Händer det något på havskappseglingsfronten?
EM i somras var ju lyckat och i dagarna öppnade anmälan till ORCi-VM i Kiel 2014. Men på Svenska Havskappseglingsförbundets web verkar det lugnt, med senaste nyheterna från i mars. Och Svenska seglarförbundet satte ju upp en arbetsgrupp för “Distans-/havskappsegling” men denna verkar fortfarande sakna medlemmar?
Där det är mest action kring VM nästa år är väl på Öresund Regatta där Anders, som sitter i SHFs styrelse, nu gläds över att Sverige nu är “IRC-fritt”. Så mycket för visionen att representera alla Svenskar som havskappseglar… Borde man inte vara glad att Svenska båtar faktiskt kappseglar utanför Östersjön? Skall man segla Fastnet eller Commodore’s Cup så är SHF tydligen inte rätt instans.
Whatever.
Efter Middle Sea Race, som slog deltagarrekord med 109 båtar från 18 länder (upp 33% jämfört med 2012), kanske Anders kände ett akut behov av att dissa regeln? Och ge en känga år SRS när han ändå är i farten:
SRS = Fattigmans IRC
DH = Fattigmans ORCiSå kanske man kan se det. Underligt att kvalitet inte är viktigare än bryggsnacket i Norden. DH och SRS har kanske mest underhållningsvärde. ;-)
Jag vet inte vad “kvalitet” innebär för Anders, men för mig är det viktigaste att samla stora fält. Och inte bara en gång om året. Det kanske är det som är underhållningsvärde? Kul segling. Ofta.
Skall SHF vara relevanta utanför den innersta kretsen får man nog lyfta blicken ett snäpp. Om både Rolex Middle Sea Race, Fastnet, Round the Island och Marstrand Big Boat Race nu samlar rekorddeltagande trots mätregler med “bristande kvalitet” så kanske Anders och SHF skall fundera på varför?
Hur kan andra liknande race slå deltagarrekord när ÅF Offshore Race står och stampar?
Och borde man inte kampanja för lite mer havskappsegling i det här landet?
Nov 2, 2013 @ 10:42
Peter
Det är nog inte mätregeln som gör Middle Sea Race, Fastnet och de andra Rolex sponsrade arrangemangen så populära. Det får man nog hålla isär.
Gillar man inte IRC så kan man mäta in och köra ORCi på Rolex Middle Sea Race. De har double scoring.
72 gjorde det i fjol och i år 52 på Rolex Middle Sea Race.
Vi seglade efter IRC på Rolex Middle Sea Race och det funkade det också.
Personligen så räcker det med att ha SRSv-, DH-, och ORCi brev. Det är vad vi behöver ha i vår region.
Nov 2, 2013 @ 10:53
Word.
Varför då inte lägga ner den diskussionen?
Nov 2, 2013 @ 11:11
Jag tycker gott man kan reflektera över hur IRC utvecklat sig.
IRC statistiken kom i veckan och jag tycker att det var intressant att publicera hur regeln utvecklat sig. Särskilt med tanke på hur het IRC/IMS debatten var när jag köpte min båt 2008.
ORCi statistiken kommer vilken vecka som helst och jag tycker det ska bli kul att se hur det utvecklat sig.
Nov 2, 2013 @ 11:38
Finns det DH-statistik?
Nov 2, 2013 @ 11:48
Det gör det säkert.
Utan att ha fakta så är inte utvecklingen för DH-seglingen i Danmark positiv. Jag anser att det är inte heller en regelfråga.
Arrangemangen har tappat mycket glöd (eller så är det kanske jag som tröttnat på dem). Det beror kanske på att sponsorerna försvunnit och det blir ju inte lika attraktivt att arrangera i ett lågbudget läge och då försvinner kanske eldsjälen.
Nov 2, 2013 @ 11:29
Hur många/vilka ORCi respektive IRC-seglingar arrangerades i Sverige 2013?
Nov 2, 2013 @ 13:55
Såvitt jag vet seglades ORCi på Lidingö runt, Sandhamn Open (SM), ÅF och ORCi EM. IRC har såvitt jag vet inte använts alls i Sverige sedan 2011.
