Skip to content

21 Comments

  1. Martin X-99 Xil
    Nov 26, 2013 @ 10:05

    Ser intressant ut. Håller med om att det gärna får vara lite distans men att runda trubaduren känns onödigt, då man skall fightas med de stora fartygen. Bättre att gå ut via vinga.
    T.ex.
    Start Tångudden på hönö.
    Runda Lillviten, vid vinga
    Runda Hätteberget.
    Runda Lönnbäcken, SV Marstrand för att komma innomskärs.
    Sedan lämpliga märken för att få båtarna att stanna i farleden.
    Mål Möckerö
    Försök till länk:
    http://kartor.eniro.se/m/nRD6n

    Lagom lång bana och man slipper fartyg och färjor. Kanske att man vänder banan beroende på vindriktning?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 26, 2013 @ 14:27

      Jag vet inte, men jag rundar hellre en kasunfyr än en liten ö i lä när jag kör shorthanded. Att kryssa ut vid Lillviten kan bli scary redan i 6-7 m/s…

      Reply

      • Martin X-99 Xil
        Nov 26, 2013 @ 20:19

        Håller med dig att det inte heller är optimalt att kryssa ut vid lillviten, vid NV kan det bli jobbigt.
        Men att lägga en rundning mitt i inloppet Göteborgs hamn är också lite sådär. Man tvingar båtarna att i onödan korsa farleden två gånger. Blir lätt att den som vågar mest i chicken-race med en oljetanker och Stena Line tjänar mycket.
        Alternativen är t.ex att runda klåveskär eller eneskärsbåden.

        Reply

  2. Jan-Olof Nilsson
    Nov 26, 2013 @ 11:45

    Bra med inspel. Vi tar åt oss. Tanken med Trubaduren var att få ut fältet till havs. Vi vill ju helst lägga racet i havsbandet på utsidan Öckerö. Alternativen innomskärs är för att köra om det skulle blåsa mycket, då kan sjön bli rejäl utanför.

    Funderade också på hätteberget som rundningspunkt men vi vill helst ha målgång när det är ljust. Får fundera vidare på detta.

    Som sagt kom gärna med fler förslag. (vi vill dock hålla det nära kusten så att vi inte behöver ha krav på livflotte).

    Det kommer bli en egen blogg för ÖSR efter jul istället för min privata och även på XSS hemsida. Men just nu är det bara jag som jobbar med detta.

    MVH
    JanO, XSS

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Nov 26, 2013 @ 13:28

      Ser ut att kunna bli en bra sensommarsegling! Jag håller med om att segling på lite större fria ytor är att föredra, då det ger mer taktisk frihet och färre båt-båt situationer, vilket är att föredra vid shorthandedsegling. Gärna fler banalernativ då en lång kryss-läns skulle bli mest taktiskt utmanande. Inomskärs bana som alternativ vid hårt väder är bättre än att ställa in.

      Reply

  3. Pelle Pedersen
    Nov 26, 2013 @ 13:33

    Bra J-O!!! högsta prio måste vara att genomföra ett race och det känns som ni har “i hamn”!!! Ser framemot detta!!

    Reply

  4. david selvert
    Nov 26, 2013 @ 14:12

    Hitta en bana som ger alla en chans att segla, inte orientera. Man vill väl komma ut och ha fler vägval än att bara “Följa John”. Om det blåser mycket får man reva, eller stanna hemma.

    Reply

  5. Marcus
    Nov 26, 2013 @ 14:40

    Håller med om att det vore kul med mer segling på öppet vatten.

    Reply

    • Jan-Olof Nilsson
      Nov 26, 2013 @ 15:33

      Det är precis tanken. Här blir det 50% havsegling och 50% i skärgården. Alternativen innomskärs är tänkt att använda vid hårt väder istället för att ställa in. Vi vill ha med alla inte bara “Hard core” seglare.
      frågan är om 36 NM är ok på Lördagen? Då är alternativet med Hätteberget möjligt. Vad sägs?

      JanO, XSS

      Reply

      • Carl Fjällman
        Nov 27, 2013 @ 14:46

        +1

        Kanske kan man tänk lite som Hermanö Runt så att det som är inomskärs blir så “lätt som möjligt” map manövrar.

