Skip to content

16 Comments

  1. Classe
    Jul 9, 2013 @ 21:38

    Håller med dig om klass indelningen. Borde ha lika stora grupper 2 eller 3 st. Vi som körde förra året vet att hispanola gp 42 är vass. Någon av farr 40 blir säkert med i toppen. Hoppas ksss får till det bättre mot förslaget som ligger nu. Att åka på ett EM och segla mot 9båtar är aldrig värt insatsen.

    Reply

  2. Mats V
    Jul 10, 2013 @ 10:01

    Trist att det verkar bli en så sned fördelning mellan klasserna. Demotiverande för både oss som tydligen skall behöva vara 3 ggr fler för att få slåss om medaljer och trist för de två andra klasserna som inte kan känna sig särskilt nöjda över att kalla sig EM-mästare bland 10 båtar…

    Hoppas arrangören ändrar detta.

    Reply

  3. Classe
    Jul 10, 2013 @ 10:07

    Man kan ju även ta hänsyn till amatörer och proffsbesättningar. De stora båtarna är nog i princip klassade som proffsbåtar. I 2:a och 3:e klass är det mest amatörer.

    Reply

    • Mats V
      Jul 10, 2013 @ 10:19

      Arrangören har möjlighet att ta hänsyn till proffs/amatör genom att använda ISAF Sailor Classification Code för eventuell sortering/begränsning. Det skall då stå i NoR. KSSS har valt att inte ta hänsyn till detta (ej i NoR). Att ta hänsyn till det genom en subjektiv bedömning helt utan faktagrund blir ju en aning oproffsigt…

      Reply

  4. Johan
    Jul 10, 2013 @ 10:09

    Har det inte med “ORC-talet” att göra? Det skiljer cirkus lite drygt 50 mellan snabbaste och långsammaste båt i varje klass.

    Saknar Blur i startfältet!?

    /”Icke ORC-kunnig”

    Reply

  5. Sam V
    Jul 10, 2013 @ 10:37

    Skulle vilja ha en vettig förklaring av arrangörerna till klassindelningen. Inte bara klasser utan även starter kommer ha helt olika förutsättningar. Förra årets VM tog arrangörerna åtminstone konsekvensen av det och delade upp lilla klassen i två starter. Och i Ancona gjorde de klokt nog en rak split. Precis som i Marstrand Big Boat. Vad är anledningen till att storbåtar premieras?

    Reply

  6. Classe
    Jul 10, 2013 @ 11:26

    Mats v , så dumenar att arrangören kan bestämma detta med isaf koden? Jag trodde det var ett grundläggande krav som ej gick att välja bort, man har inte koll på allt helt enkelt. Så då är årets em både proffs och amatörer i samma tävling. I vilken annan sport har man denna uppdelning på mästerskaps nivå? Vinner man sin klass över alla så har man rätt att vara lite kaxig efteråt alltså :)

    Reply

    • Mats V
      Jul 10, 2013 @ 11:30

      He, he, så är det, Classe. Även VM:et i Ancona – och alla andra VM – var en mix av amatörer och proffs enligt ISAFs klassificering. I Ancona valde man dock att dela upp fältet i två lika stora klasser (53 st + 53 st). Kanske en enkel lösning för KSSS kan vara att slå samman ORC1 och ORC2 till en klass. Då blir det två klasser med 30 i varje. Precis som på VM.

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jul 29, 2013 @ 09:03

    Dags att ta upp den här diskussionen igen. Snart borde de officiella startlistorna komma?

    Reply

    • Martin
      Jul 29, 2013 @ 11:10

      feelgood ligger på svaj i Saltis, det kommer rapporter att hon rycker oroligt i förtöjningarna. Väntar otålig på sin besättning. hon är ivrig att lägga loss…

      Reply

  8. Lasse Bergkvist
    Jul 29, 2013 @ 22:10

    Salona 38 R Quattro skall man nog hålla ett öga på också. Då gick bra på för-VM i Helsingfors – men gick på grund i dryga 7 knop och kom aldrig till start på VM. Duktiga killar som förut har kört Grand Soleil 42 Racing Mark II. Håller tummarna för Arken Zoo!

    Reply

    • Stefan Peterson
      Jul 30, 2013 @ 08:02

      Även jag tror på Arken Zoo eller Feelgood. Salonan i Helsingfors gick på mycket dryga 7 knop uppåt 12 var det. Vi mötte dem kryssandes ut men såg inte grundstöttningen. Såvitt jag vet var det en besättning från varvet med några Finnar med som lotsar. Gick väl sådär med lotsningen.

      Reply

      • Martin
        Jul 30, 2013 @ 11:35

        Även den nya Salona 38 från Estland är snabb, har tydligen piskat den Estniska NM38 i vår och sommar.
        Dom hängde på oss bra med fock i skärgården på ÅF race.

        Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 5, 2013 @ 17:44

    Resultaten börjar rulla in på http://www.ksss.se/ORCi2013/Leaderboard/

    Snyggt seglat av både Arken Zoo och Feelgood. Så långt verkar mina tips stämma i alla tre klasserna :-)

    Reply

    • Frdrik
      Aug 5, 2013 @ 18:58

      Missade kanske lite med att lämna bort X41or ;)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.