

Related Posts

Marstrand Big Boat Race, Our Regattas🏆
Träningshelg med J/88
När det inte blev något Marstrand Big Boat, så var det ju naturligt att några av båtarna i stället körde träning på Marstrandsfjorden. Undviker man sociala arrangemang och trängsel i land så går det att genomföra på ett alldeles utmärkt sätt. Vi blev till sist 11 båtar, och vårt team fick möjlighet att vara med […]

Kölbåtsträning från ovan
Det blev lite drönarsekvenser också från träningsdagen utanför Hjuvik. Synd att Rebellion kör sin träningsgennaker som är lite för liten… Men i alla fall något som besättningen kan köra på stor skärm till vintern 😃

Kölbåtsträning i Göteborg
I går tog jag chansen att få komma ut på havet och fotografera lite segling. Det var Farr 30 Farrgo, J88.se och Grand Surpise Rebellion som körde träning söder om Hjuvik. Även Banner 28 Piri Piri ville vara med och leka, även om man hade svårt att hänga med… Bra action i 7-9 m/s där […]
36 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Dec 16, 2013 @ 20:24
Hej hur gick det med j111 european tour
Vem vann o hu många race seglades i snitt per båt?
Andreas
Dec 16, 2013 @ 21:03
Jag tror man hade svårt att få till det då det är långa avstånd. Framför allt ett Fastnet-år. Som mest var man 9 båtar på Cowes Week och 5 som seglade Fastnet. Coolaste racet i år var North American i Chicago med 14 båtar.
Bra drag i alla fall: http://www.jcomposites.eu/media/j111_le_havre_2013_1__020934800_1627_12062013.jpg
Du vet ju själv hur svårt det är att få två båtar av samma sort på samma startlinje :-)
Dec 17, 2013 @ 00:02
Japp
Om inte ens J-boats fixar en entypsklass i europa, så förstår man hur svårt det är för andra:-)
Jag har försökt följa men hemsida mm men det har inte sett ut som den uppdaterats..
Kommer man klara av att köra entypsrace med J88?
J70 är ju enkel att traila, men J88 blir ju med ens bökigare. Kräver lastbil o kran för att flytta båten då det är lååånga sträckor mellan racen varvid “vanliga efter kusten transportseglingar uteblir”
Jag får ge credit till X-yachts som lyckades sälja in X-35orna.(trotts X99 fanns)
Undra när nästa entypsklass kommer som slår med många båtar i flera länder som de lyckas sälja?
Vilka klasser/båtar är på G?
FarEast31?
J/88?
Farr400?
Melges32?
Bolt37?
TP52/RC44 etc går bort pga ekonomiska skäl antar jag…Men det finns ett par FARR400 i Swe/Nor nu? Kör/deltar de i en cup?
Vad är det som gäller för att segla entyp i europa? o finns det några som gör/skall göra det?
Vill helt enkelt starta igång entypsdisk igen:-)
MVH Andreas
Dec 17, 2013 @ 07:43
J/88 är inte tänkt som entypsbåt annat än mycket lokalt – a la J/92.
Hur mycket tid och pengar vill du lägga på en aktiv entypsklass? Det finns väl massor av bra alternativ i våra regioner med CB66, J/70, Melges 24, Farr 30, X-35 om man tittar på de lite nya/sportiga klasserna.
På västkusten hade jag tittat på Melges 24 för ett seriöst projekt med bra motstånd, J/70 för att vara med och bygga en lokal familjär klass eller First 35 som är ett otroligt aktivt och socialt gäng.
Att gå från att inte ha besättning på en HP1030 till en Melges 32 eller Farr 400 är nog en faktor >10 i både tid och pengar :-)
Dec 17, 2013 @ 19:29
Hej
Peter, om man planerar en tour kräver det väl att man seglar ett antal av de planerade racen? Om J88 inte är tänkt att transportera hur skall man då få deltagare till en tour?
Jag personligen har inga planer att byta till någon klass.( Kunde vara kul att segla Ven runt med 6 HP nån gång)… Jag tror vi har den besättning vi anser vi vill ha på våra race, dvs 2-6st o mestadels familjen. Tro det eller ej, men vi seglar för att umgås och ha kul. Sedan om vi slår några på något race är det bara en bonus.(Bohusracet är undantaget)
Jag är nöjd med vår HP, Den mäter mycket bra i SRS, SRS som hcpregel funkar ju kanon o racen runt västkusten här är kanon för mig. Dessutom kul att meka båt, och optimera….o se hur det påverkar SRS…
Kanske kör vi något eller några race med fler i besättningen iår.
