Skip to content

36 Comments

  1. niclas
    Aug 6, 2013 @ 19:54

    Ser trist ut… NOT!

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Aug 6, 2013 @ 19:56

    Undrar om de råkar ut för fronten som är på gång nu? Vind är väl OK men åskan är jag gärna utan där ute!

    Reply

  3. None Sense
    Aug 6, 2013 @ 20:28

    Malcolm Hanes heter fotografen

    Reply

  4. Anders Averdal
    Aug 7, 2013 @ 05:21

    Team Teknova Albatross racing rapporterar kontinuerligt från EM på vår facebook-sida: https://www.facebook.com/TeknovaAlbatrossSailRacingTeam

    Reply

    • Andreas i HP
      Aug 7, 2013 @ 08:15

      Hej
      Bra seglat.
      Men som representationslag varför har ni vita t-shirts med Teknova o inte SWEDEN i gulblått?

      Är det fortfarande team teknova o inte team sweden när det är segelsport?
      //A

      Reply

      • Magnus B
        Aug 8, 2013 @ 09:35

        Tack, Andreas i HP!

        Jo, jag förstår din fråga och vi är lika förvånade på Teknova. Vi har suttit i omklädningsrummet för landslagsseglarna och väntat på att materialaren skall komma med landslagströjorna, men det har hen inte gjort. Så tyvärr har vi inte de vackra blågula tröjorna på oss. :)

        Din andra fråga är stor. Att Teknova skulle representera hela Sveriges segelsport? Låt oss fundera på det? :)

        mvh Magnus

        Reply

        • Andreas i HP
          Aug 8, 2013 @ 19:15

          Gött, men i detta EMet är det väl ni bla som är sverige, sedan finns det såklart ett antal som itne har representationsnivå?

          Men kör hårt!
          MVH Andreas

          Reply

          • Magnus B
            Aug 9, 2013 @ 00:00

            För att vara lite mer seriös…
            Teknova har blivit tillfrågade (som flera andra blivit) om att representera Sverige i Royal Ocean Cup, vilket vi tackade ja till.

            I EM representerar vi bara oss själva. Sedan har vi en skrytdekal på båten bara för att vara lite märkvärdiga. :)

            Återstår att se hur snygga tröjor vi får till Royal Ocean Cup… :)

            mvh Magnus

          • Sir
            Aug 9, 2013 @ 06:19

            “representationsnivå”?

  5. Z
    Aug 7, 2013 @ 06:15

    Finns det nån besättning/båt som inte är från närområdet?

    Reply

    • Z
      Aug 8, 2013 @ 06:51

      Jag förtydligar: var är alla FRA, GBR, ITA, ESP, GRE, CRO, och andra europeiska båtar? För det är väl em?

      Reply

  6. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2013 @ 08:08

    Är det någon som har koll på hur offshore-racet/racen funkade?

    Det lät som ett ordentligt havsrace. “Racet beräknas ta runt 30 h beroende på väder och vind”. men i resultatlistorna har man nu kört två offshore på under 12 timmar.

    Offshore 1 Finish – Kopparstenarna som tog 6.5 timmar
    Offshore 2 Finish – Skanskobb som tog 11.5 timmar

    Men rundningstiderna tyder på att korta offshore är första halvan på långa? Dvs samma race med en mellantid? Surt för de som seglar kass på första och får räkna det två gånger?

    Sedan är det ju synd att långa offshoreracet inte går över natten utan är i mål vid midnatt. Stora klassen verkar ha fått mer att bita i och var i mål tidig morgon.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 7, 2013 @ 08:50

      Såvitt jag begriper tog man resultat för det korta racet halvvägs genom det långa…..och jag håller med är det ett EM i havskappsegling borde man ju ha en havskappsegling eller två med……

      Reply

      • Pelle Lindell
        Aug 7, 2013 @ 08:58

        Banlängden för de olika klasserna verkar ha varit 84, 98 och 153 nm med scoring av det korta racet efter 40 nm.

        Reply

    • Sir
      Aug 7, 2013 @ 08:52

      The Offshore race will be one offshore race ofapproximately 30-36 hours, for the slowest boat,scored as two races. The first score will be from thestart to a control point within the first half, with ascoring coefficient of 1.0. The second score will befrom the start to the final finish, with a scoringcoefficient of 1.5.

      The races may be re-scheduled when required byweather conditions.Inshore races shall be of approximately 1.5 to 2hours duration, and shall have a scoring coefficientof 1.0.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 7, 2013 @ 09:16

        Tack, missade det i NoR.