Nov 2, 2013 @ 13:37
Är det inte så att siffrorna Du redovisar över mätbrev i IRC, Anders, följer rådande konjunkturläge rätt väl? Jag är rädd för att Du kommer att se en liknande trend när siffrorna för ORC kommer. Sedan är ju pratet om “typeforming” som det brukar mest snack. IRC straffar inte ut stabilitet, viket naturligtvis ger båtar som är bra på att kryssa. Regeln är skapad i England där de naturliga förutsättningarna kräver bättre all-round båtar än i Stockholms skärgård, Öresund, medelhavet eller USA:s östkust.
Nov 2, 2013 @ 13:57
Jo, visst kan det vara så.
De bakomliggande faktorerna går ju inte att utläsa. Bara att konstatera att antalet skippers som tagit ut IRC-brev gått ner och att intresset i Sverige är 0.
Egentligen så är det, som Erik Barkefors är inne på, intressantare att se om det arrangeras några race och hur många som då deltar och hur det utvecklas.
Nov 2, 2013 @ 13:52
ORCi har hittills i år ökat 3% jämfört med förra året men man tror att breven från södra halvklotet kommer att öka lite också så det blir något mer när året är slut. ORCclub har ökat 23% men den ökningen beror huvudsakligen på Norge..man räknar alla NOR-rating brev som club-brev.
Nov 2, 2013 @ 14:10
Då verkar det som om det varit bättre konjunktur i ORCi länderna än i IRC länderna. ;-)
Nov 2, 2013 @ 14:25
Nu var det väl inte statistiken som var problemet – där borde ju SRS ta hem segern för störst ökning :-) utan att någon i havskappseglingsförbundets styrelse kunde vara så himla glad över att Sverige var “IRC-fritt” – vilket i praktiken innebär att inte en enda Svensk båt kappseglar utanför Östersjön.
Hur kan det vara bra?
Vore det inte mycket roligare om det faktiskt fanns några projekt som körde Fastnet eller Cowes Week i egna båtar? Det är väl tur att Zennström har GBR i seglen så att han slipper förstöra den fina statistiken.
Nov 2, 2013 @ 15:38
Hur du får till att jag är så “himla glad” och tycker att folk inte ska segla Fastnet Race förstår inte jag?
Peter, nu har du snurrat till det.
Jag tycker som seglare att det är skönt att IRC är borta för jag har redan 3 regler att hålla koll på i regionen där jag seglar.
I år seglade jag 3 SRS regattor, 2 DH regattor, 1 ORCi regatta och 1 IRC-regatta.
Skulle jag sätta dem i hur kul jag upplevde det så skulle det nog vara så här:
1. Rolex Middle Sea Race (IRC) för racet, äventyret, partyt, naturupplevelsen.
2. Marstrand Big Boat (SRS) för vi fick till en spik och en 2a och att det var excellent skött av tävlingsledningen ute på banan.
3. ORCi VM (ORCi), mycket bra arrangerat men havsracet var kass plus att vi hade det grymt kämpigt. Tuff konkurrens.
4. Amager Cup (DH) – Lynetten ändrade sig och körde banrace. De gjorde det elegant i strömma förhållanden.
5. North Sails Trim Cup (SRS) – hade lördagen varit som söndagen så hade det varit högre på listan. Man envisas med att köra ett race sent på lördagen. Tycker det hade varit bättre med race hela lördagen.
6. Saltholm Runt (SRS) – distans race är Ok men banrace är mycket roligare.
7. Mumm-Stelton cup (DH) – Öresunds största distansrace men med världens knepigaste löbsindelning.
Alltså ingen korrelation till någon speciell regel.
Nov 2, 2013 @ 21:01
För några år sen tog vi ut ett IRC-brev på vår X-332:a. Det var en enkel match. VI gjrode det mest för att det var kul att se hur det slog då flera regattor det året hade double scoring eller till och triple scoring (!). Om vi hade möjlighet att på ett enkelt sätt få den över till Cowes week så skulle vi naturligtvis segla IRC. Eftersom det är rätt bökigt och tidsödande för de flesta nöjer vi oss med regattorna i Östersjön. Svårare än så är det väl inte?