Om jag vill börja tävla på seriös nivå (igen) så blir det golfen för min del.
Jag ville bara få en uppdatering på vilka nya 1typsklasser som är på väg in. Jag tror det finns ett antal team som skall segla spännande klasser i år. Var mest nyfiken vilka klasser som var heta, dvs att ha koll på.
Dec 16, 2013 @ 21:38
Ja, en sån där skulle man ju kunna tänka sig att ha!
Dec 16, 2013 @ 23:43
Kondenssamlande muttrar i taket, kanske bara på prototypen… Annars fin båt.
Dec 17, 2013 @ 02:12
Ja så kan det ju inte vara.
Dec 17, 2013 @ 06:11
Nej dölj dem bakom ett innertak. Det är ju praktiskt.
Ungefär lika praktiskt som en innerliner i kölsvinet.
Dec 17, 2013 @ 06:13
Järnköl, blybulb eller inte är ju helt värdelöst. Varför har de inte en köl helt i bly? J/111 har väl det?
Ingenting som kan rosta under vattenytan! Då får det vara.
Dec 17, 2013 @ 07:36
J/111 har fena i järn och bulb i bly, precis som J/88. Jag skulle tro att det är ganska standard för att få till en tunn kölprofil oavsett om det är en J, X-yachts, Ker 40 eller annan modern racer/cruiser.
http://www.blur.se/2012/02/05/hur-man-bygger-en-j111/
Dec 17, 2013 @ 14:01
Robert G. ett modernt profilkölblad i bly och med blybulb i botten skulle sannolikt bli böjd som en banan på 1:a kryssen. Själva kölbladet i gjutjärn eller svetsad stål-låda är nog det normala på s.k. performance eller performance-cruisers.
Stefan K
Dec 17, 2013 @ 14:36
Robert Gustavsson; det är långt till 1:april :)
Dec 17, 2013 @ 17:57
Min erfarenhet av järnkölar på västkusten:
1: 4 år med Folkbåt byggd -62, blymönjad och linoljad på den gamla tiden
2: 8 år med epoxibehandlad järnköl på Hanse 311
3: 3 säsonger med Dehler 35:ans T-köl med fena i svetsad plåt och järnbulb, epoxibehandlat med två lager NM
Facit så här långt är att jag bättrat några små fläckar på resp köl med stenskottspensel, i övrigt ingenting. Total arbetstid på rostskydd: några timmar sedan 1999…
Alltså är rosten inget man behöver fundera på i sig, tycker jag.
/Mats
Dec 17, 2013 @ 20:15
Contrast 33 har 100% köl i bly.
Dec 17, 2013 @ 20:18
Ja, och den är ju känd för att vara
“high aspect” med en rejäl blybulb ;-)
Dec 17, 2013 @ 20:40
Här ser man skillnaderna ganska bra. Den ena är en J/109 i bly, den andra en J/111 i järn/bly.
http://www.blur.se/images/j111production12-54.jpg
Dec 17, 2013 @ 20:46
Jol det hade vår Contrast 33, det var en tjock köl o monterad på en djup kölficka av GAP, så det var inte 100% bly. J-24 har 100% blyköl men den är inte så djup och tjock upptill o smal nertill. Ingen bulb.
High aspect keel med blybulb måste ha ett mycket starkt kölblad. “Mjukt” bly är helt olämpligt ur hållfasthetssynpunkt, men förståss skitbra ur vikt o korrosionssynpunkt.
Stefan K
Dec 17, 2013 @ 21:43
Eftersom bly är så mjukt legeras det med ca 3% antimon för att förbättra hårdheten. Gäller även “gamla” tjockkölar. Tunna djupa kölblad i bly med bulb funkar inte. Stål eller kolfiber funkar .
//Micke
Dec 17, 2013 @ 22:15
Blyfena funkar om du armerar med dubbla rader rostfria stålstänger från bulben upp till skrovet. Glasfiberskal eller massivt glasfiber funkar också. Man måste förstås räkna lite hållfasthetslära först.
Dec 17, 2013 @ 07:42
En fin båt. Synd bara att den är så dyr eller så är det beg som är för billigt:).
