Skip to content

42 Comments

  1. JanO
    Sep 4, 2013 @ 20:48

    Låter hur kul som helst men Gränna kräver kärra så där sprack det för oss tyvärr.

    JanO

    Reply

    • Björn
      Sep 4, 2013 @ 22:34

      Du kan få låna min kärra!

      Reply

    • Martin G
      Sep 5, 2013 @ 14:38

      Göta Kanal?

      Reply

      • JanO
        Sep 5, 2013 @ 20:44

        Får se vad skepparen säger. Ligger lite illa till i tid såg jag också. Det är den tid som brukar vara vigd åt familjens segling.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Sep 6, 2013 @ 07:17

          Som nästa år blir i Göta kanal!:)

          Reply

        • Pelle Pedersen
          Sep 6, 2013 @ 07:59

          JanO, då blir det Göta Kanal med 412:an och 11:an släp!!:)

          Reply

          • JanO
            Sep 6, 2013 @ 10:11

            Jag har gått diket 2 gånger. Det får nog vara ett tag till nästa.

  2. Johan Rockström
    Sep 4, 2013 @ 20:50

    Kul idé, entyp är ju roligast!
    Hur många båtar finns kvar i Sverige och hur många kappseglas fortfarande?
    Vad kostar en hygglig 11:a idag och vad kostar det att få en i kappseglingsskick

    Reply

  3. Anders G Larsson
    Sep 4, 2013 @ 22:20

    Låter helt kanon!
    Själv seglar jag 11:a med alla trevliga norrbaggar i Oslofjorden och kan garantera er att vi kommer en hel hög från Norge! Vore helt toppen om vi fick blåst liv i klassen igen som ju är den snabbaste kölbåten för under 200.000 man kan hitta. Hoppas många svenskar nappar och hänger på!

    Reply

    • Björn
      Sep 8, 2013 @ 08:45

      Anders!
      Hör av dig med segelnr, epost och tfn till undertecknad så är vi 5 i matrikeln!

      Reply

  4. Stefan
    Sep 4, 2013 @ 22:23

    Kul men arrangörskollen är det lite sämre med. Det finns inget som heter Internationell Riksmästerskap längre. Klassmästerskap går ju å andra sidan att arrangera ;-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 4, 2013 @ 22:42

      Nämns det Internationell Riksmästerskap i texten ovan?…

      Reply

      • Stefan
        Sep 4, 2013 @ 23:02

        sorry..öppet ….men riksmästerskap finns inte längre

        Reply

  5. Pelle Pedersen
    Sep 4, 2013 @ 23:22

    Här fanns det verkligen inget racka ner på!!! Men nog f-n måste någon börja snacka skit om det direkt; vad f-n har benämningen av mästerskapet med detta att göra???

    Reply

    • Hannu
      Sep 5, 2013 @ 06:54

      Yes, en del av seglarsläktet verkar vara bittra, elaka typer som livnär sig på att klaga……….

      Reply

      • Peter
        Sep 5, 2013 @ 07:50

        vill minnas att det var ju även en del diskussioner kring landslag som inte fick heta landslag… ;-)

        Reply

  6. Anders G Larsson
    Sep 5, 2013 @ 08:18

    Kall det Mästerskap, Cup, Race eller vad du vill…jag och norrbaggarna kommer ändå :)

    Reply

  7. Björn
    Sep 5, 2013 @ 08:35

    Bra Gubbar!
    Prata på – Ju fler som partar – Desto fler får höra – Desto fler deltagare
    För det är deltagandet det hänger på.
    Damma av de 11:or som finns i landet.
    Gå med i klassförbundet och
    Kom till Gränna vecka 31, 2013.
    Att segla entyp är häftigt!

    Reply

    • Stefan
      Sep 5, 2013 @ 10:28

      Har förbundet någon hemsida så vi kan läsa mer ?
      Sen förmodar jag att du menar 2014.

      Reply

      • Björn
        Sep 5, 2013 @ 12:47

        Självklart!
        2014 går bättre, men med timetravel skull det kunna gå, teoretiskt dvs.
        Satsa på 2014!

        Reply

  8. Håkan
    Sep 5, 2013 @ 09:06

    Finns 3 stycken på FINN.NO för 46-85 000 NOK!

    Reply

  9. Björn Sandberg
    Sep 5, 2013 @ 09:13

    Riktigt kul med någon som brinner för en uppgift och vill skapa något!!! Tänk om fler kunde ta ett likande initiativ så får ett aktivare seglingssverige!

    Kör så det ryker och lycka till!

    Reply

  10. Johan Rockström
    Sep 5, 2013 @ 09:27

    Finns det några till salu i Sverige? Hittar ingen på Blocket.se

    Reply

  11. Fredrik Björklund
    Sep 5, 2013 @ 10:34

    Kul initiativ! Vi köpte en 11:a (SWE 104) förra året och seglar lite srs-seglingar. Vi är absolut med om det blir entypsrace. Jag hoppas att detta får fler att inse hur kul det är att segla denna nedskalade AC-båt!

    Reply

  12. Anders G Larsson
    Sep 5, 2013 @ 11:08

    Jepp Håkan!
    Den ena kom 2:a på VM i Drøbak 2011. Fina segel men behöver lite gelcoat här och där (jag har kollat in den). Han skall ha NOK 69.000,-. Kan nog få kärran billigt också. Svårt att hitta en 33 fots racer som har ca. 1.32 SRS för det priset. Överraska familjen med den perfekta julklappen :)

    Reply

  13. Björn
    Sep 5, 2013 @ 12:50

    Det har redan kommit en anmälan om att vara med och bilda ett nytt klassförbund.
    Då är vi 3 båtar i dagsläget. Fler bud?

