Skip to content

73 Comments

  1. Andreas i HP
    Aug 6, 2013 @ 22:49

    Usch ja vilken skillnad…hoppas fortfarande utveckloingskurvan är brant..för detta var ju inte så kul att se.
    Snyggt 1a ben men sedan när de andra foilar o tom vid rundningarna o gipparna när artemis stod still. Och vilken fartskillnad…kanske lite edge på kryssen.

    Hoppas mer spännande fajter senare

    Reply

  2. johnny
    Aug 6, 2013 @ 22:59

    Mmm ser lite segt ut. Fattas en 2-4 knop och lite manövrar på undanvinden…
    Upp värkar det gå bättre ..

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Aug 6, 2013 @ 23:05

    Jag saknar bra jämförelser mellan båtarna? Snittfarter. Tider/ben. Det finns mycket plats kvar på skärmen :-) Att slå på “leeway” i grader i en rundning – vad är grejen med det?

    De där linjerna på banan bidrar ju inte utan det var mycket bättre att ha Virtual Eye uppe. Synd då att de var rejält i ofas…

    Reply

  4. bengt
    Aug 6, 2013 @ 23:07

    dom kommer jobba stenhårt
    Dom gjorde bättre ifårn sig än Luna Rossa i första tycker jag.
    Reflekterade på skillnaderna hoss rorsman, mycket ryckigare på Artemis.
    Spännande
    :-)

    Reply

  5. Gerhard
    Aug 6, 2013 @ 23:10

    Ja inte va det spännande! Om detta är framtidens segling så är jag glad att jag fick vara med förr! Det är ju tätare mellan båtarna när dom seglat i tre veckor under Volvo Ocean Race! Hoppas det blir bättre.

    Reply

  6. Andreas i HP
    Aug 6, 2013 @ 23:10

    jag tyckte det var ok visuellt. man såg tydligt på leg4 när de tappade fart o avstånded gick från typ150m till 600m ganska snabbt på 2 gippar…ganska coolt..men jag undrade vad som hände…italienarna for iväg de foilade tom vid rundningarna medan artemis var nere i typ12knop…vilken skillnad!!
    Hoppas de hinner öva lite tills imorgon så de kan sätta några jippar…så inte racet avgörs på 2a benet redan.

    Artemis GO!!

    Reply

  7. ErikG
    Aug 6, 2013 @ 23:12

    Jag tycker det var positivt!
    Bara knappt 2 min efter, de har bara en dryg vecka i en foiling 72a, LR har “lite” mer än så. Visst de saknar både undanvindsfart och smidighet i alla manövrer men trots allt så tycker jag att det gjorde ett bra jobb.
    Många hade gissat p 5min+ delta. Knappt två är inte omöjligt att förbättra en del.

    Reply

  8. Jonas Caspersson
    Aug 6, 2013 @ 23:14

    Kämpa på Artemis!
    Härifrån kan det bara bli bättre!

    Reply

  9. None Sense
    Aug 6, 2013 @ 23:54

    Så vansinnigt trist! Bara “knappt 2 min efter” skojar du! Det är ju en ocean av tid! Nej nu kikar ja under soffan och spanar efter dammråttorna som far fram i vinddraget.

    Reply

  10. jol
    Aug 7, 2013 @ 09:35

    Gårdagens race hade 16-18 knops vind, för att gippfoila krävs en viss vindstyrka och gårdagens gippar funkade ej för Artemis, tyckte även att Luna Rossa hade vissa problem med sina gippar men tappade aldrig skrovet i vattnet som Artemis.
    Det vi kan hoppas på är lättare vind så att ingen klarar att gippfoila alternativt kanske det är lättare att gippfoila i hårdare vindar, vad tror ni?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 7, 2013 @ 09:41

      Snacket är att Artemis har ännu svårare i lättare vind.

      Min känsla var att man hade mycket svårare att komma upp i foliande läge, och i en vindstyrka där man skall “vattenstarta” 30 gånger så kommer det att kosta mycket. Om båten är “sticky” är ju en design-fråga som är svårt att påverka nu. Så fokus får nog ligga på gipparna.

