Skip to content

336 Comments

  1. Fredrik Lönegren
    Sep 7, 2013 @ 14:40

    blir lättvindskör idag ? (och flera dagar framåt), med kan man lita på väderprognoser?

    Reply

  2. Lars M
    Sep 7, 2013 @ 19:52

    Någon som vågar tippa något ? Inte helt lätt…

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Sep 7, 2013 @ 22:22

    WOW – pretty close!!!

    Reply

  4. Sam V
    Sep 7, 2013 @ 22:26

    WOW!!!

    Reply

  5. Rickard O
    Sep 7, 2013 @ 22:31

    Coolt

    Reply

  6. Lars M
    Sep 7, 2013 @ 22:45

    Kiwis verkar lite snabbare på kryssen, för övrigt var det jämnt!

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 8, 2013 @ 10:30

      I första så seglde NZL kryss ett par grader lägre och på fart. Det var lösamt när dom tog över ledningen på kryssen. Snyggt att gå ner och lägga sig i lovart och ta över komandot!
      I andra så ändrade dom strategi och seglade högre på kryssen och då blev det aldrig samma kontakt närhet, NZL är snabbare på kryss. Troligen var det för mkt power på US ilgårsagens seglingar. Återstår lättvind ? Har US en plattare vinge?
      Eller är jag ute i blåsväder med min tolkning?

      Reply

  7. Jakob
    Sep 7, 2013 @ 22:46

    Sjukt coolt! Detta är vad vi väntat på

    Reply

  8. Patrick L
    Sep 7, 2013 @ 22:48

    S J U K T ! ! !

    Reply

  9. Fredrik Lönegren
    Sep 7, 2013 @ 22:50

    10-15 pers kliver på efter racet och mekar, byter segel, justerar lite…….hi-tech.
    Vind har dom också. Vilken tajt start och upplovningen av Oracel för att få fri vind.
    Min puls var mkt högre än normalt (hela racet), häftigt

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 7, 2013 @ 22:54

      och allt denna känsla tack vare filmningen, närheten till båten, seglarna, action. Kanon med nya siffrorna, vinkel och fart mot märket.

      Reply

  10. Kåre
    Sep 7, 2013 @ 22:56

    Verkar som Oracle söker kontakt, jäkligt tight och aggressiv racing. Spännande :)
    Hur länge dröjer det innan kolfiberflisorna flyger.
    Oracle har en reservbåt men inte ETNZ, intressant.
    Snart börjar race 2.

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 8, 2013 @ 22:46

      inga flisor ännu

      Reply

  11. Johan
    Sep 7, 2013 @ 23:31

    Varför har man moturs-roterande vinschar på babordsidan? Är det vanligt att man har det, både ETNZ och OTUSA har det.

    Reply

    • Anders Räntilä
      Sep 9, 2013 @ 13:01

      Om man har vinschar som går åt olika håll på babords och styrbords sida, så kan man få symmetri i lindragningen. Det borde vara så på alla båtar, men det är nog billigare att göra stora serier och använda samma sorts vinsch på båda sidor.

      Titta på hur skotet går för fock/genua på vilken båt som helst. Vinkeln från brytblocket till vinschen är olika på styrbord och babord.

      När man har nybörjare med på båten, så tenderar de också till att lägga skotet i fel varv på ena sidan. Jag undrar om det inte är mer naturligt att ha dem i olika varv – utom för oss som redan är miljöskadade.

      Reply

  12. Sam V
    Sep 7, 2013 @ 23:43

    Game over? NZL snabbare på kryssen och wobblar mindre. USA snabba och seglar lågt på undanvinden. Men räcker det? Självslående fock och vad som verkar bättre båthantering eller kanske mer hanterlig båt verkar ge NZL fördel. Eller har de fel SRS?

    Reply

    • Carl Fjällman
      Sep 7, 2013 @ 23:48

      Ska bli spännande och se vad som händer i mindre vind, NZL var ju snabbare i dagens vindförhållande.

      Reply

  13. S-73 Calluna
    Sep 7, 2013 @ 23:44

    2-0 till NZL. Häftig match i första. I andra bjöds inte Oracle in och NZL seglade taktiskt 100%. De har bättre båtfart och vet om det. Oracle´s chans är att krocka ut NZL eller att ta bort focken för att pröva om det inte går snabbare förutan den. Inte lätt att ratta Oracle nu…

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 8, 2013 @ 10:10

      Det står minus2 till US. Glöm inte straffet.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 8, 2013 @ 10:15

      Nja, formellt står det 2-0, men Oracle kommer inte att få räkna sina första två poäng.

      “OTUSA shall be penalised one point for each of the first two races of the Match in which they would otherwise score a point.”

      Reply

  14. Patrik Måneskiöld
    Sep 8, 2013 @ 00:39

    Skall bli intressant att se umpire replay när det dyker upp. Jag tyckte det var straff på Oracle om det var kontakt. Kändes som överlapp i drygt en sekund och då är det svårt att hinna väja.

    Reply

  15. Jocke
    Sep 8, 2013 @ 01:11

    Sjukt segling, massor av folk på kajen, givetvis Kiwis som hördes mest…
    Coolaste kommentaren var från en Kiwi fan när NZ rundade efter sista kryssen och gick upp och foilade: “oooouch… bye bye Larry…”

    Reply

  16. AndreasE
    Sep 8, 2013 @ 04:06

    Utrolig artig racing idag. Stor jubel paa tribunene under race1 da ledelsen skiftet. Masse ETNZ-fans overalt og god stemning!

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 8, 2013 @ 22:24

    Sjukt bra racing idag också!

    “Unreal” som Outteridge uttryckte det…

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 8, 2013 @ 22:43

      +1
      Vilken tokluffning vid märke 1, (nästan på gränsen till att vara idiotisk med tanke på säkerhet).

      Reply

  18. Lars M
    Sep 8, 2013 @ 22:42

    Det blir svårt för Oracle att vinna AC, jag tror nästan att ETNZ kommer att vinna samtliga race!
    Men, vilken seglings-TV, måste vara bästa någonsin!

    Reply

  19. S-73 Calluna
    Sep 8, 2013 @ 22:46

    3-0 men idag var det riktigt nära. Om Oracle kan få lite, lite bättre speed på kryssen är de helt jämna! Riktigt läckert producerat och jag känner själv hur pulsen är på 180 straxt innan prestart och ligger på den nivånfram till det att båtarna går ner på sista undanvindsbenen. Sista två benen blev mest transportsträcka då endast ett stort misstag från NZL då skulle kunnat ändra utgången. Snart dags för race 4…

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 8, 2013 @ 22:59

      men har inte US bättre kryssfart idag. dom seglade ju sämre vägval på kryssen?

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    Sep 8, 2013 @ 23:39

    Det verkar inte helt avgjort :-)

    Reply

    • Lars M
      Sep 8, 2013 @ 23:40

      +1, och vilket race !

      Reply

  21. Erik Wik
    Sep 8, 2013 @ 23:39

    Sjukt bra racing

    Reply

  22. Sam V
    Sep 8, 2013 @ 23:40

    We’ve got a boat race!

    Reply

  23. Kåre
    Sep 8, 2013 @ 23:43

    Bra för cupen att Oracle van, fortfarande 3-0 till ETNZ pga Oracle poängavdrag.
    Ser framemot tisdagens race.

    Reply

    • Kåre
      Sep 8, 2013 @ 23:53

      Vann ska det va :)

      Reply

      • Mattias SWE 8
        Sep 9, 2013 @ 00:37

        Bara så att jag förstår; På vilket sätt är det “bra för cupen” att de eländiga fuskarna fick vinna racet? Hoppas ETNZ gör processen kort med Oracle i resterande matcher…Dock makalöst spännande och häftig racing-oerhört spektakulärt och jag saknade inte tolvorna jättemycket hela tiden.

        Reply

        • Eivind Haugan
          Sep 9, 2013 @ 08:52

          +1

          Reply

        • Kåre
          Sep 9, 2013 @ 09:01

          Jag hoppas INTE att Oracle vinner cupen men det är bra att det blir lite spännande race.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Sep 9, 2013 @ 09:05

            Har du något stalltips på vad ETNZ skulle välja för båtar om de vinner?

          • Kåre
            Sep 9, 2013 @ 09:11

            Inga stall tips tyvärr, alldeles för många rykten.

          • Patrik Måneskiöld
            Sep 9, 2013 @ 12:06

            Formellt sett är det väl utmanaren som kan bestämma båttyp enligt Deed of gift. I praktiken skulle det handla om vad ETNZ och Luna Rossa kommer överens om. Har Oracle avslöjat vem som kommer att vara deras utmanare om de vinner? BAR?

          • Lars M
            Sep 9, 2013 @ 12:30

            Enligt Deed of gift tror jag att det är så att utmanaren kan utmana med en båt inom DoG maxgränser och försvararen kan försvara med en båt inom samma maxgränser. Båtarna måste inte alls vara lika. Jfr tex Oracle vs Alinghi i trimaran mot katamaran eller Nz mot Dennis Conner i enskrovare mot katamaran.

          • Patrik Måneskiöld
            Sep 9, 2013 @ 14:49

            Det är riktigt. Vad som helst mellan 44-90 fot om enmastad. Jag hade otur när jag tänkte.

        • Sam V
          Sep 9, 2013 @ 10:23

          Många matcher och lika spektakulärt som det varit hittills borde vara bra för både cupen och segling i stort, oavsett vem som vinner.

          Reply

  24. Per X Lundqvist
    Sep 8, 2013 @ 23:59

    Nu måste man duscha…

    Reply

  25. Patrik Måneskiöld
    Sep 9, 2013 @ 12:11

    Enligt presskonferensen märkte varken Spithill eller Barker straffet i fjärde racet. ETNZ tog det väl automatiskt då de var långsammare efter luffningen.

    Reply

  26. Lärkan
    Sep 9, 2013 @ 15:49

    Är det någon som har koll på varför dom vevar/winchar så in i h-vete precis hela tiden på båtarna? Även på längre bogar vevas det på rätt friskt och det är lite svårt att greppa varför.

    Är det trimmet som hela tiden justeras eller har det med att hålla uppe trycket i hydrauliken? Någon som vet?

    Reply

    • Jonas
      Sep 9, 2013 @ 17:20

      Propellern såklart :-P

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 9, 2013 @ 23:15

      De grindar upp tryck i hydrauliken. Både för vingtrim och centerbordens justering. Jag läste någonstans att det finns tryck för tre sekunders justering av ett centerbord, sedan måste man veva igen… Tufft jobb.

      http://www.sailingworld.com/racing/americas-cup/americas-cup-34-the-power-of-oil

      Reply

      • Oscar
        Sep 10, 2013 @ 07:22

        Tryck i hydraulik? Lufttank möjligen..

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 10, 2013 @ 09:16

          Ursäkta min svepande formulering. Alltför många pratar om “hydrauliskt tryck” när de egentligen borde säga “tryck i lufttanken som är ansluten till det hydrauliska systemet” ;-)

          Nästa gång skall jag göra ett schematisk diagram med alla ingående komponenter.

          Du missade också att “grindar” inte är ett riktigt ord…

          http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulik

          Reply

          • Hannu
            Sep 10, 2013 @ 09:47

            puuuuh……..alla hugger som kobror efter dig…..hjälm på bara!

          • Oscar
            Sep 10, 2013 @ 11:48

            Var inte min mening att hugga, utryckte mig kanske dumt.

            Reagerade på att man pumpar upp tryck med luftpump då de generellt har sämre verkningsgrad än än hydraulpump, svårare att få täta. Om det nu är handkraft så är en hydraulpump effektivare om man pumpar olja eller vatten in i en tank med membran eller accutank som ofta fylls med kväve om det är höga tryck.

