Skip to content

23 Comments

  1. Erik Barkefors
    Oct 13, 2013 @ 16:33

    Intressant med enbart storleksklasser utan handikapp. Du får kapa Blur3 1,5 fot så du kommer i mellanklassen ;-)
    Måste ha varit mycket frustrerande med motströmmen under bron!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 14, 2013 @ 08:17

      Det känns mer rättvist att köra mot 40-fotarna ;-)

      Vi är ju jämnsnabba med Xp38, IMX-40 och en del annat som är poppis i Danmark, så det kan nog bli tajt i de smala sunden…

      Reply

  2. Nisse
    Oct 13, 2013 @ 16:35

    Offshore? Inget mantåg? Cat3?

    Reply

  3. JIMMY
    Oct 14, 2013 @ 00:34

    Grymt sugen på att köra detta 2014!

    Reply

    • Johan LIFE 7.5 SWE2
      Oct 14, 2013 @ 07:52

      Håller med

      Reply

  4. Mikael Vesala
    Oct 14, 2013 @ 08:22

    Ja, det känns som ett jäkligt lockande äventyr att ta dit Cheetah:n och se om man orkar ta sig runt!

    Reply

    • JIMMY
      Oct 14, 2013 @ 12:00

      Har du den på trailer?

      Reply

      • Mikael Vesala
        Oct 14, 2013 @ 15:49

        Bara oreggad 20 km/h kärra, och lågbyggd. Måste ta loss kölen för transport.

        Reply

        • Peter
          Oct 16, 2013 @ 10:11

          Är inte Cheetah 30 byggd som trailerbar båt? reggad trailer går säkerliogen att få tag i och då öppnar sig ju fler möjligheter.
          Går det att dra upp Cheetah 30:an på ramp eller behöver ni då fortfarande kran?

          Reply

          • Mikael Vesala
            Oct 16, 2013 @ 13:08

            Jo, det stämmer. Original så är det tänkt att man ska kunna veva upp kölen och ställa den på trailer. Emellertid var kölens låsning till trumman rätt dålig i original. Vid kryss i sjö så glappade och klonkade kölen rätt bra, så när jag byggde ny köl så skrotades det systemet till förmån för fyra M16 bultar rätt igenom trumma och köl. Nu fungerar det bra, men kräver kran vid lyft. Är väldigt sugen på att bygga ny kärra för att kunna köra lite mer avlägsna race. Får se vad jag hinner, ska fixa ny mast och har även lite annat pyssel jag vill hinna med i vinter.

          • Peter
            Oct 16, 2013 @ 23:52

            Jag byggde min trailer utifrån husvagnschassi. Jag räknade dock inte med problemen jag fick i samband med registrering. Här i stan ville de inte alls regga in den. Ärende gick till Stockholm med en del hållfastighetsberäkningar. Slutligen fick jag igenom det. problemet var att bevisar lastsäkring, dvs. utan påsvetsad vagga hade registrering inte varit något problem.
            Lycka till med bygget…

            annars kan du ju alltid beställa en trailer från Harbeck…

          • JIMMY
            Oct 17, 2013 @ 13:35

            Hur är det med registrering av en trailer som ursprungligen kommer från USA, har hört att det är omöjligt pga skivbromsar och/eller fjädrad bakaxel, någon som vet?

          • Mikael Vesala
            Oct 17, 2013 @ 23:06

            Jimmy: Min trailer är en sån amerikansk bladfjädrad historia. Kanske var det därför dom rensat den från bromsar och hängt på en LGF-skylt….

          • JIMMY
            Oct 18, 2013 @ 11:21

            Blir lite jobbigt att köra till Danmark i max 40km/h… :(

          • Peter
            Oct 18, 2013 @ 12:30

            det finns en hel del info hos transportstyrelsen kring kraven för att få godkänt släp. Det kan dock vara svårt att få själva typgodkännade. När jag var i kontakt med Bilprovning för några år sen så nämnde tjänstemannen att reglerna fr släp är mest anpassade för professionella tillverkare.
            Släp tillverkad inom EU brukar inte vara några problem då regelverket hänvisar till just EU-regler. Harbeck nämnde för mig att de har en hel del svenska kunder och de inte fått några problem att regga sina släp.

  5. kalle
    Oct 14, 2013 @ 12:30

    Kör man alltså utan handicap?

    Reply

    • JIMMY
      Oct 14, 2013 @ 13:20

      Japp, först i mål i respektive klass vinner.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Oct 14, 2013 @ 14:53

        Det är väl till och med så att för att få sitt namn på vandringspriset i respektive klass måste man sätta en ny bästa tid.

        Reply

  6. Per Svanberg
    Oct 14, 2013 @ 13:22

    fan va ballt! Man kanske skall lastbila ner Omegan till detta :) Helt rökt kommer man ju vara givet klassindelningarna och alla moderna båtar där det verkar vara LOA som mäts och inte WL, men dj-ar vilket coolt race :)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Oct 14, 2013 @ 13:39

      Kika i resultatlistorna så ser du att även “små” båtar finns med långt upp i respektive klass.

      Reply

  7. kalle
    Oct 14, 2013 @ 14:16

    Tyvärr tror jag bara att det funkar med denna klassindelning ett par år, sedan kommer det någon båt som exakt passar klassindelningarna och sopar banan med de andra. Sedan var det inte så kul längre…och då försvinner familjebåtarna.

    Reply

  8. Leino
    Oct 14, 2013 @ 19:36

    Tanken är väl att man ska utmana sig själv framför allt. Eller iallafall få ett kvitto på att man är lite uthålligare än många om man bara kommer runt.
    Kan sen 18 fots båtar ligga i topp under 30 fot så anser jag då det vara bevisat att WL eller LOA inte är avgörande! Fantastiskt bra seglat med dessa Seascape18!! Jag var precis efter dem i mål. Hade ofta kontakt med en eller två av dem hela vägen runt. Men ingen var nära rekordtiden på drygt 23 timmar i lilla klassen som Ole satte ifjol med sin Mini. Ska nog lite annat väder till för det… Men jag tog honom i år iallafall, med en halv båtlängd blev jag första Mini!! :)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.