Sydney Hobart 2013 | Trash Talk
I morgon startar Sydney Hobart. Även i vanliga fall är det ett race som är värt att ha koll på, men i år har man bästa startfältet på trettio år med fem 100-fots super maxi, tre 80-fotare och ett massor av heta båtar runt 60-70 fot. Vi kollar in några av dem nedan.
Några hävdar att “this will be the most competitive offshore race ever”!
Att ha koll på:
- Rolex Sydney Hobarts officiella site med bra tracker
- LiveSailDie har bäst skvaller
- Sails Magazine har en form guide
- McConaghy Boats på Facebook som skall livesända
- Sailing Anarchy har de roligaste diskussionerna
- Sailing Trivia jämför 100-fotarna
Vädret ser tricky ut med omväxlande sydliga vindar i starten, sedan nordost för att återigen vrida på syd. De små båtarna riskerar att få det riktigt tufft när det vrider till hård sydvind i Bass Strait (där är de stora båtarna redan i mål). Det blir alltså inte alls samma dragrace som vi är vana vid, utan betydligt mer taktiskt. Navigatörernas roll blir extremt viktig.
Tror man på bettingbolagen så är Wild Oats XI storfavorit med 1.70 gånger pengarna:
Wild Oats XI 1.70
Perpetual LOYAL 2.75
Beau Geste 8.00
Ragamuffin 100 9.00
Wild Thing 41.00
Black Jack 41.00
Any Other Unlisted Yacht 41.00
Giacomo 51.00
Wild Oats XI (info) är så klart storfavorit med sex line honours och två tripplar (line honour + totalseger + rekord) 2005 och 2012. Rekordet är 1 dag, 18 timmar, 23 minuter och 12 sekunder. Foto: Rolex / Carlo Borlenghi-
100-fotaren från Reichel/Pugh har under åren förbättrats och byggts om just för den här uppgiften. I år har man en ny lättare mast med mindre luftmotstånd och en så kallad DSS (Dynamic Stability System – en foil som skjuts ut på läsidan för att öka det rätande momentet). Sedan tidigare har man svängköl, två vinklade centerbord och ett litet centerbord i fören som man skjuter ner för att minska fallgirigheten på hårda slörar. Det finns en anledning till att hon nu kallas “the Swiss Army Knife”.
Perpetual Loyal (info) är tidigare känd som Speedboat, Virgin Money och Rambler 100. Anthony Bell har nu köpt “the fastest super maxi on the planet” som är designad som en stor VO70 av Juan K. Även rutinerade Volvo-seglare är rädda för att segla henne… Vid rätt väder blir hon ett allvarligt hot mot WOXI.
Med Stan Honey på nav och Tom Slingsby på strategi så lär man med stor sannolikhet vara på rätt ställe.
Ragamuffin 100 (info) är en Elliot 100 som tidigare var känd som Maximus. Man har haft stora problem genom åren, framför allt med riggen, men man slog faktiskt Woild Oats för ett par år sedan. Sedan dess har man gått
från ett främre roder till två vinklade centerbord, så det bprde finnas mer kräm nu. Foto: Rolex / Daniel Forster
Syd Fischer är aktiv för att vara 86 år. Det blir hans 45:e Hobart, och tidigare i år har man tagit Line Honours i både Transpac och Hong Kong Vietnam Race. Bra uppvärmning. Ian Walker och Matt Humphries är med ombord.
Wild Thing (info) har varit med om mycket. Var snabbast till Hobart 2003 men tappade kölen året efter. Har varit ombyggd i omgångar och blev för ett år sedan rejält uppdaterad och förlängd till 100 fot. Grant Wharington skall väl egentligen inte kunna rå på de tre ovan, men konstigare saker har väl hänt.
Beau Geste (info) är Karl Kwoks helt nya Botin 80. Sjukt snygg! Det är en ersättning för den Farr 80 som gick i bitar under Auckland Noumea Race förra året. Mast/rigg har man återvunnit till den nya båten.
Steve Hayles på nav och Gavin Brady som projektledare. Fullt med Volvo-seglare ombord.
Teorin är att man kan driva en 80-fotare hårdare än 100-fotarna. Hur långt det räcker får vi se.
‘It’s designed to be more of a coastal boat – for the Fastnet, Rolex Sydney Hobart, and Bermuda and so on. With a coastal race you’ve got to sail to VMG, both upwind and downwind, so a coastal boat is more of a Mediterranean style, maxi-worlds type of boat than say a Volvo 70. It also has similar foils to a Volvo 70, with dagger boards and a canting keel that is lighter than most in its division.’
‘We also believe that 80 feet is an efficient size for the human beings on board to be physically able to sail the boat. If you see a wind shift in front of you we would like to think that we can roll into a tack pretty quickly.
‘We can gybe and we can manoeuvre the boat and we can manoeuvre sails a lot more efficiently than a 100 footer. We think we have also kept it to a size that you can actually get more out of the boat.
‘You can never sail a boat offshore a 100% as you well know but it is always about how close to a 100% can you keep this machine going and we know the 100s they rely on their length more than their efficiency to win the Hobart.