        • Anders Dahlsjö
          Sep 10, 2013 @ 12:39

          Reply

          • Z
            Sep 10, 2013 @ 13:05

            De borde ha lyssnat på Oscar.

          • Peter Gustafsson
            Sep 10, 2013 @ 19:56

            PORN!

            Visst pumpar den olja, så då var jag inte helt fel ute?

        • Allan W
          Sep 11, 2013 @ 07:45

          Jepp, tryck i ett hydraulsystem. Inte att blanda ihop med engelskans hydraulic. Ett trycklöst hydraulsystem gör ingen glad.

          Det fanns/finns en regel mot motoriserade lösningar i kappseglingsbåtar och jag inte satt mig in i AC72 regelverk så det kan vara ett sätt att använda hydraulik men ändå komma runt regelverket om motorassisterade vinschar, min vilda gissning.
          Hydraulik är väldigt vikteffektiv för stora moment.

          Reply

          • Oscar
            Sep 11, 2013 @ 09:01

            Det troliga är, eller snarare måste det vara så att de har någon form av accumulatorfunktion.
            Om det får vara trycksatt innan start så skulle det underlätta arbetsmäsdigt, men frågan är vad skillnaden mot motordrift och ett LiPo batteri som klarar ett race skulle vara.
            De får nog bara grinda strax innan start.

        • Patrik Måneskiöld
          Sep 11, 2013 @ 13:33

          Schematiskt hur det kanske ser ut: http://noticeboard.americascup.com/wp-content/uploads/2011/09/PI_49.pdf
          Fast man vet aldrig om en Public interpretation har som syfte att förvilla.

          Reply

  27. Lars M
    Sep 10, 2013 @ 22:26

    Härligt, Kiwis leder!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 10, 2013 @ 22:27

      Seglar Oracle som krattor? Härligt att ingen av kommentatorerna förstår vad de håller på med…

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 10, 2013 @ 22:32

        så går det när man har lit för stort självförtroende, dumt av dom

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 10, 2013 @ 22:36

        Eller så är de så osäkra på sin förmåga att stagvända på normalt sätt att de kände att de måste köra den varianten. Var inte receptet från i söndags att göra det enkelt?

        I vilket fall var sköt man sig rejält i foten…

        Reply

      • Kåre
        Sep 10, 2013 @ 22:39

        Helt klart gjorde Oracle ett gigantiskt taktiskt misstag men det är mycket enklare att se hur man ska segla när man ser det utifrån, speciellt när man har tillgång till all grafik med strömmar och så vidare :)

        Reply

      • Jonas Caspersson
        Sep 11, 2013 @ 06:45

        Vilken seglare som helst som seglat lite march-racing vet att man bevakar sin ledning på kryssen… OTUSA’s stagvändning direkt efter rundning var “TEXTBOOKERROR #1”. ETNZ måste ha tappat hakorna när dom såg den manövern. Se är det ju helt tydligt att Kiwis kan det här med att segla kryss…

        Reply

    • Richard Göransson
      Sep 10, 2013 @ 22:34

      Fy fan va bra! kan knappt hålla tårarna tillbaka.

      Reply

    • Lars M
      Sep 10, 2013 @ 22:40

      Ja, vad hände med Oracle ? dom var ju chanslösa på kryssen. Dom seglade ju bra i förra racet.

      Reply

      • JIMMY
        Sep 10, 2013 @ 22:43

        För högt SRS-tal… ;)

        Reply

        • Lars M
          Sep 10, 2013 @ 22:48

          För stor fock, enligt Spithill. Undrar vad dom har för SRS ?

          Reply

        • Skoglund
          Sep 10, 2013 @ 22:49

          Om man skulle investera i en sådan där maskin, vad får man för SRS? 5,012?
          Om man bara fixar så man slipper veve upp trycket i hydrauliken så verkar det vara en bra SH båt.

          Reply

          • JIMMY
            Sep 10, 2013 @ 23:09

            Ja SRS-talet ligger väl runt 5… Hursom fick Oracle Team USA pisk med 25 pinnar… :(

  28. Henrik
    Sep 10, 2013 @ 22:49

    Race 5 klart, vad gäller bäst av 7? Underbar show!

    Reply

  29. Petter
    Sep 10, 2013 @ 23:08

    Here we go again!

    Reply

    • Petter
      Sep 10, 2013 @ 23:09

      Or not..

      Reply

  30. Sam V
    Sep 10, 2013 @ 23:15

    Oops, verkar som om JK ligger brunt till efter den enorma taktiska blundern.

    Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Sep 11, 2013 @ 00:35

      Tredje stora missen från honom. Vem kör taktik på B-båten? Bundock, Murray Jones eller kanske RC himself?

      Reply

      • Gus
        Sep 11, 2013 @ 06:52

        Bundy kört taktiken åt Ben på B båten.
        det är svårt att köra taktik på en katamaran om man vet att den andra går snabbare. Det finns så många sätt att köra om på som inte existerar med kölbåtar. Kan man dessutom falla några grader och foila på kryssen borde det inte vara några problem alls att gasa på ner i lä till ren vind utan att tappa för mycket vmg. Redan med en F18 är det något som ofta används och här borde det inte kosta ännu mindre.
        Jag säger inte att beslutet var rätt (och det såg ju helt fel ut när det togs ) men det är möjligt när ETNZ går nästan 1 kn fortare på kryssen och slår mycket bättre att Oracle känner tvingade till aggressiva beslut.

        Reply

  31. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2013 @ 23:19

    Deppigt på USA-17…

    Reply

  32. Tomas Östling
    Sep 10, 2013 @ 23:40

    Lite snopet att det skulle gå så där… Man vill ju ha tight race.
    Men…

    Någon som är sugen på att samlas och se race 6 live på pub eller sportsbar på torsdag? I Stockholm för min del.

    Reply

  33. Sture Smith
    Sep 11, 2013 @ 00:01

    Vem var det som sa att Segling aldrig blir en bra TV Sport.
    Helt grym show med pedagogiska förklaringar med hjälp av bra grafik.
    Gick från fotboll Kazakstan mot Sverige, match i 27 sekunder sedan hände inte mycket. Till Americas Cup, vilken skillnad på underhållningsvärde.
    De är tur att man gillar segling.

    Reply

    • Gustav
      Sep 11, 2013 @ 07:23

      För oss invigda är det bra TV sport. Det är action och snabba matcher, helt tvärt om det där då dom sparkar på en boll..
      Problemet är bara hur de oinvigda ska förstå det? Min fru är helt ointresserad trots att hon seglar mycket, att bara förstå reglerna och taktiken kräver ju en hel del. Jag tror att det är en stor tröskel.

      Reply

  34. Sven
    Sep 11, 2013 @ 07:31

    Måste falla in i hyllningskören av produktionen för TV. Fantastisk! Bra med coola kameravinklar, fantastisk överblick! Bra insatta kommentatorer (inte undra på med tanke på namnen..).. Jag gillar augmented reality bättre än virtual reality för man behåller kontakten med båtarna bättre.. Så de har verkligen tagit det ett steg till!!

    Jag gillar båtarna. Dessa foilande monster är grymma!! Supperhäftiga och farten ger stundtals en fantastisk känsla. Dock så kan jag inte annat än att känna att vissa moment försvunnit som åskådare. Många av de moment som finns i monohull matchracing är borta med slamdunks, peeloffs, loose cover och många täckningsmoment har ett så litet fönster att det nästan blir obetydligt.. Så lite har matchracingen försvunnit.. Synd..

    Tror ni inte man skulle åstadkomma samma racing med en ny modern stor planande monohull? Jag menar som TV tittare ser man väl inte så stor skillnad mellan 25 och 40 knop?

    Reply

  35. Anders Dahlsjö
    Sep 11, 2013 @ 13:28

    Tur att Americas Cup har varit så jämt (nära mellan båtarna) annars hade denna AC gått till historien för någo annat. Många rodde nog att det skulle vara båfart som skulle komma att avgöra utgången men nu verkar det ju som att det är besättningarna som gör skillnaden. ETNZ har haft bätre förutsättningar att göra sin hemläxa och som vanligt lett utvecklingen hur manövrana skall utföras rent tekniskt. De andra teamen kopierar så gott de kan. Nu tycker inte jag det har sett så illa ut med slagen för Oracle men lagets analys kanske säger annorlund. Några sekunders skillnad blir ju många meter! Oracle har tappat ledningen två gånger det hade sett annorlunda ut om….

    Det skall bli intressant att se fortsättningen på torsdag.

    Reply

  36. Sture Smith
    Sep 11, 2013 @ 14:56

    Om det är mono eller multihull??? Tror mkt väl att monohull kan bjuda på lika bra underhållningsvärde med lika proffsig presentation som i AC. Såg VOR 70 fleet race live i Portsmouth för några år sedan. Riktigt häftigt när det kom in ett mörkt moln med mkt vind över banan. Snacka om action.
    Blev omseglad av Hugo Boss på årets ÅFOR, satan va den gick. Kan välja mellan tre försegel på några sekunder. Så en modern monohull kan säkert ge minst lika bra show.

    Reply

  37. Olle
    Sep 11, 2013 @ 16:51

    Låt oss införa samma mediateknik på alla våra viktiga kappseglingar som Tjörn Runt. Va häftigt! Då blir nog segling äntligen en mediasport! Kan ju tänka mig 6 kameror på Blur inkl headcam på skepparn själv! Tänk hela svenska folket i TV-soffan! Allt presenterat av André Pops i Sommarstudion.fan vad häftigt!

    Reply

  38. jol
    Sep 12, 2013 @ 07:10

    Här i USA och Kalifornien är är mediabevakningen noll. College fotboll, baseboll har 100 gånger mer bevakning än AC seglingen, hittils har jag sett ett inslag på 10 sekunder, det är allt.

    Reply

    • Olle
      Sep 12, 2013 @ 22:41

      Ånejdå, vi tror nog att du har fel! Världens häftigaste och största regatta sänds ju live worldwide coast to coast!

      Reply

      • jol
        Sep 13, 2013 @ 07:27

        Hej Olle, jag är på plats i SF och det är ingen nyhetsrapportering på någon av de 100 kanalerna jag har tillgång till. Har även lyssnat efter nyheter om AC eventet på radio men total tystnad.

        däremot är det trevligt och bra rapportering i AC village men det får man vara på plats.

        Reply

  39. Sam V
    Sep 12, 2013 @ 19:06

    Reply

  40. Lars M
    Sep 12, 2013 @ 22:16

    Ingen vidare start av Barker…

    Reply

  41. Peter Gustafsson
    Sep 12, 2013 @ 22:28

    Bra action!

    Reply

    • Lars M
      Sep 12, 2013 @ 22:48

      Jäkligt spännande men man hoppas nästan att Oracle får upp lite bättre speed, ETNZ är för överlägsna nu.

      Reply

      • Joakim
        Sep 13, 2013 @ 00:06

        Vad är spännande? Att gissa kommer Oracle först till andra märket? Sen på kryss ETNZ är bara ~10% snabbare och brydde sig inte ens om att slå på Oracle i race 7 och ändå var dom 1 min snabbare på 12 min kryss.

        Varför Oracle slog inte på ETNZ i race 6? Dom bara låt dem gå förbi. Men inte är det lätt med Express mot X-99….

        Reply

      • gurra
        Sep 13, 2013 @ 10:31

        Oracle har bara en utväg – full foila på kryssen !

        Reply

  42. Lars M
    Sep 12, 2013 @ 22:31

    Nu är nog Oracle körda!

    Reply

  43. Mathias L
    Sep 12, 2013 @ 22:32

    NBC visar ju live på TV, så lite media är det i alla fall ..

    Reply

  44. Sam V
    Sep 12, 2013 @ 22:51

    Vore det a nice little entyp skulle bucklan stanna i USA. Men AC ska inte var entyp.

