Skip to content

22 Comments

  1. Anders Nilsson
    Feb 4, 2014 @ 20:45

    Det här känns ju kusligt:

    10. Four of five Spinlock deck vests failed to work properly, allowing the flotation chamber to pull over the wearer’s head to one side of the body. The deceased was found floating face down with the flotation chamber pulled over his head. Given that the crew had to swim through large surf to reach the shore this was a life threatening failure.

    Finns det någon kommentar från Spinlock på det här.

    Reply

    • JIMMY
      Feb 4, 2014 @ 21:56

      Framgår inte om de hade benband som just är till för att hålla västen på plats så att den inte kan åka över huvudet.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 4, 2014 @ 22:19

      De flesta hade inte grenband. Framgår ganska väl i den fulla rapporten vad som funkade bra och mindre bra. Även analysen av livlinor och snabbkoppling av dessa är intressant.

      Har man provat sin väst (i mitt fall just en Spinlock Deck Vest) i rejäl sjö så förstår man problemet. Det är mycket lyftkraft och västen måste sitta korrekt.

      Den lärdom som jag drar av mina övningar (och rapporten) är värdet av att öva med sin väst, så vet man hur den beter sig, var allting sitter och vad som krävs för att man skall kunna ta sig upp i en båt eller flotte.

      Reply

  2. Johan S
    Feb 4, 2014 @ 21:58

    Jag har funderat en del på hur jag bäst skall lösa det på min Dynamic. Jag har en väldigt negativ akter, halvöppen akterspegel och ett par kraftiga byglar som akterstaget fäster i höjd med sittbrunnsdurken. Min tänkta nödstyrningsmetod är att fästa en åra i en av byglarna och använda den som en styråra. Vilket i teorin bör funka för motor i mindre sjö och vind. Hur det i praktiken skulle fungera om jag tappat det riktiga rodret, om det går sjö, och om jag dessutom skulle behöva segla mig ur en situation har jag aldrig testat.

    Frågeställningen är intressant, och det är definitivt läge att göra ett test. Kanske läge för en jippobetonad kappsegling “The Rescue Rudder Challenge” i syfte att lära sig mer om hur vi och våra båtar klarar av en sådan situation?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 4, 2014 @ 22:00

      På samma tema som att man varje vår borde köra en kortbana nån kväll med stormfock och trysail (eller bottenrevad stor). Brukar ge en del aha-upplevelser.

      Reply

      • fredrik lennström
        Feb 4, 2014 @ 23:00

        Vad för aha-upplevelser? Jag ska såklart testa, men just nu är båten på land ett tag till pga risk för flat spell.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 4, 2014 @ 23:07

          Jag vet ju inte hur ofta du testar stormseglen, men man brukar alltid lära sig nåt om hur stormfocken halsas, vilka skot man skall ha, var skotpunkten hamnar, att man behöver markera var revlinorna skall ligga runt bommen, hur man snyggast beslår allt storsegel som kommer ner, … massor av småsaker som brukar vara kluriga när det blåser 17 m/s och är kolsvart :-)

          Skulle man gå ombord i båtarna före ett ÅF Offshore Race så skulle jag tippa på att 50% av stormfockarna aldrig varit uppe och att 90% aldrig testat ett trysail. Så klart blir det lite struligt när det blir dags att använda prylarna.

          Reply

  3. JIMMY
    Feb 4, 2014 @ 23:05

    Jag tror inte att man riktigt kan simulera hur båten beter sig utan roder, utan att montera bort rodret.

    Jag har lyckats få till fyra roderhaverier och det är ju i princip aldrig lättvind när rodren pajar… Första gången var på min Elvström 717, det blåste 10-12m/s och vi var inomskärs på en brant slör med fock och full stor. Det akterhängda rodret gick av vid vattenytan. Båten blev helt okontrollerbar. Vi tog ner seglen, vilket är lite krångligt på en båt som seglar i cirklar, och styrde sedan med utombordaren. Körde in till närmsta ö och brygga, letade upp en stor planka typ 20cm bred, 5cm tjock och ca 1,5m lång. Spände fast den på roderhuvudet, alltså stumpen som satt kvar, med spännband och en massa silvertejp. sen seglade vi vidare till Sandhamn ca 10 dist med surfar på 12 knop. Det vibrerade helvete i plankan! Dagen efter kryssade vi hem i ungefär lika mycket vind.

    Det går alltså att styra med vad skit som helst men ytan måste vara tillräckligt stor och man måste få fast sitt nödroder ordentligt för det krävs överdrivet stora rörelser (våld) när profilen inte är bra.

    På båtar med utombordare (centrerad) klarar man sig ibland med bara motorn, även vid segling förutsatt att man lyckas balansera båten riktigt bra. Jag har seglat Airbender 60 dist utan roder varav 30 var kryss, med hjälp av en 3hk på halvgas som då agerade roder och endast fock för att båten skulle vara så neutral som möjligt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 4, 2014 @ 23:23

      Man har ju nån idé om att kunna använda en durk eller kojbotten. Och då skulle man ju lika gärna kunna ha rätt hål och testa det innan… På J/111 skulle man mycket väl kunna byta ut de två kortare mittdurkarna mot en lite längre i kol. Den skulle då bli typ 160 x 30 x 2 cm vilket låter otroligt användbart.

      Men det blir kanske svårt att få till en bra NACA-profil :-)

      Reply

      • Johan S
        Feb 5, 2014 @ 06:17

        En durk kanske kan ge lämplig storlek/yta, men hur tänker du dig fästa den? Hur tänker ni andra?

