SĂ„dana hĂ€r modeller kunde levereras fastsatt pĂ„ huvudskottet vid leverans frĂ„n Nautor av ny bĂ„t. Visst kan det tyckas som mycket undervattenskropp, men de blĂ„ linjerna representerar inte flytvattenlinjen utan de blĂ„ dekorrĂ€nder som var Nautors signum vid denna tid. Flytvattenlinjen vid “normallast” gick i höjd med dĂ€r hjĂ€rtstocken möter skrovet. Sedan Ă€r det ocksĂ„ en bidragande faktor att bĂ„tarna vid denna tid hade v-formade undervattenssektioner i stĂ€llet för som i dag u-formade eller platta, varför skrovet jĂ€mfört med i dag sjĂ€lvklart fick ett större djupgĂ„ende. Dessutom fick tankarna plats under durken!
Jag har en helmodell av en Swan 38 skala 1:10 hemma. Fast egentligen Ă€r det nog en Gecco 39 som Ă€r ett rent plagiat av S38an. Om nĂ„n Ă€r intresserad…
Feb 3, 2014 @ 00:29
NORDIN 37
Feb 3, 2014 @ 00:29
NORLIN 37
Feb 3, 2014 @ 06:15
S&S -70 tal kanske Swan ?
Vad Àr detta ? TvÄ Är Àldre Àn Agnes ? http://www.sailboatlistings.com/view/23184
Feb 3, 2014 @ 08:15
Ganska lik en Swan 47, men aktern Àr lite för upprÀtt. Kanske en Grand Soleil frÄn samma tid?
Feb 3, 2014 @ 08:48
Swan 38, one ton
Feb 3, 2014 @ 12:23
Forgus 32
Feb 3, 2014 @ 13:23
Varför inte IW40 eller Gecco 39.
Feb 3, 2014 @ 16:26
NĂ„gra som Ă€r nĂ€ra…
Skall vi tipsa om att den Àr drygt 13 meter.
Feb 3, 2014 @ 16:36
Ett förslag:
http://sparkmanstephens.blogspot.se/2011/06/swan-431-racing-design-2238.html
Feb 3, 2014 @ 19:50
Snyggt. Swan 431 Àr rÀtt.
http://www.classicswan.org/swan_431.php
Mycket undervattenskropp…
Feb 3, 2014 @ 20:22
SÀkert rÀtt svar, men modellen Àr inte 100% rÀtt ; -)
Feb 3, 2014 @ 20:43
Jag meddelar Nautor :-)
Feb 3, 2014 @ 21:02
Vad bra, inte ett Är för sent (snarare 38)! Att de inte kan se att aktern Àr fel Àr ju helt bedrövligt
Feb 3, 2014 @ 20:04
Otroligt nördigt!
Ăr otroligt imponerad av kunskapsnivĂ„n mĂ„nga besitter!
Feb 3, 2014 @ 21:23
SĂ„dana hĂ€r modeller kunde levereras fastsatt pĂ„ huvudskottet vid leverans frĂ„n Nautor av ny bĂ„t. Visst kan det tyckas som mycket undervattenskropp, men de blĂ„ linjerna representerar inte flytvattenlinjen utan de blĂ„ dekorrĂ€nder som var Nautors signum vid denna tid. Flytvattenlinjen vid “normallast” gick i höjd med dĂ€r hjĂ€rtstocken möter skrovet. Sedan Ă€r det ocksĂ„ en bidragande faktor att bĂ„tarna vid denna tid hade v-formade undervattenssektioner i stĂ€llet för som i dag u-formade eller platta, varför skrovet jĂ€mfört med i dag sjĂ€lvklart fick ett större djupgĂ„ende. Dessutom fick tankarna plats under durken!
Feb 3, 2014 @ 22:21
Jag har sjĂ€lv haft dekorrĂ€nder sĂ„ jag vet hur de funkar…
Innan man lÀmnade bryggan sÄ vÀgde paketet sÀkert 15 ton. SÄ oavsett hur man vrider och vÀnder pÄ det sÄ blir det mycket undervattenskropp :-)
Feb 3, 2014 @ 22:43
DekorrĂ€nder…. PĂ„ min bĂ„t Ă€r det fartrĂ€nder! :)
Feb 3, 2014 @ 22:46
Nja. Det Àr sÀllan man ser sÄdana dÀr snobbigt blÄ rÀnder pÄ riktigt snabba bÄtar?
;-)
Feb 4, 2014 @ 16:54
Puh! tur att man inte har blÄ! :)
Feb 4, 2014 @ 13:06
Fast om man lĂ€gger till ytterligare en rand, sĂ„ Ă€r risken att det Ă€r rĂ€tt snabba bĂ„tar…
Feb 4, 2014 @ 21:55
Say no more! ;-)
Feb 4, 2014 @ 14:54
SÀg inte att du har en sÄdan hemma Peter!!?
Feb 4, 2014 @ 22:20
Nej. Jag lovar :-)
Feb 5, 2014 @ 17:05
Jag har en helmodell av en Swan 38 skala 1:10 hemma. Fast egentligen Ă€r det nog en Gecco 39 som Ă€r ett rent plagiat av S38an. Om nĂ„n Ă€r intresserad…
May 11, 2014 @ 21:24
Petter, kan man fÄ mejlat ett foto pÄ Gecco modellen?
Feb 18, 2015 @ 17:14
Hej
Klart intresserad av Gecco 39 an i helmodell
Har en i skala 1.1