Related Posts

Full Test of the new Dehler 30 one design
Man undrar ju om Yacht är ett bolag i Dehler-koncernen :-) Man tar i alla fall Dehler 30-projektet på största allvar. Några av er har sett båtren på närmare håll? Vad tycker ni?
Silverrudder på Yacht TV
Silverrudder är ju stort i Tyskland och tidningen Yachts chefredaktör, Jochen Rieker, seglade med sin J/109 (fler borde följa hans exempel och både sponsra, och vara med på, de race som läsarna seglar). Här är deras film från racet, där jag fick vara med en liten stund bland alla tyskar. Verkar som jag var ganska […]
15 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Apr 18, 2013 @ 20:58
Ser ju nice ut inuti och bekväm sittbrunn.
Det jag inte fattar är att Dehler38an är en performance båt? Anders N skulle säga kappseglingsbåt ;-)……
Varför har man då kolfiber rattar ihop med sittbrunnsbord och elwinshar?
För mig skulle de sälja in båten bättre om de visade lite aktivare segling och hade plockat bort bordet mm…
Känns lite väl cruisingbetonat.
Men o andra sidan så seglar vi ju mer tid om året i transportseglingar ToR till racen samt semestersegling än man seglar i själva racen, så de har kanske rätt?
Fram med cruisingsidan av alla spännande båtar!
Men för mig tar de och suddar bort “dehler andan” (sportig o snabb) och försöker visa att den är en knaonsemesterbåt som då skall konkurerra med rena cruisingbåtar typ
några andra tyska varv mfl…
Jag hoppas på regattaversionen och en riktigt aktiv film där vi får se Dehler38 på sin mest aktiva sida
MVH Andreas
Apr 18, 2013 @ 22:33
Andreas
En båt du kappseglar med är ju per definition en kappseglingsbåt oavsett hur kass den än är.
Den på videon är cruisingutrustad och inte ämnad för kappsegling men man kan naturligtvis göra det om man vill vara med. Den har en Hanseköl i järn med kort rigg.
Ska bli intressant att se om den hittar någon som vill ha den till racing och köper den med sportköl, sportroder, kolrigg och nerbantad inredning. Ingen såld i Sverige än. Skrovet såg inte så tokigt ut men den har bara fock och det blir nog fattigt.
Hanse påstår att de sålt 23 stycken men de flesta har väl hamnat hos agenterna.
Jag kollade på den ur ett cruisingperspektiv då den inte fanns att beskåda för racing:
http://sundetregatta.blogspot.se/2013/01/boot-dusseldorf-2013-dehler-38-ur-ett.html
Apr 19, 2013 @ 10:46
Haha Anders,
Jag vet ditt argument, och jag håller med dig:-)
Men visst måste du erkänna att det krävs mycket tillval o aktiva val för att få Dehler 38 till en fin prestandabåt? Var det denna som hade den avkapade Hansekölen du visade bild på Anders?
Varför promota den mot Cruising när det finns Hanse som redan är där?
Men frugan gillar den skarpt o jag oxå(i mer prestandaversion(med en designad köl, roder o rigg , winshar mm för aktiv segling….så om några år när planing o andra saker har blivit tråkigt, då blir det en sådan här eller en trimaran…
MVH Andreas
Apr 19, 2013 @ 15:03
Andreas, bara att ringa Båtverket så fixar vi en race version till er!
Apr 19, 2013 @ 15:12
Har ni redan tröttnat på rolig segling?
Apr 19, 2013 @ 15:56
Nja, jag skrev “om några år”…nu njuter vi av stunden här o nu med för oss snabb, fartfylld o behaglig segling som stimulerar till att bli aktiv även på semestern. Dvs efter en dags segling kunna säga, över glas med vin, att idag var det kul!
Det finns många fina båtar och de som kommer fram med en komfortabel 38-40fotare i låg vikt kommer nog kunna övertyga oss snabbare…
Ses snart på sjön
Andreas
Apr 19, 2013 @ 16:04
+1 Andreas!!
