Skip to content

18 Comments

  1. Jonas Caspersson
    Jul 30, 2013 @ 04:18

    Helt rätt Peter!
    Jag har själv vuxit upp i en Olle Enderline ritad båt, han var ju väldigt inspirerad av S&S, och den seglade fantastiskt! Lite ovanlig båt som hette Scandinavian Queen, i trä förståss. Jag vill verkligen prova att segla den igen!

    Reply

  2. Ted Lundberg
    Jul 30, 2013 @ 09:00

    Håller med. Kul när gamla och nya båtar seglas seglas ordentligt och får visa vad de går för.

    Reply

  3. SilverSurfer
    Jul 30, 2013 @ 09:50

    Og Transpac er jo overvejende downwind hvilket gør det endnu mere imponerende. Vi har jo altid vidst at de gamle havkrydsere kan sejle kryds….
    Er der virkelig sket så lidt på 70 år ? – eller er det et spørgsmål om rating ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 30, 2013 @ 10:27

      Lite har väl hänt om man tittar på seglad tid. Både Dorade och Refanut seglar ju ungefär jämt med en moderna 35-fotare.

      Sedan kan man jämföra med en modern båt i samma storlek = TP52 eller “fastest boat money can buy” = 100-fotare :-)

      Lending Club ORMA 73 5:11:42:33
      Ragamuffin 100 Elliot 100 6:08:17:26
      Maserati VOR 70 7:05:02:38
      Beecom TP 52 8:06:46:15
      Ten Quarter First 40 11:19:30:44
      Dorade S&S 52 12:05:23:18
      Alpha Puppy 1D35 13:06:20:16

      Imponerande i vilket fall!

      Reply

    • Pelle Lindell
      Jul 30, 2013 @ 12:54

      Det som är kul (tycker jag då) är att de flesta av de ratingsystem som används runt om i världen blir allt mindre typformande vilket gör det meningsfullt att kappsegla klassiker i öppna race. Förvisso är det väl så att “each dog has it’s day” men det är så det är i respitsegling.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jul 30, 2013 @ 18:48

        Pelle for king!!

        Reply

        • Pelle Lindell
          Jul 30, 2013 @ 20:10

          Den posten har jag verkligen inga ambitioner på…;-)

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Jul 30, 2013 @ 22:17

            Det behöver du inte ha, det är du redan!!:)…

      • Peter
        Jul 30, 2013 @ 19:40

        hur det är med typformning vill jag inte uttala mig. Däremot har väl en del respitsystem inbyggda “åldersavdrag” och ändå kappseglas äldre båtar mindre…

        Reply

    • Per
      Jul 31, 2013 @ 09:20

      Man ska komma ihåg att respitsystemen tar hänsyn till alla bogar. Seglar man bara halvvind/undanvind (som i Transpac) stämmer de inte. Och blåser det inte så mycket att de moderna båtarna kan plana så klarar sig tunga träbåtar bra.

      Reply

      • Per
        Jul 31, 2013 @ 09:37

        På så här långa race med så olika snabba båtar har vädret ofta en större betydelse för resultatet än handikappsystemet.

        Reply

        • Pelle Lindell
          Jul 31, 2013 @ 12:11

          Vädret är ju helt riktigt ofta en större faktor än respittalen…där är vi helt överens.

          Reply

      • Pelle Lindell
        Jul 31, 2013 @ 12:10

        Det är faktiskt inte så. Med VPP-baserade system som ORC eller ORR som används på transpac kan man konstruera ett mer undanvindsviktat handikap vilket man också gör (se http://www.yachtscoring.com/event_documents/728/NOR2013.pdf punkt 7 för den som är intresserad). Simplare regler med ettnummersystem som IRC och SRS tar givetvis inte hänsyn till sånt här.

        För den som inte vet är ORR US-sailings IMS-klon. Jänkarna gillande inte vad ORC gjorde med IMS regeln så dom bröt sig ur och gjorde en hemkokt variant för ca. 15 år sedan.

        Reply

        • Per
          Jul 31, 2013 @ 14:14

          Verkar som ett vettigt system. Kräver det mer mätvärden än SRS eller IRC?

          Reply

          • Pelle Lindell
            Jul 31, 2013 @ 14:36

            Ja, ORC kräver en relativt omfattande inmätning av båten bla. fodras en skrovfil som beskriver hela skrovformen. Den finns till de flesta standardbåtar men även om man har skrovfilen är det ca. en halv dags jobb på land plus en halv dags jobb med båten i sjön för att göra resen av ORCi mätningen. Mer information finns på http://www.orc.org. Hur ORR funkar vet jag inte men antar att det är liknande.

          • Peter
            Aug 1, 2013 @ 00:38

            mer info om ORR finns på http://www.offshoreracingrule.org/ .

            Det är på liknande sätt som ORC.
            ORR har 3 kategorier – fullt inmätt, delvis inmätt och verifierad av mätman (Full Measurement, Partial Measurement and Measurer Verified). Fullt inmätt liknar ORC-mätning med skrovmätning och sen även mätning i vatten. delvis inmätt liknar ORC-club. där behöver man inte mäta in skrovet om det finns redan inmätta icke modifierade standard- eller klassbåtar. verifierad av mätman gäller delvis inmätta båtar. här uppdataeras segelmått och fribordmåtten.

            Som jag förstått så behöver man ingen mätman för “delvis inmätta”-certifikat.
            Arangören bestämmer sen vilken typ ska seglas.

      • Peter
        Jul 31, 2013 @ 12:14

        Just för olika vindar och riktningar kompenseras i ORC. Sen kan naturligtvis båtarna i fältet seglar i olika värdesystem och då blir det svårt att definiera vindförhållande för alla båtar.

        Reply

  4. Fredrik
    Aug 17, 2013 @ 17:39

    Svar JA

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.