Skip to content

117 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Mar 10, 2013 @ 12:39

    Vad blir det istället MH?

    Reply

  2. JanO
    Mar 10, 2013 @ 12:59

    XP33?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 10, 2013 @ 13:20

      Har man en Melges 24 och gastar på en J/111 så tror jag inte Xp33 är det man längtar efter :-)

      Jag tror de letar efter något lite större som de kan cruisa med…

      Reply

      • Peter
        Mar 11, 2013 @ 14:33

        Priset känns nästan orimligt
        och den blå gelcoaten ser ju så där ut på sånna här gamla Firstar
        finns billigare att få tag på som det värkar åxo
        fast så skälv skulle jag nog titta på en X-35 i stället

        http://www.ybw-boatsforsale.com/boat/yacht/w/europe/italy/beneteau-first-367-350216.html

        Reply

        • SilverSurfer
          Mar 11, 2013 @ 14:54

          And your point is ?

          Reply

          • Peter
            Mar 11, 2013 @ 15:09

            Varför köpa något för 870 när du kan få det för 560
            mvh
            Peter som är 1/4 del Smålänning !

          • Pelle Pedersen
            Mar 11, 2013 @ 15:18

            Ingen bra reklam för småland, mitt gamla landskap…

        • Pelle Pedersen
          Mar 11, 2013 @ 14:58

          Vår nya “trevlighetsminsiter”; “Peter”!!!!!
          Undrar vad hr minister heter egentligen?

          Reply

          • Peter
            Mar 11, 2013 @ 15:30

            Men det måste ju kännas väldigt trevligt att få lov att köpa en båt för typ 300.000:- extra och sen vara tvungen att puttsa på den som en galning…….
            Peter

            ps jag har faktiskt inte sätt någon blå first som har sett snygg ut

          • Pelle Pedersen
            Mar 11, 2013 @ 15:49

            Och du är HELT HUNDRA på att dom två är exakt likadant utrustade, seglats lika mycket, gångtimmarna är dom samma? Båten är hemfraktad/seglad och momsen betald?Skillnad för årsmodellerna ska förstås göras!
            Putsa får du nog göra oavsett om du köper blå båt i Sverige eller Italien… kanske mer på italienaren fr Medelhavet…

        • Carl Fjällman
          Mar 12, 2013 @ 09:08

          Det blå är lätt att fixa lösningen heter autosol med maskin 2ggr per år, då slipper man det gråa tråkiga som man ser på båtar från söder. Svenska båtar som använts i Sverige är ofta i bättre skick samt mer nordiskt utrustade. Tycker inte att priset verkar orimligt.

          Reply

          • Magnus
            Mar 12, 2013 @ 09:30

            Det stämmer bra Carl.

            Förra året gick vi ett steg längre och lämnade Indiscretion till ett varv som fixade upp skrovet.

          • johnny
            Mar 17, 2013 @ 17:38

            Hej

            Nej nej inte autosol. Det sliter för mycket . Det kör man bara där det finns mycket repor. Annars lyfter man ut oxiden rent kemiskt med en Gelcoat Cleaner från jotun tex. Eller likande preparat som i stort är utan slipmedel

  3. Peter
    Mar 11, 2013 @ 15:52

    300.000:-……… å kom inte denna från Irland

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 11, 2013 @ 15:56

      Ja där strålar solen så att alla blåa båtar blir gråa!:)

      Reply

      • Peter
        Mar 11, 2013 @ 15:59

        jag tycker det ser ut som dom blir rätt grådaskiga här uppe åxo

        Reply

      • Peter
        Mar 11, 2013 @ 16:14

        Hej Pelle
        nix båtarna är nog inte lika, din kompis båt är äldre och har en två spridar rigg, är det lilla riggen ? för folk som inte har så bråttom eller ??
        Peter

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Mar 11, 2013 @ 16:25

          Har din italienare en annan rigg? Ser inget om det i annonsen…

          Reply

          • Peter
            Mar 11, 2013 @ 16:34

            ingen aning gjorde bara en snabb sökning på http://www.ybw-boatsforsale.com/
            och ser att det finns en annan med tre spridar rigg
            jag har ingen rellation någon båt eller företag därimot har jag kollat lite för att ev köpa nått liknande skälv och har då kunnat konstatera att det är mycket billigare fast jag vill ju ha en x-35 ……. vill ju segla entyp
            Peter

          • Pelle Pedersen
            Mar 11, 2013 @ 16:41

            Så du vill egentligen köpa/snacka X-35:a men passade på här att kasta skit på First 36.7?? Underbart…
            Är det inte bättre att du hänger ut X-yachts 35:a på blocket för 995000:-? Den är säkert orimligt högt prissatt…

        • Joakim
          Mar 11, 2013 @ 16:55

          Två och tre spridar riggar har samma mått.

          Reply

          • Anders
            Mar 11, 2013 @ 20:58

            Få inte mig att gå igång på X-35an och kvalitet.
            Men kan leva med att putsa lite blå gelcoat eller låta båten bli omlackad istället för var vår X-35 genomled och det var första säsongen…
            Hade hellre haft en 10 år gammal First.