    Reply

  45. Jonas Österling
    Sep 13, 2013 @ 11:08

    Börjar liksom luta åt kiwisarna tycker jag. Enda chansen för Oracle är väl om kiwisarna kraschar sin katta, eller…

    Reply

  46. andreas
    Sep 13, 2013 @ 11:18

    Ja 2 race har varit riktigt bra. Nu känns det förstor skillnad.

    Reply

  47. Patrick L
    Sep 13, 2013 @ 12:03

    Visst är det skillnader men om man nu tänker tillbaka lite på tidigare finaler så har det inte varit så särskilt jämnt då heller:
    ’92: 4-1
    ’95: 5-0
    ’00: 5-0
    ’03: 5-0
    ’07: 5-2
    ’10: 2-0

    I många finaler tidigare har det varit stora tidsdiffar (över minuten upp till flera minuter). Kul att man kör många flera race nu, Oracle har ju fortfarande en chans även om jag personligen inte tror att de kommer att kunna förändra slutställningen. Men möjligheten finns och därför blir det spännande att fortsätta följa detta :)

    Reply

  48. Fredrik Lönegren
    Sep 13, 2013 @ 13:15

    Varför är NZL snabbare?…………..
    “Segla båten” brukar man säga och det gör dom bra. Jag tror att nzl har lite till att ge. Det har märkts. Så även om US taggar upp så kan NZL kontra och pressa båten lite mera. Det är nog lika mkt motståndet i vattnet som avgör på kryssen. Nzl har visat bra rulle både när dom går högt eller lågt. Undanvindsfarten skiljer bara pyttelite och där är ju våta ytan inte lika avgörande. Så jag tror kryssfarten är bättre mkt tack vare ett snabbare skrov…………

    Så här skrev jag på Facebook i en kommentar, nyss. Vad är av avgörande? Är jag ute och djupt vatten (Kåre, Pelle, Jimmy)

    Reply

    • Gustaf
      Sep 13, 2013 @ 15:05

      Ganska svårt att säga men man kan gissa sig till några saker som ser uppenbara ut men då det hänger ihop i ett sammanhang kan fungera annorlunda med en annan settup eller en annan vind range.

      Skrovformen under vattnet:
      På ETNZ så ligger kölkurvan ganska långt fram med en “svanstjärt” där bak. Det ser ut att ge lägre drag med fint släpp på kryssen och lyfter fören lite (antagligen med hjälp av foilsen) vilket minskar den våta ytan. OR har en kölkurva längre bak och kör då gärna med fören ganska vått på kryssen för att lyfta aktern och minska drag. OR har då ganska mycket våt yta vilket helt klart spelar in i toppfarten.

      OR ser ut att kunna gå lite lägre på undan vinden: Deras vinge har en draft som ligger längre bak om dom skisser som cirkulerat är rätt. Deras ving profil lär dessutom vara tunnare. En katamaran är som en stor TURBO, ju snabbare det går desto mindre drag och desto planare kan seglen vara och toppfarten ökar (oavsett kryss eller undanvind). Kanske är det så att vingen funkar super till undan vind men när dom inte kan lyfta fören på kryssen så orkar den inte accelerera och få turbon att snurra snabbare på kryssen.

      Hur foilsen skiljer sig i form och funktion, vilket antagligen spelar störst roll, är antagligen det viktigaste men samtidigt det man vet minst om. Jag har hört att att teamen skulle kunnat utveckla dom otroligt mycket mer om dom hade fått bygga fler uppsättningar inom regeln.

      MVH,

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 13, 2013 @ 18:12

      Kanon beskrivet Gustav. hur stor del av farten kan ligga i att ha rätt våt yta kontra rätt vindyta…… Jag tror att mkt finns att vinna i minst motstånd i vattnet eftersom farterna är så höga och vatten så hårt. Som du beskriver så går lätofflan väldigt fint i vattnet på NZL (på kryssen då). På undan vinden så är det ju snarare motståndet från bara bärplanet/svärdet som är avgörande. På undanvinden blir också rorsman väldigt avgörande. Gäller ju att hålla rätt rulle i ekipaget och ändå komma ner ordentligt mot märket. Inget nytt för oss seglare med det blir så mkt mera viktigt i dessa farter.

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 14, 2013 @ 22:51

      tycker att US har nosen lite högre upp idag, den dippar inte ner i vattnet lika mkt idag, eller vad tycker ni, kan dom ha flyttat lateralplanet….. självklart så seglade dom också mkt bättre men det är alltid lättare att segla en snabb balanserad båt

      Reply

      • Lars M
        Sep 14, 2013 @ 22:53

        Kan det bero på att dom har plockat bort code0 bogsprötet ?

        Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 14, 2013 @ 23:00

        tänkte på det men inte kan det avgöra så mkt på tyngdpunkten. måste vara något annat trim också. Men håller ni med om att US ser bättre balanserad ut idag?….

        Reply

        • Lars M
          Sep 14, 2013 @ 23:03

          Dom kanske tog bort ‘extrablyet’ i kingposten ;-)

          Reply

        • Tomas Berg
          Sep 16, 2013 @ 09:21

          De snackade om att det finns en inställning på rodren som inte kan ändras under gång. Spithill verkade igår nöjd med denna setting. Kommentatorerna snappade upp att Spithill sade “no changes” angående rodervinkeln efter racet de vann igår.

          Reply

      • Gustaf
        Sep 15, 2013 @ 12:14

        När det blåser mer och man får mer fart går det att lyfta fören och köra mer på den platta delen längst bak och då generera lite lyft från skroven (även när man har kölkurvan långt bak, som F18 C2 eller Wildcat) och då minska våt yta. Det skall bli intressant att se när det blåser mindre om OR har hittat mer fart eller om det var vind styrke baserat vilket är min 2 öres gissning.

        Skulle vara så otroligt kul att se OR komma igen.

        MVH,

        Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 15, 2013 @ 12:24

        Ok men efter slagen i låg fart låg fören lite högre upp tyckte jag………. vi får se i nästa (går det att ändra lutningen på vingen eller flyttar man rotationspunkten fram bak?)

        Reply

  49. Bosse RJs
    Sep 13, 2013 @ 13:25

    Reply

  50. Patrick L
    Sep 14, 2013 @ 22:29

    Race 8: Sjukt spännande nu! Oracle mycket bättre på kryssen!

    Reply

    • Lars M
      Sep 14, 2013 @ 22:38

      Oracle verkar gå bättre när det blåser lite mer…

      Reply

  51. Patrick L
    Sep 14, 2013 @ 22:30

    WOWOWOW!!!!

    Reply

  52. Lars M
    Sep 14, 2013 @ 22:30

    Wow!!!

    Reply

  53. Peter Gustafsson
    Sep 14, 2013 @ 22:30

    SHIT :-o

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 14, 2013 @ 22:33

      Bra action… som du brukar skriva

      Reply

  54. Sam V
    Sep 14, 2013 @ 22:31

    Otroligt!

    Reply

  55. Rickard O
    Sep 14, 2013 @ 22:47

    Och poängen nu 0-6

    Reply

  56. Lars M
    Sep 14, 2013 @ 23:29

    Kom igen nu Kiwis!!

    Reply

  57. Peter Gustafsson
    Sep 15, 2013 @ 22:24

    Satan. 30+ knop på kryssen nu. Smokin’

    Reply

    • Lars M
      Sep 15, 2013 @ 22:27

      Ser inte bra ut för Kiwis just nu…

      Reply

  58. Sam V
    Sep 15, 2013 @ 22:42

    Vilken comeback av OTUSA! AC-drama at it’s best. Oavsett hur det går.

    Reply

  59. Lars M
    Sep 15, 2013 @ 23:41

    Superspännande!!

    Reply

  60. Mattias SWE 8
    Sep 15, 2013 @ 23:45

    Wow!!!

    Reply

  61. Jeppe
    Sep 15, 2013 @ 23:59

    Grymt spännande!!

    Reply

  62. Pelle Lindell
    Sep 16, 2013 @ 06:30

    Fantastisk racing …..så mycket bättre än vad jag trodde det skulle bli

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 16, 2013 @ 07:26

      Ja, hjärtat i halsgropen i vid några möten!

      Reply

  63. Gerhard
    Sep 16, 2013 @ 07:41

    Måste tyvärr medge, jag hade fel!! När teamen är likvärdiga så är MR med dessa katamaraner riktigt underhållande!

    Reply

  64. Peter Gustafsson
    Sep 16, 2013 @ 07:54

    Vi som bygger upp M32 Cup kommer ju till Stockholm i morgon tisdag, då nästa match går.

    På vilken sportsbar i stan ses vi för att följa upplösningen???

    Reply

  65. NRO
    Sep 16, 2013 @ 09:08

    Hej regelexperter!
    En fråga om race 10 kryssmärket där NZL som kom in för babord gjorde en i mitt tycke mästerlig manöver genom att innan mötet ta höjd och sakta in för att kunna klara styrbords märket efter att dom väjt för USA.

    What if… om USA-båten även hade höjt upp och saktat in och gått alldeles invid styrbords märke och därmed “blockerat” kiwibåten från att ligga upp styrbords märket? Hade reglerna tillåtit det, dvs att i praktiken tvinga NZL till stagvändning?

    Reply

    • Martin
      Sep 16, 2013 @ 13:02

      Håller med om att de släppte NZL lite lätt vid detta tillfälle. En annan lösning hade varit att helt enkelt stagvända framför NZL och försäkrat sig om ledning vid märket istället för den “lika” position som blev fallet.

      Reply

    • TRE
      Sep 16, 2013 @ 15:27

      Nu är jag lite ringrostig och inte alls någon matchracing expert, men jag tror regel 18.3 gäller som vanligt.

      Stagvända i zonen
      Om en båt i zonen passerar vindögat och därefter ligger för samma halsar som en båt som ligger upp märket, gäller regel 18.2 därefter inte mellan dem. Den båt som bytte halsar
      a) får inte tvinga den andra båten att segla högre än dikt bidevind för att undvika kontakt, eller hindra den andra båten från att passera märket på den föreskrivna sidan, och
      b) ska ge märkesplats om den andra båten får överlapp på insidan.

      Eftersom OTUSA gick in i zonen vore det förödande att göra ett slag. Om dem gick igenom zonen och slog skulle ENTZ ha rätt till väg.

      Reply

      • Patrik Måneskiöld
        Sep 16, 2013 @ 18:12

        Regel 18.3 (C2.7) är annorlunda i matchracing. Man behöver bara ge märkesplats om båten bakom inte kan undvika att överlappa på insidan efter slaget.
        Men de har en egen version av reglerna för AC och där verkar det som 18 gäller oavsett halsar även på kryss och 18.3 är borta, dvs innerbåt har alltid rätt till plats. Även 13 Stagvändning är borttagen. Det är enbart SB/BB som gäller.

        Sedan tror jag att frågan är akademisk i det här fallet då de antagligen skulle blivit överseglade.

        Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 16, 2013 @ 16:50

      Det går för fort för att göra snabba och drastiska beslut…ett slag innan där och US hade lätt kunnat bli överseglad.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 16, 2013 @ 17:56

      Stagvändning hade varit risky, men att man i zonen seglar medvetet långsamt hade väl täppt igen dörren för ETNZ? Onekligen ett intressant scenario.

      Framförallt om ETNZ har börjat falla av så tror jag inte ens de hade klarat att slå…

      Någon med koll på läget?

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 17, 2013 @ 09:00

      Tror inte man mentalt klarar att bromsa upp båten och testa detta om man leder, vågar man då ta risken, 50 50 att det funkar! En uppbromsning av US och stänga gateen hade kanske gått att fixa. Men det måste nog vara nått man har tränat på. Om dom nu hade gjort denna manöver så kanske NZL hade varit tvugna att ducka hö märke och göra en gipp och segla tillbaka upp till vä märke (samtidigt som US då hade fått 15-45s försprång).