        Reply

        • Anders
          Feb 5, 2014 @ 08:10

          Helt klart relevanta frågor. På vår J/105 har vi nog inte riktigt någon plan alls för det här. Ja, förutom att köra The Secret Signal i sittbrunnen och hoppas att någon ser ;-)

          http://www.youtube.com/watch?v=92d1xtjXf8E

          Reply

  4. BD Fisken
    Feb 5, 2014 @ 09:21

    Vi hade en färdig “roderformad” skiva med förborrade hål och löst monterade U-bultar med vinmuttrar. Bara att sticka in spinnbommen och dra åt utan helvitte. Hade dessutom en extra rakt bult där vi fixerade spinnnocken för att undvika ev. rotation. Färdiga utprovade band att spänn fast bommen med i akterpulpiten. Blev som en lång styråra. Ville inte borra hål i durken men det skulle vara ett alternativ på samma tema om man vill spara ett par tre kilo vikt och utrymme. Vi provade aldrig på riktigt men inbillar mig att det skulle funka utmärkt.

    Reply

  5. Jonas K
    Feb 5, 2014 @ 13:32

    Chris Tibbs som bl.a. kollade säkerhetsutrusningen på ARC 2013 har en artikel i Yachting World.
    Jag skulle nog personligen försöka med “drag metoden”. Enklast att rigga jmf. med spinnbom som styråra.
    http://www.worldcruising.com/content/S633301403351990000/Managing_Emergencies_Rudder_Failure_wcm25.pdf

    Reply

  6. Bosse
    Feb 5, 2014 @ 14:50

    Funderat på att bygga ett roder som man hänger på som ett Expressroder. Rorkulten skulle då vikas uppåt, bakåt och bli parallell med rodret vid förvaring. Förvaras i ett stuvfack och därmed ta liten plats. Cat 3 har som krav att det ska finnas nödroder. Två spänner, kan ju funka det med men kanske inte lika bra.

    Man kan ju fråga sig vad som egentligen hänt om man tappar ett roder. De jag känner till som råkat ut för det är att det har varit en hjärtstock i kolfiber som gått tvärt av vid nedre lagringen.

    Kanske gammalmodig men jag litar mer på en rostfri hjärtstock som kan böja sig och har en viss flex.

    Reply

    • Joakim
      Feb 5, 2014 @ 18:35

      Just påhängandet är nog ett stort problem. Fästen som på express eller 606 lär man aldrig pricka i lite sjögång.
      Jag seglade av mitt egenhändigt bygda 707roder två gånger innan det blev starkt nog. Ena gången tog vi oss i hamn andra gången fick sjöräddningen lösa det.
      Nu är jag mer noga med se till att nödstyrning finns. Spinnbom durk och spännremmar.

      Reply

  7. Erik Barkefors
    Feb 5, 2014 @ 18:16

    Här finns en bild på ett nödroderfäste som jag hittade på en holländsk båt.
    http://3.bp.blogspot.com/_kiLtqc-FT2Q/TMwSMYUS4xI/AAAAAAAAHH0/NC9HEZ6OF6E/s1600/PA300006.JPG

    Letar efter ett nödroder jag minns att jag såg…

    Reply

  8. Thomas Lundgren
    Feb 5, 2014 @ 23:09

    Har någon läst någonstans om någon som har lyckats bygga ett nödroder av en skiva man har ombord som fästs vid någon form av hjärtstock/rorkult som går att använda? Alla försök jag har läst om slutar med att det inte går att få skivan att sitta fast vid hjärtstocken/rorkulten när man väl skall försöka styra. Det är helt enkelt för stora laster det handlar om för att det skall fungera.

    Att ha med ett riktigt roder som fästs på akterspegeln är så klart idealiskt men komplicerat på en hel massa vis vad gäller plats, begränsningar av nyttjande av akterspegeln för badplattformar och annat på de flesta båtar.

    Min plan, dock inte testad ännu själv, är att lägga ut spinnackerbommen på tvären akter om båten med ett “skot” i varje ända till backstagswincharna. Genom att ändra vinkeln på bommen som då bogseras ett 10-tal meter akter om båtern så kommer belastningen att ändras mot aktern och därigenom nås (med massor av tur) en viss kontroll över båten. Detta nödroder kräver lite fart på båten för att fungera. Men fördelen är att det är en enkel konstruktion att rigga upp. Det görs på några minuter. Och det finns inga svaga komponenter i den som “lätt” kan gå sönder. Någon dag skall jag prova det i praktiken också…

    Reply

    • Mattias
      Feb 6, 2014 @ 08:20

      Men tror du inte att det finns en risk att spinnakerbommen går av på mitten? Roderhaverier händer väl oftast när vädret är som jävligast och med lite fart på båten blir det ju en rejäl kraft på spinnackerbommen om man släpar den på tvären genom vattnet. Särskilt om den flyter, hoppar och sedan hugger tag i en våg.

      Reply

  9. Bosse
    Feb 6, 2014 @ 13:33

    Om man ska släpa något så tror jag mer på ett drivankare som man har två tampar till. En på varje sida om båten och runt vinch.

    Spann på detta sätt funkar men ett drivankare är starkare.

    Reply

  10. Richard
    Feb 8, 2014 @ 19:40

    Bosse, jag tror det konceptet är testat på ett blåsigt Fastnet Race. Vill minnas att Bengt Jörnstedt kallade det för Tempelmans tömmar eller nått sånt. Enligt artikeln funkade det rätt ok.

    Reply

  11. Bosse F
    Feb 11, 2014 @ 20:08

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Feb 20, 2014 @ 18:46

    Här finns lite mer bra läsning:

    “A Guide to Steering without a Rudder – Methods and Equipment Tested” av Michael Keyworth.
    http://www.bethandevans.com/pdf/Steering%20without%20a%20Rudder.pdf

    Ett snyggt specialbygge till en J/125 i kol:
    http://www.gcmarine.net/e_rudder.html

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.