Skip to content

39 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Apr 10, 2013 @ 10:22

    Måste vara felskrivet: ska en eller två nollor bort?

    Reply

    • Jonas Claesson
      Apr 10, 2013 @ 19:22

      Ta bort alla!

      Reply

      • Hasse
        Apr 10, 2013 @ 19:27

        :-)

        Reply

      • Pelle Pedersen
        Apr 11, 2013 @ 10:19

        :)
        OK, jag lägger första budet; 1:- (inkl moms…)

        Reply

  2. Hasse
    Apr 10, 2013 @ 11:41

    Jag satsar på två!

    Reply

  3. Per
    Apr 10, 2013 @ 11:58

    Mkt plast för pengarna iaf

    Reply

  4. Paul Cayard
    Apr 10, 2013 @ 12:13

    Förstår inte varför man skall köpa en sådan.

    Vet att, fast jag aldrig sett dem i verkligheten, man kan ta hem en sådan från Italien för säkert 300′ mindre.

    Reply

  5. schvidja
    Apr 10, 2013 @ 13:53

    Denna båt bör hamna på ett museum där historien om yrvinds bravader kan berättas för en bred publik. Jag tror priset ska ses som finansiering till kommande projekt och det är väl svårt för ett museum att lägga upp dessa pengar.

    Reply

  6. Johan
    Apr 11, 2013 @ 10:40

    Udda båtar på blocket är ju jätteroligt. Inte minst för det att man blir så glad för det man själv har. I detta fall överlycklig.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Apr 11, 2013 @ 10:49

    Frågan är om man skulle kunna köpa valfri värdelös segelbåt på blocket, måla den i glada färger, sätta på konstiga segel och segla den över Atlanten. Och sedan sälja den för 10 gånger mer än vad man lagt ner från början?

    I så fall har vi ju en bra affärsidé :-)

    Jag har stor respekt för Sven Lundin och hans ambitioner. Men det finns många andra som realiserar sina drömmar och visioner utan att det måste vara skruvat. Unga killar och tjejer som seglar över Atlanten i en J/80 eller runt jorden i gamla Vegor. Då ter sig de här projekten väldigt märkliga. Fast det är kanske det som är vitsen, och det som skapar ett medialt intresse.

    Reply

    • Bosse RJs
      Apr 11, 2013 @ 14:57

      Sven Yrvind lever som han gör och han har byggt en båt som seglar i två knop vilket passar honom alldeles utmärkt. Kan bli lite plutt när man raljerar över hur han gjort och gör. Synd att det inte finns fler som han.

      Reply

      • Martin
        Apr 11, 2013 @ 17:36

        Mm beredd att hålla med.
        Yrvind är på alla sätt unik. I hans fall är världsomseglingar (med allt vad det innebär) en livsstil. Visst finns det dom som gjort spexiga atlandöverfarter med alla möjliga flytetyg. Det kanske dem sysslar med under några år, för att därefter återgå till någon slags “normal” vardag. Det gör ju inte den här mannen. Och som någon skrev, sjukt tråkigt att guppa runt i 2 knop och käka musli, det skulle nog 99,9% kunna skriva under på. Dock inte Yrvind, och det är ju inte för att han vill vara “skruvad”.. Han är ju genuin. Sen huruvida båten är värd en mille eller ej, det kanske ska ses som ett sätt att stödja Yrvind i det han håller på med snarare än en ekonomisk investering.

        Reply

    • z
      Apr 11, 2013 @ 17:05

      Han har ju gjort det i, eh, sextio år? Counts for something.

      Reply

  8. Pelle
    Apr 11, 2013 @ 11:05

    Fin trailer.. ;-)

    Reply

  9. Hasse
    Apr 11, 2013 @ 16:20

    Håller med Peter. All respekt för att Sven är en klurig gubbe, men något större kommersiellt värde har ju inte hans båtar. Personligen låter det sjukt tråkigt att driva runt på världshaven och äta müsli och läsa böcker.