Nov 2, 2013 @ 19:18
Jag är (nästan) totalt oinsatt i finesserna med ORCi och IRC. Kan någon ärligt förklara varför IRC inte klarar sig i Norden? ORCi verkar ganska komplicerad, men tanken med ett vetenskapligt mätsystem är ju nog vacker. Men den skrämmer säkert veckoslutsseglaren med kappseglingsambition, fast den borde göra situationen mer rättvis. Vad säger experterna?
Nov 2, 2013 @ 20:53
Viggan Open och Ornö Runt kördes också med ORCi som regel. Den senare med double scoring. Efttersom det finns en liten med stabil ORCi-fleet i Stockholm så blev det i samarbete med Avantime en cup med flera seglingar: Lidingö Runt, Viggan Open, Ornö Runt, Sandhamn Open inkl SM samt ÅF Offshore. Utöver detta EM i Augusti. Tycker det är rätt bra. Efter detta finns det bara SRS-seglingar i augusti, september. Å andra sidan är de ganska kul med Hyundai Cup med 130+ båtar och Datacom cup så konkurrensen är det inget fel på. Sen har vi en dröse till bra seglingar till på hösten. Det som saknas är en bra banseglingshelg nån vecka in i september. Som det verkar är det nog knepigt att trycka in den bland alla andra aktiviteter. På våren finns ju dessutom Watski Two Star, Roslagen sea race och Gullviverallyt etc också. Det är alltså ingen brist på seglingar med god konkurrens i Stockholmstrakten.
Antagligen kan vi förvänta oss ett liknande upplägg för ORCi fleeten inför 2014 och sen får vi se om det blir en cup eller inte. Ett större event (typ heldag) kommer i månadsskiftet jan/feb och sen blir det träffar runt de “vanliga” frågorna som väder, routing, programvaror, segeltrim etc.
Inbjudan kommer att skickas ut inom kort för detta.
MVH/Per
Nov 2, 2013 @ 21:00
Mer havskappsegling står inte på agendan?
Känns lite grann som doublehandedseglarna är de enda som kör på havet nuförtiden :-)
Nov 2, 2013 @ 21:08
Så sant! Men ska man hävda sig på EM och VM måste man träna fleet racing taktik och strategi, boat handling och starter. Det är rätt tighta seglingar – det är inte så många blåbär med som man kan tro…
Vi får väl arra ett tillfartsrace till Kiel (ToR) så folk får segla av sig…
En start i Göteborg och en i Stockholm – samtidigt.
/PL
Nov 2, 2013 @ 21:15
Men, Peter, på östkusten kör dom ju Åfor/Gotland Runt, så egentligen fyller dom ju kvoten med havskör i diskvattnet (östersjön) med den seglingen. Då är det ju upp till oss andra att arrangera havsrace där man inte bara blir blöt, utan också salt, eller
Nov 2, 2013 @ 21:16
Det vore verkligen supertrevligt om vi alla kunde tävla under samma regel…det funkar förvånansvärt bra att göra det i kappseglingar arrangerade av RORC. Varför funkar det inte att göra samma sak i seglingar arrangerade av KSSS, eller andra svenska arrangörer …
Nov 3, 2013 @ 01:38
Kan någon förklara för mig varför Sverige och Skandinavien alltid måste vara så speciella istället för att bara passa in sig i ledet efter vad alla andra håller på med i världen? Om man hade skippat hela ORCI (halv tävlings Crusing båtar med pytte små spinnakers) grejen och bara kört på IRC som resten av världen så kan jag lova att även våra start fällt hade blivit större!
Nov 3, 2013 @ 08:54
Nu är det ju så att världen ärr också ganska splittrat i frågan om ORCi eller IRC. Det gjordes ju försök att implementera IRC i Sverige men utfallet talar ju sitt tydligt språk.
Jag kan inte heller se något negativt med att det seglas ORC på sina håll. Däremot tror jag att det skulle vara bra om även västkusten skulle lyckas med det.
Nov 3, 2013 @ 12:33
Nu har du nog inte riktigt hängt med i utvecklingen av ORCi de senaste åren. Regeln har ändrats ganska mycket de senaste åren. Med det inte sagt att den är ideal.
Nov 3, 2013 @ 21:59
Hej
Nyfiken
Vad är definition av havskappsegling?
