Related Posts

GoForSpeed 11 Stockholm | live
10:00 Start – Fika och nätverkande * Välkommen och kort om SHF och 2018 – Johan Tuvstedt * Välkommen till North Sails på Lidingö – Martin Angsell 10:40 SRS 2018 – Jimmy Hellberg / SSF SRS 11:10 Inför ORCi 2018 – Johan Tuvstedt * Ändringar ORCi efter AGM och Submissions – Thomas Blixt 11:30 Undanvind […]
Live från båtmässan | 100% segling
Förhoppningsvis blir det lite skönt snack på båtmässan idag. Har ni frågor eller funderingar så lägg en kommentar så kanske vi hinner snappa upp det. Seglingseliten samlad på Båtmässan i Göteborg Lördagen den 4 februari rivstartar Båtmässan i Göteborg med ett scenprogram späckat med segling. Profiler som jorden-runt seglaren Dee Caffari, Volvo Ocean Race-vinnaren Martin […]
11 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Aug 19, 2013 @ 08:16
Kan nån som är insatt förklara varför man vevar med armarna istället för att använda pedaler som på en cykel? Dom ser ju så trötta ut och det är ju inte konstigt. Försök att cykla Vätternrundan med armarna…
Tänk vad praktiskt att ha händerna fria samtidigt som man vinschar, pumpar hydraulik eller vad man nu gör. (hade nog faktiskt varit bra även på en mindre “shorthanded -båt”)
Aug 19, 2013 @ 08:51
Tror det handlar om mobilitet/flexibilitet; du står redan upp när du vevar och kan snabbt förflytta dig. Och om man tänker efter så är det väl “explosivare” att veva med händerna; du kan börja direkt kommer fram till piedestalen, inte ner på rumpan och hitta pedalerna! Stämmer det tror ni?
Aug 19, 2013 @ 08:53
Svårt att trampa på nått som inte håller samma lutning utan konstant rör sig i vinkel. Omöjligt att få maximalt kraftuttag då, betydligt lättar att anpassa sig då man använder armar och överkropp.
Det är många som cyklar liggcykel, har sett ett 10 tal i vätternrundan utan problem
Aug 19, 2013 @ 08:58
Fråga Pelle Pettersson. Han försökte ju med trampor på 12:an Sverige 1977. Var väl ingen hit då….
Aug 19, 2013 @ 10:02
Franck Cammas på Groupama maxi trimaranen…
https://www.eta.co.uk/2010/06/30/the-100ft-trimaran-that-uses-bicycle-power/
Aug 20, 2013 @ 13:47
verkar så att Luna Rossa har fått fart på båten och låg endast 21 sekunder efter innan de fick bryta (problem med något block i skotsystmet som kontrollera vingen).
Samtidigt visar Oracle upp hur man foilar på kryssen… ger det något eller är det bara en demonstration att de kan? (tydligen ger det högre fart men även större avdrift)
Aug 20, 2013 @ 14:46
Lite trist att det ska vara så mycket haverier och att vindgränsen hela tiden överskrids, den borde höjas ett par knop.
Förutom detta tycker jag att TV-produktionen (YouTube) är kanonbra, bästa jag har sett. AC72:orna är ju superspektakulära och i viss mån livsfarliga. Hoppas det blir ett riktigt race med två båtar snart:-)
Aug 20, 2013 @ 14:54
Håller med, riktigt bra seglingstv bortsett från problemen med båtar och vindgräns. Bara att ladda upp inför morgondagens race.
Stefan
Aug 20, 2013 @ 22:46
Vilken besvikelse hittills.
I serien med 45orna var man nått intressant på spåret men utvecklade det istället till freakshow.
Aug 22, 2013 @ 20:19
då visar New Zealand igen vem som är snabbast. 4:1 betryggande avstånd.
Det rycktas att i Americas Cup skulle det kunna vara lite mer jämn. Tydligen ska båtspeed mellan Oracle och New Zealand vara mer jämn.
Aug 27, 2013 @ 09:59
http://www.expressen.se/sport/skandal-i-segelvarlden—riskerar-stangas-av/