    Reply

    • Z
      Apr 11, 2013 @ 17:37

      Är det böckerna som verkar värst?

      Reply

  10. Roffe
    Apr 11, 2013 @ 16:56

    Tycker Yrvind uppvisar på ett brilljant satt, med passion och karlek en annan sida av segling. Diametralt motsatt den som foretrads av raljerande statuskåta stekare.

    Reply

  11. Erik J
    Apr 11, 2013 @ 23:10

    Svensker er noe for seg selv……og hvorfor og hvorfor ikke?

    Tenk: Den “gale” Svein Y eller L, har seilet og overlevd mer enn en medioker Blur-anhängare hinner med på 100 år.

    Joshua Slocum ble aldri en idiot i England.

    Jeg møtte Sven Lundin i Långedrag i 1974; når har rev halve mammas hus for å få ut sitt hjemmebygge………………helgalen!!!

    Hvem av dere som dømmer Sven nord og ned her i tråden, har våget en brøkdel i en “balja”?

    PS. Bare for at det skal være klinkende klart for alle(inklusivt svensker)………..prisen er noe høy……….og veldig høy for meg ;-)

    Stakkels den som går på utsidan av 4:3 i Sverige :-(

    Reply

  12. Mikael Vesala
    Apr 11, 2013 @ 23:42

    Först såg jag upp till sven som ett föredöme både som designer och fritänkare. Men när han hävdade att chines kunde ersätta köl eller fena tappade han mig i det om skrovdesign, men han är alltjämnt ett sant föredöme i fritänk. Bara det att vara övertygad om en tes som den om att en köl inte behövs och verkligen bygga en båt, och pröva den praktiskt utan att bry sig om att alla skrattar, innan han överger sin tes är beundransvärt. Om fler tänkte som han hade världen om inte bättre, så varit mer differentierad.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Apr 12, 2013 @ 06:59

    Det enda jag säger är att det hade varit roligare om båtarna faktiskt kunde segla. Det finns säkert en vits med att de bara blir sämre och säm re för varje version, men jag fattar det inte…

    Som Mikael så var jag ett stort fan av Yrvind fram tills jag såg honom försöka kryssa ut ur Marstrand utan att lyckas. Varje dag i en hel vecka. Då kändes det som att han hade tappat konceptet och blivit show i stället för segling.

    Reply

    • z
      Apr 12, 2013 @ 13:58

      Kanske det enda Sven Yrvind vill göra är att sälja skiten eftersom den seglade lite sämre än beräknat. det kan han väl får göra utan att hans livsprojekt dissas, som när du säger det “enda du säger”.

      Reply

    • Olle
      Apr 12, 2013 @ 15:50

      Svens båtar har aldrig varit några bidevindsbåtar, inte heller har seglen haft en avgörande betydelse för framfarten på havet. Sven litar på havsströmmarna! Att han inte lyckades segla ut ur Marstrands hamn är ju hans problem. Som tur är så är väl han heller inte någon flitig användare av sociala media!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 12, 2013 @ 16:05

      Nu är ju vår del av världen så vist inrättad att både Sven och jag kan göra, och tycka, precis vad vi vill…

      Han fattar inte varför många av oss gillar att segla så fort som möjligt. Jag fattar inte varför han gillar att segla så långsamt som möjligt. Och båda ståndpunkterna borde vara ok med alla andra.

      Reply

      • z
        Apr 12, 2013 @ 16:14

        Instämmer. Och det var just värderingen(arna) av honom och hans projekt som kändes lite onödiga.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 12, 2013 @ 16:29

          Nu är det ju det tyckande handlar om :-)

          Reply

          • z
            Apr 12, 2013 @ 16:34

            Ja, och sen när är tyckande särskilt eftersträvansvärt eller ens OK? Stiligare då med argument.

          • Peter Gustafsson
            Apr 12, 2013 @ 16:56

            Här på min blogg är tyckande både ok och i allra högsta grad önskvärt.

