Related Posts

Vinterfix 2023
Tillbaka i Newport för att fĂ„ ordning pĂ„ bĂ„ten inför vintern. Som ni vet tar en att-göra-lista aldrig slut đ Till vĂ„ren skall vi ocksĂ„

Gear & Techđ , Techniqueâïž
Stagsegeltrim
Jag har tidigare skrivit om “Staysail on the J/111”. DĂ€r resonerade jag ganska mycket om skillnaderna mellan J/109 och J/111, och hur vi hade exeprimenterat ganska mycket med var vi halsade seglet. Under 2021 bytte vi till ett nytt större stagsegel, som vi nu har hunnit segla med. Baserat pĂ„ vĂ„ra erfarenheter, tĂ€nkte jag försöka […]

12 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Nov 17, 2013 @ 08:43
Prisutdelningen och debriefen som behandlade segling i dimma finns nu publicerade pÄ Playkanalen: https://watski2starplay.solidtango.com
Nov 17, 2013 @ 10:41
Intressanta diskussioner. Framförallt att sÄ mÄnga verkade ladda pÄ fullt i rundningen sÄ att marginalerna blev mycket smÄ.
Nov 17, 2013 @ 17:36
Det var galet att runda VĂ€sterviks angöring i tĂ€t dimma & mörker o med hyfsat bra vindtryck. VĂ„r jĂ€ttebra 180 gr vridbara Ray 435 plotter visar tyvĂ€rr inte AIS-mĂ„l, bara PC-n i ruffen o det var inte lĂ€ga o vara i ruffen sĂ„ himla ofta dĂ„. Vi skymtade lanternor som rörde sig snabbt i sidled o folk skrek men om bĂ„tarna var 6 meter ifrĂ„n eller 50 meter gick inte att avgöra. Det kĂ€ndes defenitivt inte safe. VĂ„r spinnaker fick en skada nĂ€ra ett av hornen vid rundning sĂ„ vi beslöt att bara köra spirad G1, vi loggade stadigt 10-12 knop Ă€ndĂ„, men vi tyckte faktiskt “safety first” istĂ€ller för att ligga pĂ„ max o tröttheten sĂ€tter ocksĂ„ sina spĂ„r. Av nĂ„ÂŽn jĂ€kla anledning sĂ„ har den dĂ€r rundningen vid VĂ€stervik varit strulig nĂ€stan varje gĂ„ng, det grundar up o sjön blir skitstökig.
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Nov 18, 2013 @ 22:55
Lite chockad över att nÄgra vÄgade köra utan att ha nÄgon AIS display alls ombord, vi utgick lite naivt i frÄn att alla hade ais sÄ att vi inte bara sÄg dem utan att alla andra faktiskt kunde se oss ocksÄ, men sÄ var tydligen inte fallet.
Leffe
Nov 19, 2013 @ 11:49
ger inte AIS en falsk trygghet? det kan ju finnas andra bÄtar pÄ sjön som inte har AIS och som inte deltar i kappseglingen.
utdrag ur de internationella reglerna till förhindrande av kollisioner till sjöss:
Regel 6 â SĂ€ker fart
Ett fartyg ska alltid framföras med sÀker fart. Farten ska anpassas sÄ att fartyget kan vidta lÀmpliga och effektiva ÄtgÀrder för att undvika kollision. Farten ska Àven anpassas sÄ att fartyget kan stoppa inom ett avstÄnd som Àr lÀmpligt utifrÄn rÄdande omstÀndigheter och förhÄllanden.
Vid bedömning av vad som ska anses vara sÀker fart ska man ta hÀnsyn till bland annat följande faktorer:
a. PĂ„ alla fartyg ska man beakta
1) rÄdande siktförhÄllanden,
2) trafiktÀtheten, inbegripet anhopningar av fiskefartyg eller andra fartyg,
3) fartygets manöverförmÄga, sÀrskilt avseende stoppstrÀcka och girförmÄga under rÄdande förhÄllanden,
4) under mörker: förekomsten av bakgrundsljus, exempelvis ljus frÄn land eller reflexer frÄn egna ljus,
5) rÄdande vind-, sjö- och strömförhÄllanden samt nÀrheten till navigationsrisker,
6) djupgÄendet i förhÄllande till tillgÀngligt vattendjup.