      Den andra frågan är hur mycket bättre Luna Rossa har blivit. I går såg de ju nästan felfiria ut (förutom starten då). Men allting är ju relativt…

      Reply

  11. Mattias
    Aug 7, 2013 @ 11:31

    Ser fortfarande ut som klart mer sprut från Artemis centerbord, kika runt 32:30 in i filmen. Kan de inte skicka över en rask gosse sent om natten och utan lov, att byta till LR:s istället…

    Reply

  12. Mattias
    Aug 7, 2013 @ 13:02

    Skön kommentar om Chris Draper också: “Looks like he´s about to operate on somebody’s appendix there, with that eye piece…”
    “In the year 2090” fyller kollegan i.

    Reply

    • gurra
      Aug 7, 2013 @ 18:21

      Gör fräck approach – allt är trådlöst, man vill undvika kabeldragning.
      Vi ser framtiden redan idag , jag tror att denna AC kommer att få igång en revolution inom seglings sporten.

      Reply

      • Svenne
        Aug 7, 2013 @ 20:53

        Va väl ganska trådlöst tidigare också.

        Reply

  13. Johan Rockström
    Aug 7, 2013 @ 13:09

    Urtråkigt att titta på när nästan alla de taktiska momenten och båt-mot-båt situationerna försvinner och det nästan uteslutande handlar om båtfart och indirekt manövrar. Tror inte segling kommer kunna bli någon större TV sport med ett stort intresse bland allmänheten och då får de gärna göra seglingen intressant för seglare att titta på igen. Tacka vet jag World Match Race Tour, det är bra segling som är rolig att följa.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 7, 2013 @ 13:35

      Och som vanligt tycker även seglare olika. Jag tyckte att detta var mycket intressantare än den typiska semifinalen i World Match Racing Tour.

      Men det är väl kul att det finns olika grenar.
      F1 och STCC är också kul på olika sätt.

      Reply

      • Johan Rockström
        Aug 7, 2013 @ 16:00

        Smaken är som baken…delad! ;-)

        Reply

  14. Johan Björling
    Aug 7, 2013 @ 17:00

    H-båts VM i Danmark pågår just nu med 70 båtar på linjen. Entypsegling med mycket taktiska moment och långa kryssar.
    De kör live TV med kommentator och tractrac som följer båtarna. Två filmteam följer fältet runt banan och kör väldigt nära, t.o.m för nära då de krockade med ledaren…
    http://new.livestream.com/accounts/255352/H-boat-wc2013
    Lägg gärna ut länken, det är riktigt roligt att följa även om tracktekniken kunde varit lite bättre.

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2013 @ 21:16

    Ian Percy

    It was a combination of our lack of practice and the fact that fundamentally our boat is not set up for gybing on the foils or accelerating or taking off,” he said. “That is going to show in all the light patches, all the gybes – that’s something we are never going to be able to get away from; it’s a fundamental issue of our boat. It’s mainly the rudder elevator size – they’re like the stabilsers on a bike. But it’s also the hull shape as well.

    That said, we can improve a lot and mitigate that with our technique and that’s what we need to work on now. But don’t get me wrong, the vast majority of the problem is with us guys and we need to try to analyse how we can do it better. We will be looking at all the data, looking at them [Luna Rossa] and I hope to make jumps through this week in our weak areas: the acceleration and the gybes.

    http://www.sailracingmagazine.com/editors-blog/percy-proud-of-artemis-team-despite-first-match-loss

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2013 @ 23:16

    Det är nåt allvarligt fel på den där båten…

    Reply

    • Raketen
      Aug 7, 2013 @ 23:21

      Det är nog många saker som inte hunnits med att bli utprovade och klara. Träning osv. Ser mörkt ut.
      De där många små bäckarna…

      Reply

  17. Lasse
    Aug 7, 2013 @ 23:25

    Racet är i princip över efter några minuter, tungt för svenska båten/besättningen. Men tyngre måste det vara för designern och ingenjörerna att man har tagit fram ett båt som är helt oduglig på denna nivå!

    Reply

  18. Gerhard
    Aug 7, 2013 @ 23:37

    Detta är tråkigt på många sätt!
    Tråkigt att en seriös satsning går fel!
    Tråkigt att designen troligen är olycklig!
    Tråkigt att ingen Svensk seglar på den Svenska båten!
    Tråkigt att det inte blir någon riktig tävling!
    Och tyvärr gör detta att det är tråkigt att titta på!
    Vad som är kul är att dom seglar nära land och att någon betalar för spektaklet så att vi kan få tycka!
    Tack!