        Grynet, som var långsammaste båt i lilla klassen seglade på 12:50:56. Ingen vidare banläggning om det skulle ta 30-36 timmar :-)

        Eller som Martin Nilsson på Feelgood skrev på Facebook:

        KSSS la en bana som suger, 11,5 timmar på ett långt havs race med 1 h kryss , 6 – 7 timmars sträck på bb halsar. Och seda slör tillbaka. Exakt enl vår beräkning innan start. Långa havs racet skall vara en utmaning och inte följa John

        Reply

        • Johan W.
          Aug 7, 2013 @ 15:34

          Det måste finnas goda skäl till varför man la så korta banor. Det är ju enkelt att räkna ut att 84 NM över 30 timmar motsvarar snittfart om 2,8 knop, dvs samma som för en IF under en kvällskappsegling i lätt vind. Lite snabbare än så är ORC3 båtarna i de prognoser och förhållanden som rådde.

          Reply

  7. jol
    Aug 7, 2013 @ 12:00

    Esterna verkar ha en jäkla rulle på EM, är imponerad av Katarina II en Arcona 340 med ovanligt högt mättal men överlägsen alla andra Arcona 340 på seglad tid.

    Reply

    • Peter
      Aug 7, 2013 @ 13:02

      Fanns säkerligen en anledning varför tävlingar i segling på OS1980 lades i Tallinn. Duktiga seglare har esterna.

      Reply

    • expert
      Aug 7, 2013 @ 22:09

      Båten ser riktigt cool ur, ny rigg sen förra året enligt de som var i Helsingfors. Böjda spridare i kol och tunna profiler på både mast och bom.

      Reply

  8. Carl Fredrik Nycande
    Aug 7, 2013 @ 14:20

    Följ även rapporteringen av Team Arken Zoo på http://swe88.wordpress.com/.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 7, 2013 @ 14:22

      Kul att get går bra. Kör hårt!

      Men vi hade gärna velat se lite rapportering. Vad hände? Vilka fajtas ni med? vad går bra? Mindre bra? Inte bara resultaten (som vi ju hittar på KSSS).

      Reply

      • Anders Averdal
        Aug 7, 2013 @ 14:30

        Vi har allt som oftast matchracing med Premium, EST 499, riktigt kul tajt racing där våra inbördes positioner ständigt skiftar.
        Måndagen bjöd på propaganda segling i ca 15 knops vind och sol.

        Nu laddar vi för resterande banrace.

        Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2013 @ 14:43

    ”Halvtid” i Avantime ORCi EM på Sandhamn

    EM i havskappsegling, Avantime ORCi EM på Sandhamn, har nu avverkat två bankappseglingar och två havskappseglingar. Därmed återstår fem bankappseglingar under torsdag till lördag

    Tävlingen har lockat 550 seglare fördelade på 60 båtar från åtta nationer av olika typer och storlekar. Norska Camilla, estniska Amserv och svenska Team Arken Zoo leder respektive klass.

    Under tisdagen startade havskappseglingsmomentet, vilket skiljer sig i distans för de tre olika klasserna beroende på båtarnas storlek. De största båtarna i ORC 1 seglar 153 distansminuter, de mellanstora i ORC 2 seglar 98 och de minsta båtarna i ORC 3 seglar 84 distansminuter. Vindarna låg mellan 7-9 sekundmeter från syd. De första båtarna kom in vid 01.00 natten till onsdag och de sista passerade mållinjen strax efter klockan 10 på onsdag förmiddag.

    Efter havskappseglingarna leder den norska båten Camilla, med skepparen Ole Martin Vordahl, i ORC 1. Den estniska båten Amserv, med skepparen Juss Ojala, leder i ORC 2 och bland de minsta båtarna i ORC 3 leder den svenska KSSS-båten Team Arken Zoo med skepparen Patrik Forsgren.

    Tävlingarna inleddes under måndagen, med gynnsamma sydostliga vindar om 5-7 sekundmeter, med två bankappseglingsrace utanför Revengegrundet, Sandhamn.
    Efter den första dagens seglingar ledde den norska båten Trucknor Wolfpack i ORC 1, den estniska båten Premium i ORC 2 samt ytterligare en estländsk båt, Sugar 2, i ORC 3. Marginalerna till övriga båtar var dock relativt små.

    Hittills har årets mästerskap kantats av utmärkt seglingsväder, spännande race och nöjda seglare. Med ett par tävlingsdagar kvar och fem bankappseglingar ser de friska vindarna ut att hålla i sig. Tävlingarna är planerade att avslutas på lördag.