    • Peter
      Mar 11, 2013 @ 15:58

      Wales skulle det vara

      Reply

  4. Dan
    Mar 11, 2013 @ 16:13

    Och jag som tyckte det var löjligt billigt för en båten i fråga :-)

    Enda frågetecknet är väl isåfall årsmodellen på inkluderade segel.

    mvh /Dan

    Reply

  5. Pelle Pedersen
    Mar 11, 2013 @ 16:29

    Det jag vänder mig emot i “Peters” argumentation är att man på ett antal bilder och “Description unavailable” kan bilda sig uppfattningen att den ena båten är rätt prissatt och den andra är “orimligt” prissatt! Hur f-n kan man det???

    Reply

    • Peter
      Mar 11, 2013 @ 16:48

      Hej Pelle
      det kan man inte jag högg bara på Blurpeters frågetecken efter utsatt pris
      någon kan tycka att det är ett kap att köpa ovan båt för 300.000:- extra, vad vet jag, sen finns det säkert olika kölar och riggar som spelar in om man vill ha båten att kappsegla med och inte minst segel som ju är en STOR kosnad även om värdet på beg segel inte ska överdrivas
      Peter

      Reply

  6. Peter
    Mar 11, 2013 @ 17:03

    Oj Oj Oj Pelle
    om du ser någon x-35 a för en dryg 500.000:- så säg till ?????? jag har inte sätt någon under millen än
    vad jag därimot hittar är en hel hög med Firstar för en betydligt billigare penning än din polares
    mvh
    Peter

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 11, 2013 @ 17:16

      Bara att slå till. http://www.mediaship.it/vScheda.aspx?id=4549

      320.000:- billigare än X-yachts exemplar. Och du gillar ju italienskt ;-)

      Jag har tittat på många båtar runt om Europa, och det skiljer mycket. Om en fräsch båt med bra utrustning och fina segel är värd 300.000:- är ju upp till var och en att avgöra. Det finns folk i båda kategorierna. Själv tittade jag på 10-talet beggade J/109 i Europa innan jag betalade ganska mycket mer för en ny båt. Andra gör helt andra prioriteringar.

      Med tanke på hur mycket pengar förre ägaren spenderat på Firsten ovan, skulle jag tro att det var en av Europas bäst meckade. Och marknaden lär avgöra vad som är rätt pris.

      Reply

      • Peter
        Mar 11, 2013 @ 17:25

        Exakt maknaden bestämmer
        har du koll på vad momsen är i Italien den värkar inte ingå

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 11, 2013 @ 17:32

          Jag antog väl att 25% Svensk moms var “worst case”. Då kanske det är ännu billigare. Fega inte ur nu :-)

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Mar 11, 2013 @ 17:44

            Ge “Peter” en chans; klart annonsen inte kan försvinna så fort, italienarna har väl gått hem för dagen… Spännande att se om den kvar veckan ut; verkar vara ett riktigt “kap”!

          • Peter
            Mar 11, 2013 @ 18:04

            “Fega inte ur nu” eller ge killen en chans…… oj oj oj här har det trampats på ömma tår hör jag
            ja det blir i alla fall ingen blå båt som ser ut som den har fått fläcktyfus efter en halv säsång
            Peter

          • Pelle Pedersen
            Mar 11, 2013 @ 18:21

            Är detta ett skämt?

  7. Johan Rockström
    Mar 11, 2013 @ 17:51

    För er som funderar på priser på begagnade båtar så snackade med en kompis som är båtmäklare och hans tips är att affärer på begagnat generellt sett görs 20-30 % under priserna på Blocket. Kan vara bra att ha som en tumregel om man ska köpa eller sälja.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 11, 2013 @ 18:30

      Intressant Johan, kan man räkna med liknande procenttal när man pratar med mäklare, inhemska som utländska? Omöjligt förstås att svara på men du eller någon kanske har några erfarenheter!

      Reply

      • Peter
        Mar 11, 2013 @ 18:57

        Har hört samma sak om den faktiska prisbilden
        det skulle ju i detta fall betyda 700 för x-35
        en styv 500 för en first ja om den inte är blå då !!
        en del båtar har ju legat på blocket i flera år ett ex är sun fast 3200 finns ju fler
        fast nu e ju jag köpare så ni säljare håller ju så klart inte med
        Peter

        Reply

        • kim
          Mar 11, 2013 @ 20:09

          Jag tycker du skall köpa Sinergia 40 DataCom, om den ännu är till salu. För den är dels jättevit och dels så får du hela fem extra fot av vitt skrov jämfört med en fem fot mindre vit X-35.

          Sedan kan du segla entyp med andra jättevita båtar hela sommaren.

          Reply

          • Calle K
            Mar 15, 2013 @ 12:15

            Hej – DataCom (Sinergia 40:an) är såld.

        • martin Strandberg
          Mar 11, 2013 @ 20:47

          Det finns en X-35 till salu i Sverige som kan passa dig.
          Snabba “Matrisen” som vunnit Svenska cupen samt var topp 10:e på VM 2011 i Danmark.

          Malila mig på martins(at)se.northsails.com
          om du är intresserad.