            Dina kommentarer handlar väl om vad du tycker?

            Mitt stiliga argument? Jag är seglare, och beundrar seglare som förverkligar sina drömmar. I segelbåtar. Som seglar. När de kör motor eller driver med strömmen utan att ens försöka segla så har jag svårt att uppskatta det de gör på riktigt samma sätt. Ganska enkelt.

          • z
            Apr 12, 2013 @ 17:04

            Det var stiligt. Mycket bättre än “väldigt märkliga”.

      • Martin
        Apr 12, 2013 @ 16:24

        +1

        Va det inte han lärare som hade sagt att han va dum i huvudet när han sommarpratade för några år sedan
        Men hans farmor sa att …. sven du är inte dum men du är inte som alla andra.
        Gött att det finns några som sven men… han är inte som alla andra.

        man är nog inte som alla andra om man stänger in sig i ett litet flytetyg och driver med strömmarna runt jorden.

        sven kan nog segla i teorin bättre än han husbåtar seglar.

        Reply

      • Olle
        Apr 12, 2013 @ 17:40

        Nu har ju inte Sven dissat någon här som tycker om att segla högre och fortare.

        Reply

        • srsseglaren
          Apr 13, 2013 @ 09:19

          Ngn som vet varifrån historien kom om :
          När Sven gick på båtmässan och frågade den unge försäljaren till någon sportbåt varför focken hade en utformning som gjorde att den låg på däck ?
          Försäljaren förklarade med inlevelse att det beror på att man maximerat den för att det är viktigt med bra prestanda.
          Sven frågade då varför storseglet slutade så högt ?
          När försäljaren började försöka förklara så gick Sven med ett leende : )

          Lite som när 15 meters Norrtäljebåten Marathon AQ hade föredrag på båtmässan om hur viktigt det är att man har tillräcklig volym i båten, för allt man bör ha med i utrustning om man ger sig iväg på sin långsegling, följdaktligen fanns där dykutrustning med kompressorladdning, minimotorcyklar, jaktgevär och all tänkbar bra att ha.
          Efter en timmes imponerade föredrag var det så dags för Sven som började med att säga, glöm allt om som sagts skaffa en liten enkel båt med endast det nödvändigaste.

          Olika sätt att se på seglingen är oftast kul : )

          Reply

      • Patrik Andersson
        Apr 13, 2013 @ 08:32

        Tycker du vad du vill på denna sidan får du också vara beredd på mobben, tycker du vad du vill i samhället blir du av med jobbet och utesluten ur facket. Gör du vad du vill kanske lagens långa arm tar dig, så så som svar.. Nej! du kan inte tycka och göra som du vill i Sverige.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Apr 13, 2013 @ 09:10

          Det var ett ganska starkt uttalande! Märk väl att jag inte tycker du har fel; helt eller delvist.

          Reply

        • Z
          Apr 13, 2013 @ 09:51

          Och tur är väl det. Ingen får göra vad de vill. Fast tycka får man. Sen är underbyggt tyckande alltid att föredra framför hittepå.

          Reply

  14. Feffe
    Apr 12, 2013 @ 18:18

    Vill minnas att Sven Lundin var den förste Svenske ensamseglare som rundade Kap Horn ? Läste hans berättelser om Blekinge-ekor, ombyggda ångslupar och aluminiumbåten som höll på att sjunka i slutet av 70-talet. Riktigt roliga historier. Glöm nu inte heller att han “Veglat” över Atlanten också.

    Reply

    • Erik J
      Apr 13, 2013 @ 21:47

      Det var også mitt poeng, Feffe.

      Sverige kommer bara ihåg Sven for hans uvanlige gjøren og laden.

      ……..og noen tror at det går å seile tryggt AtW-NonStop i en kryssbåt………men de samme har ikke forsøkt ;-)

      Reply

  15. Hasse
    May 7, 2013 @ 21:54

    Ligger ute på Blocket igen. Samma facila pris. Välkommen till verkligheten Sven!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.