    Reply

    • Olle
      Aug 10, 2013 @ 04:57

      Camilla styrs av en 49er seglare, Carl P Sylvan.

      Reply

  10. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2013 @ 00:52

    Lite festligt att KSSS (ovan) och ORC (nedan) inte riktigt är överens om vilka som leder :-)

    TWO OFFSHORE RACES COMPLETED IN AVANTIME ORC EUROPEAN CHAMPIONSHIP

    New class leaders emerge after offshore races completed this morning in conditions described as “spectacular”

    Sandhamn, Sweden — After a day and night of offshore racing in the Baltic to complete a short and long offshore course, the three classes of the Avantime ORC European Championship have finished this morning and give some new team names to the event leaderboard.

    Principal Race Officer Eckart Reinke described the steady southeast breeze as “spectacular, really perfect for an offshore race. The direction held steady all night, and the staggered starts for the classes meant that everyone came through the scoring gate at about 7:00 PM. Everyone then had a beautiful spinnaker run back towards the coast as the sun set. I think everyone was very happy with this course.”

    The long 40-mile leg to the first scoring gate at Sanskobb was a near-fetch, with 15-20 knots of wind at 150° on a course heading of 180°, giving boats with strong upwind performance an edge in the results, which were scored with the same points weighting as an inshore race.

    Accordingly, among the 10 boats in Class 1 Ole Martin Vordahl’s Norwegian Cookson 50 Camilla with its canting keel got to the turning mark just 2 minutes behind the elapsed time leader, Thomas Nilsson’s Norwegian TP 52 Trucknor Wolfpack, but corrected to just over 7 minutes ahead to take their first victory of the series.

    In the 20 boats in Class 2 the results were much closer, with the big boats in the class having a slight advantage in the conditions. So, Rickard Bergkvist’s Swedish IMX-40 FoxyLady was 18 minutes behind the first rounding boat, Ralf Lassig’s German XP-44 Xenia, but won this race on corrected time by only 50 seconds.

    But in Class 3 with its 30 boats it was a smaller boat, Patrik Frosgren’s Swedish First 36.7 Team Arken Zoo, that managed to correct over the class inshore race leader, Mikhel Kosk’s Estonian NM 38 Sugar 2 by an even smaller margin: 20 seconds.

    The next phase of racing was to the finish line of the long offshore race, which combined the length of the short length plus some additional legs which varied for each class. Class 1 had another 113 miles to sail for a total length of 153 miles, while Class 2 sailed for another 58 miles for a total of 98 miles, and Class 3 raced for another 44 miles for a total of 44 miles. The long offshore race was worth 1.5 points, and cannot be discarded from any team’s final scores in the event.

    Winning this race in Class 1 was once again Camilla, by an impressive margin of 15 minutes over Trucknor, while in Class 2 it was Juss Ojala’s Estonian team on their GS 42R Amserv that came back to win by only 47 seconds over Bengt Falkenberg’s First 40 Teknova/Albatross. And in Class 3 Team Arken Zoo managed to not only stay ahead but extend their lead over Sugar 2 to an impressive margin of over 14 minutes in corrected time.

    These results now have Trucknor retaining their lead in Class 1 by 3.5 points, but with a new runner-up in Camilla. In Class 2 the series lead has now shifted to Teknova/Albatross with a 9-point lead over the earlier series leader, Priit Tammemagi’s X-41 Premium, and in Class 3 Team Arken Zoo now has taken the lead from Sugar 2, but by only a 1.5 point margin.

    Racing resumes tomorrow in the Avantime ORC European Championship, with two inshore races planned, the first to start at 11:00 local time.

    Reply

  11. Classe på IMX 40
    Aug 8, 2013 @ 10:37

    ORC verkar skriva rätt om resultaten så här långt på EM. Vi ligger just nu vid Revenge grundet utanför Sandhamn och väntar på vind. 3 race planerade idag.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2013 @ 20:33

    Bara en segling idag. Lite omkastningar i resultaten: http://www.ksss.se/ORCi2013/Leaderboard/

    Är det inte konstigt att man har tre olika sätt att redovisa resultaten, men ingen där man faktiskt kan se poängställningen?

    Reply

  13. Pelle Lindell
    Aug 8, 2013 @ 20:48

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 8, 2013 @ 20:49

      De kom upp precis nu. Skall inte sämsta räknas bort?

