M32 Cup | uppdatering
Så här har man det i Miami just nu. Ken Read är ute och drar repor med sin nya M32. Fem båtar är på väg till Newport där man kör igång sin egen lilla cup.
I want to go sailing for fun again and after the Volvo Race our team had a chance to sail the M-32 while visiting sponsors in Gothenburg. Quite frankly, I fell in love with the boat, its simplicity and its speed, and really hoped that other sailors in the area may want to share in the fun. And after sending out an e mail to a few friends I was thrilled to see that many others were thinking the same thing!
Här hemma går arbetet med årets cup framåt. Intresset är stort både från seglare, sponsorer och de olika orter där vi vill segla.
På teamsidan är vi fortfarande 4 team som är 100% klara: Fredrik Lööf, Mattias Rahm, Bengt Falkenberg och Marström själva. M32 Cup har beställt ytterligare två båtar för att säkerställa att de blir klara till cupen, och vi förhandlar just nu med en handfull potentiella team. Detta borde vara klart i februari. Sedan finns det ytterligare ett 10-tal grupperingar som är intresserade men inte hinner få ordning på allt till årets säsong.
Orter och tider är nu satta för 2013.
I Oslo kör vi mitt inne i stan, troligtvis på Aker Brygge. Vi kommer också att få en egen klass på Færderseilasen. Troligtvi seglar vi en bana som går till Filtvet. Och sedan ett race tillbaka in till Oslo igen fredag kväll.
I Göteborg kör vi troligtvis ute på Berg Propulsions huvudkontor. Det byggs en anläggning för att de team som vill skall kunna ha sin båt där. På sikt vill vi så klart segla inne i Göteborg City, men det är mycket som skall stämma för att det skall bli bra.
I Malmö är det lättare att segla mitt i stan. Dels kan man köra lite längre banrace utanför Västra Hamnen och sedan köra tajta race inne i själva hamnen.
Vi avslutar med en riktig seglarfest på Riddarfjärden i September. Då kör vi tillsammans med Drakar, X-35, SeCart och säkert andra klasser. Det kan bli fantastiskt kul.
Två av båtarna finns just nu vid Gardasjön, där både några av teamen och Artemis team till Red Bull Youth America’s Cup har varit nere och tränat och kört uttagningar. Superkul att redan nu kunna hitta en bra koppling till yngre seglare. Ambitionen är helt klart att vara en naturlig plattform för de unga duktiga seglare som vill ta steget vidare utanför de traditionella OS-klasserna.
Inte lika varmt som i Miami, men fantastiska förhållanden. Förutom M32 så seglades det också F18 och Nacra 17. Search Magazine var så klart på plats.
Feb 11, 2013 @ 08:30
Jag kanske såg fel, men var det inte Deneen Demourkas som satt på kanten….?
Feb 11, 2013 @ 10:58
Vafalls. Roterar man inte masten mer på undanvinden?
Feb 11, 2013 @ 11:06
Tore, jag tror hon kallas “Wendy” i audio.
Feb 11, 2013 @ 17:57
Ett litet brev till Kenny…!
http://sailinganarchy.com/2013/02/11/dear-kenny/
Feb 11, 2013 @ 22:27
Det var en ganska boring film tyckte jag, händelselös o tråkig.
Hoppas verkligen M32cuppen kommer ge mer action o dramatik…
Feb 11, 2013 @ 22:31
Nej, man blir inte alls sugen på att dra till Miami…
6 sådana båtar inne i stan. Blir nog action så det räcker och blir över :-)
Feb 11, 2013 @ 23:03
Andreas vet inte vilken båt eller cup du jämför med, men tråkigt och händelselöst blir det inte, M32 är riktigt snabb både uppför och nedför. Och om man inte är vaksam så kan det bli lite för händelserikt ;-)
Feb 11, 2013 @ 23:09
Jag är ju inte objektiv i frågan eftersom jag är involverad i cupen (och klippte ihop filmen). Men jag gillar känslan av speed när man passerar en Etchell. Ofta ser man ju bara repor där man inte kan bedöma om man gör 10 eller 25 knop.
Sedan är det kul att höra Ken Reads spontana kommentarer. Han har gjort allt, sett allt och är VD för världens största segelmakare. Men här uttrycker han precis samma saker som gör att jag älskar att dra en repa en solig sommardag “it doesn’t get any better than this”.
Är man dessutom nördig så spanar man så klart in vingmastens vinkel och den nya gennakerdesignen :-)
Feb 12, 2013 @ 10:47
Jag är väl halvnördig bara:-)
Jag saknade dramatik o action i filmen….o se en snubbe mest hela tiden gav inte mig så mycket…Men bra att det ger er andra mera!
vad jämnför jag med? Tex AC45 racen har ju varit grymma!!
O jag hoppas o ser fram emot action o täta fighter mm i M32 cuppen
Gött det snart e vår för segelsugent gör sig påminnt!
MVH andreas
Feb 12, 2013 @ 11:09
OK Peter; du vill att vi ska nörda ner oss i gennaker/code design!!?
Är det en eller i garderoben?
Borde nästan vara två för showens skull!!
#1 som är STOR och ger tidigt lyft!
#2 som gör att dom vågar dra på när det blåser!
Feb 12, 2013 @ 16:03
Svårt att dra slutsatser på gennakerdesignen,
De skotar den i andra viklar än vi kan göra på en vanlig långsam båt som toppar 18 knop…
Men Peter vad skiljer den gennakerdesignen mot en traditionell ac45 eller annan motsvarande design?