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 17, 2013 @ 10:05

        Nej, den är inte enkel. Men inte särkilt mycket krångligare än en dial-down?

        Så som de hanterar båtarna så tror jag mycket väl att de skulle kunna variera farten mellan 10-30 knop på ett par sekunder. Och risken är mycket mindre än i ett slag. Å andra sidan så såg vi hur kassa de var på att bromsa upp på undanvinden efteråt…

        Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Sep 18, 2013 @ 10:49

      Det är fler som tycker att Oracle skulle pinat mot märket: http://email.sailingscuttlebutt.com/t/j-l-tidtjhk-l-v/

      Reply

  66. Stefan Aaröe
    Sep 17, 2013 @ 14:21

    Det här med att vara lättbegriplig:

    ETNZ
    Wins 7
    Points 7

    OTUS
    Wins 3
    Points 1

    Finns säkert en otroligt logisk förklaring till att OTUS får färre poäng på sina vinster någonstans… 

    Reply

  67. NiklasL
    Sep 17, 2013 @ 22:10

    Äntligen segling som är så spännande att klockorna stannar!!! =)

    Reply

  68. Fabian
    Sep 18, 2013 @ 22:53

    PJM “The America’s Cup is once again New Zealand’s Cup”

    Reply

  69. fills
    Sep 18, 2013 @ 23:41

    “It’s not over,” said Jimmy Spithill after Race 11. “It’s a long way from over”.

    It’s one race from being over.

    Reply

    • Gus
      Sep 19, 2013 @ 09:16

      Spithill agnar sig at crossfit. Dar sager man “its only over when you give up).

      Om du ser det fran det perspektivet sa tror jag han har ratt. Han kanske forlorar AC34 men han har absolut inte get upp.

      On another note:
      Jag som trodde att ett 2 bats projekt inte kunde forlora mot ett en bats projekt for att dom skulle hitta alla knep att segla fortare………Tank sa fel man kan ha.

      MVH,

      Reply

      • Per Svanberg
        Sep 19, 2013 @ 14:34

        Ja…eller så hade vurpan som Oracle gjorde ganska stor impact på performance? Givet hur mycket de utvecklat båtarna bara på en vecka. Tänk hur mycket Oracle hade kunnat vara om de inte flippat runt och tappat många värdefulla tränings- och testtimmar. Jag håller på NZL, men tror de hade varit chanslösa om Oracle inte flippat. 2 båtsprogram är mao i min mening fortfarande kung :)
        mina 2 cent
        /Per

        Reply

      • Pelle Pedersen
        Sep 19, 2013 @ 15:20

        ETNZ har ju kört tre-båts! Två egna + Luna R.

        Reply

        • Per Svanberg
          Sep 19, 2013 @ 22:03

          Eeehhhh….hur tänkte du nu? Båt 1 sålde de till Luna. Luna och Artemis var låååååångt efter TNZ i utveckling…. Inte direkt min definition på “tvåbåtsprogram”….eller menar du nåt annat?

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Sep 19, 2013 @ 23:02

            ???? Dom byggde väl #1 till sig själva, LR byggde en likadan = 2-båts + sin senaste som självklart hade alla förbättringar/erfarenheter dom plockat ur de två första. Utvecklingen går ju så fort att dom knappt behöver använda de gamla efteråt.

          • Per Svanberg
            Sep 19, 2013 @ 23:16

            OK jag kanske har missat något. Trodde de sålde #1 till Luna. Har bara inte sett två st TNZ båtar köra mot varandra samtidigt pss som Oracle gjort. Att köra mot ett annat syndikat kan väl ändå inte kvala in som 2-båtsprogram? De är ju till syvende och sist konkurrenter och delar ju inte med sig av erfarenheter som två båtar inom samma syndikat gör. Vilka var crew isf på TNZ #1 när Barker o Co körde #2?

          • Gus
            Sep 20, 2013 @ 07:57

            Inte helt säker men jag trodde ETNZ byggde en först. Testade lite grejor på den och sen byggde sin nya och Prada som syskon båtar men där ägaren själva fick utveckla foils och inställningar. Man tog tydligen så mycket delar från gamla båten att den inte längre fungerade.
            Men det är ju rätt som PP säger att dom har ju seglat mot Prada och trimmat in sina grejor att man skulle kunna se det som en 2 båts satsning.
            Man skall kanske inte bli så förvånad över seglings utvecklingen då våra F18 också är otroligt känsliga för trim och inställningar. Men jag är sjukt imponerad i alla fall hur mycket snabbare dom lyckas segla på bara några dagar.

  70. Peter Gustafsson
    Sep 19, 2013 @ 07:57

    Reply

  71. niclas
    Sep 19, 2013 @ 11:11

    Lilla nagelbitaren igår och sick spännande start i det avbrutna race 11.. Stor underhållning.

    Reply

  72. Gus
    Sep 19, 2013 @ 20:49

    Har massor av kompisar som inte seglat och normalt inte skulle nämna något om segling som plötsligen börjar prata om Americas Cup och hur det gick i sista seglingen. Vilken medial framgång det här är…. Helt otroligt.
    Larry är en visionär och super cool seglar typ i sin aviga ocoolhet. Respekt.

    Mvh,

    Reply

  73. Fredrik Lönegren
    Sep 19, 2013 @ 22:16

    Ball början

    Reply

  74. Andreas i HP
    Sep 19, 2013 @ 22:51

    Gött…inte så tajt segling på sista 2 benen, men go kryss upp…

    Reply

  75. Pelle Pedersen
    Sep 20, 2013 @ 08:05

    Otroliga slag dom gör; ser ut som att dom går i på ett skrov, lovar och “foilar över” på nya läskrovet. Lägsta speed droppar “bara” till 13-15 knop!

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 20, 2013 @ 09:40

      Snacka om att us har blivit bättre. I gårdagens race12 seglade dom” high speed mode” ca 28. Då sjunker farten bara till 16 mitt i slaget och dom kommer snabbt runt. Om dom seglade på höjd så gjorde dom 23-24 och då skönk farten till 11 och det tog längre tid att få över båten på nya bogen och upp i fart. Medströmmen på vänsterkanten hjälpte självklart till att optimera slaget. Men även på högerkanten så var us slagen bättre än nzl, på AC appen “virtual eye” kan man kolla.

      Reply

    • gurra
      Sep 20, 2013 @ 17:37

      Den båt som foilar på X kommer att ta hem bucklan

      Oracle har nu mer än 30 knop på loggen, lite mer tuning och 35 knop är
      Inom räckhåll – mer fart = mindre avdrift.

      Reply

      • nobbe
        Sep 20, 2013 @ 20:13

        mm det ser ut som om dom prioriterar fart före höjd(;-)

        Det kanske man gör om man kryssar 30 knop.

        Helt unfuckincrazy…sjukt men kul o häftigt.

        Heja Oracle.

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          Sep 20, 2013 @ 21:58

          finns ett sätt att uppleva liknande men mkt billigare och enklare

          Reply

      • Jonas
        Sep 20, 2013 @ 21:23

        Men är det där med avdriften riktigt sant i det här fallet? Om jag förstod Ken Reads kommentar igår rätt så kan avdriften öka om de foilar högre för att de får för lite sticksvärd i vattnet…

        Reply

  76. Peter Gustafsson
    Sep 20, 2013 @ 21:58

    Några stalltips?

    8-12 knop, svag ström, ökande…

    Reply

  77. Christian Lind
    Sep 20, 2013 @ 22:08

    Är det bara för mig det inte fungerar?

    Reply

  78. Fredrik Lönegren
    Sep 20, 2013 @ 22:32

    Nu blev jag besviken på US, hur fan kan man sluta hålla rulle i båten, hallå….Nzl gör som Gutta lärde mig, “du måste hålla rulle i båten” annars är du borta.

    Reply

  79. Sam V
    Sep 20, 2013 @ 22:59

    Skönt med tidsbegränsningen. För matchen.

    Reply

  80. Peter Gustafsson
    Sep 20, 2013 @ 23:18

    The five-leg course is designed to last approximately 25 minutes with a length of nearly 10 nautical miles, and the seven-leg course approximately 45 minutes with a length of approximately 16 nautical miles.

    The time limit for the five leg course is 40 minutes and 70 minutes for the seven-leg course. If a competitor fails to finish within five minutes of the race winner they are scored Did Not Finish (DNF).

    10 distans på 40 minuter = 15 knop i snitt VMG
    = nästan 20 knop genom vattnet…

    Reply

  81. Peter Gustafsson
    Sep 20, 2013 @ 23:42

    Helt sjukt :-D

    Reply

    • Sam V
      Sep 20, 2013 @ 23:53

      “Sailors around the world are just shaking their heads” :-)

      Reply

  82. Mossberg
    Sep 21, 2013 @ 00:19

    Nu är till och med en gammal monohull taktiker övertygad om att AC72or i Americas Cup kommer att bli bra. Inte bara boatspeed som tidigare utan täta taktiska race men starten kan säkert ges minst 30sekunder till.

    Reply

  83. Måns Håkansson
    Sep 21, 2013 @ 00:36

    Liten fråga gällande formatet här (som säkert diskuterats annorstädes):
    Det är väl fortfarande bäst av 17 som gäller? I så fall borde väl ETNZ ha vunnit hela evenemanget när de tog sin 8:e seger här om dagen? OR startade ju med -2, nu har de 3 poäng med bara race 4 kvar… Hur ska det räcka till?
    Misstänker att det inte är så att ingen tänkt på det och att jag har fel. Det är kanske först till 9 som gäller?
    (Eller ska jag ta detta med seglingsledningen? :-))

    Segling har aldrig varken varit eller presenterats bättre! Fantastiskt!

    Reply

    • Per X Lundqvist
      Sep 21, 2013 @ 00:43

      Nu fattar vi varför väderprognoserna är som dom är. Noll koll!

      Reply

      • Måns Håkansson
        Sep 22, 2013 @ 12:14

        :-)
        Yada yada…

        Pelle, storheten ligger i att tolka dem.

        Reply

    • JV
      Sep 21, 2013 @ 08:01

      Först till 9

      Reply

    • Svenne
      Sep 21, 2013 @ 10:39

      Är det bara 4 seglingar kvar ?

      Reply

    • Jan Dejmo
      Sep 21, 2013 @ 11:34

      34th America’s Cup Standings (first to 9 points wins)

      Emirates Team New Zealand – 8
      ORACLE TEAM USA – 3

      Reply

  84. Fabian
    Sep 21, 2013 @ 12:57

    Glöm det här med bäst av 17 seglingar, det är först till 9p som gäller där 1 vinst ger 1p oavsett utgångsläget.

    Reply

    • Måns Håkansson
      Sep 21, 2013 @ 19:52

      Lovar försöka.

      -Så det som står i schemat under REGATTA FORMAT på
      http://www.americascup.com/en/results-standings
      är alltså falsarier?
      Verkar uppenbarligen så…

      Reply

      • Fabian
        Sep 22, 2013 @ 09:24

        Vid bäst av 17 hade TNZ redan vunnigt då OR behöver 6p till och det bara är 4 seglingar kvar.

        Reply

        • Måns Håkansson
          Sep 22, 2013 @ 12:11

          Ja, det var det jag menade i mitt först inlägg. Men vi struntar i det nu och njuter av att det faktiskt inte är slut ännu!
          -Fast de har ju tusan målat in sig i ett hörn med alla restriktioner på vindhastigheter, -riktnningar o tider… Allt för showen lixom, vilket i och för sig inte är irrelevant.
          Go ETNZ!

