Skip to content

62 Comments

  1. Per J
    Sep 5, 2013 @ 08:24

    Kanske måste man börja med att “namedroppa” några varumärken då man går igång med ny blogg? Men jag kan inte se var kopplingen till juniorsegling finns?

    Reply

  2. Anders Nilsson
    Sep 5, 2013 @ 08:30

    Gnälliga gubbar?
    Alla över 35 är för gamla enligt företaget Ericsson(i Lund) för att anställas där och förr var just 35år gränsen för Masters i Laser. Det är höjt till 45 nu.
    Ett sätt att hantera gubbigheten kanske?

    Peter Gustafsson, jag uppfattar det också som att du gnäller när du slår ner på andras initiativ. Inte alltid konstruktivt. Över 35 och gnäller är enligt min definition = gnällig gubbe. Ledsen men du hör dit. ;-)

    För övrigt är väl segelsporten idag en gubbsport. Man betraktas som ung om man är 40, junior tills man är 25?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 5, 2013 @ 08:52

      Nja, min uppfattning är nog att jag laddar på med tillräckligt mycket positiv energi och sjyssta arr för att inte hamna i kategorin. Men vi kanske skall ha en topplista på de gnälligaste bloggarna i Sverige :-)

      Jag vet inte riktigt vad du far efter när det gäller att “slå ner” på andras initiativ, men om du hänvisar till DH-debatten för några år sedan eller Royal Ocean Cup, så kan man ju säga att min feedback (råd i all välmening) var både relevant och korrekt.

      När jag är kritisk så beror det oftast på input från vanliga seglare som inte känner sig inkluderade. Tolkar du det som gnäll, så kan jag förstå det bistra seglingsklimatet i Sydsverige ;-)

      Reply

      • Anders Nilsson
        Sep 5, 2013 @ 10:33

        Klimatet i Sydsverige är nog inte bistrare eller gnälligare än på västkusten.
        Jag tycker bara att du inte kan friskriva dig från vad jag menar med “gubba gnäll”. Vi kan båda efter som vi är gubbar falla in inom den kategorin. Du kan ju inte lägga ditt bloggnäll på andra det måste du väl ta ansvar för eftersom du tar upp fallen här, eller? Vad folk sen skriver i kommentarer är ju en annan sak.
        Jag hade en löjtnant som brukade säga att det är bäst att peka med hela handen för gör man det bara med pekfingret så är det fyra fingrar som pekar på dig själv.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 5, 2013 @ 11:28

        Efter att ha arrat race på fem orter i Norden den här sommaren så tror jag att jag har ett ganska bra perspektiv.

        Jag har en löpande dialog med 30-talet arrangörer av breddsegling över hela landet, de flesta segelmakare och branschfolk och hyfsat många aktiva seglare. Det är utifrån detta jag försöker bilda mig en uppfattning kring vad som funkar och inte.

        Tycker du, kungliga klubben eller SSF att mitt “klarspråk” är “gnäll” så får det väl vara så – fine.

        I slutet av dagen är det resultatet som räknas. Fler seglare på vattnet, bättre arr och roligare segling. Och ur det perspektivet så har jag inget problem med att tre fingrar pekar på mig själv :-)

        Reply

        • Anders Nilsson
          Sep 5, 2013 @ 13:09

          Nä, det är klart tummen pekar ju upp. ;-)

          Reply

          • Peter
            Sep 5, 2013 @ 16:11

            +1

      • Olle
        Sep 6, 2013 @ 17:49

        Lite grann som katolska kyrkan, laddar på med lite synder, biktar sig, skänker en slant eller gör en insats. Så är man laddad för att synda igen!
        Har faktiskt inte tänkt på det, har ju förvisso inte gjort så mycket mer än att jobbat ideellt i 30 år och arrat tävlingar med över hundratals deltagare ett 20 tal gånger, varav ett par internationella mästerskap och en handfull nationella. Fast jag har ju inte fått betalt utan fått stå för mina egna kostnader. Sen har jag ju kappseglat i 40 år också. Hur mycket synder får man utföra då?

