11:a seglare sökes
Vi skall försöka att blåsa liv i 11:meter-klassen i Sverige igen. För att göra det tänker vi oss bland annat att arrangera ett öppet svenskt Riksmästerskap om ett år, 2014, och ett Nordiskt mästerskap om två år, 2015. Norrmännen är eld och lågor över denna idé och påstår att det även kan komma båtar från Holland och Ungern, varför det Nordiska mästerskapet kanske kan bli ett EM. Båda arrangemangen är tänkta att gå på samma ställe, närmare bestämt i Södra Vättern. Troligen med Gränna som bas.
Valet av Gränna är gjort med hänsyn till de mycket goda möjligheter som finns i Gränna hamn. Det gäller bl a enkel och smidig sjösättning, närhet till näringsställen, bra boende samt sist men inte minst fina seglingsförhållanden. Tidpunkten för dessa arrangemang är tänkt till vecka 31 båda gångerna.
Riksmästerskapet är vanligtvis ett arrangemang över tre dagar, fre-sön, med registrering fre kväll och 3 + 2 delseglingar lör-sön. Förutsättningar för att dra igång det hela är att vi får tag på minst 5 svenska båtar och får igång klassförbundet. Norrmännen kommer kanske med 5-10 båtar.
Ett internationellt mästerskap startar med registrering mån-tis, practice race tis em och därefter 7-9 delseglingar under 4 dagar ons-lör. Detta arrangemang blir inte av utan att ovanstående riksmästerskap blir av. Hur många deltagare det blir då är svårare att gissa men norrmännen kommer med 10+ enligt uppgift. Kanske några ungrare och holländare kommer, säg 5 samt 5+ svenska. Det kan röra sig om 25 båtar!
Norrmännen som har rutin har lovat att ställa upp och hjälpa till.
Vi som driver detta är 11-fleet Vättern.
Att segla entyp är häftigt
Intresserade kontaktar
Björn Sterner
bjorn.t.sterner@gmail.com
+46705419986
Sep 4, 2013 @ 20:48
Låter hur kul som helst men Gränna kräver kärra så där sprack det för oss tyvärr.
JanO
Sep 4, 2013 @ 22:34
Du kan få låna min kärra!
Sep 5, 2013 @ 14:38
Göta Kanal?
Sep 5, 2013 @ 20:44
Får se vad skepparen säger. Ligger lite illa till i tid såg jag också. Det är den tid som brukar vara vigd åt familjens segling.
Sep 6, 2013 @ 07:17
Som nästa år blir i Göta kanal!:)
Sep 6, 2013 @ 07:59
JanO, då blir det Göta Kanal med 412:an och 11:an släp!!:)
Sep 6, 2013 @ 10:11
Jag har gått diket 2 gånger. Det får nog vara ett tag till nästa.
Sep 4, 2013 @ 20:50
Kul idé, entyp är ju roligast!
Hur många båtar finns kvar i Sverige och hur många kappseglas fortfarande?
Vad kostar en hygglig 11:a idag och vad kostar det att få en i kappseglingsskick
Sep 4, 2013 @ 22:20
Låter helt kanon!
Själv seglar jag 11:a med alla trevliga norrbaggar i Oslofjorden och kan garantera er att vi kommer en hel hög från Norge! Vore helt toppen om vi fick blåst liv i klassen igen som ju är den snabbaste kölbåten för under 200.000 man kan hitta. Hoppas många svenskar nappar och hänger på!
Sep 8, 2013 @ 08:45
Anders!
Hör av dig med segelnr, epost och tfn till undertecknad så är vi 5 i matrikeln!
Sep 4, 2013 @ 22:23
Kul men arrangörskollen är det lite sämre med. Det finns inget som heter Internationell Riksmästerskap längre. Klassmästerskap går ju å andra sidan att arrangera ;-)
Sep 4, 2013 @ 22:42
Nämns det Internationell Riksmästerskap i texten ovan?…
Sep 4, 2013 @ 23:02
sorry..öppet ….men riksmästerskap finns inte längre
Sep 4, 2013 @ 23:22
Här fanns det verkligen inget racka ner på!!! Men nog f-n måste någon börja snacka skit om det direkt; vad f-n har benämningen av mästerskapet med detta att göra???
