Skip to content

27 Comments

  1. /HenrikB
    Oct 18, 2013 @ 07:52

    Undrar om dom blåst sönder gennakern, eller varför hissade dom inte?? ;)

    Reply

  2. Tomas Karlsson
    Oct 18, 2013 @ 08:15

    När smakar en Steinlager bäst?

    Reply

  3. F424
    Oct 18, 2013 @ 11:43

    Gummidojjor och flytvästlöst. Vi ser lite olika på offshoresegling!
    Om någon/några går i havet (anta att wiren till mantåget går av när 4 man hikar som värst). Hur lång tid tar det innan resten av gänget vänt upp, kryssat tillbaks och fått ombord MOB?
    Nice film i övrigt!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 18, 2013 @ 11:47

      Ja, det är väl därför det drunknar så många kappseglare i Auckland, Newport, Sydney, Valencia och på andra ställen som inte har flytvästtvång ;-)

      Reply

      • Olle
        Oct 18, 2013 @ 15:00

        Jag har inte någon statistik över hur många som drattar i plurret, med eller utan flytväst. Men om det händer så är det väl en fördel att ha flytväst eller? Ser inte det komiska i det, har två bekanta som drunknat (en i Sydney-Hobart Race 1998)- utan flytväst. Jag kan försäkra att alla önskade givetvis att de burit flytväst, speciellt de anhöriga (inkl. faderslösa barn)

        Reply

      • Skoglund
        Oct 18, 2013 @ 18:47

        Jag har stor respekt för dig Peter. Du har många bra idéer och oftast håller jag med dig i dina analyser. De verkar vara en förnuftigt man, med bra värderingar. Någon att se upp till. Men… det här med flytväst. Varför envisas du med att tycka det är löjligt? Jag förstår inte. Du skriver om säkerhet, om kurser i säkerhet, men ändå verkar du tycka det är helt ok att kappsegla i mycket vind utan den viktigaste säkerhets prylen av alla. Man kan ha hur många sändare och annat, men utan flytväst gör det ingen skillnad.
        Jag skiter iofs i den som är så dum att han inte fattar det, men du är en inflytelserik person i seglarsverige som borde föregå som ett gott exempel.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 19, 2013 @ 18:35

        Jag tycker inte alls att det är löjligt med flytväst, och använder det oftast själv.

        Däremot blir det lite löjligt när vi svenskar skall veta bäst och rätta seglare över hela jordklotet. Jag är övertygad om att proffsen på NZ kan ta hand om sig själva. Och vill en regatta i västindien servera drinkar när teamen passerar mållinjen så tycker jag det kan vara ok.

        Personligen tycker jag det är viktigare att fokusera på saker som gör skillnad, och räddar liv, i stället för att bara vara bror duktig. Och jag har noggrant läst alla rapporter från dödsolyckor under kappsegling de senaste 10 åren. I första hand för att hantera vår egen säkerhet – men det ger också bra perspektiv.

        Reply

        • Peter
          Oct 19, 2013 @ 21:09

          …och flyttväst är ju bara en skitsak??? skitsaken har ju bara räddat en del människor…

          Reply

          • Olle
            Oct 20, 2013 @ 00:33

            Och Bror Duktig har kanske koll på hur många liv som räddats tack vare flytväst?
            Med all respekt för Blur, jag tror dock inte att seglare i NZL tar illa upp om några kommenterar det faktum att flytväst saknas. Men vad vet väl vi “ofrälse” som inte studerat alla rapporter om dödsolyckor de senaste 10 åren. Tur att du har koll på det Peter, men har du någonsin mött anhöriga som inte ens har en grav att gå till?

            Löjligt är nog ett ord som kan användas när någon argumenterar mot bruket av flytväst!

        • F424
          Oct 20, 2013 @ 00:40

          Vilken är din slutsats efter att ha läst alla rapporter?
          Finns det någon åtgärd eller utrustning som gör större skillnad för säkerheten än att dra på sig en flytväst?
          Om du tycker jag är bror duktig som kritiserar besättningen för att inte bära väst, proffs eller ej, i 20 knops undanvind i kuling på öppet hav så är det ok för mig.

          Reply

        • Stefan G
          Oct 20, 2013 @ 07:50

          Vi svenskar har ju den egenheten att vi gärna vet bäst och sprider en massa säkerhetstänk i världen, t ex säkerhetsbälte

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 20, 2013 @ 13:09

          Så klart de borde haft flytväst!

          Det jag efterlyser är en holistisk syn på säkerhet.

          En en generell uppmaning/regel att använda flytväst under kappsegling har liten effekt. De flesta som kappseglar har utmärkt omdöme.

          Faktum är att de allra flesta som omkommer under race har flytväst, och det är andra saker som vi som skeppare och arrangörer kan göra.

          – förmågan att kunna larma snabbt och effektivt, och ta emot extern hjälp direkt när något händer. En faktor i ca >80% av de fall jag läst in mig på.

          – ha ordentliga flytvästar anpassade för den typen av segling man gör. Många av de västar som folk har räcker inte till när det är allvar.