          Mvh
          Martin Strandberg

          Reply

        • jol
          Mar 12, 2013 @ 17:22

          @Peter, Förutom båtköpet,
          Glöm inte att sätta av 400´till nya segel om du ska kappsegla med X35 som är en av de mest krävande och dyrare klasserna.
          Dessa pengar ska räcka till segel och logi/transport kostnader under första året.
          Dessutom bör du redan ha en etablerad besättning att utgå från.

          Har du inte pengar eller förutsättningar är det bättra att segla i gärdsgårds serien (SRS) och då med enklare och billigare båtar.

          Reply

          • Peter
            Mar 12, 2013 @ 17:34

            Hej Johan
            som Expresseglare så har jag varit bortskämd med låga kostnader.
            Att en större båt skulle vara dyrare råder det nog inga tvivel om men är x-35 dyrare än någon annan i denna storlek trotts att den “bara” har fock
            Peter

          • Peter
            Mar 12, 2013 @ 19:11

            Johan jag får inte ihop det varför 400 till och varför etablerad besättning annars LYS i en sunkig 70 talare
            en beg båt har ju töj å dom räcker säker till Cup seglingarna första sommaren, ska man segla VM så är det en annan femma.
            Det går två Express gäng på en x-35 så där är ett tipps till dom som ser svårigheter i att fix “gastar”
            ett plus med x-35 är att du slipper alla konstiga code segel efter som entypsregeln gäller så då blir det väll billigare ???
            mvh
            Peter

          • Pelle Pedersen
            Mar 13, 2013 @ 08:12

            @jol/Johan; +1
            Man får inte ducka för “runningcost”, en stor, 1-2 spinn och 2-3 fockar blir det snabbt första 12 månaderna plus allt annat… Ger man sig in i en etablerad entypsklass så finns det två vägar att gå; partyvägen eller seriösa vägen.
            Är man seriös så kostar det! Inte minst tiden du måste pyttsa in!! Transporter är en kostnad man lätt “upptäcker i sista stund!

          • Peter
            Mar 13, 2013 @ 09:31

            Pelle är det dyrare att segla entyp än SRS eller ORCi
            måste man köpa nya segel oftare ?
            går trasport kostnaderna upp ?
            och kräver det en annan typ av besättning ?

          • Pelle Pedersen
            Mar 13, 2013 @ 11:03

            @Peter, har jag i mitt inlägg nämnt att det var entyp? Det jag skrev handlade om seriösa satsningar.
            Att driva en 35-fotare seriöst med mål att vara i topp oavsett SRS/ORCi/entyp e dyl (i detta fallet på nationell/internationell nivå, inte klubb nivå) kostar tid och pengar. Så tänker jag och jag tror det var så jol/Johan tänkte också! Rätta mig om jag har fel Johan!

          • jol
            Mar 13, 2013 @ 11:24

            Så menade jag Pelle.
            I entyp får man inget gratis, besättningens arbete är avgörande, segel är det som mest påverkar prestandan.
            Samma gäller i Express, skillnaden är att ett komplett ställ inkl. Spinn.till Express Kostar lika mycket som en ny fock till X35, och du har 3 fockar till X35, ett par spinn, samt storen.

          • Peter
            Mar 13, 2013 @ 18:17

            Johan å Pelle jag tycker ni låter som två raljerande idioter som står å skrävlar i baren i Sandhamn
            köper du en beg x-35 så följer det sannolikt med en hel hög med segel sen kan man säkert fiska upp beg segel från någon av toppbåtarna för att stötta lite med
            om dom nu byter hela stället varje år, undantaget den lätta focken som säker kan se ut som en lätt begagnad bh från pansargeneralen fru.
            Transportkostnader, L-ö -Nacka-Saltis-Sandhamn-Nynäs-Riddarfjärden ska vi säga 1000:- i diesel eller ?
            så rätta mig om jag har fel men då blir det ju rätt billigt och du kan mäta din krafter mot duktiga seglare
            mvh
            Peter

          • Per H
            Mar 13, 2013 @ 18:38

            Till en X-35 får man enligt internationella reglerna köpa max fyra nya segel per säsong.
            Just för att hålla nere kostnaderna!
            Man får bo mycket på hotell för att komma upp i 400.000 första året…

          • Pelle Pedersen
            Mar 14, 2013 @ 07:53

            @”Peter” och Johan; vad ska man svara på det du skriver Peter? Vi pratar helt enkelt om olika saker. I din värld köps en båt, begagnade segel inhandlas och man kappseglar lokalt. Vackert så, mer än hälften av all min segling går också till så. Det jag skrev handlade inte om lokala seglingar. Vi får vara ense om att vi är onense!
            @Per H; visste faktiskt inte om den regeln, tackar för upplysningen! Fyra segel/år ger utrymme till en hel del ändå!