Är det både bansegling samt (det jag trodde var) havskappsegling, typ Gotland runt, Göteborgs offshore race. FD skaw race,skagen race, Admirals cup osv
För mig blir det lite konstigt att blanda bansegling med havskappsegling?
Räkans Faerdern o Tjörn runt in i havskappselingar som för mig är mestadels inomskärs, men tex TJR rundades ju Hätteberget…?
Vilka banseglingar räknas som havskappseglingar?
Orust inshore?
Marstrand big boat?
Höstknalten?
SM i ORCi? som verkar vara mestadels bansegling o 1-2 havskör?
Någon som kan förklara var skillnaderna är mellan banseglingarna? Är det deltagarantal, eller storlek på båtar, eller mätregel?
Känns för mig lite förvirrande…
Prata havskappsegling o sedan köra en 1000 m lång bana x antal varv, och y antal starter.
Detta handlar inte om vad jag anser o vilket jag tycker e mest roligt,utan att när jag läser inlägg ovan o kollade hemsidan mm blir osäker på begreppen och det känns som man blandar o ger.
För mig ganska stor skillnad på bansegling o havssegling…
MVH Andreas
Nov 4, 2013 @ 23:15
http://www.sailing.org/newtosailing/offshore_oceanic.php
OFFSHORE & OCEANIC SAILING
ISAF promotes Oceanic and Offshore racing and cruising throughout the world. Oceanic racing is defined as any offshore race over 800 miles.
There are many types of Oceanic and Offshore racing events which are organized for one design classes as well as handicap or rating systems.
The differences between the types of oceanic and offshore racing, ranging from trans-oceanic racing to short-course day races sailed in protected waters, are reflected in the six categories of the ISAF Offshore Special Regulations which provide for the differences in the minimum standards of safety and accommodation.
Nov 4, 2013 @ 23:34
Tack för klargörandet Jan D o Per X
MVH Andreas
Nov 4, 2013 @ 22:44
En väldigt bra fråga. I princip är det nog så att om en tävling går på havet (typ ÅFOR) eller om en regatta innehåller race som går på havet (typ ORCi EM) så blir det havskappsegling. Det handlar därför också lite om säkerhetsutrustning, besättningens vana etc. Skälet till att en segling som ORCi SM är ett havsrace och några banrace är att man vill riva av det på 3-4 dar och så gillar vi bansegling också. Vi gör det ju för att det är kul med bana. På Sandhamn Open brukar några SRS-båtar bara köra havsköret. Helt Ok om man inte vill in och kriga i rundningarna…
Det är även skönt att kunna bo iland lite bekvämt, umgås på kvällarna och äta civilicerat. Skulle EM eller VM i havskappsegling vara 8 etapper non stop på 8 dar eller nåt så skulle nog antalet deltagre decimeras kraftigt. Några kanske skulle tycka det är häftigt men de flesta skulle nog dra sig…
Huruvida man seglar efter ORCi, IRC eller SRS har nog inte med saken att göra.
Nov 6, 2013 @ 07:31
Anders B förstod vad jag menade.
http://piano-swe27.blogspot.se/2013/11/ska-vi-vara-oroliga.html
Det handlar inte om den ena eller andra regeln, utan att vara inkluderande. Och förstå att alla har olika behov. Det finns massor av saker man skulle kunna göra för att boosta deltagandet på racen i Öresund, men det ligger så klart inte automatiskt på Öresund Regatta att göra det. Anders gör vad han vill med sin blogg.
Men det blev lite deja-vu, där SHF återigen föll tillbaka på att vara en propagandamaskin för ORCi (gärna genom att dissa andra regler). Det är synd, för man skulle kunna göra så mycket mer för att boosta Svensk storbåstssegling – vare sig det är på bana eller på havet.
Nov 6, 2013 @ 10:49
Jag tror inte “man behöver vara orolig” för utvecklingen i Öresund.
Mer hälften av Öresunds seglare är danskar. Vad som händer på dansk sida är viktigt för oss och utvecklingen i Öresund tycker jag.
På dansk sida seglas det idag efter två regler det gjorde det inte för 2 säsonger sen. Det är en utveckling som jag står helt utanför att påverka men tycker är positiv. För mig som seglare gör det mig mer intresserad att ta tag i ORCi racing eftersom vi nu har 2 fina arrangemang som bjuder in till racing efter ORCi plus då möjlighet att vara med på tyska regattor och VM i Kiel.