          Reply

          • Patrick L
            Sep 22, 2013 @ 16:27

            De verkar säga emot sig själva där faktiskt. Men det är ju Protokollet som gäller:

            The Protocol Governing the 34th America’s Cup

            12. DEED OF GIFT
            GGYC and CNR have mutually agreed, in accordance with the terms of the Deed of Gift as follows:
            […]
            (d) For the Match;
            (i) the winner of each race scores one point, the loser scores no points, and the winner will be decided by the first yacht to score at least nine points after applying any penalties;

      • Svenne
        Sep 22, 2013 @ 20:00

        Ser fortfarande ut som det slutar idag enligt programmet, eller är de bara dåliga på att uppdatera.

        Märkligt att man numer i segling har så snäva tider att båtar som seglar mellan 10 till 20 knop inte hinner i mål ?

        Reply

    • Jonas w
      Sep 21, 2013 @ 22:56

      Om det skulle krävas så förlänger man till 19 seglingar vid scenariot 11 vinster för oracle = 9 poäng, 8 vinster för emirates.

      Reply

  85. fills
    Sep 22, 2013 @ 21:08

    Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Sep 23, 2013 @ 00:16

      Att han står kvar som teammedlem gissar jag är ett led i att inte erkänna juryutslaget. Om de vinner två eller tre till och ETNZ ändå tar hem det är det bra att inte ha erkänt något när man försöker få utslaget prövat i domstol.

      Reply

  86. Lars M
    Sep 22, 2013 @ 22:31

    Vilken rysare!!

    Reply

    • Lars M
      Sep 22, 2013 @ 22:49

      Men tyvärr åt pipan för Kiwis!

      Reply

  87. Gustav
    Sep 22, 2013 @ 23:41

    Idag verkar Kiwi sakna allt. starter, taktik och fart….

    Reply

    • Lars M
      Sep 22, 2013 @ 23:47

      Det är inte över än…

      Reply

    • Lars M
      Sep 22, 2013 @ 23:49

      Men jag håller med, inget gick rätt för Kiwis idag…

      Reply

      • Gustav
        Sep 22, 2013 @ 23:52

        Det som förvånar mig mest var att de åkte på två lika dåliga starter. Sen verkar dom ha fastnat i hål på undanvinden i båda racen… Kul för serien men det börjar bli många sena kvällar på rad nu. god natt…

        Reply

  88. Mikael Vesala
    Sep 23, 2013 @ 00:04

    Makalöst roligt att titta på, följer racen nästan som när Stenmark var i farten! Vilket lyft för AC!

    Reply

  89. jol
    Sep 23, 2013 @ 04:47

    Idag seglade Usa rätt på nästan alla punkter, Nz som tidigare varit felfria gjorde det mesta fel, oflyt eller pressade att vinna som stressar fram felen?

    Reply

  90. Andreas
    Sep 23, 2013 @ 06:29

    USA gött kämpat o seglat.
    De har onekligen tunat in båten rejält sedan första seglingarna nå NZ så vassare ut.
    Imponerande att hitta det övertaget.
    Sedan är det ju intresseant att NZ är passiva o gör goa misstag i starterna,

    Sedan mindset tror jag mycket på. De där over there har en glöd som är go!

    Reply

  91. Peter Gustafsson
    Sep 23, 2013 @ 08:10

    Jag är faktiskt beredd att sätta lite pengar på Spithill nu!

    I ett America’s Cup så fyllt av rekord, så hade det passat med osannolikaste come-backen någonsin.

    Inte ens de bästa manusförfattarna från Hollywood hade lyckats göra det här mer spännande.

    Reply

  92. Fredrik Lönegren
    Sep 23, 2013 @ 08:56

    Dagss att NZL skärper sig om dom ska vinna, det är så lite som fattas. Dom gör flera misstag. undanvindarna igår var kass, inte gippar man när man precis fått bra tryck. NZL behöver oxå lite fine tuning, den verkar inte så balanserad som man kan önska sig. Det kanske är så att US nya foils (om dom har bytt?) är mkt bättre än NZL. ……..Vad har ni andra snappat upp för rykten? Är det kört för NZL?

    Reply

    • Patrick L
      Sep 23, 2013 @ 09:58

      Kört kan väl inte säga att det är. NZL körde ju i stort sett ikapp USA två gånger men valde att splitta vilket straffade sig. Om NZL till att börja med vinner en start kan nog läget se annorlunda ut?

      Reply

      • Lars M
        Sep 23, 2013 @ 10:46

        Ja, få se om dom kan ta någon start ikväll. NZ bör väl ha ‘port entry’ ? vilket verkar vara en liten fördel.
        Blir det lätt vind kanske det blir problem med den fullständigt idiotiska maxtiden igen.

        Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 23, 2013 @ 13:01

        Visst är det så att NZL kan ta det. I förrgår så var det US gjorde en skitjipp och missade att hålla rulle (även om NZL fick ett stort försprång så blev det avblåst av maxtid). Igår var det tvärt om då NZL körde klantigt. På deras nivå med så många proffs i teamet finns inte utrymme för så stora fel. Sen är det ju motståndet i vattnet/ trimmet, har något av lagen något nytt att komma med?……….

        Reply

  93. Sam V
    Sep 23, 2013 @ 09:51

    Den utveckling OTUSA gått igenom senaste veckan är otrolig på gränsen till oförståelig. Vi har bara sett början av foilande kattors potential. Nu när jänkarna är i stimmet känns det som en styrka att de har tre man i afterguarden. Pressen på ETNZs taktiker Ray Davies växer samtidigt som OTUSA kan segla avslappnat och verkar ha bättre koll på banan tack vare en konstant bakåtvänd Tom Slingsby.

    Det kan ta slut ikväll men hoppas på mer. Mer!

    Reply

  94. Thomas Hansson-Mild
    Sep 23, 2013 @ 13:24

    Spännande värre! Intressant och se om de stuvar om i aftergarden hos NZL. För om det skiter sig ikväll för dem så är allt upplagt för imorgon och att byta så dags känns ju än mer risky? Inte för att jag tycker att Davies har gjort ett dåligt jobb, tvärtom. Men det känns som om nerverna kan börja spela dem ett spratt. Eller ska de köra vidare med samma team?

    Sen vad gäller resutaten på http://www.americascup.com/en/results-standings så verkar de inte uppdaterade.

    Reply

  95. Patrick L
    Sep 23, 2013 @ 16:15

    Gary Jobson’s Notes from the Americ’s Cup
    NOTE 15: SPEED, SMARTS, AND A LITTLE LUCK

    http://nshof.org/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=180&Itemid=280

    Reply

  96. Fredrik Lönegren
    Sep 23, 2013 @ 23:22

    Hatten av för US segling. Vilken comeback. (att NZL har pirr i magen och inte ligger i fas med trimmet och seglingen hjälper till)

    Reply

    • Eivind Haugan
      Sep 24, 2013 @ 15:56

      Det er vel verdt å merke seg at det bare er en grinder ombord på Oracle som er amerikaner, så de ti andre er i hovedsak fra Australia, New Zealand + Sir Ben fra UK selvsagt.

      Reply

  97. Jocke
    Sep 24, 2013 @ 08:49

    Funderade lite på det där med vingmast….

    Masten har ju ingen tvist, behövs inte det pga att den skenbara vinden alltid är så stark och ev behov av tvist då blir liten/obefintlig?

    Reply

    • Per Svanberg
      Sep 24, 2013 @ 08:56

      Vingen är uppbyggd i sektioner. Stora möjligheter att tvista alltså. Syns tydligt i helikopterbilder när de filmar rakt uppifrån

      Reply

    • Stefan G
      Sep 24, 2013 @ 09:24

      En fundering kring twisten…. Eftersom båtarna har så hög hastighet borde väl behovet av twist vara relativt litet? Hög andel fartvind (samma riktning och styrka över hela segelplanets höjd) relativt sann vind (som varierar i styrka och riktning över höjden) borde ge en jämn fördelning jämfört med en långsammare, mer normal, båt. Detta undantaget accelerationsläge förstås då man tydligt ser twisten på AC72orna. När de är uppe i fart ser twisten ganska liten ut tycker jag. Självklarheter för vissa kanske, men inte för mig.

      Reply

      • Stefan G
        Sep 24, 2013 @ 09:26

        …vilket ju Jocke just påpekade såg jag nu. Jag visst snabbare i skrivning än läsning….

        Reply

    • Patrick L
      Sep 24, 2013 @ 10:08

      Jag tycker det ser ut som den har en hel del twist?

      Reply

    • Magnus
      Sep 24, 2013 @ 13:16

      Är även så att dom kan twista åt fel håll i toppen så att dom kan skapa rätande moment.

      Reply

  98. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2013 @ 14:18

    Dean Barker admits he should’ve capsized
    the boat when he had the chance

    http://www.thecivilian.co.nz/dean-barker-admits-he-shouldve-capsized-the-boat-when-he-had-the-chance/

    Reply

    • Pelle Lindell
      Sep 24, 2013 @ 14:43

      :-D

      Reply

  99. kim
    Sep 24, 2013 @ 20:37

    Världsklass på livesändningarna! Till och med så att man kan växla kameravyer i YouTube under racen.

    Trots att jag följt racen med inlevelse, så har jag svårt att få grepp om vem/vilka ombord som sköter allt trim. T ex klaffar i vingen, lutningen på foilsen och allt vad det nu kan finnas i finessväg på de där flygmaskinerna.
    Alla utom rorsman verkar ju veva kaffekvarnar 100% av den tid de inte kutar i sidled över nätet. Till och med taktik/nav tvingas ju veva. Ja, ibland ser man en gubbe sitta och handveva/släppa på en skotvinch. Jag gissar att det är focken?

    Sköts allt annat trim via knapparna på rattkransen och med uppbyggd hydaulik?

    Enlighten me please.

    Reply

  100. Jonas w
    Sep 24, 2013 @ 22:03

    Kan bli väldigt spännande seglingar idag (igen), verkar blåsa lite mer.

    Reply

  101. Lars M
    Sep 24, 2013 @ 22:17

    Men…vad håller NZ på med ?

    Reply

  102. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2013 @ 22:18

    Ouch!

    Nu vet vi hur närkontakt låter :-)

    Reply

  103. HenrikA
    Sep 24, 2013 @ 22:45

    Möjligheten för NZL att ta cupen verkar sakta men säkert glida dem ur händerna

    Reply

  104. S-73 Calluna
    Sep 24, 2013 @ 22:46

    Irriterande dåliga starter av NZ! Båtfarten är nu mkt lika. Tycks som om NZ fått bättre inställningar på sina foils och båten såg stabilare ut och inte lika pitchig som vid förra racen. Tycker att NZ måste segla mycket tuffare i förstarten. Nu får ju Oracle diktera den delen varje gång… Vinsten för Oracle gör dock att racen fortsätter. Kanske kan Oracle vända på hela skiten och vinna. Det skulle göra dem till kungar för evigt!

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 24, 2013 @ 23:10

      +1

      Reply

  105. Lars M
    Sep 24, 2013 @ 22:47

    NZ får nog snart hoppas på ett haveri på Oracle, tyvärr.

    Reply

  106. HenrikA
    Sep 24, 2013 @ 22:52

    Känns som Ben Ainslie är skillnaden mellan teamen

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 24, 2013 @ 23:32

      Jag är imponerad av US nattarbete av design/ teknik/ justeringar, lite snabbare varje dag. ( Hinner man förändra eller bygga ett foil över en natt????)

      Reply

  107. Lars M
    Sep 24, 2013 @ 23:20

    Go Kiwis!!

    Reply

  108. Jonas w
    Sep 24, 2013 @ 23:22

    Neeeej, inte slå där

    Reply

  109. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2013 @ 23:22

    WOW!!!!!!!