MVH Andreas
Feb 12, 2013 @ 18:24
Enligt vanligtvis välunderrättade källor så loggade dom lätt över 30 knop i under 20 knops vind i ganska platt vatten och 25 graders värme! Låter svårslaget på alla sätt tycker jag.
Bilder lär komma! Saknas bara en bra M32 film så är det tomt i Sverige nästa vinter ;-)
Då kan man tävla i Starbåt, Melges 20, Viper, Marström 32, Etchell, för Drak gubbarna, Moth, 49:er och Kite, för de som känner för det. Kann knappt vänta till nästa vinter i Miami…!
Feb 17, 2013 @ 21:52
30 kn….. cool, den går som en AC45a då.
Feb 15, 2013 @ 12:11
Hej Peter, nu har du hållit mig på sträckbänken ett tag, finns det en ny design på gennakersidan Peter?
Hade varit intressant att se skillnader mot en AC45 eller extreme kattorna?
Dessa trodde jag var ledande i denna kategori av båtar, men du avslöjade en mycket intressant nyhet , så fram med det!!
Feb 16, 2013 @ 19:28
Tidigare var gennakern “normal” med ett högt uppskuret skothorn. Nu har man gått ner och har till och med en liten latta i skothornet för att maxiimera ytan.
Feb 16, 2013 @ 20:14
Hmmmm, är det yta dom söker/saknar?
Feb 16, 2013 @ 21:43
Med det lägre skothorne med “latta” har man fått bättre kontroll på shapen. Nya gennakern/code0 klarar mindre TWA utan att tappa kraft eller få för stort inslag i förliket.
Entyps regeln specificerar endast förlikslängd, skotpunkt, fallingång på masten samt längd på peket.
Det tar tyvärr lite tid att hitta rätt shape på seglen men den sista gennaker/code0 verkar fungera riktigt bra. Vi alla har underskattat hur liten TWA vi verkligen har på M32:an på undanvinden
Feb 17, 2013 @ 09:30
Det ska självklart vara AWA, apperent wind angle inte TWA :)
Feb 12, 2013 @ 18:43
Ett nytt litet brev! Akta er för sol reflexer…!
blinded by the light
Dear Mr Clean.
Thank you for your letter and greetings from snowy Newport (that’s me to the left not sailing while Clean was wreaking havoc) where my North Sails responsibilities are taking over every aspect of my life! My new job was actually great news for the guys at Marstrom Boats because without me there this past weekend they had the opportunity to take friends and potential M-32 Cat owners out on Biscayne Bay to test drive my new toy. Until Saturday afternoon it was all going really well. Heck, I even got down there for a couple days the weekend prior to blast around. But alas, the doomed crew reported that they were enjoying the day immensely until they were all temporarily blinded by a reflection when someone in your powerboat apparently took off their hat. Perhaps easily distracted, the unfortunate group of sailors claim that the blindness, which lead to an inadvertent gybe, caused the boat to flip over on top of them and its lovely rig went into the mud which snapped one of the diamond shrouds and the top section of the mast.
As you can imagine, I was more than a bit disappointed by this news but it wasn’t until I read your letter in Sailing Anarchy that I really saw the bright side of this. First, the guys on the boat just swam away and besides a bit of embarrassment, nobody was hurt. As you would expect, Marstrom is completely stepping up and replacing the shrouds and the section of the mast that broke. And the rest of the yacht is unscathed and heading north soon by trailer. Therefore all is well and this simply needs to be chalked up to the price of doing business when trying to build a class and helping give the sport a jolt of energy!
So, lessons learned…In the future I should learn to do my work down south in the winter so I can play on the weekends like everyone else. That will help me protect my assets a bit better. And finally, it should be a lesson for all to cover your eyes or upgrade your Kaenons or Oakleys if Mr. Clean comes by sans sombrero. You never know when temporary blindness could lead to tragic unforeseen consequences.
Kind regards,
Kenny Read
Feb 12, 2013 @ 20:00
Blir kul på Riddarfjärden i höst. Hoppas bara det blåser östligt eller västligt
Feb 14, 2013 @ 12:29
Skön film!
Lite avskalat och lagom långa klipp.
Feb 14, 2013 @ 19:59
Berg propulsion ligger ju på en öde ö… Vilken arena som helst i Gbg området är bättre!
Feb 15, 2013 @ 10:58
Öde Ö? Varför är det då så långa köer till färjan varje sommar?
Härligt med nya ställen, man tröttnar snart på Långedrag och en annan Ö längre bort!
Jun 11, 2013 @ 21:53
“På teamsidan är vi fortfarande 4 team som är 100% klara: Fredrik Lööf, Mattias Rahm, Bengt Falkenberg och Marström själva.”
Vart tog Marström och Falkenberg vägen i M32 cupen?
Jun 11, 2013 @ 21:57
Falkenberg och Speak@ bestämde sig för att inte köra tillsammans. den båten seglas ju av Nicklas Dakhammar och ett ungt gäng:
http://m32cup.com/team/dackhammar/
Marströms styrelse beslutade i något läge att man inte skulle ha någon demobåt. Korkat beslut, men nu ser den ut att dyka upp senare i sommar i alla fall.
Jun 11, 2013 @ 22:03
Bra, bra, ju fler båtar desto bättre.
//Johan