Sep 5, 2013 @ 06:54
Yes, en del av seglarsläktet verkar vara bittra, elaka typer som livnär sig på att klaga……….
Sep 5, 2013 @ 07:50
vill minnas att det var ju även en del diskussioner kring landslag som inte fick heta landslag… ;-)
Sep 5, 2013 @ 08:18
Kall det Mästerskap, Cup, Race eller vad du vill…jag och norrbaggarna kommer ändå :)
Sep 5, 2013 @ 08:35
Bra Gubbar!
Prata på – Ju fler som partar – Desto fler får höra – Desto fler deltagare
För det är deltagandet det hänger på.
Damma av de 11:or som finns i landet.
Gå med i klassförbundet och
Kom till Gränna vecka 31, 2013.
Att segla entyp är häftigt!
Sep 5, 2013 @ 10:28
Har förbundet någon hemsida så vi kan läsa mer ?
Sen förmodar jag att du menar 2014.
Sep 5, 2013 @ 12:47
Självklart!
2014 går bättre, men med timetravel skull det kunna gå, teoretiskt dvs.
Satsa på 2014!
Sep 5, 2013 @ 09:06
Finns 3 stycken på FINN.NO för 46-85 000 NOK!
Sep 5, 2013 @ 09:13
Riktigt kul med någon som brinner för en uppgift och vill skapa något!!! Tänk om fler kunde ta ett likande initiativ så får ett aktivare seglingssverige!
Kör så det ryker och lycka till!
Sep 5, 2013 @ 09:27
Finns det några till salu i Sverige? Hittar ingen på Blocket.se
Sep 9, 2013 @ 10:55
Kolla FINN.NO!
Sep 9, 2013 @ 12:26
Närmare bestämt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43745707 och http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43334576
Den översta kom 2:a på VM 2011.
Kan inte tänka mig att det blir billigare :)
Sep 5, 2013 @ 10:34
Kul initiativ! Vi köpte en 11:a (SWE 104) förra året och seglar lite srs-seglingar. Vi är absolut med om det blir entypsrace. Jag hoppas att detta får fler att inse hur kul det är att segla denna nedskalade AC-båt!
Sep 5, 2013 @ 11:08
Jepp Håkan!
Den ena kom 2:a på VM i Drøbak 2011. Fina segel men behöver lite gelcoat här och där (jag har kollat in den). Han skall ha NOK 69.000,-. Kan nog få kärran billigt också. Svårt att hitta en 33 fots racer som har ca. 1.32 SRS för det priset. Överraska familjen med den perfekta julklappen :)
Sep 5, 2013 @ 12:50
Det har redan kommit en anmälan om att vara med och bilda ett nytt klassförbund.
Då är vi 3 båtar i dagsläget. Fler bud?
Sep 6, 2013 @ 08:16
Superroligt att klassen vaknar till liv.
Vi tävlar lite srs i Stockholmstrakten. Tyvärr har vi ingen vagn (eller E-kort) så tävla i Vättern är lite tveksamt. Vi får se över planeringen för nästa sommar :)
Klassförbund – JA. Kan man tänka sig att börja med en facebooksida för vidare dialog eller finns annat förslag?
SWE300
Sep 8, 2013 @ 11:53
Jag kan tänka mig att en av de första uppg för ett klassförbund blit att samordna transportmöjligheter så att de svenska båtarna kommer till Vättern vecka 31 nästa år.
Jag lånar ut min vagn gratis. En dragbil och chaffis kostar kanske en “pava”?
Sep 6, 2013 @ 09:52
Det är nya regler för släp fr o m 1/1 2013. Undersök det. Jag tror att det räcker med “utökat B”?
Skicka nr, namn, epost, tfn till adressen under artikeln så blir det en matrikel.