Ichi Ban (info) är en annan båt på samma tema. Matt Allens har gått från en VO70 till en helt ny Carkeek 60 som levererades för bara en månad sedan. Man tror att 55-60 fot är “sweet spot” för en vinst på korrigerad tid.
One key decision made early in the brief was for powered winch systems. The performance advantages were considered significant when balanced against the negatives of weight and the inherent rating tax. With no pedestals and the majority of the systems below deck the result is a clean uncluttered layout that improves aerodynamics, crew movement around the boat, and reduces windage.
“Matt Allen, Gordon Maguire and the team were strong advocates of this system to keep the work rate and crew efficiency up in terms of trimming and weight management. Following rating and VPP investigations this is the road we decided to go down,” Carkeek explained. “It obviously is a much more powerful trimming mechanism on a long distance race. Crew fatigue is always a factor and being able to trim flat out for days at a time and keep weight out as righting moment, instead of having guys off the rail, is an interesting optimisation process.”
KOlla in detaljerna i slutet av filmen. Sweet. Här finns lite bra bilder på däckslayouten!!!
Navigatör är Will Oxley och ombord finns Gordon Maguire and Darren Senogles som bland annat tog Loki till vinst på korrigerad tid 2011.
Giacomo (info) är en av två moderna VO70 i racet. Detta är ex Groupama 4 så det är inget fel på båten. Man har också gjort en del modifikationer med längre bom och eventuell vattenballast i aktern (bilder). Foto: Ian Mainsbridge / Cruising Yacht Club of Australia.
Juan Vila på nav och Steve Cotton som ansvarig för båten.
Black Jack (info) är den andra VO70, tidigare känd som Telefonica. Peter Harburg har tidigare haft både TP52 och en Reichel Pugh 66 för offshore-segling, men nu bettar man på att kunna vara med och fightas om segern på korrigerad tid.
Andra båtar att ha lite extra koll på är helt nya Ker 40, Midnight Rambler, Ker 46 Patrice, Reichel/Pugh 51 Primitive Cool (ex Secret Men’s Business 3.5), Ker 51 Varuna och Reichel/Pugh 55 Wedgetail.
Dec 25, 2013 @ 15:51
Mäktigt !
Dec 25, 2013 @ 18:38
Sjukt balla båtar! Önskar man vore där…
Dec 25, 2013 @ 23:59
Lyfter man blicken från värmare och SRS så är det här det man borde kolla. Übercoola båtar en masse. Potentaste startlistan ever. Loyal är snabbast men WOXI har rutin som ingen annan. Och Beau Geste verkar vara fantastisk, jmf med en VO 70 tio fot längre och mycket mer segel men väger mindre. Spekulationer finns om BG är att det är den första enskrovsbåten som kan mäta sig med flerskrov på öppna bogar.
Nästa år kan startlistan bli ännu värre. Det finns några miljardärer med nya 90-100-fotare på g. Vi lever i en intressant tid.
Dec 26, 2013 @ 00:28
Sam V med tanke på SRS och breddsegling här hemma så ser man en tydlig trend därnere att båtarna blivit klart smalare :-)
Men allvarligt visst är det grymt häftiga båtar. Ska bli kul o se lite häftiga videos.
Med tanke på Swiss-Army knife osv. är det inte en massa valar osv. i vattnen?
Stefan K
Dec 26, 2013 @ 01:49
Här kan man se starten
http://au.sports.yahoo.com
Dec 26, 2013 @ 08:48
Någon som vet var man kan se hela starten i efterhand?
Dec 26, 2013 @ 10:37
Det borde komma inom kort. Stay tuned.
Dec 26, 2013 @ 13:10
Såg starten live :) Här satsas det fullt ut och vilket rävspel. En av årets höjdpunkter.
Dec 26, 2013 @ 16:47
Ser ut som om WOXI reagerade lite sent; nu har P.Loyal relativt stort försprång och det ökar om prognoser håller i, dvs att nya vinden kommer österifrån. Men det är ännu mycket kvar, trots allt.
Dec 26, 2013 @ 18:46
Vilka svenskar finns ombord??
Dec 26, 2013 @ 21:21
Wild Oats går nu västerut för att fånga den starkare västliga vind som PredictWind förutspår ska komma kustnära? Kan vara ett viktigt strategiskt dele, där Loyal fortsätter österut som kanske är det säkrare kortet, men med svagare och mera akterlig vind.
Dec 26, 2013 @ 21:43
nix, det gippade utåt igen. Ragamuffin möjligen på väg att ta denna ev chans?
Dec 27, 2013 @ 05:48
yes, väst var bäst -så här långt. Ragamuffin gick från 22:a till 1:a plats overall på hcp under natten.
Dec 27, 2013 @ 07:27
Yes, och Woxi ser ut att toppa line honors listan. Men det lär bli varierande förhållanden framöver. Synd att man bara kan njuta av skriftliga rapporter tillsvidare..
Dec 27, 2013 @ 22:23
First 40 och First 45 ligger bra till i IRC (1:a resp 4:a nu)