          • Peter
            Mar 14, 2013 @ 19:40

            Pelle hur många Svenska kappseglande båtar i storlek 35 fot byter hela sin segel garderob varje år ?
            undantaget dom som ska segla VM

          • Mats V
            Mar 15, 2013 @ 10:15

            Peter,
            Ang nya segel för att “hänga med” på högre nivå:
            Det beror mycket på vilka segel man köper och hur man vårdar dem. Vi seglade ORCi VM i Helsingfors med hela segelgarderoben anno 2006 eller äldre, undantaget en ny genua för säsongen (av 4 försegel) och en spinn med 2 säsonger i bagaget (av 3 spinnar). Vi vann inte men det var ambitionen och vi kom hyfsat nära och var i toppstriden i ett antal race (totalt 7:a av 80-talet båtar). Har seglat många andra VM också (entyp) med viss framgång och då absolut inte heller med nya segel som regel – tvärtom. Köper man bra segel och vårdar dem (ingen semester/transportsegling, inte använda dem som “huvudkudde/madrass”, inte fladdra etc) så håller de mycket bra form i många race. Det är inte många som tror att mina segel är från 2006 när de ser dem.

            Jag tycker allmänt att det finns en övertro på att ha ständigt helt nya segel är ett “krav” för att kunna konkurrera på hög nivå. Det skrämmer bort folk i onödan från att deltaga och sätta höga ambitioner. Låt oss istället tona ned detta till rimlig nivå för att locka fler att satsa – och då menar jag tid, inte ännu mer pengar.

          • Patrick L
            Mar 15, 2013 @ 10:30

            +1

          • Peter Gustafsson
            Mar 15, 2013 @ 10:41

            Så klart kan man vara med och hugga utan att köpa nytt, men man skall vara medveten om att de som spikar ett EM eller VM, oavsett om det är i ORCi, Farr 30, X-35, Melges 24 eller vad som helst med lite konkurrens har nya grejer som de packar upp inför regattan.

            Så klart är det avskräckande att det är så, men också avtändade att traila sin sjyssta Melges 24 till Garda bara för att man inte har en chans mot alla som har nya prylar.

            Men för att köra kul racing här hemma så duger det utmärkt med det som följer med en välutrustad båt. Typ den som vi pratar om här.

          • Patrick L
            Mar 15, 2013 @ 11:00

            Visst kan det vara “avskräckande”, men bara om man är säker på att spika om man har nya grejor men är utanför pallen om man inte har det. De allra flesta spikar ju inte ett mästerskap hur nya grejor man än har. Det är lite som med respitdiskussionen. Seglar man båten på typ >95% av potentialen hela tiden så blir seglen en edgefaktor att räkna med. Gör man inte det har man mycket annat att jobba med först och som ger mer effekt. Nya segel kommer där endast att hjälpa marginellt. När vi seglade Farr 30 VM 2010 i Hyères gjorde vi det med ett krysställ som var i slutet på sin 3:e säsong. Vi visste att vi inte hade med pallen att göra men började ändå med att spika tre lättvindsrace trots att de andra, precis som du säger, packade upp nya prylar. Inför VM 2012 köpte vi en ny stor men vi blev mid fleet i alla fall… Så man kan nog åka till Garda med halvschyssta grejor och ha kul om inte kravet är att stå på pallen.

          • Peter
            Mar 16, 2013 @ 10:47

            Respet till Mats och Patrik som klarar av att ta medaljer och spikar utan helt nytt ställ
            mvh
            “Peter”

          • 1
            Mar 16, 2013 @ 18:10

            kom just tillbaka från en fantastiskt seminarium med Bengt Falkenberg. Jag tycker att han uttryckte det rätt träffande att det lönar sig inte att vara först till fel sidan av bana. När det diskuteras de olika faktorer som påverkar vem som vinner och vem som hamnar längre när på resultatslistan tas oftast upp det ena eller det andra. Sanning är väl att olika faktorer påverkar och man endast i viss mån kan kompensera brister på det ena genom styrka på det andra. Är man bra på båtsfart men kass på att hitta “rätt” väg är det väl inte given att man vinner ändå.
            Sen får man väl alltid ta med agerande av motståndarna i räkning – som man brukar säga, en enögd är kung bland de blinda…

          • Peter Gustafsson
            Mar 16, 2013 @ 18:22

            Grattis till nya insikter.

            Frågade du honom om han någonsin hade ställt upp i ett race med någonting annat en en fräsch segelgarderob?

            Diskussionen handlade om man behövde budgetera för nya segel eller inte när man köper en tokbillig båt från Italien eller UK. Jag tror jag vet vad Bengt skulle svarat på det :-)

          • 1
            Mar 16, 2013 @ 21:52

            ajdå, Peter G, men mitt inlägg avsåg något annat. Visst behöver man bra grejer men lika så behöver man bra taktik och mm. ingen ny insikt heller.
            jag uppfattar för övrigt reaktionen som nervärderande men det är ju inget nytt…

          • Peter Gustafsson
            Mar 16, 2013 @ 21:54

            Nej, det är ju inget nytt :-)

            Jag vet inte vad din grej är riktigt… går man i polemik i nästan alla ämnen som kommer upp, så får man nog acceptera lite mothugg.

            Och det hade (fortfarande) varit mycket bättre om du faktiskt skrev under “Peter Kross” i stället för att byta “Peter” mot “1”?

          • 1
            Mar 16, 2013 @ 22:11

            PeterG, jag hoppas att du förstått att du tolkade in något jag inte sagt eller avsåg.

          • Peter Gustafsson
            Mar 16, 2013 @ 23:28

            Fan, ge dig nu. Jag har inte “tolkat in” någonting!