    Reply

    • Sam V
      Aug 8, 2013 @ 00:39

      Javisst är det det. Men det är också kul:
      Fantastiska båtar, vi kommer kanske aldrig se något liknande. Men det avtryck de gör för segelsporten framåt med ett gigantiskt kliv. Nu finns det folk som sätter foils på sin laser.
      Fantastisk tv, grafiken, precisionen, ombordbilder och ljud skapar en nerv och närhet vi aldrig varit i närheten av. För segelsporten framåt det också.
      Kommer bli en fantastisk tävling, finalen mellan Nya Zeeland och USA är vidöppen.

      Go Artemis, ut och fixa några gippar imorgon så kan ni ge spaggarna en match på fredag. Att ni är därute är en bragd.

      Sen ser jag väldig mycket fram emot Youth America’s Cup, en ren nationstävling där verktygen är desamma med AC45or. Go Artemis/Sverige.

      Reply

      • Z
        Aug 8, 2013 @ 06:52

        Vad består bragden av?

        Reply

        • niclas
          Aug 8, 2013 @ 08:46

          Dom seglar båtar som är utan motsvarighet som är utvecklad under kort tid. Dom har byggt dom, dom har lärt sig att segla dom, båtar har gått sönder och folk har dött… Ändå är dom ute och Dag 9 på vattnet så kappseglar man och gör inte bort sig… Artemis ser starka ut på kryssen, men behöver mer fart på undanvinden och genom gipparna. Jag hoppas dom får ordning på det…

          Presentationen och mediaarbetet bakom gör det spännande och intressant för oss som seglar och folk som inte seglar kan absolut uppskatta det. Vad mer vill du ha?

          Reply

          • Z
            Aug 8, 2013 @ 09:15

            Visst, starkt. Men bragd? De har väl lön till att börja med, så att de får båten i vattnet är väl mest vad man kan förvänta sig. En tragisk olycka har de gått igenom, är det bragden?

      • None Sense
        Aug 8, 2013 @ 09:09

        Vad går du på? :-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 8, 2013 @ 09:44

        Jag är tudelad.

        Det är starkt att man är tillbaka efter en tragisk olycka.

        Men samtidigt är detta världens bästa seglare, designers och båtbyggare. Med en i stort sett obegränsad budget. Deras jobb är att leverera underverk.

        Frågan är om man har världens bästa management?

        Man var fel ute i februari när Paul Cayard med emfas hävdade att foiling var fel, och hela teamets resurser lades på att segla en båt som uppenbart inte höll måttet. Och nu har man uppenbart missat att de andra teamen har tagit ytterligare ett steg.

        Man har också haft en lång rad “olyckor” med saker som gått sönder (redan under utbogseringen av första båten) .. och det kan man ju skylla på otur eller någonting annat. Så det är väl därför man nu har byggt världens starkaste, tyngsta och långsammaste AC72.

        Sedan har jag problem med deras kommunikation. Skulle man inte kunna vara raka, ärliga och bjussa lite på sig själva? Och man har fortfarande inte förklarat vad som föranledde olyckan. I vilken annan sport skulle man kunna tysta ner än sådan händelse?

        Reply

        • Z
          Aug 8, 2013 @ 09:47

          Det där med kommunikationen kan ju kanske ha att göra med varifrån pengarna kommer och hur kommunikation brukar skötas där. Och som vi diskuterade något lite för ett år sedan, eller så.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 8, 2013 @ 09:53

          Ja, fast det visste väl PC när han tog jobbet :-)

          Hälften av storklubbarnas coacher rapporterar väl till någon med oljepengar, men José Mourinho i Chelsea måste nog ändå förklara för pressen vad som hänt när det går åt pipan.

          Seglingssporten har en bit kvar innan man är en publik sport – på riktigt – fast ambitionen var väl att AC skulle ta ett kliv…

          Reply

          • Z
            Aug 8, 2013 @ 09:55

            Helt rätt.

          • Peter
            Aug 8, 2013 @ 10:58

            för att det ska bli publiksport få kanske upplägget vara lite annorlunda. fart är en faktor som i jämförelse med taktik, tilgänglighet och lätt förståelse för publiken behöver inte vara det som är viktigast.

          • Peter Gustafsson
            Aug 8, 2013 @ 11:14

            Upplägget är helt rätt.

            Funkar på Extreme Sailing Series. Funkar på M32 Cup. Funkar i ACWS. Kommer att funka i finalen. Jag lovar. Problemet här är att teamen är så ojämna.