Vill jag vara med på EM och VM för att utvecklas som seglare så är det ORCi som gäller. Regeln som används på VM är också en faktor jag inte påverkat. De andra racen är sen bara bonus. Varför skulle jag inte få blogga om det? Det är ju det som jag gör.
Vill jag hänga med Per och segla Rolex Middle Sea Race på hans Dehler 34SV så gör vi det efter IRC. Varför skulle jag inte få blogga om det?
Med Öresund Cup 2013 så har vi första gången på årtionden en platform att utveckla seglingen ihop över nationsgränserna som är regeloberoende och klassindelningsoberoende. Ett resultat av flera års arbete i 7 klubbar. Tror du på allvar att danska seglare i Öresund hade valt att segla SRS på dansk sida?
Resultaten från årets Öresund Cup kommer vilken dag som helst och då kommer jag att visa på statistik om utvecklingen av Öresund Cup. I år har vi, tror jag, för övrigt fler danska seglare med som kör både SRS och DH än vad vi någonsin haft. Regattor som inte är med i Öresund Cup växer också Skåneåttan, Trelleborgsregattan och Näset runt är exempel. Öresund Cup är inget som hindrat dem. Det är väl bara Light vessel och Vikens Vårregatta som står still i deltagarantal.
Att du, Peter, har djupa sår efter IRC/IMS debatten från åren 2005-2009 förstår jag mycket väl. Jag var själv inte engagerad i det då och känner mig ganska oskyldig till dessa sår. Mitt engagemang i SHF är, från i år, som regionens representant. Jag vill med detta engagemang gärna se att fler tar sig till EM/VM racen för det kommer på sikt att lyfta nivån och intresset för fler i regionen. 2010, 2011, 2012 var vi 0, 2013 var vi 1 och 2014 är vi minst 3 som gör det. Vill du inte att vi ska göra det?
Det är kul att segla efter ORCi också. Tro mig.
Är det fel att Minitransat gänget kör efter sin regel också? Eller att H-båtarna kör sina klassregattor? Ska alla köra SRS?
Det är inte kass att segla efter DH eller SRS i Öresund Cup. Det är riktigt kul att dra runt i sundet och träffa alla seglarna. Låt oss göra det.
Jag skulle tycka det var roligare att läsa på Blur.se vad ni gör på västkusten än hur fel vi gör.
Hur ser utbytet ut med Norge på västkusten? Vad gör ni ihop?
Vilka norska och svenska klubbar har möten och diskuterar utvecklingen av arrangemangen?
Hur många seglare kommer till de svenska racen? Hur många åker till Norge? Vilka arrangemang åker svenskarna till? Vilka race är det som gäller i Norge?
Vad gör ni ihop med Danska klubbarna i Skagen – Århus? Har ni träffats något och vad blev resultatet i så fall?
Ta det som tips. Personligen tycker jag det hade gjort Blur.se positivare istället för att tvinga mig till en försvarsposition.
Nu lämnar jag det här – jag måste jobba.
Nov 6, 2013 @ 11:18
vad är det som trigger dessa påhopp? Är det inte viktigast att få ut seglare på kappseglingsbana? Vad är fel att seglare väljer ORCi? ORCi seglas på Ostkusten, nu även i öresundsregionen, det seglas i Finnland, Estland, Polen, Tyskland, Danmark, Norge. När kommer vi se ORCi på Västkusten kan man ju undra?
Nej, jag dissar ej IRC men ansträngningar man har gjort i Sverige rann ju ut i sanden och hade det funnits större intresse så hade vi säkerligen sett i den ena eller andra regionen IRC-seglingar kvar.
Sen får man väl se SRS som det det är, ett nationellt respitsystem för breddsegling. Av den typen finns det ju en hel del olika system runt om oss. I Norge seglas NOR, Finnland och Estland LYS, Danmark DH och Tyskland har Yardstick.
Nov 6, 2013 @ 13:07
Som jag skrev. Du bloggar om precis vad du vill. Och du seglar precis vad du vill.
Jag har inga som helst synpunkter på det!!!
Men nu företräder du en organisation som rimligtvis skulle vilja ha sådana som mig eller Anders B som medlemmar? Så när en av de absolut mest engagerade seglarna i din region ger sin input, så borde man kanske lyssna? Jag vet inte.