    Reply

  14. ErikZ
    Sep 6, 2013 @ 08:16

    Superroligt att klassen vaknar till liv.
    Vi tävlar lite srs i Stockholmstrakten. Tyvärr har vi ingen vagn (eller E-kort) så tävla i Vättern är lite tveksamt. Vi får se över planeringen för nästa sommar :)

    Klassförbund – JA. Kan man tänka sig att börja med en facebooksida för vidare dialog eller finns annat förslag?

    SWE300

    Reply

    • Björn
      Sep 8, 2013 @ 11:53

      Jag kan tänka mig att en av de första uppg för ett klassförbund blit att samordna transportmöjligheter så att de svenska båtarna kommer till Vättern vecka 31 nästa år.
      Jag lånar ut min vagn gratis. En dragbil och chaffis kostar kanske en “pava”?

      Reply

  15. Björn
    Sep 6, 2013 @ 09:52

    Det är nya regler för släp fr o m 1/1 2013. Undersök det. Jag tror att det räcker med “utökat B”?
    Skicka nr, namn, epost, tfn till adressen under artikeln så blir det en matrikel.

    Reply

    • Patrick L
      Sep 6, 2013 @ 11:26

      Den nya utökade B-behörigheten innebär att tillåten totalvikt på bil och släp tillsammans får vara 4250 kg istället för 3500 som gäller för B-kort. Jag vet inte vad totalvikten på ett 11-släp är men torde väl ligga på 2500 kg eller så? Det blir en svår ekvation då släpets totalvikt fortfarande inte får överstiga bilens tjänstevikt (då krävs BE) och en bil som får dra så mycket nog ställer till totalvikten klart över 4250?

      Anyway, BE-kort är rätt kul att ta och bra att ha :-)

      Kul att någon vill dra igång 11-klassen igen – stort lycka till!

      Reply

      • Erlend Munkeby
        Sep 6, 2013 @ 12:48

        Hei Alle
        Fantastisk initiativ! Et 11 meter slep veier kun 2000kg. Båt veier 1600 og kjerre 400Kg. Alle er velkomne til å joine 11 meter gruppa på facebook bare meld dere inn så blir dere lagt til fortløpende. Vi gleder oss til Swedish Open i 2014!

        Erlend Munkeby
        President
        International 11:Metre One Design Class Association
        NOR 191 Air Force One

        Tel: +47 932 27 001
        Facebook: http://www.facebook.com/#!/groups/5793540057/
        Web: http://www.11mod.info
        e-mail: Erlend.munkeby@dnv.com

        Reply

      • Patrick L
        Sep 6, 2013 @ 18:09

        Här finns info om nya körkortsregler med lite exempel för seglare:

        http://svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2013/1akvartal/Nyakorkortsbestammelserfran2013/

        Skall också passa på att rätta min villfarelse: Man tog i år också bort regeln att släpets totalvikt ej får vara högre än bilens tjänstevikt. Den regeln är alltså borta, nu gäller enbart sammanlagd totalvikt på ekipaget samt hur mycket bilen får dra.

        Dock tror jag att ekvationen ändå kommer att visa på behov av BE-kort. Det är svårt att hitta en bil som får dra 2000 kg utan att komma upp i en totalvikt under 4250. Hittar någon en sådan kombination – dela gärna med er! Att veta vilka bra dragbilar som finns på marknaden samlar jag gärna ihop mer info att sammanställa för seglare.

        Reply

        • Erik Barkefors
          Sep 6, 2013 @ 19:30

          VW Tiguan TDI 140:
          Totalvikt 2250 kg
          Max släp 2200 kg

          Reply

          • Patrick L
            Sep 6, 2013 @ 19:53

            Bra där Erik!

  16. Fredrik flyrin
    Sep 6, 2013 @ 22:03

    Här kommer en film från förr, tyvärr finns inte de två båtarna som vi seglade kvar i Kullavik. Men det är en fantastisk båt att segla.

    http://youtu.be/oiJpEj_EO6g

    Reply

  17. Peter P
    Sep 8, 2013 @ 21:47

    Som gammal 11:a seglare blir man lätt nostalgisk – jättekul båt att segla

    Reply

  18. Lars-Göran Olsson
    Sep 8, 2013 @ 23:51

    Anders G Larsson, jag seglar själv 11:a sedan ett par år tillbaka och är mycket intresserad av att följa i ditt kölvatten och testa mot norrmännen i Dröback. Mycket tacksam om du kontaktar mig på lgo49@icloud.com

    Reply

  19. Ulf Lönnemo
    Sep 19, 2013 @ 10:28

    Hei!
    Så bra at dere prøver å blåse liv i klassen i Sverige igjen. 11MOD er aktiv i Norge i Oslofjorden, dvs Drøbak og Oslo. Helgen 28-29 september er det regatta-helg med bane-seiling hvis det er noen av dere som vil prøve. http://www.seilmagasinet.no/regatta?regatta=1346
    Kontakt Erlend for å leie (=hyra) båt

    For mere inspirasjon, se her:
    http://www.youtube.com/watch?v=gQVPDLKxawk&feature=youtu.be

    Ulf

    Reply

    • Anders G Larsson
      Sep 19, 2013 @ 11:17

      Ja, själv har jag tänkt att segla Nesodden Høst Cup som Ulf refererar till, men har problem att hitta besättning den här gången. Om någon av er är tända på att testa het 11:a meter segling så är ni välkomna ombord på Point 2 Point (NOR 160).
      Skicka mail till anders@point2point.no / +47 90091159.

      Reply

  20. Vättern nytt 11:metre-mekka? | BLUR
    Aug 21, 2014 @ 12:00

    […] För ett år sedan gick Björn Sterner ut med en efterlysning. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.