          • Peter
            Aug 8, 2013 @ 11:32

            … och kanske något få…

  19. Petter
    Aug 8, 2013 @ 09:45

    suck, dötrist att kolla på ju. det hade varit mer spännande om alla fick varsin optimistjolle istället.

    Reply

    • JS
      Aug 8, 2013 @ 10:57

      Faktiskt, jag har fått mer spänning när man tittat på 2 optimistjollar som fightas om placering i den lokala klubben… Spänningen går på sin höjd ett par minuter in i tävlingen, sedan är det avgjort, det enda spännande var när ETZN förlorade förseglet, men efter 5 minuter fattade man att de drog ifrån och spänningen dog…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 8, 2013 @ 11:21

      Det var fan inte spännande när Tre Kronor seglade IACC mot Il Moro i San Diego heller. Vad var det Gurra Krantz sa “vi kom sent och åkte hem tidigt”. Precis som nu…

      Jag tycker man skall vänta tills de team som har gjort sin hemläxa börjar segla innan man dömer ut konceptet. Och tills dess så står det ju var och en fritt att titta på optimistjollar i stället :-)

      Reply

      • Gerhard
        Aug 8, 2013 @ 22:30

        Tyvärr är skillnaden större nu! Jag var i San Diego, betydligt bättre race än detta!

        Reply

    • Petter
      Aug 8, 2013 @ 12:34

      Visst, det kanske blir mer spännande längre fram. Men det känns som att vill man se en båt som seglar fort så finns ju l’hydroptere. Jag tycker bara att det är trist när förutsättningarna är så pass olika som dom är.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 8, 2013 @ 12:37

      Hey, it’s America’s Cup. Det har aldrig handlat om att ha lika förutsättningar :-)

      Reply

    • Petter
      Aug 8, 2013 @ 14:11

      inget snack om den saken :)

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 8, 2013 @ 22:11

      Cupen gav oss ju Ac45 circusen som var super ball….

      Reply

  20. Fabian
    Aug 8, 2013 @ 22:14

    PC fick sparken för inte speciellt många dagar sedan, inget oväntat förståss.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 8, 2013 @ 22:19

      Finns det officiell info någonstans? Senast i går uttalade han sig som CEO?

      Reply

  21. Doktorn
    Aug 9, 2013 @ 08:19

    Jösses deltävling 2 var inte kul att se. Man kan säga ett den båten lyfter inte teamet…
    Luna är helt överlägsna i allt utom starten.

    Reply

  22. Finngulf
    Aug 9, 2013 @ 09:17

    Juan K vad jag vet har väl aldrig tidigare designat flerskrovsbåtar.

    Detta måste väl Torbjörn T vetat om när han blev kontrakterad.

    Juan K har väl tidigare misslyckas med TP 52 och IRC båtar så han är en “chansning”.

    Reply

  23. Andreas i HP
    Aug 9, 2013 @ 10:24

    Kul att se en bra start o första ben, men sedan en hemsk 1a gipp så är racet över…Artemis styrde tillbaka medans luna gippade o vann 200m direkt…suck…
    Aldeles för stora skillnader.
    Är Artemis borta från AC om 2 seglingar om de inte vinner nått race?

    Reply

    • gurra
      Aug 9, 2013 @ 15:32

      vid 0:10:48 sänker RL BB foil i god tid innan jipp = 2 foils i vattnet samtidigt under jipp.
      Vid 0:11:02 sänker Artemis BB foil just innan jipp, MEN lyfter samtidigt upp SB foil = 1 foil i vattnet under jipp och sjunker ner – den där missen kostade…… min erfarenhet är att alltid ha 2 foils i vattnet innan man lyfter
      upp någon foil oavsett manöver.

      Reply

  24. Patrick L
    Aug 9, 2013 @ 10:34

    Reply

    • Peter
      Aug 9, 2013 @ 11:59

      RFA??? vad menas med det i detta samband?
      För mig betyder RFA “Rote Armee Fraktion”- en tysk terrororganisation som bla. utförde ambassadockupation i Stockholm 1975.

      Reply

      • Patrick L
        Aug 9, 2013 @ 12:06

        För mig ligger nog Royal Air Force närmare tillhands… :-) Men i detta sammanhang betyder det Retired After Finish, d.v.s de utgick från seglingarna i efterhand.