        Riktigt skoj initiativ, det verkar som Öckerhamn blir det nya seglarcentrumet där många(5st) “snabba” F 35:or har sin bas :).

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 27, 2013 @ 16:09

          Dessutom finns där väl 4 “snabba” M32 och man blir inte förvånad när man möter en OS-medaljör, VOR-vinnare eller Ken Read på bryggan.

          Reply

      • Micke
        Nov 27, 2013 @ 16:49

        Banlängden lär väl mest handla om tid antar jag och 6-8 timmar borde inte vara något problem att segla solo. Robline Skagen Race tog över 12 timmar för mig att segla från Långedrag till Skagen, visst blir man trött men det går det med. Det blir visserligen rätt sent att komma in på kvällen bara. Bansträckningen är inte så noga för min del och skulle kunna tänka mig att segla mellan Trubaduren och Hätteberget på utsidan båda vägar upp tom 12 m/s.

        Reply

  6. kalle
    Nov 27, 2013 @ 07:29

    Detta kommer att bli en jättebra segling! Allra bäst blir det om det dessutom inte bara blir shorthanded, utan även en väl så stor singlehanded-klass.

    Reply

    • Jan-Olof Nilsson
      Nov 27, 2013 @ 10:08

      Jag återkommer hur vi gör med singelhanded klass. Vi har inte tagit beslut på om vi tar med det eller ej. Finns det många som är aktuella. klasserna har ju varit ganska små på PBR, eller?
      Vad gäller havssegling så är det som sagt prioriterat men vi har start och mål innanför Öckerö så då måste en del av seglingen ligga där. Det är dock inte trängre än tex Bohusracet så jag ser inte det som något problem.
      Det är banorna till vänster som är första alternativen och de två till höger som är tänkta för att köra vid hårt väder. Tanken är att vi också kan vända håll beroende på vindriktning.
      Men vi jobbar vidareoch tar till oss all feed back. Racet är ju till för seglarna inte tvärt om.

      Andreas, kan du förtydliga vad du menar?

      JanO, XSS

      Reply

      • kalle
        Nov 27, 2013 @ 13:07

        Jag tror att anledningen till att det är så få som kör Bohusracet singlehanded är att sträckan är så lång att det är svårt att hålla sig vaken och därmed tar man väldigt stora risker. En bana på ca 35dm är ju inga problem. Jag tycker generellt att det är synd att fokus ofta hamnar på uthållighet när det gäller singlehanded-seglingar. Om man kör kortare bana typ Robline Solo Challange, tror jag nog att det finns stort intresse.

        Reply

      • Anders Nyberg
        Nov 27, 2013 @ 13:28

        Tycker absolut att det skall finnas med en singlehanded-klass, framförallt om det inte blir längre än 35 NM.
        PBR har väl bara haft med singlehanded en gång (2012) och då var det fem anmälda om jag minns rätt, två kom till start och en gick i mål. Den andra (undertecknad) bröt masten utanför Marstrand…..

        Anders N

        Reply

      • Micke
        Nov 27, 2013 @ 15:37

        Seglar gärna solo om jag inte får med tanten. Det finns ju ännu inte något solorace här på västkusten så vill gärna ha möjligheten att kunna segla solo i dom race som finns.

        Reply

  7. Andreas
    Nov 27, 2013 @ 09:53

    Instämmer totalt på havssegling snarare än detta,

    Reply

  8. Tomas N
    Nov 27, 2013 @ 12:36

    No-crew.se (Shorthanded i Stockholmstrakten) har fått till det bra. All info, inklusive skepparmöte där frågor besvaras, på hemsidan. Flera banalternativ beroende på mkt eller lite vind. Vilken/vilka banor som ska gälla bestäms ngn dag innan och meddelas på hemsidan. Alla banor kan seglas åt båda hållen. Smidigt.

    Reply

  9. Tomas N
    Nov 27, 2013 @ 15:58

    Snegla gärna på No-crew.se som i år kört en singelhanded och en shorthanded i Stockholmstrakten. Mesta kommunikationen inkl banalternativ och slutligt val av banor samt även skepparmöte hålls på hemsidan. Smidigt.

    Reply

    • Jan-Olof Nilsson
      Nov 27, 2013 @ 18:30

      Tack, bra tips, där ska vi ta efter en del.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.