        Reply

    • Stefan Aaröe
      Sep 5, 2013 @ 09:05

      Gubbar definieras väl till 5% av ålder och till 95% av åsikter..? Oftast drömmer de sig tillbaka till en svunnen tid. Sen om det var
      5 eller 50 år sedan är irrelevant.

      ;)

      //S//

      Reply

    • Johan
      Sep 6, 2013 @ 15:52

      Master Appr börjar vid 35 och är också “En Master-klass”… Master “Master” blir du det året du fyller 45. Eller vad menar du? Jag seglade Master EM i somras.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Sep 7, 2013 @ 10:53

        OK – Tack, då var det jag som inte förstod att Master betydde Master Master.

        Reply

  3. Krite
    Sep 5, 2013 @ 10:38

    Trodde alla göteborgare var gubbar. Mina söner på 6 och två är gubbar även om tvååringen säger dubbe. De gnäller också ganska mycket. Deras sandlådeargument skulle faktiskt passa utmärkt in i många seglingsdiskussioner. Fördelen med barnen är att man kan ge dem en glass så är allt glömt.
    Ha det gött!

    Reply

    • Anders Nilsson
      Sep 5, 2013 @ 10:39

      Goa Gubbar ;-)

      Reply

    • kalle
      Sep 8, 2013 @ 15:09

      Krite, huvud på spiken (som vanligt)

      //kalle

      Reply

    • Tomas Östling
      Sep 9, 2013 @ 06:30

      +1

      Reply

  4. mattias
    Sep 5, 2013 @ 10:40

    Härligt med anonyma uppretade gubbar, för tvi om nån faktiskt vågade stå för sina åsikter…kan kanske vara därför Peter får credit och erkännande för sina åsikter !

    Reply

    • Olle
      Sep 5, 2013 @ 22:54

      Ja vi alla vet ju vem mattias är? eller Olle, Peter, Per J, SamV osv.
      I det intoleranta debattklimatet och risken för feltolkningar av inlägg så förstår jag verkligen att man inte skyltar med sitt namn om man vill ta ut svängarna? Vem vet, Peter Gustavsson kanske har ett eget alias som han använder för att framföra lite mer kontroversiella åsikter. Det fina och all cred till Blur är att pseudonymer godkänns, med det kommer ett ansvar att inte till någon röja ett alias.

      Så ni som har svårt att inte diskutera med ett alias, känns det bättre om man kallar sig Kalle Janson och lägger in en avatar med en bild på någon som kan vara Kalle Janson, eller inte?

      Reply

      • mattias
        Sep 6, 2013 @ 11:06

        När folk väljer att skriva kommentarer och inlägg anonymt så upplever jag att många har en tendens till att sluta tänka, det lurar fram det sämsta ur skribenten.
        Men alla gör som man vill.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Sep 6, 2013 @ 11:29

          Håller med dig Mattias!
          PS
          Lägg till ditt efternamn…
          DS

          Reply

          • Bosse Bergqvist
            Sep 6, 2013 @ 13:07

            Det skulle vara kul att få reda på nyttan av att tillåta alias samt var gränsen går för när det inte fungerar längre.

          • Erik Barkefors
            Sep 6, 2013 @ 13:27

            Min åsikt är att alias slutar fungera när samma person dyker upp under olika kombinationer av namn/alias. Då tappar jag förtroendet helt för den personen.

          • Pelle Pedersen
            Sep 6, 2013 @ 14:10

            Var jag (gud förbjude…) medlem av en kommitté, låt oss ta SRS…, var och hur ska jag ta in info/feedback för framtida förbättringar? Kan man lägga lika stor vikt vid ett anonymt förslag som ett från en namngiven person? Olle, vi får väl förutsätta att den namngivne också (i sitt förslag/motion) bifogar sina kontaktuppgifter!