    Reply

  110. Stefan Peterson
    Sep 24, 2013 @ 23:25

    Men va f-n nu la youtube av

    Reply

  111. Fredrik Lönegren
    Sep 24, 2013 @ 23:26

    va fasiken håller NZL på med, segla båten

    Reply

  112. Patrick L
    Sep 24, 2013 @ 23:28

    Haha “Hindisight Patrol will be out in a big way”

    Reply

  113. HenrikA
    Sep 24, 2013 @ 23:34

    Det skiljer ju ljusår i 3:e rundning i dom farter som dom har

    Reply

  114. Lars M
    Sep 24, 2013 @ 23:35

    Det blir ett avgörande race i morron, vem hade trott det!

    Reply

  115. HenrikA
    Sep 24, 2013 @ 23:37

    “the body language says it all” ett understatment

    Reply

  116. Lasse Bergkvist
    Sep 24, 2013 @ 23:38

    Häftigt, häftigt race!

    Reply

  117. Sam V
    Sep 24, 2013 @ 23:43

    Större blir det inte.

    Reply

  118. Peter Gustafsson
    Sep 24, 2013 @ 23:47

    Episkt.

    Colaste båtarna någonsin. Jämnaste cupen någonsin. Flest ledningsskiften någonsin. Och en comeback som är helt otrolig även i jämförelse med andra sporter.

    Någon som vill gå tillbaka till IACC?

    Reply

    • Mikael Vesala
      Sep 24, 2013 @ 23:58

      som åskådare-aldrig i livet!
      Men gud va segt det kommer att kännas att hoppa i sin egen balja….

      Reply

    • Gerhard
      Sep 25, 2013 @ 00:02

      OK jag ger mig!!!

      Reply

      • Sam V
        Sep 25, 2013 @ 00:17

        :-)

        Reply

    • Patrick L
      Sep 25, 2013 @ 00:11

      Nä, tillbaka till IACC vill vi inte (även om jag tycker det var coolt på sin tid). Men det vore ju fint att ha 8-10 utmanare igen i nästa cup. Skall bli otroligt spännande att se vad de kommer att hitta på med anledning av kostnader etc (oavsett vem som vinner). Kommer de att komma överens om ett format som kan hålla några cuper framåt? Vore ju skönt att slippa DoG matcher på en 20 år eller så…

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 25, 2013 @ 00:14

      det är grymt bra nu ( och glöm inte AC45orna). Hoppas det här konceptet/TV produktionen att visa seglingen inte får ett långt uppehåll nu.

      Reply

    • Jonas Caspersson
      Sep 26, 2013 @ 22:58

      Nää, inte tusan skall vi ha tebaks IACC, men för att få till fler utmanare måste kostnaderna ner… USA/Oracle har ju alltid vetat at årets upplaga har kostat skjortan och därmed fått färre motståndare.
      Jag är otroligt intresserad av att få veta är hur stor budget dom 2 teamen har haft.

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 27, 2013 @ 07:10

        Lyssna på presskonferansen, där talar Ellison väldigt open minded om att få flera utmanare.

        Reply

  119. jonathan hertin
    Sep 24, 2013 @ 23:52

    Det är helt sjukt, absolut bästa man någonsin har följt i sportsammanhang, helt sjukt bra! De har verkligen lyckats med konceptet, och vilken sjuk comeback! Är helt lyrisk

    Reply

  120. Dan Ekström
    Sep 24, 2013 @ 23:54

    Nästan inget med denna cupen som inte är enastående, otrolig nivå på allt och alla! Små “misstag” blir till stora på någon sekund och pressen är nu enorm på NZ.

    Reply

  121. Max
    Sep 24, 2013 @ 23:54

    Funderar lite på varför Oracle inte straffades för lä/lovart-situationen i prestarten. Det var ju överlapp, om än litet, och tydlig kontakt mellan båtarna.

    Kan nån ge sig på en tolkning?

    Reply

    • niclas
      Sep 25, 2013 @ 00:42

      “no foul no play”, vet inte om det beror på att TNZ lovartskrov är i luften och Oracles läskrov är i vattnet så att krock inte uppstår. Lite märkligt kan man tycka ändå..

      Sjukt spännande idag men shit vad små misstag kostar.

      Reply

      • niclas
        Sep 25, 2013 @ 00:43

        “no harm, no foul” skall det givetvis vara..

        Reply

    • Kåre
      Sep 25, 2013 @ 09:24

      Kanske för det heter AMERICA’s Cup :)
      Om ETNZ vinner sista sista seglingen får vi nog se framemot en lång juridisk process där Oracle kommer överklaga sitt straff :( dvs. rena dokusåpan.
      Om Oracle vinner så blir det rena Hollywoodfilmen, (ur amerikansk synvinkel).
      Jag hoppas på att ETNZ kan ta sig i kragen och vinner i kväll, men jag bävar för efterspelet.
      Spännande har det definitivt varit med alla ingredienser som behövs för att göra en klassisk sportfilm.

      Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Sep 25, 2013 @ 10:45

      Tittar man på Umpire booth replay så var det bara överlapp i någon sekund, så det var korrekt. http://noticeboard.americascup.com/wp-content/uploads/2013/09/R18-1-NZL-grn-x-3.iPad_.mp4

      I den första matchen där det blev två straff får man anta att domarna tittade på vad Barker gjorde med ratten för utifrån båtarnas rörelser kan inte jag se att det är straff initialt. Om det var kontakt tycker jag att det är tveksamt om Spithill gav plats att hålla undan. I andra läget, då de touchade, hade båda varit över på BB innan OTUSA fick tillbaka rätt till väg, alltså regel 15 initialt strax innan de tappade styrfart. Barker hade chansen att flytta på sig men tog den inte. http://noticeboard.americascup.com/wp-content/uploads/2013/09/R17-1-USA-pen-NZL-x-2-.iPad_.mp4

      ETNZ har inte haft turen med sig i straffsituationerna hittills.

      Reply

      • Nobbe
        Sep 25, 2013 @ 14:08

        Vad är det som gäller vid protesterna. Jag har inte förstått och sett hur och vart dom tar straffen? Varken 360/720 eller DSQ.

        Reply

        • Patrick L
          Sep 25, 2013 @ 15:34

          AC har en egen version av Kappseglingsreglerna:

          44.3 The Penalty
          When the penalty line is established the yacht is taking a penalty. The penalized yacht shall immediately reduce her VMG / VMC so that the penalty line moves closer to the yacht’s position until her position falls behind the penalty line. The yacht completes her penalty when the umpires determine that a yacht’s position has fallen behind the penalty line or when it is clear to them that the penalty line is not advancing as intended, and they signal that the penalty is completed via the RO Comms

          http://noticeboard.americascup.com/wp-content/uploads/2011/08/ISAF-Racing-Rules-of-Sailing-AC-Edition-v-1.20.pdf

          Reply

          • Sam V
            Sep 25, 2013 @ 15:48

            Enkelt uttryckt fungerar VMG Penalty så att straffet tas genom att sakta ned farten tills båten tappat motsvarande två båtlängder. GPS och domare avgör när så skett.

  122. Sture Smith
    Sep 25, 2013 @ 00:06

    Helt j-a grym segling och världsklass underhållning.

    Reply

  123. Pelle Fälth
    Sep 25, 2013 @ 09:27

    Kan det bli mer spännande än så här?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 25, 2013 @ 09:30

      Det har jag sagt sju eller åtta gånger… Och varje gång har det blivit mer spännande :-)

      Reply

  124. Fredrik Åkesson
    Sep 25, 2013 @ 10:41

    Lite farligt att säga och jag vill inte skapa någon infekterad debatt över något så grymt som årets produktion av finalerna, men vi är flera här på jobbet som följer det – och vi är alla av åsikten att det troligtvis är uppgjort.

    Reply

    • Bing
      Sep 25, 2013 @ 10:46

      Ja, man blir ju lite konspiratorisk när Dean blåser sju race på raken :-)
      (fast jag tror nog ändå inte att det är så)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 25, 2013 @ 10:49

      Som någon sa… “you can’t make this shit up” :-)

      Reply

      • Patrick L
        Sep 25, 2013 @ 11:05

        Eller som någon annan sade: “Then you don’t understand Kiwi mentality”

        Reply

    • Petter Isaksson
      Sep 25, 2013 @ 10:55

      Från att ha gjort nästintill perfekta strategiska vägval, och gått fortare än OR så gör NZ nu irrationella vägval, konstiga gippar och krumbukter och går saktare. Bara nerver?
      Vad är en lång serie av seglingar värd för sponsorerna? Vilket inflytande har dom? Det finns naturligtvis en peng satt på vad varje race är värt i form av exponering. Samma situation uppstår ofta i hockeyslutspelet har jag för mig (ingen hockeyfan men reagerade ändå över det nåt år.)

      Reply

      • Olle
        Sep 25, 2013 @ 12:24

        Är ganska övertygad att NZL vinner komfortabelt idag! Det hade ju varit en katastrof för tävlingen om tävlingen vunnits med 9 raka segrar. Man får inte glömma att detta inte är vanlig kappsegling, hade det varit ett VM eller OS så hade ett liknande scenario varit omöjligt!

        Det var ju löjeväckande att se NZL tappa ledningen på andra benet! Nybörjarmisstag, att slå i lä om en babordsbåt med ett kort avstånd kvar till barnbegränsningen. Säga vad man vill om Kiwis, den matchen ville (kunde) de inte vinna!

        Reply

      • Pelle Lindell
        Sep 25, 2013 @ 12:34

        Jag skulle säga att TNZ’s agerande är ett klassikt fall av brist på (relativ) boatspeed.
        Som någon klok person sagt: “Ge mig en snabb båt och jag skall visa dig en briljant taktiker”

        Reply

      • Carl Fjällman
        Sep 25, 2013 @ 12:57

        Man kan ju alltid hoppas att det är därför…Tyvärr tror jag inte det.
        Håller med att två utav slagen var sanslöst otaktiska på kryssen. Men det är ju lätt att se från ett helikopter perspektiv. Nu hoppas jag att NZL vinner ikväll, men tyvärr tror jag inte det.

        Reply

    • Sam V
      Sep 25, 2013 @ 11:05

      Haha, uppgjort för stort drama ja. Men inte regisserat.

      Reply

  125. Sture Smith
    Sep 25, 2013 @ 14:16

    Har svårt att se att det skulle vara uppgjort. Även om NZL gjorde ett nybörjar misstag. Liknande hände när Oracle förlorade alla racen i början. Trycket på den förlorande båten blir massivt, medan vinnaren går på moln. Som tungviktsboxning med två kombatanter, pendeln svänger häftigt. Hur som helst, helt grym segling.

    Reply

  126. Thomas Wiberg
    Sep 25, 2013 @ 16:57

    Väldigt konstiga domslut kring prestarten i första racet igår. I andra sekvensen skulle även Oracle ha fått ett straff. I regel 14 står det tydligt att man är skyldig att undvika kollision även om man har rätt till väg och den andra båten inte reagerar. Oracle valde medvetet att falla av mot märke 1 trots att NZL faktiskt var i ett manöverödugligt läge. Man gjorde detta trots att båtarnas inbördes läge var sådant att fallning (eller lovning) inte kunde ske utan kontakt. Man skapade sig en fördel genom en aktiv handling som resulterade i en kollision, vilket väl rimligen borde bestraffas?

    Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Sep 25, 2013 @ 18:16

      Det är inget straff för regel 14 i matchracing om det inte uppstått allvarlig skada. Man straffas för regelbrottet som ledde fram till att det blev kontakt.

      Jag håller med om att situationen inte är solklar men jag tror att domarna anser att ETNZ skall förutse att de kommer att bli manöverodugliga och inte längre kan hålla undan om de ligger kvar. De hade chansen att flytta på sig efter att OTUSA återfick rätt till väg men gjorde inte det. Båt med rätt till väg skall ges “wiggle room”.

