Related Posts
Full Test of the new Dehler 30 one design
Man undrar ju om Yacht är ett bolag i Dehler-koncernen :-) Man tar i alla fall Dehler 30-projektet på största allvar. Några av er har sett båtren på närmare håll? Vad tycker ni?
Silverrudder på Yacht TV
Silverrudder är ju stort i Tyskland och tidningen Yachts chefredaktör, Jochen Rieker, seglade med sin J/109 (fler borde följa hans exempel och både sponsra, och vara med på, de race som läsarna seglar). Här är deras film från racet, där jag fick vara med en liten stund bland alla tyskar. Verkar som jag var ganska […]
7 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Olav
Feb 24, 2014 @ 13:27
Synes du dagens båter veier for mye, seiler for dårlig i lett vind og har for stor våt flate? Eller er de raske båtene for vanskelig å håndtere for en liten familie på tur eller synes du slike båter byr på for lite skandinavisk bo-komfort?
Synes du mange andre moderne båter ser ut som campingvogner eller vil du bare ha en båt som ikke alle andre har?
Er svaret ja på noe av dette kan Luffe 3.6 være noe å sjekke ut.
Baksiden av medaljen er at det koster mer enn en f.eks Hanse, Dehler eller Dufour.
Jeg har bestillt en selv, bare for å ha sagt det.
Martin Malmström
Feb 24, 2014 @ 13:46
Ser fin ut, men har dom snott storskotet ifrån en bavaria eller?
Gert F
Feb 25, 2014 @ 21:42
Är det bara jag som tycker det är synnerligen opraktiskt att ha storskotskenan så nära nedgången?
Dessutom verkar den vara i kortaste laget.
Martin Malmström
Feb 26, 2014 @ 07:23
Storskotsskena??? Ser ingen, förutom på en bild som jag antar är föregångaren till båten.
Generellt så ser sittbrunnen lite konstig ut. Dels fast skotpunkt till storen och ingen plats att sätta en vagn på.
Men framför allt att rorsman hamnar i mitten och en i besättningen får sitta bakom honom och hålla i sig krampaktigt p.g.a att det saknas fotstöd eftersom bänkarna tar slut. Är den förberedd för ratt undrar man? Annars borde rorkulten flyttas bak så att en flytande skotpunkt får plats. Kan dock vara en bra lösning för shorthanded, då två pers får bra plats i brunnen och rorsman når, men jag skulle vilja ha en vagn till storskotet.
Olav
Feb 26, 2014 @ 09:07
Luffe 3.6 er laget for å seile fort med et lite mannskap. Det betyr at du ikke trenger å ta med hele vennegjengen for å seile båten optimalt. To personer sitter foran rormann og en bak. Den som sitter bak har god fotstøtte i festet til rorkulten ved krenging. Flere trenger du ikke for å seile båten.
Velger du å seile med selvslående fokk trenger du færre ombord.
Med denne relativt store selvslående fokka seiler båten godt med vinddtyrke over 4 m/s. Med et par spinnakere eller gennakere og Code 0 har du seil til det meste. Den dype blytorpedoen gir båten tross sin beskjedne bredde, god stivhet. Her trenger du ikke å ha fem mann på rekka.
Som standard er storseilskjøtet festet i et punkt i dekk omlag 1 meter bak luken. Alternativt leveres den med en avtakbar skjøteskinne montert på dørken. Denne er selvsagt litt kortere enn optimalt.
Alle båter har kompromisser. Den korte skjøteskinnen er Luffe 3.6 lille minus.
Robert Gustavsson
Feb 26, 2014 @ 09:16
Lite LInjett-stuk på sittbrunnen då den som styr hamnar väldigt långt fram. Ingen skotskena är kanske bekvämt, men man kan inte segla den så aktivt då. Kanske inte behövs på en båt som inte kommer att kappseglas?
Är det en integrerad autopilot i rorkulten? Otroligt smart i så fall. Har letat efter en sådan lösning länge. Går nog att få som tillval på samtliga rorkultsbåtar om ett tag.
Olav
Feb 26, 2014 @ 22:20
Jeg tror Luffe passer godt som regattabåt og da spesielt til shorthandedseiling. Jeg regner med at den får handikap på ca 1,30 i SRS og litt over 1,0 i NOR rating.
Det at rorkult kommer framover i cockpit gjør at rormann kan nå alt. Fallvinsjer, genuavinsjer og storseilskjøte. Slik bygger Linjett og Luffe letthåndterlige båter for et lite mannskap. Seilas skal være en fornøyelse og ikke en kamp sier Oluf Jørgensen hos Luffe Yacht.