Det skall vara en gammal S&S?
Det är ju hur coool som helt att Dorade vann årets Transpac, 2.225 distans från Los Angeles till Hawaii. På bilden vann man samma race 1936 – och 77 år senare gör man om samma bedrift. Många var så klart tveksamma om det var en bra idé att köra ett så här tufft race med “möbel”, men jag tror inte någon tvekar längre. Nu skall man följa upp med Newport Bermuda Race, Transatlantic Race och Fastnet.
Man seglade på 12 dagar och 5 timmar vilket är drygt ett dygn snabbare än 1936, men man lyckades inte slå 24-timmarsrekordet från den tiden.
Här är en bra artikel från NY Times – 77 Years Later, Yacht Repeats Win in Trans-Pacific Race
Jag tycker det är kul när gamla båtar seglas på riktigt, och inte bara ser snygga ut vid kaj. Speciellt när man kör tuffa race mot skarpt motstånd och inte bara classic-regattor med paraplydrinkar. Vi har ju ett svenskt parallellfall i Refanut, som ju har kappseglats flitigt framför allt på shorthandedracen. Och mycket framgångsrikt. All cred till Fredrik Wallenberg som rastar familjeklenoden.
Båda båtarna är klassiska Sparkman & Stephens-konstruktioner, även om det skiljer några år mellan dem. Kul också att båda projekten är duktiga på att kommunicera online med bra bloggar; Dorade & Refanut.
Sparkman & Stephens – design 7 – Dorade
On July 21, 1931, a sailing yacht named Dorade crossed the finish line a full 2 days ahead of the fleet of larger yachts competing in the Transatlantic Yacht Race of that year. This was obviously a major boost for a young company with a fledgling young designer named Olin Stephens, age 23 at the time.
Sparkman & Stephens – design 1104 – Refanut
This has to be one of the prettiest S&S boats of all time; Refanut. She was built by the Bengt Plym yacht yard of Sweden and launched in 1955. Her design brief was simple: she was to be the fastest yacht in Sweden.
Jul 30, 2013 @ 04:18
Helt rätt Peter!
Jag har själv vuxit upp i en Olle Enderline ritad båt, han var ju väldigt inspirerad av S&S, och den seglade fantastiskt! Lite ovanlig båt som hette Scandinavian Queen, i trä förståss. Jag vill verkligen prova att segla den igen!
Jul 30, 2013 @ 09:00
Håller med. Kul när gamla och nya båtar seglas seglas ordentligt och får visa vad de går för.
Jul 30, 2013 @ 09:50
Og Transpac er jo overvejende downwind hvilket gør det endnu mere imponerende. Vi har jo altid vidst at de gamle havkrydsere kan sejle kryds….
Er der virkelig sket så lidt på 70 år ? – eller er det et spørgsmål om rating ?
Jul 30, 2013 @ 10:27
Lite har väl hänt om man tittar på seglad tid. Både Dorade och Refanut seglar ju ungefär jämt med en moderna 35-fotare.
Sedan kan man jämföra med en modern båt i samma storlek = TP52 eller “fastest boat money can buy” = 100-fotare :-)
Lending Club ORMA 73 5:11:42:33
Ragamuffin 100 Elliot 100 6:08:17:26
Maserati VOR 70 7:05:02:38
Beecom TP 52 8:06:46:15
Ten Quarter First 40 11:19:30:44
Dorade S&S 52 12:05:23:18
Alpha Puppy 1D35 13:06:20:16
Imponerande i vilket fall!
Jul 30, 2013 @ 12:54
Det som är kul (tycker jag då) är att de flesta av de ratingsystem som används runt om i världen blir allt mindre typformande vilket gör det meningsfullt att kappsegla klassiker i öppna race. Förvisso är det väl så att “each dog has it’s day” men det är så det är i respitsegling.
Jul 30, 2013 @ 18:48
Pelle for king!!
Jul 30, 2013 @ 20:10
Den posten har jag verkligen inga ambitioner på…;-)
Jul 30, 2013 @ 22:17
Det behöver du inte ha, det är du redan!!:)…
Jul 30, 2013 @ 19:40
hur det är med typformning vill jag inte uttala mig. Däremot har väl en del respitsystem inbyggda “åldersavdrag” och ändå kappseglas äldre båtar mindre…
Jul 31, 2013 @ 09:20
Man ska komma ihåg att respitsystemen tar hänsyn till alla bogar. Seglar man bara halvvind/undanvind (som i Transpac) stämmer de inte. Och blåser det inte så mycket att de moderna båtarna kan plana så klarar sig tunga träbåtar bra.
Jul 31, 2013 @ 09:37
På så här långa race med så olika snabba båtar har vädret ofta en större betydelse för resultatet än handikappsystemet.
Jul 31, 2013 @ 12:11
Vädret är ju helt riktigt ofta en större faktor än respittalen…där är vi helt överens.
Jul 31, 2013 @ 12:10
Det är faktiskt inte så. Med VPP-baserade system som ORC eller ORR som används på transpac kan man konstruera ett mer undanvindsviktat handikap vilket man också gör (se http://www.yachtscoring.com/event_documents/728/NOR2013.pdf punkt 7 för den som är intresserad). Simplare regler med ettnummersystem som IRC och SRS tar givetvis inte hänsyn till sånt här.
För den som inte vet är ORR US-sailings IMS-klon. Jänkarna gillande inte vad ORC gjorde med IMS regeln så dom bröt sig ur och gjorde en hemkokt variant för ca. 15 år sedan.
Jul 31, 2013 @ 14:14
Verkar som ett vettigt system. Kräver det mer mätvärden än SRS eller IRC?
Jul 31, 2013 @ 14:36
Ja, ORC kräver en relativt omfattande inmätning av båten bla. fodras en skrovfil som beskriver hela skrovformen. Den finns till de flesta standardbåtar men även om man har skrovfilen är det ca. en halv dags jobb på land plus en halv dags jobb med båten i sjön för att göra resen av ORCi mätningen. Mer information finns på http://www.orc.org. Hur ORR funkar vet jag inte men antar att det är liknande.
Aug 1, 2013 @ 00:38
mer info om ORR finns på http://www.offshoreracingrule.org/ .
Det är på liknande sätt som ORC.
ORR har 3 kategorier – fullt inmätt, delvis inmätt och verifierad av mätman (Full Measurement, Partial Measurement and Measurer Verified). Fullt inmätt liknar ORC-mätning med skrovmätning och sen även mätning i vatten. delvis inmätt liknar ORC-club. där behöver man inte mäta in skrovet om det finns redan inmätta icke modifierade standard- eller klassbåtar. verifierad av mätman gäller delvis inmätta båtar. här uppdataeras segelmått och fribordmåtten.
Som jag förstått så behöver man ingen mätman för “delvis inmätta”-certifikat.
Arangören bestämmer sen vilken typ ska seglas.
Jul 31, 2013 @ 12:14
Just för olika vindar och riktningar kompenseras i ORC. Sen kan naturligtvis båtarna i fältet seglar i olika värdesystem och då blir det svårt att definiera vindförhållande för alla båtar.
Aug 17, 2013 @ 17:39
Svar JA