      Reply

  127. Aage
    Sep 25, 2013 @ 19:28

    Seglare var helst ni är – nu j-klar blir det åka av.

    Reply

  128. ErikG
    Sep 25, 2013 @ 19:47

    Det har klagats på vissa håll en hel del på årets AC (inte nödvändigtvis just härpå Blur). Jag tyckerbatt årets upplaga är den absolut häftigaste, mest spännande nagelbitaren i segling typ någonsin!

    Reply

  129. NiklasL
    Sep 25, 2013 @ 20:51

    Det känns som att hela oracle teamet (och ev konsulter och ekonomiavdelningen) annamade Imais lära till fullo nära tidpunkten då match point uppstod. De måste ha gjort en gigantisk benchmarking av båtarnas data för att hitta svagheterna.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Masaaki_Imai

    + Men frågan är om ETNZ har samma tänk och resurser till i kväll för att lyckas öka boat speed i rätt riktning. Känns lite som en Alinghikatta-liknande situation annars. Om inte något helt annat påverkar…

    =spännande

    Reply

  130. Andreas i HP
    Sep 25, 2013 @ 21:51

    ja…team USA!
    Jag älskar att underdogs kommer tillbaka i den grymmaste vändning någonsin?
    Det här blir en riktig storfilm på bioduken tror jag.
    O visst var det många race som var lite ointressanta, men det har ju blivit spänning i kvadrat nu…

    Reply

  131. Rickard O
    Sep 25, 2013 @ 22:04

    Men men vad ska man göra imorgon kväll, kommer kännas tomt.

    Reply

    • Lars M
      Sep 25, 2013 @ 22:06

      Man får börja se fram emot Volvo Ocean Race ;-)

      Reply

    • Stefan Aaröe
      Sep 25, 2013 @ 22:18

      +1 :(

      Reply

    • Anders B
      Sep 25, 2013 @ 22:22

      Mini Transat 2013 från Douarnenez via Lanzarote till Pointe-a-Pitre, Guadeloupe startar den 13de okt. Kan bli många goda timmars gloende :-)

      Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Sep 25, 2013 @ 23:01

      Titta på den första av 19 repriser kanske?

      Reply

  132. Lars M
    Sep 25, 2013 @ 22:21

    Fan vilken spänning!!

    Reply

  133. SWE
    Sep 25, 2013 @ 22:21

    uppkopplingen funkar sådär idag, nu när det är sååå spännande!!

    Reply

  134. Stefan Blom
    Sep 25, 2013 @ 22:22

    Nån mer än jag som har problem med sändningen? #”&%¤#/&%(¤##”¤%#!¤

    //

    Reply

    • JV
      Sep 25, 2013 @ 22:24

      Myrornas krig hela tiden, nån som kan berätta hur det går ?

      Reply

      • Stefan Blom
        Sep 25, 2013 @ 22:30

        man få uppdatera sidan hela tiden, och håll dej på 360p

        Reply

        • Anders Averdal
          Sep 26, 2013 @ 15:44

          Körde på 720p på AppleTVn hela tiden, blev korta stunder suddigt och hackade några enstaka gånger. Så mitt funkade överlag bra. Men 100Mbit fiber kanske spelar roll.

          Reply

    • /HenrikB
      Sep 25, 2013 @ 22:35

      Man skall klicka på ACLiveline uppe i vänstra hörnet fick jag precis lära mig!

      Reply

  135. Gustav
    Sep 25, 2013 @ 22:25

    Varför slår dom där….

    Reply

  136. Lars M
    Sep 25, 2013 @ 22:40

    Bra seglat av Oracle! ETNZ får komma igen i nästa AC.

    Reply

  137. Stefan Aaröe
    Sep 25, 2013 @ 22:42

    Sjukt! Snyggt gjort av Oracle.

    Reply

  138. Jocke
    Sep 25, 2013 @ 23:03

    Oracle var tvingade att göra förändringar av sin “boat setup” vid ställningen 1-8.
    NZ kanske inte vågade ändra på på sitt vinnande concept… de behövde “bara” vinna en seger till?

    Hoppas vi får veta lite mer från insidan nu när allt är över

    Reply

  139. Sebastian
    Sep 25, 2013 @ 23:06

    Ett jättekliv för sporten.
    Ett jättekliv för flerskrov.
    Och hjälmen slår igenom i breddseglingen.

    Reply

  140. Fredrik Lönegren
    Sep 25, 2013 @ 23:25

    The “Cat” still alive
    Hatten av till alla 203 lagkamrater i Oracle USA. Ett litet speciellt grattis till vår svenska insats i laget, proffsbåtbyggaren Jan “TG” Kinberg.

    Reply

  141. Pelle Fälth
    Sep 25, 2013 @ 23:42

    Makalös underhållning! Segling, taktik, grafik och kommentatorer gjorde grejen.

    Reply

  142. Erik Barkefors
    Sep 26, 2013 @ 07:14

    Tror att Ahlback sammanfattat det bäst av det jag läst:
    http://puresailing.wordpress.com/2013/09/25/slutet-ar-nara/

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2013 @ 07:41

      Om man “ledsnar” på det vi har sett i den här America’s Cup-finalen så tror jag man måste få sina kickar på något olagligt sätt. Det blir ju inte bättre än så här?

      Jag kan förstå att Christer är besviken för att hans polar, Dean Barker, lät cupen glida mellan fingrarna. Men att AC alltid har handlat om design, boatspeed och att vara bäst när det gäller är ingen nyhet. Tycker man att det är en “baksida” så har man nog svårt med alla tidigare AC också.

      Och den här gång har bucklan vunnits, och förlorats, på vattnet i högre utsträckning än någonsin tidigare. Taktiska val har avgjort flera race och lysande starter var Oracles sätt att klamra sig fast i matchen.

      Skall man vara objektiv så har Oracle en lysande afterguard som jag tror spelar större roll än vad man kan tro. Det var först när Ainslie kom ombord som man vågade utnyttja sina styrkor. Det finns en anledning till att det finns några OS-guld ombord.

      Och på samma sätt som i all annan kappsegling (inklusive den SRS-segling som vi håller på med här hemma) så är det förmågan att bli bättre som är avgörande över tid. Och det tycker jag känns otroligt inspirerande.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Sep 26, 2013 @ 08:14

        Min tanke är att NZ var bäst när det gällde. Sen kom en avblåst segling…

        Reply

        • Stefan Aaröe
          Sep 26, 2013 @ 09:27

          Min tanke är Oracle var bäst när det verkligen gällde och därför vann de… ;)

          Reply

      • Johan
        Sep 26, 2013 @ 09:27

        Afterguarden har varit bra, blev bättre när Ainslie klev in. Men den största förbättringen har legat kring boatspeed och boathandling. Under AC-matcherna har OTUSA lärt sig segla båten, snabbt som tusan. Så mot slutet av serien så har OTUSA varit dominerande på båtfarten. Inte alltid, men mer ofta än ETNZ.

        Vad jag är mer förundrad över är hur OTUSA kunde komma så “oförberedda” till AC, då dom var så efterhängda i första racen. Har man inte tränat och utvärderat själva, spionerat på ETNZ hur dom gör boathandling etc. Det var först när det blev båt mot båt som dom vaknade och kom på hur man skulle göra.

        Jag hoppades på ETNZ, men jag tror för utvecklingen av AC att den har hamnat rätt. Larry/Coutts har gjort ett mycket bra jobb, både med båtarna och medieproduktionen. En sak som jag sent upptäckte var att det finns ett API för att plocka båtdata realtime. Det borde finnas lite kreativa ideer vad man skulle kunna göra med den datan.
        En utmaning som Larry/Coutts måste ta tag i är hur man ska få fler att utmana cupen. 3 utmanare är på tok för dåligt. Även om vi har varit bortskämda med många utmanare i slutet av IACC-eran så borde det gå få fler utmanare.

        Reply

        • Sture Smith
          Sep 26, 2013 @ 10:47

          Jag tror att största anledningen till Oracles branta inlärning fartöknings kurva ligger i att dom körde skarp först i finalen. Säkert hade dom laddad med ordentligt “depå” gäng, taktikanalyser, tekniska analyser och ett engineering team som heter duga för att snabbt kunna utveckla båten. Vi amatörer kunde ju se hur båtens kryss/foilegenskaper förbättrades från dag till dag. Mkt imponerande. Sakta börjar segling närma sig motorsport, mer proffsig attityd helt enkelt.
          NZL stod i princip med byxorna nere efter sista racet och erkände att man fått en lektion i hur framtiden ser ut, helt otroligt.

          Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 26, 2013 @ 10:28

        “En snabb båt är en taktikers bästa vän” sa dom igår, så sant.
        Frågor till Peter (och andra som kan).
        Du som var över där och tittade på organisationen. Hur var det med nzl möjlighet att hinna ändra på tex svärden nu under pågående final? Eller var dom begränsade till det som dom hade med sig till SF?
        US har ju ändrat, bytt, trimmat,(kanske byggt om). Spithall har ju lyft fram/ sagt att betydelsen av design – och shoreteam har varit avgörande, att dom slitit häcken av sig mellan racen/ på nätterna.

        Reply

        • Andreas i HP
          Sep 26, 2013 @ 14:05

          och hur mycket är phsykologi av detta?
          Hur stora ändringar kan de göra egentligen?
          De hade tidigt båten klar, 2 båtsträning, och från ett race i finalen till ett annat så ökar de 30? % prestanda utan provat det innan?
          Jag tror de fick direktiv att segla tex…5 grader lägre så kom farten men de fick info att dessa boards var snabbare och att de justerar ca 1 grad lutningen på dem (som jag tror inte gör så mycket) men Spithill o co trodde de hade skitbra grejer o fick upp prestationen 20% ihop med lägre kursen på kryssen…tot ca 30% prestandaökning.
          :-)
          Men jag skulle varit kul att höra av någon inside? Svenske båtbyggaren kanske?

          //A

          Reply

        • Fredrik Lönegren
          Sep 26, 2013 @ 19:43

          Lyssna på presskonferansen, där kan man tolka svaren på mina frågor, mkt intressant
          Självklart avslöjar US inga detaljhemligheter om trimmet.
          Spithall betonar (50 min) hur viktigt shoreteamet har varit för båtfarten, deras upptrimning. Enligt han så har dom jobbat häcken av sig.
          Vid 20 min talar också NZL om hur viktigt det är att ha en rätt trimmad och snabb båt.
          http://www.youtube.com/watch?v=aXi4Hc4cLlg&feature=share

          Reply

  143. Stefan Peterson
    Sep 26, 2013 @ 07:47

    Måste erkänna otrolig underhållning. Men hur förklarar jag för min vän sportjournalisten som inte orkar lyssna på förklaringar om respitsystem seriens utveckling. Att gå från 1-8 (som kanske var 3-8) luktar läggmatcher så det dånar om det enligt honom.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 26, 2013 @ 08:11

      Be honom förklara hur Red Sox kunde komma tillbaka från 0-3 för att slå Yankees 4-3 i finalen 2004.

