Skip to content

8 Comments

  1. Jakob Kjellgren
    May 1, 2013 @ 20:37

    Trevligt med fler som skall ut i helgen!
    Försäsongsaftersail på marstrand måhända?

    /Jakob (slav first 35 rebellion)

    Reply

  2. Per J
    May 3, 2013 @ 08:35

    Peter – är det andra revet man ser ända uppe vid siffrorna i seglet?
    /// Johan

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 3, 2013 @ 14:35

      Jepp

      Reply

      • Dagseglare
        May 4, 2013 @ 01:24

        Srs-anpassning 40% av mastliket för att mäta in som hårdvindssegel?

        Reply

    • Peter Gustafsson
      May 4, 2013 @ 06:33

      Det är ingen “SRS-anpassning” :-)

      Däremot ISAF Cat 3 (säkerhetsreglerna): “either a storm trysail as defined in OSR 4.26.4(c), or mainsail reefing to reduce the luff by at least 40%”. Vi hade samma variant på J/109 och Nova: http://www.blur.se/images/br11b-1.jpg

      Det är också grymt användbart när det brallar.

      Reply

      • Per J
        May 5, 2013 @ 06:25

        Jag ser att det övre är på typ samma %-höjd, men det blir inte lika “utstickande” på J-109 i och med att det första revet sitter ungefär mittemellan..
        På J-111 ser det ut som om det är sytt rev nr 1 och rev nr 3 medan rev 2 blivit bortglömt. Är anledningen till detta (att inte ha första revet högre upp, som på J 109) J-111-specifik eller är de bakomliggande tankarna generellt applicerbara på andra båtar? Kan inte förneka att det i mina ögon ser mer “naturligt ut” på J-109 eller alternativt hade sytt i tre rev?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 5, 2013 @ 07:04

        Första revet är satt 1500 mm upp för att överensstämma med klassreglerna. Detta är en bra position när man seglar med full besättning där man ytterst sällan revar utan kör full stor upp till 13-15 m/s. När rev 1 inte räcker så är det survival…

        Positionen för rev 2 är egentligen baserat på de erfarenheter vi gjort från shorthandedsegling på både Novan och J/109. Vad vi upptäckte då var att vi tillbringade väldigt lite tid på det första (lite högre) revet på J/109 och väldigt ofta gick till rev 2 direkt eller bara minuter senare. J/111 är en lättdriven och relativt vek båt, så gissningen är att man relativt tidigt kan gå till rev 2 utan att det gör något.

        Det ideala hade så klart varit att ha tre rev, men det hade varit svårt att lösa så att det fungerade praktiskt. Så detta är en liten förenkling där bägge reven kan sitta i och fungera bra när det är utlovat busväder.

        Reply

      • Erik Barkefors
        May 5, 2013 @ 08:28

        Det är bra om fallhornet kommer nära förstagsinfästningen eller en spridare när man revat. Inta altid möjligt men försök.
        En anna sak att tänka på är att välja en MDS-travare till toppskäddan för vid revad stor får den ta betydligt större akterlikslast än vid full stor. Många storsegel har bara webbingband genom stansade hål i aluplåten som lätt skavs sönder i revat läge.
        Bilder:
        http://2.bp.blogspot.com/_A6-Sb0AaRaw/SigHhOjvWHI/AAAAAAAAAGM/6K20fSFmYMY/s400/P6020004.JPG
        http://2.bp.blogspot.com/_A6-Sb0AaRaw/Sj4H2Z1E5SI/AAAAAAAAAG8/LlYfNb08VzY/s400/P1030613.JPG

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.