Cheminées Poujoulat sjönk
Bernard Stamm och Damian Guillou har räddats av ett norskt fraktfartyg efter att de fick överge Cheminees Poujoulat i går natt. Man var 200 mil WSW om England under transportsegling hem från Transat Jacques Vabre och Itajai i Brasilien. Foto: Thierry Martinez.
Tydligen bröts båten i delar under en storm, och flotten gick sönder under ett räddningsförsök med helikopter. Man stannade vid det söndriga skrovet under natten tills man blev upplockade tidigt i morse. Nu är man på väg till Rotterdam.
Mer på Vsail och Daily Sail.
Dec 24, 2013 @ 23:31
Scary …….
Dec 25, 2013 @ 09:22
Shit!!
Dec 25, 2013 @ 09:44
..men fortfarande land som är farligast när man seglar.
Dec 25, 2013 @ 10:37
Ny grej att skroven kollapsar? T ex Farr 80:an utanför AUS, nu ersatt av nya (starkare) Botin 80 Beau Geste på Sydney-Hobart. Peter, kan du lägga upp en länk så man kan följa starten klockan 3 i natt? Ett flertal 100-fotare på linjen lockar att sätta väckarklockan :-)
Dec 25, 2013 @ 10:58
Will do!
Håller på med ett Trash Talk. Det visade sig vara mer omfattande än jag trodde… vilket inte är så konstigt inför det folk kallar “the most competitive offshore race ever” :-)
Dec 25, 2013 @ 12:15
Det ser ut som att olycksplatsen inte ligger långt från kontinentalsockeln.
http://www.thedailysail.com/files/editorial/CP_470.jpg
Vad tror ni? Är jag fel ute om jag spekulerar i att sjön kan ha blivit fruktansvärd när de passerade sockeln i det väder som rådde?
Dec 25, 2013 @ 13:13
Undra vad detta får för konsekvenser, krav på dubbla livflottar och strängare scantling rules i Offshore Special Regs?
Dec 25, 2013 @ 13:52
Skönt att det finns hjältar till hands även under jul och riktigt jäkla skitväder, force 10 och 8m vågor…
Dec 25, 2013 @ 18:02
Skall vi sätta upp ytterligare en båt på Juan Ks lista över båtar som inte blev så bra?
Dec 25, 2013 @ 21:54
Hur menar du nu?
Dec 25, 2013 @ 22:04
Förutom Cheminées Poujoulat står Juan K bakom Artemis (exploderade), Speedboat/Rambler 100 (tappade kölen) och några av hans VO70 höll väl inte heller ihop så bra som man hade hoppats. Snabba designer, men utan så mycket marginal :-)
Dec 25, 2013 @ 22:28
De flesta av dessa “hotshot” designers gör inte sin engineering själva. Ofta är det SP/Gurits techavdelning i Southampton som hjälper dem med det. Dom har tyvärr inte världens bästa track record, utan ganska många relativt dramatiska haverier på sitt samvete såsom America´s cupbåt som gick av på mitten, Team Philips havererade jättekatta osv.
Det är ju ingen tvekan om att Juan K ritar snabba båtar, sedan kanske han skulle må bra av att liera sig med någon som kunde göra engineeringbiten tryggare.
Vi vet väl ännu inte orsaken till haveriet i denna tråd?
Dec 26, 2013 @ 00:02
Så kan det vara, men det kan också bero på andra saker, som den enskilde båtbyggaren. Räcker med att en man inte följer en laminatspec, eller anvisning till punkt och pricka. Små avvikelser kan göra stor skillnad i dessa sammanhang! Så utan att veta exakt varför en olycka inträffat så är det väl lite väl taskigt att hänga Juan K? :)
Dec 31, 2013 @ 11:02
Sen designade han väl First 30 som det inte går att sätta ett riktigt SRS-tal på. ;-)))
Dec 27, 2013 @ 11:08
Visst har herr Stamm tur i all otur. Än en gång vid liv trots ingredienser för betydligt sämre utgång!
Dec 30, 2013 @ 22:58
http://www.yachtingworld.com/blogs/elaine-bunting/535833/rescued-sailor-s-boat-broke-in-half
Jan 11, 2014 @ 00:27
Det verkar som om den inte sjönk helt då flyg sett den utanför Frankrikes kust. Stamm håller på att klura på hur bärga den .
http://www.vsail.info/2014/01/10/bernard-stamms-cheminees-poujoulat-spotted-floating-by-french-customs-patrol-aircraft/
Jan 12, 2014 @ 13:26
Bilder från bärgningen:
http://www.vsail.info/2014/01/11/photo-gallery-recovery-of-bernard-stamms-cheminees-poujoulat/
Jan 12, 2014 @ 13:35
Mission possible:
http://www.dailymotion.com/video/x19j59p_marquage-epave-cheminees-poujoulat_news