            1. Jag gratulerade dig till dina insikter.
            2. Jag ställde en fråga.
            3. Jag återupprepade vad diskussionen egentligen handlade om.

            Jag kan omöjligen förstå vad du avser. Mer än att det finns många faktorer som påverkar. Och att “en en enögd är kung bland de blinda” (som jag inte ens försökte tolka – kanske hade det något med Bengts föreläsning att göra)

            Whatever.

        • Mats V
          Mar 15, 2013 @ 11:13

          Peter G,
          Vi har en 2:a på X-99 VM då det begav sig med stora fält. Seglen vi körde med var inte nya för säsongen och absolut inte för regattan. Det var inte färre då än nu som packade upp nya segel inför VM:et. Som Patrick indirekt påpekar blir det tuffare med ej helt nya segel om det brallar i lite. I lättvind kan det t.o.m. vara en fördel med inte helt nya segel. Det är ingen sanning att du genomgående måste ha helt nya segel för att vinna VM.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Mar 15, 2013 @ 11:18

            Nej, det är nog mest en tillfällighet att de som vinner oftare har nya segel än andra :-)

          • Calle P
            Mar 15, 2013 @ 11:40

            Håller helt med Mats V i denna fråga.

            Sedan är det nog så att det som tränar mest har större chans att vinna. Och det betyder att de sliter ut mer segel också som måste ersättas. Och är man lite begåvad ersätter man de inför någon större regatta…

          • Mats V
            Mar 15, 2013 @ 11:53

            Eller hur… ;-) Men fanns tron/vetskapen att man har chansen med sina välvårdade segel från förra säsongen plus något nytt så skulle kanske fler försöka. Är budskapet att man är körd så lär inte särskilt många försöka.

          • Joakim
            Mar 15, 2013 @ 12:13

            Säkert är det ingen tillfällighet att de som vinner oftare har nyare segel än de andra. Men dom har också oftast trenat mera, större budjet, bättre sponsor osv. Dom har råd att köpa nya segel och gör det. Men det betyder inte, att dom skulle få mycket fördel just från nyare segel.

      • Johan Rockström
        Mar 11, 2013 @ 20:37

        Min senaste erfarenhet av båtaffärer är att jag sålde vår Storebro 31 2009 för 640 tkr, vi köpte den 3 år tidigare för 925 tkr. Våren 2011 såldes den igen för 525 tkr, nu är det en 25 år gammal motorbåt med dubbla dieslar av samma årgång så det är knappast den mest attraktiva av båtar i dessa dagar men det säger lite om prisutvecklingen på begagnat marknaden. Är man köpare och har cash är man kung idag men man ska nog tänka sig för vilken båt man köper, den ska ju säljas en dag också. Skulle jag köpa segelbåt idag, vilket inte är helt omöjligt, skulle det vara en båt ritad och tillverkad de senaste 10 åren och en båt jag tror det finns många köpare på inom 3-5 år. Typ, klass, storlek o.dyl. är ju sedan en fråga om personliga preferenser och ekonomiska förutsättningar.

        Reply

  8. Mats B
    Mar 11, 2013 @ 20:00

    Reply

  9. Jonas
    Mar 11, 2013 @ 21:05

    Att ni orkar….

    Reply

  10. Feffe
    Mar 11, 2013 @ 21:26

    First 35 verkar ju bli en klass på Västkusten, lite som X35 på Ostkusten. Har F35 gänget något organiserat på gång ? Firsten känns ju som en bra cruiser / racer. Finns det några tankar på ett klassförbund och klassregel ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 11, 2013 @ 21:33

      Det verkar som att det seglas mer utan vare sig klassförbund eller klassregel ;-)

      Reply

      • Feffe
        Mar 12, 2013 @ 06:42

        http://www.volkswagenx-35cup.se

        Tycker Whyshore gjort detta bra. Nu verkar det ju som om Matrisen är tillsalu och det gör ju att en toppbåt försvinner men det fyller förhoppningsvis på med nya båtar. Jag har kikat på X35 som en kandidat när ny familjebåt ska inhandlas men den verkar inte så poppis på Västkusten. First 35 är ju en attraktiv båt i rätt storlek med bra boende, tål att tänka på.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Mar 12, 2013 @ 13:35

          Feffe!, du är inne på rätt spår (tycker jag) när du funderar på 35-fotare på västkusten. Firsten ger mycket familjebåt och samtidigt bra racingprestanda. Ett MBBR med 10 F35:or på linjen skulle vara maffigt!! Lockar Krister G o Co över dig på shorthanded sedan så kan det vara dags för Bohusracet! Måste bli helt hysteriskt med 6-8 35:or i samma start!!!
          Ta hjälp av “Peter” så hittar du säkert en till bästa pris!:)

          Reply

          • Feffe
            Mar 12, 2013 @ 15:55

            Det verkar ju inte vara någon större vinst i att köpa en så pass ny båt som First 35 utomlands, nästan samma priser ? Har sett att det ligger en som verkar fin på blocket i Stockholm men kruxet är ju att man ska sälja en båt innan en ny får införskaffas…