Apr 19, 2013 @ 16:10
För övrigt är jag helt övertygad om att vinet smakar bra ombord på HP:en också!!
Apr 19, 2013 @ 16:20
Jag tycker bara kompromisserna blir svårare och svårare. Även i prestandaversion kommer den här antagligen att väga 7500 innan man kommer iväg.
Det var därför jag vart lite förvånad över att ni gillade den här samtidigt som “låg vikt” var ett krav.
Just i det här segmentet så finns det många val. Xp 38 är snäppet tuffare? Grand Soleil 39 är mycket snyggare? First 40 är mer segling för mindre pengar? Svårt för Dehlern att sticka ut.
Apr 19, 2013 @ 19:36
Ja nog är viktfokus ganska stor…kom precis under 4 ton med min båt nu efter en del optimeringar.
KER 39 ligger om sanningen skall fram varmare om hjärtat…
Den har träinredning, och snygga linjer och verkar segla helt ok. ligger på knappa 6 ton…. Kanske JPK 1210?? 5 ton tung…
Just hur Dehlern sticker ut är intressant, därav mina reflektioner.
Men inget är som det var…Malö var världens bästa båt, Forgus världens näst bästa? (lite partisk kanske)
Nu vet jag en som blivit av med stor investering på Najad.
Helt plötsligt framstår HP varvet som superseriöst!!
Dehler skall nu konkurera med Hanse, gick ifrån Pacer spåret som vore ett klart lyft..(personligt tycke, 100% subjektivt)
Så inget är vad det var o jag e superkonservativ..
Men lätt e kul!
Därför en trimaran 50 fotare är ju ett alternativ o inreda en gammal race trimis från 2007 eller nått….
Om HP drivit igenom HP1230 vore den ett hett alternativ såklart!
Svenskt närmast hjärtat!
MVH Andreas
Apr 19, 2013 @ 09:52
Håller med dig om att den visade båten är utrustad med väl mycket cruising utrustning, hade gärna skippat teakdäcket till exempel.
Fördelen med Dehler 38 är att med en gedigen tillvalslista så kan man tillfredsställa en ganska bred grupp av seglare.
Om man prioriterar performance lite mer kanske man väljer detta ur tillvalslistan:
Djup köl
Race roder
För/akter kabin i lättviktsmaterial
Regatta mantåg
Barber hauler för focken
Kolfiberrigg osv.
Med den höga riggen blir prestandalet 4,92 vilket definitivt placerar Dehler 38 i performance/cruiser segmentet.
Apr 19, 2013 @ 10:15
Kan man välja bort den där aktern också :-)
Det kanske bara handlar om tillvänjning (som Chris Bangles BMW-bilar eller Bavaria) men jag tycker inte den är så snygg…
Apr 19, 2013 @ 19:44
Vad kom Bavaria in i bilden…går väl inte att vänja sig…
Apr 19, 2013 @ 08:55
The boat shown on the video spot is definetely cruising as a rule.
Racing would be the exemption to the rule.
Having owned both the dehler 38 CWS with all the innovations, that are still current for short handed cruising on the one hand, and the dehler 33 competition with its passion for smokey thrills, I am dissapointed with this example from dehler.
I am sorry to say this but to me the new d38 looks like a delux model of the standard Hanse.
I think that too much reason has been incorporated and far less passion in the recipy.
May be its just me, I dont know if there are other dehler friends that share my thoughts.
regards
Stelios Karagianis
Greece
Apr 19, 2013 @ 10:39
Is there a strategical decision to promote a nice Dehler yacht towards pure and leasure cruising?
What is the background for that? I was maybee naive, but i though that from a owner side, with Hanse as a pure cruising, the brand distinction should increase towards racing/performance with Dehler…but now it feels they became more and more similair but still with higher Q and more exclusive design?
BR Andreas