Träningshelg med J/88
När det inte blev något Marstrand Big Boat, så var det ju naturligt att några av båtarna i stället körde träning på Marstrandsfjorden. Undviker man sociala arrangemang och trängsel i land så går det att genomföra på ett alldeles utmärkt sätt.
Vi blev till sist 11 båtar, och vårt team fick möjlighet att vara med med i J/88.se. Stort tack för lånet Jonas.
Jag sammanfattar mina tankar om båten i slutet för den som är intresserad.
Prognoserna för helgen var som vanligt kluriga. Högtrycksväder med lätta vindar, och ganska mycket termiska effekter. Detta har vi ju fått erfara från ett antal Marstrand Big Boat, så det gäller att vara på tårna.
Lördag morgon bjöd på lätta vindar och vi var först ut på havet. North Sails var ute och coachade, och vi ville gärna få deras input på några saker. En av dessa var fatheaden. Den är ju ganska liten på J/88 och vi har tyckt att det är svårt att få toppen att twista ut ordentligt. Vi trodde att det berodde på geometrin med fall och topptravare, men det visar sig att detta är ett vanligt fenomen när fatheads blir “för små” och vinden inte orkar trycka ut toppen som i stället fungerar som en stor skädda. Ingen jätteproblem, men nu visste vi i alla fall att det inte var vårt fel.
Vi fick bra feedback på både segeltrim och besättningsplacering och hittade väl ett startläge som kändes ok.
Vid första start 10:30 så blåste det 2-4 m/s från nordväst. Formatet byggde på att köra två övningsstarter i varje race, och sedan starta skarpt på tredje försöket. På detta sätt fick vi in 12 starter och 4 race på lördagen vilket var fantastiskt nyttigt.
Det var tydligt att både seglare och seglingsledning var rejält ringrostiga. MSS hade inte lagt bojar på Marstrandsfjorden på 1.5 år och det var nyttig träning för dem också. Tidtagningen i första racet var också off, och vi och X-41 Soul åkte på OCS. Vi är dock 100% säkra på att det sköts 4 sekunder för tidigt🙂
Svårseglat i skiften, men vi hittade en rimligt bra väg lite till höger på kryssen och hade bra gång även på undanvindarna. Tittar man på korrigerad tid så var vi 4:a, vilket vi så klart var nöjda med i en helt ny båt.
J/88 är ju rimligt lik både J/70 och J/111 som vi seglat massor. Men det är också lätt att tro att man hittar fart på exakt samma sätt. J/88 är lite lättare, bredare och känns ännu mer underriggad i det lätta registret. Det är svårt att segla båten på känsla, utan man får hitta ett så bra trim man kan och gå på fart. Och sedan itererera för att se vad som ger fart på loggen.
Framförallt hade vi svårt att skifta växlar när vinden ökade. Race 2+3 seglades i 4-5 m/s och då hade vi svårt att hitta läget. Samtidigt så är det väl så att en så pass liten och kort båt skall ha svårt att hänga med de större båtar som mäter samma: Xp-33, Archambaoult Grand Surprise och Dominant 105 Lady Godiva är alla mer än en meter längre i vattenlinjen.
Resultatmässigt blev vi 8:a i bägge dessa race, vilket känns fair. Vi hade svårt att hitta trimmet, och det gick nog ut över självförtroendet också taktiskt.
Starterna kändes mycket bra. Vi använde startfunktionerna i den B&G Zeus-plotter som sitter i båten, och hade inga problem att pricka linjen på skottet. Däremot så var vi ju långsammaste kryssbåt, så det blev mycket fokus på att hantera trafik och andra båtar. När det var lovartsfördel så var det lättare att komma in sent och få en plats vid båten, och i vissa läget så bestämde vi oss för att starta i andra led efter X-41 Kwanza. De försvinner fort och man har alltid möjlighet att slå till höger.
När det var läfördel hade vi det svårare. Startar man vid bojen blir man snabbtr överseglad av alla båtar, och när vi körde safe 1/3 upp på linjen så var det ändå mycket trafik. Men rent generellt var jag mycket happy med starterna.
Inför sista racet på lördagen så hade vinden minskat till 2-4 m/s och vi lyckades få till en 4:e plats till.
Söndagen bjöd på mer lättvind, och vi kände nu att vi hade lite bättre koll. Vi justerade lattspänning och en del andra småsaker och var återigen ute tidigt för att hitta trim och träna rullgippar.
Första starten var katastrofal och vi fick passera bakom hela fleeten för babord. Enda fördelen var att kom höger vilket var bra då prognosen hade utlovat ett högervrid under dagen. Vi fick först ett litet vrid på 20 grader som gjorde att vi var bra med vid kryssmärket och sedan kom det ytterligare 70 grader som gjorde att länesn blev en halvvind. Här var vi bra med och kunde runda som 4:e båt. Samtidigt kom en rejäl dimbank och man såg vare sig märken eller båtar. Efter en snyggt genomförd banändring, där man hittade målgången med hjälp av kompass, så blev vi 4:e båt i mål efter två X-41 och en Farr 30. Wow. Spik på korrigerat.
Snabb omflyttning av banan och ytterligare två lite längre race i skiftiga förhållanden. Här hade vi både bra fart och seglade taktiskt bra. Resultatet blev en 1:a och en 2:a efter Farr 30 Farrgo i sista racet.
Sammanfattningsvis otroligt kul.
Och stort tack till MSS för bra banor och aktivt race management. Well done! Och tack till Henri Lloyd för våra nya seglarställ. Fokus är ju segling i Medelhavet, och den här helgen kändes som bra uppladdning.
Tack också till Liros och North Sails som var med och bidrog.
Så vad tycker vi om J/88?
Jag seglade ju båten när den var helt ny. Då med Stu Johnstone i Newport. Mina observationer här.
Det var kul att segla båten lite mer aktivt. Från mitt perspektiv så är det en väldigt lagom båt för den typ av segling vi gör här på kusten. Tillräckligt liten för att hantera själv och lasterna är små även när det blåser. Vi seglade på 6 personer vilket känns väldigt lagom; det blir besättningsarbete på riktigt men inte ohanterbart.
Sedan är den, precis som J/70 och J/111 en känslig båt. I alla fall om man vill ha ut 100% av prestandan över tid. Den kräver full koncentration av både trimmers och rorsman, och ganska mycket kommunikation för att få ut det där sista.
Från oss seglade jag, Pelle, Simon, Johan & Mats (lördag) och från ordinarie gäng var Cecilia och Roger (söndag) med. Tack till hela gänget.
Det är alltid kul att få feedback från personer som normalt inte brukar segla med oss; “vad är det som är annorlunda nrä vi seglar båten jämfört med normalt”? Man tänker ju att det skall vara något supertrim… men de saker som kom upp denna gång var:
- Besättningsplacering. Här är vi väldigt aktiva och pratar mycket om det. Både för att hålla lutningen konstant, men också i längsled där vi sitter längre fram än de flesta. Detta är också den vanligaste feedbacken när man coachar båtar från en RIB.
- Kommunikation. Vi itererar väldigt mycket kring trim och vad vi vill åstadkomma. Feedbackloopen mellan focktrim, stor och rorsman är konstant och vi är sällan nöjda. Parallellt en annan löpande diskussion kring taktik och vad vi ser på banan. Här försöker vi vara ganska “organiska” och inkludera så många som det går i diskussionerna.
Så egenligen ingen raketvetenskap. Kanske mer att vi gör det som alla vet att man borde göra…