        Reply

        • Peter
          Aug 9, 2013 @ 13:03

          yacht.de skriver bla. om att några besättningsmedlemmar ladde till 2,5 kg vid främre mellanstöttor (?) som enligt klassreglerna inte fick läggas till. ändringen gjodes för ett år sen.

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 9, 2013 @ 12:00

      RAF – Retired After Finish

      Reply

  25. mattias
    Aug 9, 2013 @ 21:45

    Kanske kanske

    Reply

  26. Optimistminnen
    Aug 10, 2013 @ 22:32

    Inget live på nätet ida?

    Reply

  27. jol
    Aug 10, 2013 @ 23:21

    0-4

    Juryns beslut i prestarten lär inte få fler att förstå segling,
    Artemis utslagna men har störsthjärta och fanclub på plats.

    Nu ser vi fram emot finalseglingarna mellan Oracle och ETNZ.

    //JOL

    Reply

    • Mattias
      Aug 12, 2013 @ 09:36

      Nej, juryns beslut är givetvis märkligt. Nu tittade jag inte färdigt på eftersnacket, men var det de facto samma situation vi pratar om, där de först gav felet till LR och sedan ändrade sig till Artemis? Och får en domare lov att ändra sig i efterhand när situationen är överspelad?

      Sedan tyckte jag att det såg lite underligt ut av NO att stå på sig så hårt att det blev kontakt. Nog kunde man hävda att LR hade slagit färdigt till styrbord om man ville.

      Slutligen fattar jag inte (som sagt, jag har inte sett hela videon till ända) hur straffet tas? Kommentatorerna pratar om att sakta ned – är det helt enkelt så man gör? Frågor, frågor…

      Reply

      • Sam V
        Aug 12, 2013 @ 11:55

        Straff tas genom VMG Penalty, dvs att båten måste sakta ner. I AC World Series brukade det innebära att man tvingades tappa motsvarande två båtlängder. Bara att släppa på vingen, domare och GPSer har koll och domaren ger klartecken när man får gasa igen. Att göra en 360 eller 720 skulle vara rätt jobbigt med en AC-katta.

        Reply

        • Mattias
          Aug 12, 2013 @ 13:48

          Vore annars en utmaning att foila genom en hel 720 :-)

          Tack för svaret!

          Reply

      • Patrik Måneskiöld
        Aug 12, 2013 @ 15:35

        Det finns kanske info jag missat men vet vi vad domarna dömde kontra vad TV-produktionen visade? Som jag uppfattade det var det fel i TV-grafiken avseende avståndet för att ha tagit straffet. Avståndet minskade inte förrän AR låg bakom LR. Jag är dåligt påläst men är det inte så att om man vunnit kontrollerande position pga. regelbrottet skall man backa tills man är bakom den andra båten?
        Ytterligare en teknikmiss var ju att de inte fick kontakt med CUmp. Jag fick känslan av att tekniken fallerade generellt men det kan ju ha varit slumpen.
        Ang. om vilket håll straffet borde gå har jag lite svårt att avgöra var vindögat är då de backar focken men jag gissar att AR fick straff enligt R15, då de inte gav LR plats att hålla undan efter att AR fått rätt till väg efter stagvändning. Domarna såg ut att vara välplacerade. Oavsett kan tyckas att det var väl aggresiv luffning även om det gått bra. Man vet aldrig hur domarna tolkar en sådan situation och AR hade haft full kontroll ändå.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 12, 2013 @ 19:28

      Mer diskussioner om domslutet som ingen förstår:

      http://www.xssailing.com/racing/artemis-protest/

      Reply

  28. Andreas
    Aug 11, 2013 @ 00:12

    Jag tycker det e lite tragiskt. 4seglingar sedan hem!? De var ju inte på samma spelplan! Men sista racet gav lite hopp…
    Hoppas på jämnare race härnäst:-/

    Hoppas de känner att investeringen är försvarbar
    Jag tycker inte de föll med flaggan i topp..

    Reply

    • Johan Rockström
      Aug 12, 2013 @ 19:01

      Är det årets minst “bang for the bucks” tro?

      Reply

      • kim
        Aug 12, 2013 @ 19:14

        Men vi kan få se ett nytt banrekord på ÅFOR kanske redan nästa år då.

        Reply

      • Olle
        Aug 13, 2013 @ 02:58

        Och ett människoliv

        Reply

  29. Sailzone
    Aug 15, 2013 @ 01:51

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.