  11. Team Dehlerdoris
    Mar 11, 2013 @ 23:02

    En sak är helt säker. Det går alltid att hitta “billiga båtar” på olika sälj-siter. Ett tips är att åka o kolla lite närmare på dom. Kollade själv på några X-332 i Tyskland, Danmark o Wales för några år sedan. Dom såg OK ut i annonserna… Resultatet då blev att vi bestämde oss för en ny båt. Samtidigt sålde vi vår skitfina Contrast 33 för 600´. Säkerhetsbesiktigade en likadan Contrast 33 i Stockholm samma år o den skulle jag inte gett mer än hälften för.
    Ett beg. båttips är att köp den fräschaste båten du hittar. Om du nu ska ha en First 36.7 så är det inget undantag, skicket o utrustning kan lätta skilja >300´.
    Om Indiscretion är skitfin så kan inte 870´vara något tokpris alls även om den är snyggt blå. Det är ändå en hyfsat modern performance cruiser. Mäklarstatistiken om 20-30% prutmån på Blockstpriset gäller inte modernare båtar i “mint condition”. Äldre självbyggda IOR båtar, masthead eller 7/8 backstagsracers kanske lite halvsunkiga är en helt annan femma. Folk har nog inte fattat att en typ “Granhill” idag inte ses som en snabb/välseglande båt.
    Har nu två polare som letar hyfsat moderna båtar typ fräscha First 31,7/Dehler 29 respektive Dehler 34/First 35. Utbudet i är faktiskt inte stort alls. Vill man ha tag i en gammal IOR typ OE36, Norlin 34/37 eller Allegro/OE32 så är det nästan “gratis”, priserna har rasat massor o botten är säkert inte nådd än.
    Stefan K
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  12. Joakim Axelsson
    Mar 11, 2013 @ 23:21

    Om någon har en nästan gratis Norlin 37 stående får ni gärna höra av er till mig. Otroligt fin båt i jämförelse med mycket som byggs idag. Men smaken är olika.
    Mvh Joakim

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Mar 12, 2013 @ 00:14

      Joakim, det går att göra riktiga klipp om man tycker sådana här äldre IOR konstruktioner typ Norlin 37 är otroligt fina. Säkert också starkt byggda på den tiden då plasten var billig. Här finns en Norlin 37 som ser välbyggd ut. Bara att buda på; http://www.blocket.se/helsingborg/Norlin_37_36196798.htm?ca=12&w=3&last=1
      Stefan K

      Reply

      • Peter
        Mar 12, 2013 @ 08:28

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Mar 12, 2013 @ 09:16

          Peter detta inte riktigt min “bag” men 440´för en Norlin 37 är jäkligt mycket båt för pengarna. Finns säkert viss prutmån här också. Man måste som vanligt krypa runt i båten innan man vet om det verkligen är billigt. Owners cabin, SSB radio 3-cyl Yanmar o luftkonditionering, kanske perfekt objekt för långsegling.
          Stefan K

          Reply

        • peter
          Mar 12, 2013 @ 13:34

          Lite praktisk info om båten
          Styrtyp: hjulstyrning
          Typ Av Köl: kortköl
          solladdare
          Allmän Utrustning: Akterhytt
          däcksdusch
          ägarhytt
          gästhytt
          akterdusch
          akterpulpit
          manuell toalett
          salong

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 12, 2013 @ 09:26

      Smaken är olika, men också behovet. Och hur mycket man uppskattar själva seglingen..

      Skall man segla sommarsegling i Svenska skärgården så skall man nog provsegla en Norlin 37 och en modern båt under typiska förhållanden. Skall man kryssa till Skottland så är behovet ett helt annat.

      Reply

      • Joakim Axelsson
        Mar 12, 2013 @ 11:04

        Ja, val av familjebåt för sommarsegling handlar mycket om vad man prioriterar och vilken seglingsupplevelse man uppskattar!
        Mvh Joakim

        Reply

        • z
          Mar 12, 2013 @ 14:54

          Å fan.

          Reply

  13. Joakim Axelsson
    Mar 12, 2013 @ 07:15

    Jag har rätt bra koll på prisnivå, utbud och konstruktion på både äldre och nyare båtar.

    Reply

  14. Per
    Mar 12, 2013 @ 09:01

    Att kronan är stark hjälper såklart. Visst kan man göra klipp ute i Europa. Var själv nära att köpa en riktigt fin 36.7 med kolmast & fina segel för 85K EUR efter prut men det slutade med att jag valde en annan båt. En välutrustad båt med racesegel, instrument, säkerhetsutrustning kan lätt vara värt +300K.

    Reply

  15. Øystein Kristiansen
    Mar 12, 2013 @ 10:55

    Siden det først har sporet av..

    Beste kjøpet på finn.no akkurat nå

    http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40243444

    Kan knapt dekke bykggekostnaden

    Reply

  16. Andre B.
    Mar 12, 2013 @ 13:38

    En Mr. Cap behandling kan göra underverk med en blå First. Men sen är frågan hur prisvärd en 36.7:a är. En 40.7:a är inte så mycket dyrare, är lättare att sälja och är bättre anpassad för att segla i de förhållanden som gäller i Skandinavien.