Dec 17, 2013 @ 15:47
för dyrt? kan det här vara ett alternativ?
http://www.youtube.com/watch?v=tpWm8-Ph4Fw
Dec 17, 2013 @ 16:54
Med det vädret vi har nu kan detta vara ett bra alternativ!!
Dec 17, 2013 @ 08:20
Är inte Seascape 27 ett alternativ? 50 båtar sålda….
http://www.youtube.com/watch?v=42qinHdePeQ
Dec 17, 2013 @ 08:56
Seascapen är en trevlig båt till ett rimligt pris men den är väldigt annorlunda jämfört med J/88 så den borde inte attrahera samma publik.
Dec 17, 2013 @ 11:25
Videon låg i kön för publicering i veckan :-)
Seascape 27 är definitivt ett alternativ för kul segling i den här storleksklassen. Men egenskaperna skiljer ganska mycket. Min uppfattning är att Open-style (a la Mini, Seascape, Pogo och SunFast) passar bäst på havet där man får utväxling på undanvindsegenskaper och rätande moment.
I andra ändan av skalan har vi lättdrivna båtar som kryssar bra i svensk sommarnatt. Kalla det en modern skärgårdskryssare med undanvinds-edge. Det var väl det jag ville uppnå med J/111.
Det är superkul att det finns olika sätt att åstadkomma ungefär samma sak.
Dec 17, 2013 @ 18:29
Prestandaprofilen på Seascape framgår ganska tydligt i filmen. Efter 3:05 (15 distans kvar av ~100) så ligger man 2-3-15-16. Efter en sista kryss i hårdvind så slutar man 15-16-25-26. Trögt.
Dec 17, 2013 @ 16:58
Den sitter fint i hjärtat mitt, men de där halkytorna som ser ut att vara i annan färg (nyans) än övriga båten / det måste gå bort innan köpet går igenom, på min J 80 ser de ut att matcha i nyans…hur går det med Frankrike, skall de tillverka , eller?
Dec 17, 2013 @ 17:38
Grått däck är ju hur fint som helst! Men man kan få det vitt (och spara lite pengar)…
Jag skulle tippa på att J/Composites i Frankrike håller på att veva igång produktionen.
Dec 17, 2013 @ 19:40
Grått däck är grymt snyggt! (Sjukt partisk!) Men det är lite snällare för ögonen också soliga sommardagar. :)
Dec 17, 2013 @ 20:27
Och tänk så snyggt det vore med en rorkult I kolfiber (as well ), det ser väl var och en ;-)
Dec 17, 2013 @ 22:19
Seglade seascape 27 i Slovenien i somras, grymt kul båt med lika häftiga undanvindsegenskaper som alla videos på youtube visar. Riktigt bra bygge dessutom. Klar storbåtskänsla. Dock är vattenlinjens längd fortfarande begränsande på kryssen vilket ger begränsningar med högt srstal för handicap segling. Lite som Peter skriver, en perfekt båt för långa reaching/running repor. Grymt enkelt att traila den, dras efter vanlig kombi i mellanklassen.
Dec 17, 2013 @ 22:40
går det bra med något annat än kombi i mellanklassen???
Dec 18, 2013 @ 14:01
Seascape verkar ju fantastiskt fin. Möjligheten att dra iväg med trailer och köra repor i tex medelhavet tycks ju perfekt. Funkar väl fint som husvagn på väg ner.
Dec 18, 2013 @ 14:52
Bemærk at seascape 27 er en slank båd: 2,54m på 8 m LOA. Den har IKKE meget stor våd overflade og den går utrolig fint på kryds også i let luft. Den store stabilitet fås af knækspantet (opdriftcenter langt fra centerlinie), men primært af kølen 425kg bly og 1,95 meter dybgang. Det er meget for en 8m båd ! Dobbeltrorene giver super kontrol og greb i vandet, også med krængning. Det betyder hun sejler som en raket ned af bakke, høj fart og med fuld kontrol. På kryds sejler hun hurtigt sin vandlinie fart på ca 6,5 knob… Let at traile betyder vi mødes til fede distance sejladser rund omkring i Europa, både shorthand/offshore og crew/inshore. Kølen hejses op vha hydraulik til transport og ved tursejlads opankring. Der skal bestilles nu hvis sommerferie 2014 skal nås :-)
Dec 19, 2013 @ 19:57
http://www.sailingworld.com/sailboats/boat-of-the-year/sailing-world-2014-boat-of-the-year
Sailing World 2014 Boat of the Year
J/88: Best One-Design