Enda anledningen till att det blev en IRC-debatt för ett par år sedan, var just bristen på lyhördhet och fingertoppskänsla från SHF. Man är bra på att ta tillvara intresset från de 8-10 mest ambitiösa teamen i ORCi, men man verkar inte riktigt veta hur man skall förhålla sig till det som sker bortom det… Vilket är synd, då intresset för att kappsegla i större båtar, både på bana och på havet, uppenbarligen är stort.
Nov 6, 2013 @ 15:13
när Anders Nilsson bloggar så är det ju personen Anders Nilsson och ingen organisation han företräder. Jag kan inte heller läser ut på ANders blogg det du, Peter G skriver om. Sorry, och då kan man ju undra.
Nov 7, 2013 @ 00:48
När ser vi BLUR på VM/EM i ORCi? Det hade varit intressant att se hur ni står er i den miljön. Är ni inte lite taggade att lyfta några snäpp än att cruisa runt på SRS tävlingar?
Nov 7, 2013 @ 01:19
Det hade varit kul, men de kommande säsongerna saknar jag den tid som krävs för att teamet skall kunna träna på rätt nivå.
Vi gjorde långtgående analyser på J/109, så vi vet hur omfattande en bra ORCi-optimering är. Och det blir ännu mer påtagligt när man har en 36-fotare som just nu mäter som en Evento 42 :-) Offshore är det kanske hanterbart, men eftersom VM/EM avgörs på bana får man nog inse att det är kört om man inte går till symmetriskt.
Så vi nöjer oss med att cruisa runt, och då och då mäta oss med Teknova och Feelgood som ju står sig ganska ok bland de stora pojkarna.
Nov 7, 2013 @ 10:27
Men Peter G, nu tror jag att du svor i din egen kyrka. Ditt inlägg om ORCi med ord som “optimering” mot regel, “ändra” hur båten är uppsatt, “mäter rättvist” i förhållande till andra större båtar strider mot din tes map SRS om att alla mättal där är rättvisa.
Men det är OK, för jag håller faktiskt helt med dig i din analys här, oavsett om regeln heter ORC, IRC, DH eller SRS.
Nov 7, 2013 @ 21:32
Både Teknova och Feelgood seglar ju ORCi.
Det är kanske häftigare att placera sig bra i ett startfält där det finns hälften av båtar med 10 år gamla segel, skitig botten och otränad besättning istället för jämnstarka besättningar med topp båtar. vad vet jag…
Nov 7, 2013 @ 22:09
Japp, det är sån skitsegling vi håller på med här på västkusten. Här finns ju inga bra seglare:
http://www.blur.se/2013/06/02/gva-marstrand-big-boat-race-dag-2/
http://www.blur.se/2013/09/26/west-side-cup-2013-resultat/
http://www.seilmagasinet.no/resultat/?regatta=1093
Vi är ju ju kända för att inte anta några utmaningar (Spi Ouest, Big Boat i Kerteminde, GOR, ÅFOR och W2S var olycksfall i arbetet). Så jag får väl be så jävla mycket om ursäkt för att jag inte släpade båten över hela Sverige för att segla den enda regatta som Peter Kross tycker är värd att segla.
Min motfråga skulle ju kunna vara om det kanske är häftigare att skriva 1500 (!) gnälliga inlägg på bloggar i stället för att faktiskt kappsegla själv? Vad vet jag.
Nov 7, 2013 @ 22:35
Peter Kross, är det så du ser på oss som seglar SRS? Så dumt uttalande att man inte ens borde kommentera.
Varför hela tiden hacka på någon som jobbar så hårt för att försvara SRS för att öka kappseglandet?
Finns endast en regel i Sverige, endast en som är framtagen för att alla ska ha en fair chans att enkelt kunna kappsegla.
Varken DH , orc, irc kan konkurrera om det, inte ens lys som enligt några bakåtsträvare var perfekt. Det är historia, glöm det, gå vidare.
Nov 7, 2013 @ 23:37
Peter, får man fråga vad du seglar själv? Dina inlägg verkar handla mer om misskreditering än att bejaka seglande. Och bejaka seglande är väl både det blur.se och de flesta kommentatorer här ägnar sig åt. Så istället för att få höra vad du tycker är dåligt vore det vore givande att få exempel på vad du seglar och vad du tycker är bra.
