande.

      Reply

      • Sam V
        Feb 5, 2013 @ 09:52

        Hade han någon kommentar kring manöverbarhet? Tar t ex ett slag längre tid för en foilande 72:a?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Feb 5, 2013 @ 09:56

        Det finns ju många komponenter. Men den stora verkade vara drag… och ett slag kommer ju alltid att innebära en “landningssträcka” + slag + “startsträcka” vilka är längre – och går långsammare – för en foilande båt.

        Reply

        • Sam V
          Feb 5, 2013 @ 10:12

          Jo. Frågan är hur stor betydelse teamen tror det får. Fart kontra manöverförmåga kan vara det som avgör.

          Reply

          • Gunnar
            Feb 5, 2013 @ 14:44

            foila är inte 1 eller 0 det är 100 % – 0% variabelt.
            I vilket fall så ligger alltid ett foilande skrov % högre i vattnet,
            vilket brukar gynna manöverförmågans snabbhet.

        • Peter Gustafsson
          Feb 5, 2013 @ 10:15

          Man tittar inte på det isolerat, utan man simulerar massor av “realistiska” race med olika konfigurationer av skrov, foils och vingar. I dessa så ingår ju slag, gippar, rundningar osv.

          Snabbast runt banan borde vara optimalt – fast de olika teamen vberkar räkna lite annorlunda med tanke på hur båtarna ser ut.

          Reply

          • Sam V
            Feb 5, 2013 @ 10:19

            Vi likväl som teamen får helt enkelt se :-)

          • Eivind
            Feb 6, 2013 @ 09:59

            I følge media i New Zealand har TNZ klart å jibbe med sin båt mens den foiler i en fart på over 40 knop!!! Så det er vel grunn til å tro at de har OK manøvrerbarhet på sin båt.
            Designteamet sier også at båten oppnår den farten de hadde i sine dataprognoser med stor nøyaktighet, så når de bygger båt nr 2 også med foiler så tror jeg de har en helt klar formening om at det lønner seg å foile med de banene som planlagt. For det blir mer slør og lens enn kryss på de nye banene som de planlegger å bruke: http://noticeboard.americascup.com/wp-content/uploads/2011/12/Regatta-Notice-81-Courses-for-the-LVC-34th-America’s-Cup-Match1.pdf

  2. CarlL
    Feb 5, 2013 @ 19:13

    Noterar att det konstiga styrsystemet med rorkult alt där man kunde stå med en sång imellan rodren helt är ersatt med ratt! Bra dåligt? Lag tror att artimis kör med rorkult!

    Reply

    • kim
      Feb 5, 2013 @ 20:19

      Trender kommer och går.

      Just nu är ratt kult.

      Reply

      • Måns H
        Feb 5, 2013 @ 23:04

        Ratt kult?
        För mig är ror kult!

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.