America’s Cup | skvaller inför 2017
http://www.youtube.com/watch?v=GnQkdt4Y4Bc
Just nu är det ju lite “silly season” i America’s Cup, och alla väntar på reglerna för AC35 skall släppas. Russel Coutts har uttalat sig i lite intervjuer, och det skvallrades en del på World Yacht Racing Forum också.
Platsen blir med stor sannolikhet San Francisco. Dagen före jul lämnade staden in en formell ansökan om att få vara värd för den 35e America’s Cup. Förutom en del finansiella efterspel, så verkar alla nöjda med hur det funkade i somras. En skillnad är att man vill flytta in teamens baser till pirarna inne i stan vilket hade varit cool.
Gissningen är att man kör augusti 2017. Då kolliderar man inte med OS och man kan köra America’s Cup World Series (ACWS) 2015 + 2016. Man vill hålla nere arrangemanget till en månad, då det visade sig både dyrt och svårt att hålla uppe intresset en hel sommar.
Båtarna blir troligtvis 60-65 fot, foilande katamaraner med vingmast a la AC72. Besättningen minskar från 11 man till 7-9. Troligtvis kommer vissa delar att båten att vara entyp, medans foils och kontrollsystem är sådant där man kan lägga krut på design.
Målet är så klart att sänka kostnaderna för teamen. Målet är att man skall kunna driva en bra kampanj på ~500 miljoner. I somras spenderade teamen minst 700 miljoner medan Oracle tros ha spenderat runt 1.5 miljarder på sin satsning. Det är dock osäkert på exakt hur budgeten är räknad med tanke på att de enskilda teamen troligtvis får ta kostnaderna för nya (foilande) AC45 och arrangemangen på respektive hemmaplan för ACWS. Det diskuteras också ett budgettak och andra begränsningar för att hålla nere kostnaderna.
De team som man tror på är:
– Oracle Team USA
– Australien, Hamilton Island
– Artemis, Sverige
– Luna Rossa
– Emirates Team New Zealand
Sedan håller ju både England (Ben Ainslie) och Frankrike (Cammas, Desjoyeaux och de Kersauson) på att sy ihop satsningar.
En diskussion är också om ACWS skall vara kvalificering till Louis Vuitton. Det skulle innebära att bara de bästa fyra utmanarna får chansen att bygga en AC65 och åka till San Francisco. Detta är ett kontroversiellt upplägg eftersom Louis Vuitton alltid varit öppen. Och det försvårar för teamen när det gäller sponsorer, eftersom man inte kan lova segling i SF 2017.
Som vanligt lär det inte bli okontroveriellt, vilken väg man än väljer. Det är ju America’s Cup.
Jan 6, 2014 @ 17:22
Låter ju som en bra grund om de kunde ha identiska skrov/platform inklusive styrningen (placeringen) av foilsen. Sen en maxhöjd på vingen som ska stå på samma ställe. Design av vinge och foils är upp till respektive team. Kan det vara något?
Jan 6, 2014 @ 17:56
Ryktet säger också att det diskuteras om en hel eller möjligen delvis nationell besättning! Skulle bli stor skillnad om det inte bara var NZ och Australien som bemannade båtarna.