Skip to content

20 Comments

  1. Team Dehlerdoris
    Jun 23, 2013 @ 11:27

    Syns tydligt att såna här farkoster har två stabila lägen där ett läge är lite mer stabilt än det andra..
    Skönt att ingen förolyckades.
    Stefan K.

    Reply

    • Peter
      Jun 23, 2013 @ 11:49

      finns ju människor också ombord. Vilken fallhöjd blir det???
      Det var ju brosan till skepparen som fick flygas till sjukhus. Är det inte illa nog?

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Jun 23, 2013 @ 18:30

        17m bred, dvs ordentlig fallhöjd redan från mittskrovet.

        Reply

    • Erik Barkefors
      Jun 23, 2013 @ 12:05

      Jag är fascinerad av att det tog så lång tid innan någon slog runt med en MOD70. De har kappseglat tight i flera år och klarat sig hittills. Tyder på en lyckad konstruktion och bra besättningar.
      Trist med skadade personer och kanske det blir mer säkerhetsutrustning för personer framöver. Fast kopplar man fast sig så kan det göra ont när/om riggen brister och skrovet faller sista biten…
      Det är rätt att flerskrovsbåtar är stabila även upponer till skillnad från kölbåtar som är mest stabila när de ligger på havsbotten ;-)

      Reply

    • gurra
      Jun 23, 2013 @ 13:45

      MOD70 har för mycket statiskt deplacement i utriggarna !

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jun 23, 2013 @ 14:10

        MOD 70 är ritad av Vincent Lauriot-Prévost / Marc Van Peteghem som tillhör de som har mest erfarenhet av flerskrovsdesign men de kan säkert ha stor nytta av din kunskap ;-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 23, 2013 @ 16:17

        Jag trodde annars att seglarna var happy med designen? Någon som har hört något annat?

        Och att man snittade över 28 knop över Atlanten tyder väl på att det är en design som tål att drivas ganska hårt.

        Reply

  2. JAS
    Jun 23, 2013 @ 11:44

    Reply

  3. Feffe
    Jun 23, 2013 @ 12:22

    Riktigt dåliga flashbacks till när Artemis crashade. Nu verkar ingen blivit allvarligt skadad och det gick väl kanske inte riktigt lika fort. Fräcka båtar men…..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 23, 2013 @ 12:34

      Skilnaden är väl att detta är en “normal” kappsejsning som kan hända i vilken flerskrovsbåt som helst, medan Artemis gick sönder.

      Är det förresten någon som har sett några analyser av vad som egentligen hände när Artemis exploderade? Eller är det locket på? Det finns material från själva räddningsoperationen, men ingen ordentlig haverirapport/analys.

      Reply

  4. Petter
    Jun 24, 2013 @ 07:36

    Vad händer med andrahandsvärdet på en Lagoon 38 nu då? Oroväckande!

    Reply

  5. Dan
    Jun 24, 2013 @ 08:02

    Har ingen erfarenhet eller kunskap överhuvudtaget om flerskrovssegling men kan ändå inte låta bli att undra om det inte finns en säkerhetsdetalj som hade reducerat riskerna en del, åtminstone i detta fallet.

    Om man följer hela händelseförloppet ser man att storen inte alls verkar släppas trots att det stabilt men relativt långsamt barkar åt hel-ete. Den förblir hemskotad hela vägen ner i vattenytan eller så ser det ut så.

    Undrar om en automatisk “release” function på storen hade kunnat hjälpa innan “point of no return” är nådd. Omöjligt eller?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 24, 2013 @ 08:26

      Sådant finns redan, framför allt när man kör shorthanded. Vid en viss lutning så släpps alla skoten. Funkar kanon.

      Men vid bansegling inshore så skall det inte behövas. Fast det finns ju inga garantier mot fuckups :-)

      Reply

      • Peter Busck
        Jun 24, 2013 @ 10:49

        Har du någon länk eller mer info hur det funkar? Tillverkare?

        Reply

      • Dan
        Jun 24, 2013 @ 13:19

        Med tanke på konsekvenserna en vurpa med dessa fartyg innebär bör man nog överväga att fuckups händer lite då och då. Antar att tekniska lösningar kommer att utvecklas med tiden som på andra områden när riskerna ökar.

        Om man drar en parallell till roadracingen (Rossi & Co), kan traction kontrollen ställas in så att du med fullt nedlägg i en kurva och gasa fullt (250 hk på 135 kg) sedan sköter elektroniken så att den handflatestora anläggningsytan har fäste nog att lösa uppgiften..

        När det gäller dessa monster till flerskrovsbåtar kanske de kan utveckla en lösning som är separerat från de normala trimfunktionerna. Exempelvis roder eller bromscylindrar som aktiveras från läskrovet när det är på G att skita sig på allvar. Återigen lär det finnas tillräckligt snabba processorer att tillgå idag om viljan finns.

        Blir spännande att följa utvecklingen och som alltid kräver utveckling “fuckups” för att ta fart..

        Reply

  6. Johan W
    Jun 24, 2013 @ 19:38

    Här kommer lite kommentarer från ansvatig R.O.,

    Hi Johan

    Just in from doing the start of the leg to Plymouth via the Fastnet in SW Ireland.

    While the wind was 18-20kts, gusting 25-29kts, at the time the other boats were saying on Saturday at the dinner that it was a crew error, the solent jib is released after she has gone past the point of no return, and the mainsail never seems to be released. Interestingly the skipper has blamed the “gale force winds, and a bad squall and that they should not have been racing”,. The other skippers were annoyed with us abandoning the race as they said the were in good control!! We had no choice it took 50 minutes from the time of the capsize for the injured crew to be taken with the helicopter. One crew (skippers brother) with 3 x fracture in his pelvis (could have been a lot worse, fractures repair in time) very painful, but at the time all we we were hearing was “lower back problem” so all precautions were taken, as you can imagine and you do not move someone in a hurry, or preferable only by helicopter, with suspect spinal issues, all of which took some time. Second crewman taken with cut hand also to hospital, the rest were fine and helped with the recovery operations. Each boat has to have a qualified diver, and all the teams divers came and worked on cutting the rig away, it was 2.5hrs later that the lifeboat towed the upturned hull into the harbour.

    The broken rig is buoyed off and they are raising it today, they hope to retrieve the mainsail (€80k !) but the mast is destroyed but needs to be removed, they have already got the boom ashore. High pressure building now so good conditions to tow or motor under here own engine back to France. Good pictures on the site below

    http://afloat.ie/sail/events/route-des-princes/item/22245-breaking-spindrift-capsizes-at-dun-laoghaire-rdp-inshore-race?utm_source=Ireland+Afloat&utm_campaign=14ac58c796-AfloatEbulletin_June246_24_2013&utm_medium=email&utm_term=0_56cc7c153a-14ac58c796-330206962

    Best regards/Jack

    Reply

  7. Sam V
    Oct 10, 2013 @ 22:25

    Nu har en till vurpat, Virbac Paprec under träning inför TJV idag:

    http://www.dailymotion.com/video/x15sj6z_chavirage-de-virbac-paprec-70-video-helico_sport

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 10, 2013 @ 22:39

      Thx. Såg stabilt ut tills någon inte släppte på skotet :-)

      Reply

      • Sam V
        Oct 10, 2013 @ 22:57

        Aj! Alla klarade sig, skeppare Jean-Pierre Dick slog ryggen i fallet och fick flygas till sjukhus men verkar klara sig utan men.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.