      Reply

      • Pelle Lindell
        Aug 8, 2013 @ 20:55

        7.3
        The championship is valid if at least 4 inshore races
        and 1 offshore race or at least 3 inshore races and 2
        offshore races are completed. One discard will be
        allowed if 7 races are completed. The discard may
        be any inshore race, or a short offshore race, if
        two offshore races are completed. The long offshore
        race may not be discarded.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 8, 2013 @ 21:26

        Aha, jag tittade bara i SI (där ORC brukar ha denna formulering – http://orc.org/rules/Standard%20Sailing%20Instructions%202013.pdf) men där fanns den inte. Thx.

        Reply

        • Peter
          Aug 8, 2013 @ 21:49

          Fanns inte?

          läs 12.6

          12.6 The championship is valid if at least 4 inshore races and 1 offshore race or at least 3 inshore
          races and 2 offshore races are completed. One discard will be allowed if 7 races are completed.
          The discard may be any inshore race, or a short offshore race, if two offshore races are
          completed. The long offshore race may not be discarded.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 8, 2013 @ 22:07

          Ja, jag har läst 12.6 som ju finns i ORCs exempel/mall på SI, http://orc.org/rules/Standard%20Sailing%20Instructions%202013.pdf

          Men detta dokument betyder inget eftersom KSSS har valt att inte ha formuleringen i sina egna SI http://www.ksss.se/Documents/2013/ORCi-EC-SI.pdf.

          I NoR http://www.ksss.se/Documents/2013/NoR-ORC-European-Offshore-Sailing-Championship.pdf läste jag bara rubriken “10 Scoring” där man hänvisar till Appendix A som jag då antog gällde. Så klart fanns poängberäkningen i stället under “7 Schedule (preliminary)” :-)

          My bad.

          Reply

          • Peter
            Aug 11, 2013 @ 10:25

            jag vart något viselett med länken ovan.
            tydligen har KSSS valt att via 11.1 i SI hänvisar till NoR. Där finns sen det som Pelle hänvisade. kan uppfattas som något krångligt men allt finns tydligen med. Normalt kan det lönar sig att använda mallar där de finns men hur många kappseglingar hänvisar t.ex. till någon form av Cat. enligt OSR i fråga säkerhet?

  14. Peter Gustafsson
    Aug 8, 2013 @ 23:49

    EARLY LEADERS BACK ON TOP AT
    AVANTIME ORC EUROPEAN CHAMPIONSHIP

    Light winds yield only one race today, allowing Day One leaders to retake their leads

    Sandhamn, Sweden — After a long postponement awaiting wind to start, the third inshore race of the Avantime ORC European Championship finally got underway in the mid-afternoon today, with results that have placed the early series leaders back on top.

    A light and shifty 6-7 knots gave race managers enough breeze to set a course and get the race started, and those that did well in Classes 1 and 3 did so by convincing margins, while Class 2 ended being quite close.

    In Class 1 Thomas Nilsson’s Norwegian team on their TP52 Trucknor Wolfpack used their speed advantage to get away from the pack and take the race by 1 minute 41 seconds in corrected time over local favorite Ralf Aspholm’s Landmark 43 Datacom. The win has put Trucknor in the lead in the class by a 4.5-point margin over fellow Norwegian Ole Martin Vordahl’s Cookson 50 Camilla, who rose through the rankings after their twin victories in yesterday’s two offshore races.

    Class 3 was also won by an even larger margin – 4 minutes 24 seconds – by Estonian Aivar Tuulberg and his Arcona 340 Katarina II, with the remaining finishers left to fight amongst themselves for the remaining 2-3 minutes in corrected time. The early class leader – Mihkel Kosk’s Estonian team on his NM38 Sugar 2 – had their worst race of the series so far, losing 6th place by only 2 seconds, but their finish was still good enough to regain the class lead by only one point over Katarina. The top three entries in this class are currently within only 2.5 points.

    But Class 2 was won by the closest margin, where Heinz-Peter Schmidt’s green Evento 42 Silva-Hispaniola from Germany, 2011 ORC European Champion, defeated the early series leader, Priit Tammemägi’s Estonian X-41 Premium, by only 36 seconds. But Premium’s 2nd place was good enough to launch her back into the lead, though only by a 1-point margin over Bengt Falkenberg’s Swedish First 40 Teknova/Albatross.

    Two more inshore races are planned for tomorrow, with only one more is needed for a discard in scores that may further shuffle the results. A total of seven inshore races are planned, with Saturday being the final day of competition.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.