Skip to content

18 Comments

  1. Andreas i HP
    May 9, 2013 @ 23:31

    Hej Peter
    Vad har hänt med båtvikten på er J111?
    4,6isch ton mot förra årets 4.3isch ton?

    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 10, 2013 @ 00:12

      Vi har haft en mätman som har vägt den i vår.

      Broshyrvikten är på ~4200, men de flesta väger runt 4400. Till det kommer autopilot, värmare och den utrustning som skall vara ombord vid SRS-vägning. Så 4580 var väl ungefär som väntat.

      Reply

      • Peter
        May 10, 2013 @ 10:35

        vägning har väl endast betydelse om man vill få ner sitt respittal. Hur står det sig mot argument att någon pinne upp eller ner har ingen betydelse?

        Jag kollade årets lista med fjolårets deltagare i vår lilla serie. Det man kan se att det är fler och fler som anser att det ge fördel att väga och mäta in sin båt bland de som placerar sig på den övre delen i resultatslistan medan mätbrev är mer sällan i den undre delen. Vilka slutsatser kan man dra av det?

        Utifrån mätbrevslistan kan man även se att en hel del entypsbåtar söker mätbrev fast det egentligen inte finns avvikelse mer än det som kan anse som normal variation. Varför gör de det?

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          May 11, 2013 @ 13:27

          Det som redan vet att båten ligger på minimivikten o maxmått i en strikt entypsklass behöver ju inte väga eller SRS-mäta. I en entypsregel gäller det ju att maxa båt o segel gentemot vad som är beslutat av klassförbundet (Klassregeln). Att man ska mäta individuellt för att segla under en respitmätregel SRS eller ORCi känns ju rätt naturligt per definition.
          Känns som om denna fråga har varit uppe tidigare…;-)
          Stefan K

          Reply

      • Andreas i HP
        May 10, 2013 @ 19:01

        Jag blev förvånad över ökningen då den var vägd redan förra året?
        Men då vet jag. Tung värmare;-)

        MVH Andreas

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 10, 2013 @ 21:01

          Båten var inte vägd 2012, utan vi accepterade då entypsvikten 4250 plus SRS-utrustning.

          Vi har alltid seglat “ovägt”, men när det nu ordnades vägning i Fiskebäck så kändes det naturligt att vara med. I stort sett alla de båtar vi seglar mot i “stora klassen” har SRSv-mätbrev och noggrann koll på sina mått.

          Reply

  2. Per
    May 10, 2013 @ 13:08

    Vägning står på listan över ting att fixa.. iofs rätt segt.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    May 13, 2013 @ 12:43

    Nya på listan:

    X-41OD Wolfpack, Thomas Nilsson, 1.430
    Farr 40 NORsteam, Thomas Guttormsen, TBD

    Reply

  4. Pelle P
    May 14, 2013 @ 18:58

    Fart 400! Inte illa!

    Reply

  5. Pelle Pedersen
    May 14, 2013 @ 21:00

    Farr 400 ska det vara… SRS? 1,55??

    Reply

  6. Johan Fredriksson
    May 15, 2013 @ 22:12

    Blir det 2 startgrupper? Var drar ni gränsen i så fall?
    Ser fram mot en härlig helg!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 15, 2013 @ 22:16

      Det blir 2 startgrupper. Vi vet att 37 båtar var ganska lagom förra året, så jag antar att 40 (lilla) och 30 (stora) är en rimlig fördelning… Men det är ett beslut som tas inom kort.

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    May 15, 2013 @ 23:13

    Då börjar griden bli full.

    Nu 66 båtar med Cookson 50 Camilla.

    Reply

  8. Anders Nilsson
    May 22, 2013 @ 21:27

    Hej Peter
    Jag hittar inget NoR för 2013?
    Hur ser programmet ut?
    Gastarna undrar.

    Reply

  9. Marstrand Big Boat Race | anmälan öppen | BLUR
    Dec 29, 2013 @ 16:21

    […] Preliminär deltagarlista Listan är flyttad hit. […]

    Reply

  10. Marstrand Big Boat Race | anmälan öppen - BLUR
    Feb 3, 2020 @ 08:40

    […] Preliminär deltagarlistaListan är flyttad hit. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.