    De 36.7 som kappseglats i Sverige har aldrig placerat sig. Inte ens Bengt Falkenberg fick sin 36.7 att flytta på sig trots mycket arbete med ny kolfibermast mm.

    Om jag inte minns fel så var 36.7:an konstruerad och optimerad för segling i “kanalen”. Liten och tung med förhållandevis liten segelyta jämfört med storasystern 40.7…

    Sen är det ändå en rätt trevlig och trygg båt i sig. Den är rätt enkel att underhålla och det är inget komplicerat att hantera. Men är rädd att prislappen är lite för högt satt för att den skall bli såld i morgon…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 12, 2013 @ 16:53

      Vi vet att du har höga krav Andre, men visst vann Bengt Falkenberg Tjörn Runt med sin. Och Arken Zoo var bästa amatör på ORCi-VM och blev årets havskappseglare 2012. Så helt omöjlig är den inte ;-)

      Reply

      • JIMMY
        Mar 12, 2013 @ 17:12

        Arken Zoo har spikat fler race än så… Men å andra sidan har säkert både dom och Falkenberg tränat en del och kan man inte vinna med en båttyp utan en massa träning så är det en hund.

        Reply

        • Peter
          Mar 12, 2013 @ 21:09

          varför det ena eller det andra (rätt båttyp eller massa träning)?
          det skadar ju inte att ha rätt båttyp. Inte ens om man kör en seriös satsning. Rätt båttyp underlättar dock en del och marginalerna finns på rätt sidan…

          Reply

      • Andre B.
        Mar 17, 2013 @ 04:51

        Visst vann Falkenberg Tjörn Runt med 36.7:an. Var själv med det året (men inte med Falkenberg). Falkenbergs seger berodde nog mer på vägval och erfarenhet än båttyp. Ett vinnande vägval ut i Fjorden från starten borgade för Tjörn Runt segern det året.
        Sen får man nog säga att Falkenbergs 36.7 var rätt långt från “original” med sin kolfibermast och hade om jag inte minns fel gennaker. IMS-SM i Borgholm det året sa nog mer om den verkliga potentialen hos Falkenbergs 36.7:a.

        Sen kan man nog ställa en stilla undran om inte 36.7:an mäter bättre under ORCi än vad den gjort under andra regler? Kunde vara kul att se en jämförelse om någon kunnig orkar…

        Reply

        • Anders
          Mar 17, 2013 @ 17:08

          Jag kan dementera att det var asymetriskspinnaker (gennaker) på båten. Den var inte heller med på IMS-SM det året. 2003 som året var seglades båten enbart på Faerdern, Göteborg Offshorerace samt Tjörn Runt.
          Däremot är det många som tror sig se oss segla med assymetriskt när vi seglar brant med symetrisk.
          Det kan hända att den var med på SM 2002, men då var varken jag eller kolriggen med.

          Reply

          • Andre B.
            Mar 19, 2013 @ 22:51

            Det stämmer nog bra som du skriver. 2002 seglade jag med Sydney 40 Rush på IMS SM i Borgholm och Tjörn Runt. Vi blev då tvåa på Tjörn Runt efter Baby Grand Piano. Kommer inte ihåh hur Bengt placerade sig på Tjörn Runt. Men vill minnas hans gennaker blåsandes från masttoppen utan gajar på IMS-SM i Borgholm.

            2003 så seglade jag en 40.7 med halva besättningen från Rush på Tjörn Runt och då hade Falkenberg kolriggen och vanlig nacke efter besvikelsen året innan. Vill minnas att vi pratade om det på morgonen innan Tjörn Runt då vi låg vid samma brygga. Bengt var ombord en kort sväng då den båten vi seglade hade segel gjorda av Bengt…

    • Anders Nilsson
      Mar 12, 2013 @ 22:15

      Vi körde en säsong med Lasse Hansens och jag gillade båten skarpt. Lätt att få fart i och vi vann Ven Runt(total tvåa), ledde Själland runt ett år och seglade om Kracer 30 två gånger vinden la sig och det blev skit.
      Mycket fäst i den båten.

      Reply

    • Stefan Peterson
      Mar 13, 2013 @ 07:50

      Hoppsan en expert som tydligen ser annat än jag. Visst Bengt F gjorde ingen succe´direkt med sin 36,7 men den var då utmanade utrustad som kanske inte riktigt premierades av IMS. Det är samma båt som nu skördar segrar i form av Arken Zoo. Är det en båt vi har respekt för så är det 36,7 verkar iofs lite svårseglad det skiljer mycket i fart beroende på besättning. Med årets ändring i ORCi är det en riktig vinnarbåge givet bra besättning men det med bra besättning gäller alltid.

      Reply

      • jol
        Mar 13, 2013 @ 09:18

        Tittade tidigare på en del på begagnade 36,7, det är snygga och moderna båtar anpassade för racing vs cruising. Det som inte passade mig var djupgåendet på 2,2meter vilket var 0,55 meter djupare än tidigare båt. 3-kabinersvarianten har lite stuv, ena akterkabinen blir stuvutrymme men sedan ska allt annat få plats som man normalt ej tar in i båten. Många har ROD i riggen, de flesta 36,7 är över 10 år och enligt vissa försäkringsbolag bör ROD bytas var 10:e år.