        • Olle
          Sep 6, 2013 @ 15:13

          Som sagt, alla på Blur vet vem mattias är – NOT! Det finns över 66 k mattias i Sverige så du kunde själv likaväl kallat dig “anonym”

          Reply

        • Oscar
          Sep 6, 2013 @ 15:19

          Hur menar ni nu?

          Reply

  5. Jojo
    Sep 5, 2013 @ 21:51

    Gubbar eller inte gubbar???

    Struntar i vilket. Däremot reagerar jag som förälder till seglande juniorer på att personen som skriver på juniorsegling.se skriver om att den tillverkar vin och uppmuntrar andra till att prova det samma…. Kan tycka att det är märkligt på en sida som jag förmodar vänder sig till juniorer och viss del till föräldrar. Eftersom ingen person finns nämnd som ansvarig för sidan samt att kontaktuppgifter saknas blir det svårt att lämna åsikter till dem.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Sep 6, 2013 @ 15:17

      Det måste ju vara någon som hackat siten…….det finns rätt många kul inlägg på den nu…:-)

      Reply

      • Stefan
        Sep 6, 2013 @ 15:22

        Vilka är de kul inläggen? Hittar inga inlägg som gör att man skulle kunna tänka sig att sidan är hackad.

        Reply

        • Pelle Lindell
          Sep 6, 2013 @ 15:29

          Jag vet inte men är inte inlägg om bavaria 32 och vindrickande med länkar till diverse mer eller mindre oseriösa kommersiella sidor rätt apparta på en sida om juniorsegling…..Jag är kanske för snäll mot MA men jag tror inte han skrivit det.

          Reply

          • Martin A
            Sep 6, 2013 @ 15:39

            juniorsegling.se som jag och en kompis startade för 11 år sedan la vi ned vid årsskiftet. Någon annan har köpt domänen, vet inte vem faktiskt!

            Med vänlig hälsning,

            Martin A

  6. Peter Gustafsson
    Sep 6, 2013 @ 17:14

    De griniga gubbarna (eller som någon undrade – vad är det här för jävla dårar?) blev i alla fall mindre griniga – nästan på gränsen till glada – när vi skickade dem lite trafik :-)

    Enjoy!

    Reply

    • Anders Averdal
      Sep 8, 2013 @ 18:06

      Vänta bara. Snart gnälls det över att de måste köpa mer bandbredd.

      Reply

  7. Erik Falk
    Sep 9, 2013 @ 11:35

    Juniosegling.se är efter att den lades ner uppsnappad som en SEO-blogg för att ge inlänkar åt andra sidor, dvs länkkraft. Ett sätt som oseriösa (och “seriösa”) SEO-företag använder för att ge kunders hemsidor bättre ranking i sökmotorer. Peter, jag föreslår att du inte ger “kraft” åt den spamsidan eftersom den inte på något vis nu har i syfte att gynna segling.

    Reply

  8. Tomas Berg
    Sep 12, 2013 @ 13:58

    Blanda inte ihop nuvarande skojar-sajten juniorsegling.se med seriösa BURP http://burp1.wordpress.com/ . Den sistnämnda gör bl.a. seriösa, konstruktiva försök att analysera den skrala återväxten inom svensk juniorsegling, speciellt tvåmanssegling och vad man kan göra åt saken. Oavseet vad man tycker i dessa frågor, så borde det inte vara fel att få upp frågorna på dagordningen – allt för svensk seglings bästa. All credit åt BURP för att ta upp dessa frågor. Jag tycker inte BURP kvalar in under epitetet “Grumpy Old Men”.

    Frågor på det?

    Mvh,

    Tomas

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 12, 2013 @ 15:39

      Skulle vara namnvalet då? Varför “burp” och inte typ “räddasvenskjuniorsegling” eller liknande?!

      Reply

      • Tomas Berg
        Sep 12, 2013 @ 16:10

        Japp, håller med! Om syftet med namnvalet var att driva med BLUR, så är det olyckligt. All cred till BLUR som är en härlig inpirationskälla!

        Keep up the good work!