Nov 8, 2013 @ 08:59
http://matbrev.svensksegling.se/ReportViewer/ReportView.aspx?id=116
Nov 8, 2013 @ 23:44
vet ej vad det tolkas in nu igen. tydligen är det känsligt att framföra att SRS-flottan består till både av folk som har 100% koll på sina grejer, finanser för att kunna ersätta materialet i en högre takt samt tränar en del. Men SRS-flottan består ju även av folk som inte har råd eller av annan anledning skaffa sig nya segel i samma takt, tränar mindre och av olika anledningar inte lyfter upp båten inför varje kappsegling. Är det så märkvärdig? Visst finns det undantag på ett fåtal kappseglingar.
ORCi flottan är ur den aspekten betydligt jämnare och jag vill hävda att det seglas på en högre nivå om man se det ur ett mer generellt perspektiv.
Kanske inte att glömma PeterG’s återkommande korståg mot ORC och SHF.
Nov 9, 2013 @ 09:26
Sam V, inte fick du nått svar…
Nov 7, 2013 @ 06:58
Eftersom jag var en av de som var med på den tiden du refererar till Peter så får jag nog ge mig in lite i diskussionen här.
Först: Det är lätt att hålla med om att vara inkluderande! Men jag tycker mig inte kunna läsa in ett exkluderande perspektiv i Anders inlägg, det känns som du övertolkar honom för att göra en poäng?
När det gäller SHFs historik med IRC så var frågan uppe redan 2007 då många ville att SHF skulle vara just inkluderande och inte favorisera IMS / ORC. Frågan kom upp på ett mycket välbesökt SHF årsmöte som i demokratisk ordning beslutade att SHF också skulle arbeta med IRC. Så skedde och SHF organiserade det första IRC RM:et i Nynäshamn 2008. SHF arbetade också med att försöka organisera ett svenskt deltagande i Commodore’s Cup.
Därför var det med ganska stor förvåning vi tog emot beskedet att det hade bildats ett separat IRC-förbund. Ingen därifrån initierade någon som helst kontakt med SHF trots att det redan hade hållits ett RM och SHF arbetade aktivt med frågan bl.a utifrån Commodores Cup-perspektiv. När vi fick veta att IRC-förbundet godkänts av SSF som klassförbund för IRC försökte vi lämna över bollen gällande Commodore’s Cup till IRC-förbundet eftersom det var det naturliga, men det fanns inget intresse där av något annat än att köra IRC-klass på några tävlingar lokalt.
Samt ett nytt (och väl genomfört!) RM där man gav intrycket att det var första IRC RM:et i Sverige. Det var det ju inte. När SHF – och andra – påtalade den långsiktiga utmaningen i att driva ett klassförbund fick vi höra att det är bäst om marknadskrafterna löser detta. OK!
Jag måste säga att det vore klädsamt så här några år senare och med facit i hand att kunna ge en liten honnör till SHF att det kanske inte blev helt lyckat att försöka driva IRC och ORCi parallellt i Sverige och med olika organisationer. Vi är för få som håller på med detta och splittringen blev ganska stor där några år.
Och det var marknadskrafterna – inte SHF – som såg till att IRC inte blev något i Sverige! SHF har inte haft något med IRC att göra överhuvudtaget sedan 2009 så det blir lite tokigt att så här 2013 hänga ut SHF i frågan när det fanns ett IRC-förbund med mycket starka och högröstade anhängare som såg till att permanenta den lilla spricka som SHF ändå försökte (obs försökte) lappa ihop?
Nov 7, 2013 @ 08:13
Du skall ha all cred för ditt engagemang, och du gjorde verkligen vad du kunde.
Det som upplevs som “inkluderande” i ett styrelserum kan ju fortfarande upplevas som “exkluderande” av seglarna? Så om 52 seglare startar ett förbund så kan man nog vara ganska säker på att de tyckte att det fanns ett behov :-)
Och det är bara det som är min point i denna diskussion: vill SHF vara relevanta för “alla som håller på med havskappsegling” så måste man nog vara lyhörda för vad som händer ute i landet. Vill man vara ett klassförbund för ORCi, vilket är jättebra det med, så kanske man skall var tydliga med det.
