Expressen flyger vidare

twinkeelexpress

Expressklassen tar radikala två steg och moderniserar klassregeln. Från och med september 2013 kommer foils(bärplan) att tillåtas på Expressen.

Den första båten är under ombyggnad i av Segla-Foila-Plana i Kungsbacka, som tidigare varit inblandade konstruktion och gjutning av många Expresskölar (se spionbild med dubbelkölar, innan montering av vingarna). Bärplanen liknar inte de AC72ornas bärplan, utan ser mer ut som de grekiska Delfinbåtarna. “Vi arbetar med Cad-ritningarna på bärplanen nu, och dimensionerar dem för farter mellan 15 och 30 knop säger Stefan Foilenberg på SPF.

En utmaning med att foila enskrovsbåtar är att motverka krängning, och Expressklassens lösning är lika briljant som den är modern.

– Vi seglade SM i Varberg i somras, och blev inspirerade av kite-surfarna i Apelviken. Så vi byter helt enkelt ut den gamla förlegade Bermudas-riggen mot en stor modern kite. För att minimera krängningen måste dragpunkten sitta lågt, säger ordföranden Robert “Draken” Eriksson. Vi har testat med en travare på en böjd skotskena som går från reling till reling över rufftaket, och vid en normal vinkel på kitens draglina kommer kraften dra igenom båtens midskeppslinje strax över vattenlinjen, med minimal krängning so följd och då kommer bärplanen funka utmärkt.