Extreme Sailing Series | avgjort i Muscat
Finaldagen på Extreme Sailing Series blev riktigt spännande. Red Bull hade ju ledningen inför sista dagen och allt var upplagt för dem att ta sin första seger någonsin. Men Leigh McMillan och The Wave, Muscat seglade sjukt bra och kunde avgöra i de sista racen. Till den lokala publikens stora jubel.
Kolla in bilden ovan. En halvmeter tillgodo framför Alinghi på första kryssen. Skillnaden mellan att vinna alltihop eller se ut som en idiot.
Rent generellt var det kul racing att titta på. Totalt 28 race på 4 dagar är ganska intensivt. Starterna var otroligt avgörande så klart, alla är duktiga på att ta en position, men det svåra är att gasa i rätt ögonblick då det inte finns någon återvändo efter det. Man är flexibla med banor och format och i snitt tar ett race 12-15 minuter. Det blir snabbt stora avstånd, så att köra längre än så hade inte tillfört något.
Jag seglade med ombord på tre race: Team Duqm Oman, SAP och Alinghi med Morgan Larson. Alla finns på film och jag lägger upp dem när jag får bandbredd. Intressant att se hur olika besättningar jobbar.
I år sänder man racen live plus att man gör ganska sjyssta filmer. Då går det åt lite teknik och personal bakom kulisserna. Drygt 20 personer jobbade med mediasidan.
Under fredagen, som är helgdag i Oman, lyckades man också samla ganska mycket folk på stranden. Dels för att titta på seglingarna, men man hade också mycket aktiviteter för barn och familjer.
Leigh McMillan är brittisk olympier från Storbritanien, och har seglat Extreme 40 under många år. Förra året vann man serien klart och man verkar ha en liten edge på fältet. Dels seglar man fräckt och offensivt, men man verkar också ha lite bättre acceleration som gör att man kommer iväg när många andra fastnar… Imponerande.
The Wave hade två lokala seglare ombord, vilket så klart var extremt populärt bland publiken. Även stora delar av shore-teamet kommer från Oman.
Danskarna i SAP Extreme Sailing Team hade ännu en tung dag, och debriefen verkade lite deppig. Jag är säker på att de kommer att göra bra ifrån sig när man har haft mer tid i båten. Det är inget lätt motstånd.
Sjysst prisutdelning i solnedgången. Sedan var det bara att plocka ihop cirkusen för att fortsätta till Singapore.
Mar 11, 2013 @ 09:57
Vad kostar det att vara med på ett race eller ett år ???? Någon som vet. Det ser ju otroligt coolt ut.
Mar 11, 2013 @ 10:08
A typical budget for a competitive year long campaign will range between 650k and 850k Euros. Charters range between 100K – 150K per year, second hand Purchase prices range 250K – 300K and a new build Extreme 40, ready to sail is €379500.
http://www.extremesailingseries.com/inside-the-series/view/about-the-racing
Mar 11, 2013 @ 11:00
Tack Patrick, tyvärr för mycket för mig. Hade varit kul. Vilken fantastisk grej att göra.
Otroligt andra hands värde.
Mar 11, 2013 @ 13:30
Börja med en M32 kampanj. Nästan gratis i jämförelse!
Mar 11, 2013 @ 15:06
+1
Mar 13, 2013 @ 00:35
M32 ballare och billigare
Mar 13, 2013 @ 09:28
Att byta ut min F18 som har ball modern design och prestanda mot något av äldre stil (som M32) skulle kännas helt fel (sen kostar en F18 1/10 del så om det är en pris/prestanda diskussion …………..)
För mig är det ännu viktigare att F18 klassen är befintlig och fantastisk medan M32 som klass fortfarande är på planerings stadiet. Det ser dock ut som man gör mycket rätt i planerings och presentations arbetet så det kanske blir något……… vem vet.
Anledningen till att jag attraheras (och har under en längre tid) av Extreme 40 är att det flockas otroligt bra multihull seglare där. Så även om den designen också börjar se lite till åren ut så är det ett coolt format med en svårseglad prestanda båt och otroliga segare.
MVH,