        Reply

  9. Peter Gustafsson
    Oct 1, 2013 @ 17:53

    Nu börjar stämningen bli så där mysig :-)
    http://burp1.wordpress.com/about/#comment-22

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 1, 2013 @ 18:54

      Inga ryggdunkningar där inte…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 3, 2013 @ 14:28

      Det verkar som att det var obekvämt med läsare som tyckte annorlunda? Nu har man tagit bort hela sidan och alla kommentarer. Antar att det var enklare än att svara på kritiken man fick kring anonymiteten. Problem solved.

      Det är kanske bara jag som har svårt att se logiken i att först kritisera “ryggdunkare” och “quick-fix” och sedan censurera de som tycker annorlunda :-)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Oct 3, 2013 @ 14:50

        På den där burp-sidan skriver någon om allt möjligt och säger “min åsikt” eller “jag tycker”. Vem är “min/jag”?

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Oct 3, 2013 @ 14:52

          Glömde tillägga; det som skrivs är bra och intressant. Vill absolut inte att detta ska framstå som negativ kritik eller raljering.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 3, 2013 @ 20:47

        Snabb replik från gubbarna:

        På BLUR är man allt bra nyfikna på denna blogg. Man raljerade om anonymiteten på denna sida, och mest intressant var det att vi tog bort en sida som utvecklade sig till något vi inte önskade. Det hela blev ett antal löjliga kommentarer bl.a om anonymiteten, samtliga skrivna av anonyma debattörer ;-)

        Då vet vi att det är praxis att radera sånt som utvecklar sig till något annat än det man önskar. Och att ta bort löjliga (=kritiska) kommentarer. Svårt att kritisera andra för att vara trångsynta eller “ryggdunkare” med det upplägget.

        Börjar bli ett kul exempel på hur man inte jobbar med sociala medier: vi startar en anonym blogg för att kunna vara riktigt kritiska. Men så fort någon annan är anonym och kritisk, så raderar vi deras inlägg och kallar dem löjliga.

        Mycket underhållande.

        Keep it up!

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Oct 3, 2013 @ 21:41

          Suck…

          Reply

        • Bror Duktig
          Oct 3, 2013 @ 22:58

          Du kunde ju citera hela texten så kanske folk förstår bättre!

          “Det var inte det som BURP var till för. Syftet är att blanda information med debattinlägg, här kan man fritt debattera precis som på andra bloggar, t.ex BLUR.

          Genom information från ett omfattande kontaktnät kommer vi granska och skriva om sådant som kanske inte alla tycker är politiskt korrekt. Vi tror nämligen på det fria ordets makt, och att det behövs allas åsikter för att komma framåt. Att tycka kritik är gnäll må vara en åsikt, men det skall inte hindra människor från att skriva sin mening!

          Det viktiga är vad folk tycker, inte vem de är!”

          Bror duktig!

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Oct 3, 2013 @ 23:18

            Ber man folk “hålla truten” och tar bort deras kommentarer så spelar det ingen roll hur vackert man formulerar sig kring “det fria ordets makt”.

            Det blir liksom inte så trovärdigt då… även om det är underhållande.

            Här finns 72.719 kommentarer. Jag har aldrig behövt censurera för att någon har varit kritisk. Eller fånig. Ni pallade knappt 15 kommentarer innan ni tyckte det blev för jobbigt med nån som tyckte annorlunda. Starkt!

          • Johan
            Oct 3, 2013 @ 23:19

            + 1 “Det viktiga är vad folk tycker, inte vem de är!”

          • Hannu
            Oct 4, 2013 @ 06:59

            Fast jag TYCKER nog att tyckarna som inte vågar stå för sin åsikt inte räknas lika mycket, svårt att på andra sidan värdera om dessa tyckanden ibland görs för att bråka med resten.

          • Bror Duktig
            Oct 4, 2013 @ 08:09

            Vem från BURP har bett någon “hålla truten”? Det var just en av de “löjliga” inläggen samt ord som “dårar” med mera.