        Köpte en en ny Dehler 35 som passade mina behov bättre.

        Reply

        • KIW
          Mar 15, 2013 @ 11:25

          @jol
          First 36.7 kom 2002 och därmed är de flesta mycket yngre än 10 år samt att de flesta jag sett (i Sverige) inte har rodrigg. Du förväxlar nog detta med 40.7an.

          mvh KIW

          Reply

    • Patrik Andersson
      Mar 15, 2013 @ 12:07

      Jag har endast en kvällssegling i Oslo ombord på en 36.7 som erfarenhet, men den var mycket positiv. Trots att vi i mitt tycke inte seglade speciellt bra så var vi ändå med i täten och båtfarten i forhållande till mätetalet var minst sagt god. 9 man ombord i lätt vind varav 5st häckade i sittbrunn hela tiden dåligt skotat och mycket strul men ändå en 3e plats av 20talet båtar är i min värld oförtjänt, så vill ni göra resultat tror jag detta är en tacksam båtmodell. Dessutom trevlig inredning och en rymlig sittbrunn med de praktiska urlyftbara bänkarna.

      Reply

      • Peter
        Mar 15, 2013 @ 12:22

        som med ölglaset kan man väl säga att bästa eller minst dålig vinner…

        (finns tydligen en del Peter här…)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 15, 2013 @ 14:37

          Just därför hade det varit bra om du (och andra) ändrade era namn till något som gick att urskilja.

          Reply

          • Carl Fjällman
            Mar 20, 2013 @ 08:34

            +1

  17. Peter "Krull"
    Mar 16, 2013 @ 20:02

    Jag vill bara klargöra att jag inte är den Peter som skriver i denna tråden :)

    För övrigt så kikade jag på en massa olika alternativ från 33 till 36 fot. 36.7an är en mkt trevlig båt som seglar bra. Den ser fortfarande modern ut och balanserar fint mellan racing/cruising. Det finns en uppsjö av dem hos olika båtmäklare med varierande pris och utrustning.

    Vad blir det efter denna Magnus?

    Reply

  18. lunden
    Mar 17, 2013 @ 10:01

    släpp storen!

    Reply

  19. lunden
    Mar 17, 2013 @ 13:42

    släpp den förbannade storen!

    Reply

  20. Lövet
    Mar 17, 2013 @ 13:47

    Håller med föregående skribent, släpp storen!

    Reply

  21. Jörgen
    Mar 18, 2013 @ 23:06

    Nu känner jag ju inte Peter ( som drömmer om x35 ) men det luktar som den typen av människa som setts många gånger på nätet. Dvs har ingen egen båt, låtsas till den grad vara i köptagen på en båt han/hon aldrig kommer att slå till på, att densamme börjat tro på det själv, pratar om 50-100% överpriser, troligtvis för att där någonstans ligger personens egen maxbudget, toppar sedan detta med okunskaper i ämnet i fråga, t,ex “står det samma modellnamn på friborden, så kostar de lika mycket”. Är det sedan en herrans massa stavfel, kan man säkert avfärda det hela med att det är en fjunig tonåring som bara vill provocera på internet.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 19, 2013 @ 07:17

      Det är inte jag som har bytt namn.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Mar 19, 2013 @ 08:24

        Men Pelle du är väl inte en fjunig tonåring längre. ;-)

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Mar 19, 2013 @ 08:53

          Förstod inte skämtet Anders; ville bara klargöra att det inte är jag som fortsätter detta genom att byta namn till Jörgen.

          Reply

          • 1
            Mar 19, 2013 @ 21:45

            jaså, känner du dig träffat av någon anledning??? ;-)

  22. Peter Gustafsson
    Mar 19, 2013 @ 07:30

    Pratade med Magnus i går. Han är mycket nöjd med allt skitsnack som gör hans annons till en av de mest lästa här på bloggen.

    Ödets ironi att ett försök att snacka ner en båt faktiskt gör att den säljer fortare :-)

    Reply

    • Stefan Peterson
      Mar 19, 2013 @ 08:06

      Gäller även i ny media all press är bra!

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Mar 20, 2013 @ 14:59

      Hoppas bara inte Blocket fått en konkurrent i Blur.se :-))
      Tips om vettiga & välmekkade båtar här tycker jag är riktigt bra, o dom behöver ju inte vara nya heller.
      Stefan K

      Reply

  23. Andre B.
    Mar 19, 2013 @ 23:02

    Personligen tycker jag att First båtarna är fina att segla, enkla att skruva med och går att reparera även efter större haverier… *ler*
    De kräver inte mer underhåll än någon annan båt vilket ger mer tid för segling. Om det sen handlar om 31.7, 36.7 eller40.7, tja det beror väl mer på plånboken.
    Sen vad man får för en dylik båt vid en försäljning beror nog mer på vad rätt köpare är beredd på att ge än vad marknaden tycker generellt. När det handlar om segelbåtar för under miljonen så står First 4.7 och 36.7 högt upp på min lista på prisväda båtar.

    Reply

  24. jonas
    Mar 20, 2013 @ 11:25

    ok, då är den såld nu då..;-) efter budgivning,,,,

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.