Sep 6, 2013 @ 11:26
Den nya utökade B-behörigheten innebär att tillåten totalvikt på bil och släp tillsammans får vara 4250 kg istället för 3500 som gäller för B-kort. Jag vet inte vad totalvikten på ett 11-släp är men torde väl ligga på 2500 kg eller så? Det blir en svår ekvation då släpets totalvikt fortfarande inte får överstiga bilens tjänstevikt (då krävs BE) och en bil som får dra så mycket nog ställer till totalvikten klart över 4250?
Anyway, BE-kort är rätt kul att ta och bra att ha :-)
Kul att någon vill dra igång 11-klassen igen – stort lycka till!
Sep 6, 2013 @ 12:48
Hei Alle
Fantastisk initiativ! Et 11 meter slep veier kun 2000kg. Båt veier 1600 og kjerre 400Kg. Alle er velkomne til å joine 11 meter gruppa på facebook bare meld dere inn så blir dere lagt til fortløpende. Vi gleder oss til Swedish Open i 2014!
Erlend Munkeby
President
International 11:Metre One Design Class Association
NOR 191 Air Force One
Tel: +47 932 27 001
Facebook: http://www.facebook.com/#!/groups/5793540057/
Web: http://www.11mod.info
e-mail: Erlend.munkeby@dnv.com
Sep 6, 2013 @ 18:09
Här finns info om nya körkortsregler med lite exempel för seglare:
http://svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2013/1akvartal/Nyakorkortsbestammelserfran2013/
Skall också passa på att rätta min villfarelse: Man tog i år också bort regeln att släpets totalvikt ej får vara högre än bilens tjänstevikt. Den regeln är alltså borta, nu gäller enbart sammanlagd totalvikt på ekipaget samt hur mycket bilen får dra.
Dock tror jag att ekvationen ändå kommer att visa på behov av BE-kort. Det är svårt att hitta en bil som får dra 2000 kg utan att komma upp i en totalvikt under 4250. Hittar någon en sådan kombination – dela gärna med er! Att veta vilka bra dragbilar som finns på marknaden samlar jag gärna ihop mer info att sammanställa för seglare.
Sep 6, 2013 @ 19:30
VW Tiguan TDI 140:
Totalvikt 2250 kg
Max släp 2200 kg
Sep 6, 2013 @ 19:53
Bra där Erik!
Sep 6, 2013 @ 22:03
Här kommer en film från förr, tyvärr finns inte de två båtarna som vi seglade kvar i Kullavik. Men det är en fantastisk båt att segla.
http://youtu.be/oiJpEj_EO6g
Sep 8, 2013 @ 21:47
Som gammal 11:a seglare blir man lätt nostalgisk – jättekul båt att segla
Sep 8, 2013 @ 23:51
Anders G Larsson, jag seglar själv 11:a sedan ett par år tillbaka och är mycket intresserad av att följa i ditt kölvatten och testa mot norrmännen i Dröback. Mycket tacksam om du kontaktar mig på lgo49@icloud.com
Sep 19, 2013 @ 10:28
Hei!
Så bra at dere prøver å blåse liv i klassen i Sverige igjen. 11MOD er aktiv i Norge i Oslofjorden, dvs Drøbak og Oslo. Helgen 28-29 september er det regatta-helg med bane-seiling hvis det er noen av dere som vil prøve. http://www.seilmagasinet.no/regatta?regatta=1346
Kontakt Erlend for å leie (=hyra) båt
For mere inspirasjon, se her:
http://www.youtube.com/watch?v=gQVPDLKxawk&feature=youtu.be
Ulf
Sep 19, 2013 @ 11:17
Ja, själv har jag tänkt att segla Nesodden Høst Cup som Ulf refererar till, men har problem att hitta besättning den här gången. Om någon av er är tända på att testa het 11:a meter segling så är ni välkomna ombord på Point 2 Point (NOR 160).
Skicka mail till anders@point2point.no / +47 90091159.
Vättern nytt 11:metre-mekka? | BLUR
Aug 21, 2014 @ 12:00
[…] För ett år sedan gick Björn Sterner ut med en efterlysning. […]