      Reply

    • Patrick L
      Sep 26, 2013 @ 08:29

      Well, om han är sportjournalist behöver man väl bara säga VM-kval 2012? Tyskland leder med 3-0 i halvtid, gör därefter ytterligare ett mål i 55:e minuten och borde där ha punkterat matchen. Istället gör Sverige 3 mål på en kvart mot ett av världens bästa fotbollslag för att därefter kvittera på övertid? Var det en läggmatch?

      http://youtu.be/ktG3xXZbAcM

      Reply

      • Hannu
        Sep 26, 2013 @ 10:15

        Ett annat smärtsamt ögonblick är hockey Vm när finland leder med 4 mål? med 2-3 minuter kvar, Sundin o gänget krossar och vinner matchen, läggmatch?……

        Reply

        • Tompa - SWE2002
          Sep 27, 2013 @ 20:14

          Vitryssland…

          Reply

  144. Sture Smith
    Sep 26, 2013 @ 10:35

    Sportjournalisten, vilket trams.
    Han bör väl som många andra sportjournalister sätta sig in i segling. Sport är inte bara fotboll, ishockey och handboll.
    USA seger mot Sovjetunionen (The Red Machine) i OS ishockey för många år sedan,,,,,,läggmatch. vilket trams.
    Americas cup är idrott på den allra högsta nivån. Har själv kört Road Racing på VM nivå mot dom allra bästa förarna i världen, snacka om seriösa idrottsmän.

    Reply

  145. Calluna S-73
    Sep 26, 2013 @ 12:08

    Vilken dykning av Oracle straxt innan första runding. Jag trodde då det var kört, att någon/några spolats överbord/att något gått sönder alt att hela skrovet skulle vara vattenfyllt. Tappade några knop men ruskade av sig och kom tillbaka som om inget hänt. Imponerande!

    Reply

  146. Sam V
    Sep 26, 2013 @ 12:33

    Ok, efter att ha börjat återhämta mig efter AC som väckte lika starka känslor som ett fotbolls-VM är det kanske dags att börja spekulera:

    > AC 35 seglas i San Francisco 2016.
    > Båtarna blir foilande 60-fots katamaraner med vinge.
    > Challenger of Record blir Artemis. Fem till utmanare (NZ, IT, UK (Big Ben), FR, KOR).
    > Hälften av besättningen är från landet vars flagga syns på vingen.
    > 2014 drar AC World Series igång igen i AC45orna. En delsegling i Marstrand 2015.

    Eller drömmer jag?

    Reply

    • Sam V
      Sep 26, 2013 @ 12:48

      Glömde, en till jänke som vill försvara. Från Newport.

      Reply

    • Fabian
      Sep 26, 2013 @ 16:22

      Det hoppas jag inte! Dock ska givetvis 45orna foila!

      Reply

    • niclas
      Sep 26, 2013 @ 17:15

      Måste vi vänta så länge?!?!?

      Jag tror att dom detta skall fortsätta att utvecklas så måsta man titta på kostnader för en satsning, nu har man en helt sinnessjuk baseline för vad som är möjligt att göra. Ta dessa erfarenheter och koka ner i en entyps-katta så fler har chansen att utmana och försvara.
      VOR gick denna vägen, det återstår att se hur det kommer spela ut, jag hoppas givetvis vi får se minst 8 team på linjen i Allicante.

      Reply

      • Kim
        Sep 26, 2013 @ 17:35

        Det beror på vad man lägger i “fortsätta utvecklas”.
        Syftar man på AC45 och i förlängningen LV Cup, så lär entyp o kostnadsbegränsningar stimulera fler utmanare.
        Men att fortsätta utvecklingen av spjutspetsteknologin som vi nu skådat i årets cup, så måste ju alltid någon cup eller race ta den stora utvecklingskostnaden. Och då är ju AC det redan etablerade forumet.

        En del av charmen är ju att detaljgranska teamens olika tolkning av boxregeln och val av t ex skrovform och vingplan. Och bara en har valt det mest rätta. :-)

        Reply

      • Lars M
        Sep 26, 2013 @ 17:49

        Entyp är inget för Americas Cup. Utvecklingsdelen har alltid varit en stor del av själva tävlingen. Hade AC72:orna varit entyp så hade dom troligtvis inte foilat.
        Men, kostnaderna måste ner. Foilande AC60 med vinge låter som ett bra förslag. Man kanske skulle förbjuda flerbåtssatsningar också ?

        Reply

        • NiklasL
          Sep 26, 2013 @ 18:10

          Viss entyp, som en boxregel är alltid bra i AC. Kanske kan man utöka boxregeln med fler krav för högre säkerhet och för att inte den med oändlig utvecklingskostnad till projektet är den som vinner?

          Reply

          • Lars M
            Sep 26, 2013 @ 21:07

            ‘Boxregler’ har inget med entyp att göra. Med entyps-regler menas (i varje fall normalt sett) att båtarna är helt lika. Säkerhetskraven tycker jag var helt tillräckliga på detta AC.

  147. gurra
    Sep 26, 2013 @ 18:24

    Är det inte läge att ta speedsailing record 500m med dessa ac34or ,alla bör försöka arra ett race i “the slot” innanför goldengate som en grym avslutning.

    Reply

    • Anders B
      Sep 26, 2013 @ 21:48

      Om dom ändå ska bli kaffeved så vore väl det en värdig avslutning ;-). 50 knopsvallen vore väl vara en enkel match?

      Reply

  148. Olle
    Sep 26, 2013 @ 23:46

    Reply

    • Patrick L
      Sep 27, 2013 @ 08:38

      Reply

      • Patrick L
        Sep 28, 2013 @ 09:25

        …Och nu är nyhetsartikeln borttagen från sajten, så man kan nog utgå ifrån att det var ett löst rykte. Jag såg också att Grant Dalton har sagt att det är uteslutet att skapa en juridisk process kring detta och att han i övrigt inte vill uttala sig om huruvida han anser systemet vara regelrätt eller inte.

        http://www.scoop.co.nz/stories/HL1309/S00253/americas-cup-lawsuit-mooted-for-herbie-foil-trimming-mod.htm

        Reply

        • Kåre
          Sep 28, 2013 @ 10:26

          Man får verkligen hoppas att allt har gått rätt till. Det skulle vara extremt tråkigt om America’s cup återigen skulle avgöras i amerikansk domstol.
          Det skulle vara bra om Oracle redovisade öppet hur deras stabiliserings system fungerar.
          Om systemet t.ex. fungerar endast med fjädrar och dämpare utan någon direktkommunikation till sensorer så borde det vara godkänt så vitt jag förstår.

          Reply

          • Anders B
            Sep 28, 2013 @ 12:35

            Sannolikt är det inte svårt att designa ett passivt reglersystem som funkar precis som du beskriver (där besättningens sinnen och reflexer är dom enda aktiva sensorerna). Motharna har fixat detta tex. Min entusiasm över OTUSAs extrema utveckling har ersatts med en besk eftersmak.

          • srsseglaren
            Sep 28, 2013 @ 13:44

            Fick nog svårt att hänga med på att Oracle kunde utvecklas så extremt snabbt på slutet ?

            Vad hade skett om det var USA som hade lagt ned mest träningstid och haft en ledning med 8-1 mot NZ och därefter blivit av med bucklan ?
            Högst troligt hade det prövats rättsligt ?

          • Kåre
            Sep 28, 2013 @ 15:02

            Motharna har en aktiv mekanisk sensor “the wand” och en sådan får inte AC72:an ha.

          • Anders B
            Sep 29, 2013 @ 19:08

            Såvitt jag förstår så drivs Motharnas höjdkontroll av hydrodynamiska krafter på centerbordsvingen med känselsprötet som sensor för en helt mekanisk servoregulator. Ingen dator alls, inga accelerometrar. Tilltalar mig iallafall. Varför var inte denna princip tillåten i AC?

          • Erik Barkefors
            Sep 29, 2013 @ 19:37

            Hittade en bild på Moth där de reglerar rodrets lyft med “gashandtag” på hängpinnen och centerbordets vid släparmen fram.
            http://sailmagazine.com/racing/moth_diagram.jpg

          • Pelle Lindell
            Sep 29, 2013 @ 19:57

            idén med reglerna i AC var väl att båtarna inte skulle kunna foila…..sen kom TNZ på ett sätt att göra det i alla fall och Pandoras ask var öpppen

    • Fredrik Lönegren
      Sep 27, 2013 @ 11:49

      Ok eller inte. Systemet trimmet har varit mkt bra. Gånghöjden på kryssen var väldigt lagom i slutet av tävlingen. Tillräckligt djupt för att slippa avdrift utan att skrovet nuddar vattenytan. Jag skulle gissa att dom vid flera tillfällen foilat men vi har haft svårt att uppfatta det?

      Reply

  149. Patrick L
    Sep 27, 2013 @ 09:07

    Reply

    • Kåre
      Sep 27, 2013 @ 10:38

      Kan verkligen ett automatiskt stabiliseringssystem av foilsen vara godkänt även om Oracle har fått klartecken. Se regeltolkning http://noticeboard.americascup.com/wp-content/uploads/2013/09/PI_54.pdf
      Det kan vara så att Oracle använde sig av ett mekaniskt stabiliseringssystem och då hamnar man i en gråzon.
      Om jag kommer ihåg rätt diskades Nya Zeeland på 90-talet för att de använde ett peke till spinnakern trots att de hade fått det godkänt och använd det i hela Louis Vuitton.

      Reply

      • Patrick L
        Sep 27, 2013 @ 10:49

        Det låter fishy… blir spännande att se hur detta utvecklas.

        Reply

        • Kåre
          Sep 27, 2013 @ 10:54

          Oracle måste ha fattat att detta är en gråzon, annars hade de väl inte väntat till sista stund med att börja använda systemet.
          Men jag tror inte ETNZ kommer kunna vinna sin överklagan eftersom detta behandlas i amerikansk domstol.

          Reply

      • Johan
        Sep 27, 2013 @ 10:52

        Hur vore det att ha ett automatiskt skotsystem för segel. Tryckgivare, sensorer i seglet som styr winchar och skotpunkter. Borde inte vara helt omöjligt.

        Reply

  150. Finngulf
    Sep 27, 2013 @ 13:50

    Senaste från Anarchy!!!

    At the same time, Facebook gossipmonger and NZ radio personality Paul Veitchy reports:

    There’s some serious rumours coming out of San Fran that something big is going to come out around Oracle and the pre regatta penalty.. and the improvements made to the boat. The rumour mill is in over drive.. watch this space…. bloody interesting talking to several parties this avo about it…

    Reply

  151. Martin
    Oct 26, 2013 @ 15:49

    Nu kommer abstinensen ;)

    /M

    Från vikipedia:
    Abstinens (substantiv, härleds ur lat abstinere, verb i neutrum) betyder i sin översättning ‘avhållsamhet’.

    I svenska språket förekommer vardagligt ordet abstinens i begreppet ‘abstinensbesvär’. Abstinensbesvär syftar till ‘det besvär en person som bryter en inrotad vana upplever’. Abstinens förekommer även i adjektivformen ‘abstinent’ som en beskrivning av den personens tillstånd.

    Normalt syftar man på avhållsamhet från någon beroendeframkallande drog, exempelvis alkohol (beskrivs i artikeln om alkoholabstinens), nikotin, bensodiazepiner eller opiater, när man talar om abstinens. I dessa fall är abstinenssymptomen ofta högst påtagliga såväl fysiskt som psykiskt, eftersom den abstinenta personen har dragit på sig ett kemiskt beroende genom bruket av sin drog.

    Även andra vanor som inte inbegriper tillförsel av kemiska substanser kan vara så inrotade att de kan ses som ett beroende, och där sålunda abstinensbesvär i olika former förekommer vid avhållsamhet. Hit hör exempelvis spelberoende och tvångsmässig promiskuitet men på senare tid har även shoppingberoende blivit ett stort problem, som för många är svårt att avstå från. De abstinenssymptom som uppträder i dessa fall är av psykologisk karaktär, men en form av kemiskt beroende finns också, i det avseendet att de signalsystem i hjärnan som aktiveras vid ett exessivt beteende (ständig shopping, spel- eller sexmissbruk) vid avhållsamhet blir understimulerade. Även om det handlar om endogena substanser (ej tillförda utifrån, utan producerade i kroppen) är det att likna vid ett kemiskt beroende av till exempel droger eller nikotin. Alla abstinenssymtom går över med tiden.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.