b. PÄ fartyg med funktionsduglig radar ska man utöver faktorerna i a beakta
1) radarutrustningens egenskaper, prestanda och begrÀnsningar,
2) de begrÀnsningar som följer med den avstÄndsskala som anvÀnds,
3) hur radarns förmÄga att upptÀcka pÄverkas av rÄdande sjöförhÄllan-den, vÀder och andra störningskÀllor
4) möjligheten att smÄ fartyg, is och andra flytande föremÄl inte upptÀcks med radar pÄ tillrÀckligt avstÄnd,
5) antal, lÀge och förflyttning hos fartyg som upptÀcks med radar,
6) den exaktare bestÀmningen av sikten som kan möjliggöras nÀr radar anvÀnds för att faststÀlla avstÄndet till fartyg eller andra föremÄl i nÀrheten.
Nov 19, 2013 @ 11:56
Krav att alla ska ha radar dÄ? Blir ju det som ÄterstÄr.
Nov 19, 2013 @ 19:14
eller anpassa hastigheten efter förhĂ„llanden… ;-)
Nov 19, 2013 @ 10:48
Ăven om vi var nĂ€stan ensamma vid rundningen sĂ„ var det lite klurigt att lokalisera bojen. Vi hade inte varit dĂ€r med bĂ„ten tidigare och dĂ€rför inte “pingat” det exakta positionen. I mörkret (vi passerade precis vid midnatt) och den dĂ„liga sikten var det omöjligt att avgöra hur lĂ„ngt det var kvar till den blinkande elakt hĂ„rda och tunga plĂ„tklumpen.
De första timmarna söderut efter rundningen var vÀldigt speciella. Vi visste att vÀldigt mÄnga var strax efter oss och skulle köra ifatt och förbi under natten. KÀndes nÀstan kusligt att ensam stya med gennaker i den ökande vinden (Anders lÄg pÄ saccosÀcken nere pÄ durken och sov) och hela tiden titta över axeln efter lanternor, men det kom ingen! Vi sÄg bara en bÄt innan vi samlades ihop ett gÀng nere vid blÄljungfrun. Ytterligare ett bevis pÄ hur skral sikten var. Jag upplevde dÀremot inte att situationen var olustig för att vi inte hade nÄgon AIS sÄ lÀnge som vi var pÄ lÀns. Vi var ju dÄ pÄ vÀg Ät samma hÄll med hyggligt lika hastighet. Det var vÀrre pÄ kryssen pÄ vÀg norrut nÀr det plötsligt dök upp korsande bÄtar i dimman bakom genuan.
//Niklas OE36Caprice
Nov 19, 2013 @ 10:53
Litet klipp frÄn efter det ljusnat pÄ morgonen
https://watski2starplay.solidtango.com/video/caprice10
Nov 17, 2013 @ 10:45
Har lĂ€st en del historier frĂ„n kappseglingar pĂ„ 1950-talet och dĂ„ var det spinnaker ner vid solnedgĂ„ngen och man tog ofta ett rev ocksĂ„. Nu med AIS sĂ„ tittar nog mĂ„nga pĂ„ skĂ€rmen inför sitt eget beslut och gĂ„r de andra bĂ„tarna fort (=spinnaker) sĂ„ sitter den nog kvar pĂ„ den egna bĂ„ten ocksĂ„âŠ
Det finns nog inget enkelt svar med förbud för spinnaker vid ett visst antal m/s och nedsatt sikt. I sÄ fall skulle det gÄ ut till hela fÀltet samtidigt och dÄ slÄr det olika pÄ olika bogar.
Nov 17, 2013 @ 10:46
ps. Det Àr sÀkert jÀttesvÄrt att fÄ till ljudet men skulle jag fÄtt vÀlja sÄ hade det varit kameramiken hela tiden. Kanske ett par mikar hÀngande i taket?
Nov 17, 2013 @ 11:44
Kan bara instÀmma, planen var att fÄ ett professionellt kamerateam att filma av eventet. Nu blev det tyvÀrr inte sÄ den hÀr gÄngen.
I samband med alla produktioner kring segling som Solidtango Ă€r inblandade i vill jag bara poĂ€ngtera att vi inte Ă€r ett produktionsbolag, vi Ă€r endast leverantörer av sjĂ€lva TV-plattformen. Dock brinner vi för segling och gör allt vi kan för att “sprida” denna fantastiska sport, detta har dĂ„ gjort att vi fĂ„tt hoppa in bakom kameran ibland ;)