Min argumentation kring detta är exakt densamma som 2007: Svensk segling skulle må bra av en stark och dynamisk organisation som drev havskappseglingsfrågorna ur ett bredare perspektiv. Men av någon anledning så slutar det alltid med diskussioner om vilket respitsystem som är bäst.
Synd. Och frustrerande att vi inte har kommit längre.
Nov 7, 2013 @ 08:38
Att de som skapade IRC-förbundet tyckte det fanns ett behov står nog klart. Men det var ju inte det frågan gällde utan om det var SHF som dödade IRC i Sverige(?). Min point är att de som tyckte det fanns ett behov av ett separat förbund inte levererade (eller så var det ägarna som ändrade sig) men det är inte de som får kritik utan nu är man tillbaka där man började och har synpunkter på att SHF borde vara drivande i frågan igen?
Jag tror nog att SHF – eller åtminstone flera i organisationen – länge har haft ambitionen att försöka vara den organisation du beskriver men när man försökte köra IRC dök det upp ett nytt förbund vid sidan av och när man försökte inkludera SRS fick man på tafsen bl.a här på bloggen. Det är inte lätt det här att vara inkluderande.
Nov 7, 2013 @ 08:39
SSF ansluter bara klassförbund dvs. ansluter inte förbund som representerar seglingsdiscipliner.
Regler för handikapps- och mätsystem är jämställda med klassregler och ett eventuellt förbund som representerar ett sådant system är jämställt med ett klassförbund.
SHF är anslutet som ett klassförbund till SSF, men om man läser i SHF:s stadgar så nämns inte ordet ”klass”. SHF:s huvudmål är enligt stadgarna att ”tillvarata havskappseglings intressen”. Dvs. disciplinen ”havskappsegling”.
Den här oklara situationen bidrar troligen till den osäkerhet som finns kring SHF:s roll.
Som jag ser det borde SHF som klassförbund formellt ta över SSF:s roll som medlem i ORC. I praktiken är det SHF som representerar de svenska ORCi- och ORC Club-seglarna.
SHF skulle kunna bli ett så kallat ”multiklassförbund” och även representera andra ”respitklasser”, men erfarenheten visar att ”marknadsföringen” av de individuella klasserna i ett sådant förbund blir lidande om klasserna konkurrerar om samma seglare.
Alla inblandade skulle nog tjäna på om SHF:s roll förtydligades. Om SHF kommer fram till att man vill vara ett disciplinförbund så borde SSF se över möjligheten att ansluta ett sådant.
Nov 7, 2013 @ 08:42
Jag fattar inte alls. Det finns väl inget som hindrar double score och köra samma regatta? Det är väl seglingen som är kul? IRC är väl lite som lys enkelt att vara med och ORCi är väl på något vis en mer rättvis regel som kräver mer mätning vilket kanske passar ett mer seriöst ekipage:).
Nov 8, 2013 @ 09:11
Hej, disclaimer nu uttalar sig privatpersonen Stefan Peterson, hade tänkt och hålla mig utanför detta på samma sätt som jag mer valt att hålla tyst då tongångar och påhopp tyvärr har ökat på Blur vilket är synd. Jag älskar segling och jag har lagt en stor del av min fritid på segling och aktiviteter som är kopplade till det. Vi har över tiden blivit ganska bra och vi har försökt få så bra motstånd som möjligt hela tiden när vi kappseglar. Därför har jag under åren seglat under IOR, entyp och nu ORCi för där finns/fanns moståndet i de vatten vi seglar. Jag håller med Sam att det är trist när kärleken till segling mynnar ut i missriktade påhopp och illa underbyggda åsikter. Peter G, Anders N, Jimmy, Patrik och massor av andra försöker på olika sätt bidra till seglingens utveckling. Jag tycker vi samtliga kan lova oss att bejaka lusten och glädjen som segling ger och på sätt bjuda in fler till härligheten. Trevlig Helg Stefan (Som snart sätter sig i bilen åker till Götelaborg där halva familjen just nu bor.)
Nov 8, 2013 @ 10:20
Välkommen i GBG!, när flyttar du hit då??!!:)