          – träna med hela besättningen. Det finn en klar överrepresentation av skeppare som omkommer, just för att de gör de svåra/farliga jobben oavsett om det är i masten eller på fördäck (där de inte bör vara),

          – ha tydliga regler för vilka båtar som är lämpliga för tuffa race. Och att de verkligen uppfyller de regler som finns.

          Så låt oss inte göra detta till en retorisk diskusson, utan hellre ta säkerhet på det allvar som frågan förtjänar.

          Reply

          • Tomas Berg
            Oct 21, 2013 @ 13:57

            Kommer osökt tänka på en gammal slogan: “Den som inte har flytväst måste vara korkad…” :-/

          • Krite
            Oct 24, 2013 @ 22:52

            Låt skepparen avgöra om det är flyvästtvång annars är det upp till var och en. Hade dessa gubbar varit bra hade de haft flytväst på sig sedan länge. Inte kanske för säkerheten men för performance av båten. ytterligare 10kg vikt på railen men med tanke på hur de seglade båten verkade det inte ha varit av någon större betydelse. Man får inte glömma att det även finns lägen då en flytväst har negativ inverkan på din säkerhet. Har själv resonerat så många gånger och det är förklaringen till att du väldigt sällan ser exempelvis volvoseglare med flytväst.

          • Stefan
            Oct 25, 2013 @ 15:48

            Hej
            Jag har stor respekt för alla som havskappseglar och man får ju ta sitt eget beslut om väst eller ej. Är inte intresserad av västdebatt men det vore kul att höra i vilka lägen en flytväst kan vara ett hot mot säkerheten? Gärna ett konkret fall där någon förolyckats eller skadats svårt enbart pga flytväst. Visst, man kan fångas inne i skrov/under vatten/kappsejsning mm osv där man inte alls vill ha flythjälp men i vilka mer “vanliga” seglingssammanhang med kölbåt skadas eller dödas folk för att man bär väst?

          • srsseglaren
            Oct 25, 2013 @ 16:04

            Vet inte om detta var ett sånt tillfälle ?
            http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10288581.ab

          • Peter
            Oct 25, 2013 @ 20:46

            … just det ingen nytta med flytväst. det handlar ju om andra faktorer. Jag undrar hur länge den vietnamesiska sjömannen hade klarat sig. men visst felet var ju att sjöräddningen inte fanns i närheten…

            http://www.unt.se/inc/print/raddad-efter-fem-dagar-till-havs-1615439-default.aspx

        • Stefan
          Oct 25, 2013 @ 16:13

          Verkar som att han flöt tills räddningen kom men föll åter i sjön utan väst och sjönk..
          Visst, hade han flutit fram till räddningsförsöket utan väst, så hade detta kanske slutat lyckligt men att säga att han dog pga västen känns lite långsökt.
          Stefan

          Reply

          • Sam V
            Oct 25, 2013 @ 20:33

            Den olyckan föregicks av ett antal olyckliga omständigheter som inte framgår i artikeln. Då var det inte ett måste med grenband vilket numera är obligatoriskt. Grenband hade kunnat göra skillnad men att skylla på flytvästen är lite grovt.

    • Pelle Pedersen
      Oct 18, 2013 @ 13:25

      F424/Nicke, håller med om flytväst men deras val av “skodon” köper jag; med en sån låg båt som MC38:a så sköljer vattnet konstant och då är det väl bara att krypa till korset = vatten tränger in. Så varför inte försöka stänga byxan så gott det går och låta foten bli blöt?! Ser inte ut att vara allt för kallt heller!!

      Reply

  4. kalle
    Oct 18, 2013 @ 12:50

    Tycker båten tar över sig en j-a massa vatten, men är den snabb?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 18, 2013 @ 14:23

      Saturday 12 October was a bloody awesome day. I was lucky enough to make the cut to get on board the MC38 Menace for a wicked ride around the Hauraki Gulf for the second race of the Nexus Gold Cup Passage Series.
      35 miles was the course length and the conditions were epic. Top wind strength we recorded was 37 knots and we peaked at 21 knots of boat speed. Not bad for a dinghy on steroids!

      Before we hit the the water a mate asked if I packed my snorkel. I thought he was joking. Then someone else said “take your scuba diving gear.” What were these guys on about, surely it wasn’t going to be that wet!

      But it was. It felt like being thrown around a 30 year old washing machine but definitely not coming out clean!

      The rides were awesome and completely in control at all times. It was great to see such a slick boat run by an even slicker crew. These guys know what’s going on and know how to get the girl into the groove.
      We finished 4th across the line, 3rd on PHRF and 2nd on IRC. Great day in the office!

      Reply

  5. Anders
    Oct 18, 2013 @ 16:47

    Härlig film! Mer sånt så man överlever vintern :-)

    Reply

  6. scott
    Oct 18, 2013 @ 17:09

    Det slår iaf blur washing machine -höstknalten 2012 :)

    Reply

  7. Jonas Caspersson
    Oct 18, 2013 @ 18:55

    Biiiiig Smile =)

    Reply

  8. SilverSurfer
    Oct 20, 2013 @ 12:12

    Hvorfor sejler de ikke med job-top ?

    Reply

  9. SilverSurfer
    Oct 20, 2013 @ 12:13

    Hvorfor sejler de ikke med jib-top ?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.