          • Pelle Pedersen
            Oct 4, 2013 @ 08:20

            Bror Duktig; är inte det en omöjlig fråga att svara på då man inte vet vem/vilka BURP är? Det kan ha varit en “BURP:are” som svarade, eller hur!?
            Poängterar än en gång; jag tyckte/tycker BURP gjorde ett bra jobb med intressanta inlägg. Intresset dog när man hör sånt som nämns ovan.

  10. Bror Duktig
    Oct 4, 2013 @ 08:38

    Samma fråga kan vi ju ställa till alla bloggar som tillåter anonyma kommentarer. Hur anonymt är t.ex “Hannu”? Jag vet inte vem det är, men han är säkert känd i den närmaste kretsen, men för större delen av Sverige är han totalt okänd.
    Jag har inget problem med det, men när anonyma inlägg kritiserar företeelsen med anonyma inlägg, och dessutom klär dessa med nedsättande ord mot andra skribenter, då blir det löjligt.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 4, 2013 @ 08:47

      Nu var min passning att den/de som faktiskt driver bloggen BURP inte är namngivna/kända vilket innebär att han/hon/dom kan svara på sina inlägg med andra namn.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 4, 2013 @ 08:59

      Att man kan kommentera anonymt ser jag som en självklarhet.

      Men jag känner inte till någon blogg, någonstans, med ambitionen att förändra och vara en röst i debatten – som drivs anonymt. Det är unikt och därför lite intressant. Burp ger upp en stor del av sin trovärdighet, men bedömer säkert att man skall få mer effekt på något annat sätt?

      Det som nu satte en extra twist på det hela var att man gick ut hårt med bredsidor mot SSF, Blur och ett antal namngivna personer som inte gjorde sina jobb. Men man tålde inte minsta lilla kritik själva.

      Mycket arga – och ganska osäkra – gubbar :-)

      Reply

      • Bror Duktig
        Oct 4, 2013 @ 10:36

        Skönt att andra bekymrar sig, det gör inte vi! Det spelar egentligen ingen roll, trafiken är hög, intresset är stort. Så länge vi tycker det är kul, så kör vi :-)

        Case closed

        Reply

  11. Per
    Oct 4, 2013 @ 09:15

    Hahaha Burp:) vilket utlopp av bitterhet. Visst jag gillar också laser och sedan är det alltid nåt fel på allt som görs.. men gör nåt vettigt själv:).

    Reply

    • Bror Duktig
      Oct 4, 2013 @ 10:38

      Om du läst så finns det i de flesta artiklar förslag till förbättringar, och du, jag gör väldigt mycket inom svensk segling! Gör du?

      Reply

      • Per
        Oct 4, 2013 @ 10:55

        Nej tyvärr, min energi räcker inte till mer än jobb och den egna seglingen:).

        Reply

      • Pelle Pedersen
        Oct 4, 2013 @ 11:54

        Bror Duktig, du säger att du gör “väldigt mycket inom svensk segling”.
        Varför inte skylta med ett bättra namn som “Seglingsförbättraren” eller nått (kanske ditt eget), istället väljer du ett från en gris med blå snickarbyxor.
        F-n det ni gör är bra! Stå för det också…

        Reply

        • Bror Duktig
          Oct 4, 2013 @ 12:51

          Vi står för varje ord, varje åsikt! Var så säker!

          Reply

        • Bror Duktig
          Oct 4, 2013 @ 12:53

          Det finns alldeles för många “skrytbloggare” vars enda syfte verkar vara att förhärliga sig själva.
          “Verka men inte synas”

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Oct 4, 2013 @ 13:19

            De flesta bloggare jag träffar har ett genuint engagemang i både sina egna projekt, klubbar och sporten i stort. Du får gärna ge några exempel där det inte är så?

          • Bror Duktig
            Oct 4, 2013 @ 15:45

            Så bra då :-)

          • Peter Gustafsson
            Oct 4, 2013 @ 16:56

            Bara en provokation alltså? Inga exempel för att backs upp ditt påstående om att det finns för många “skrytbloggare”?

            Inte ens anonymt vågar du stå för dina uttalanden :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.